7 C
València
Dijous, 25 desembre, 2025

La pedra causa danys de gravetat en 6.000 hectàrees de cultiu d’Utiel-Requena

Les desgràcies mai venen soles. Quan encara no s’havia donat per estabilitzat l’incendi a Venta del Moro, la comarca d’Utiel-Requena va patir aquesta setmana noves adversitats en forma de pedra, acompanyat de fortes ratxes de vent, que van causar danys de diversa gravetat en l’agricultura.

Segons les primeres estimacions de l’Associació Valenciana d’Agricultors (AVA-ASAJA), la tempesta de calamarsa del dilluns a la vesprada va afectar 1.000 hectàrees a Sinarcas, Camporrobles i Utiel (partida La Torre), mentre que un nou temporal va colpejar anit unes 5.000 hectàrees de cultiu, principalment vinya, de les quals 2.000 hectàrees van aconseguir un grau d’afecció del 80% i fins i tot 500 hectàrees van arribar al 100% de la producció.

El terme més perjudicat en aquesta segona i més intensa tempesta va ser Requena, sobretot les seues partides situades a l’oest (Sant Joan, Barri Rierol, Roma i Vessador), mentre que la pedra també va caure de manera menys intensa i en zones localitzades de Villargordo del Cabriel, Caudete de las Fuentes i Utiel.

L’organització agrària preveu importants pèrdues en les vinyes afectades perquè el sinistre ocorre en un moment de la temporada especialment sensible per al raïm. Anomenat pels viticultors ‘agràs’, en aquesta etapa del cicle vegetatiu prèvia al verol els fruits encara presenten molta acidesa i al mínim frec amb la pedra es poden posar de color marró i s’assequen.

En les zones més damnificades hi ha defoliació de fulles i danys en la fusta dels ceps, així com arbres amb branques partides a causa del vent. Altres cultius amb sinistres de consideració són l’ametler i l’olivera.

AVA-ASAJA sol·licita a Agroseguro que agilite els peritatges a fi de pagar les corresponents indemnitzacions als agricultors afectats. En cas que hi haja riscos no coberts pel segur, l’associació demana a les administracions que habiliten ajudes directes, subvencions per a donar suport als tractaments fungicides i mesures fiscals per a alleujar les pèrdues patides a causa d’aquestes adversitats climàtiques.

Últimes notícies

Alerta groga demà en el litoral nord d’Alacant per pluges de fins a 60 l/m² en 12 hores

Aemet ha activat per al dijous 25 l'alerta groga en el litoral nord d'Alacant per acumulats de fins a 60 l/m² en 12 hores. Hi haurà cels nuvolosos, baixada de màximes i vent del nord en la costa.

Compromís avisa: la flexibilització de la ZBE a València és un baló d’oxigen temporal

Compromís considera que la flexibilització de la ZBE en 2026 només aporta alleujament temporal i no resol trànsit ni contaminació. Advertix risc de perdre fins a 115 milions en fons europeus i critica la inacció municipal.

Roig fixa 2026 com l’any per a repetir Champions

Roig va afirmar que 2025 ha sigut un bon any i va situar 2026 com el curs per a repetir Champions per primera vegada. Va demanar a Marcelino i als jugadors mantindre la regularitat en LaLiga.

El raïm de la sort busquen mantindre el seu mercat davant l’entrada de raïm estranger

La campanya nadalenca del raïm Aledo del Vinalopó afronta competència importada i una producció elevada amb minvament que obliga a més treball en magatzems. El sector demana triar DOP per a Nit de cap d'any.

Un feix de llum enlluerna a un pilot sobre El Campello i activa un operatiu policial

Un pilot va ser enlluernat en sobrevolar El Campello i va avisar a la torre de control. Les autoritats alerten de sancions de fins a 600.000 euros i demanen avisar al 112 o via Alertcops.

Emergències duplica el personal del 112 en Nit de Nadal i reforça el torn de nit

La Conselleria d'Emergències i Interior ha duplicat els efectius del 112 per a esta Nit de Nadal i concentra el major reforç en la nit; el 25 hi haurà 60 operadors.

Catalá celebra la flexibilització del decret de ZBE i confia a mantindre les ajudes en 2026

L'alcaldessa de València ha qualificat de sorpresa grata la flexibilització del decret estatal de ZBE, que permet a l'Ajuntament continuar optant a ajudes en 2026. Atribuïx el canvi a la situació de municipis que encara no havien implantat la ZBE i manté la petició a Costas vinculada al projecte del Museu Sorolla.

La Generalitat aconseguix que el Govern exonere d’impostos les ajudes per la DANA

El Govern eximix d'IRPF, Patrimoni i Societats les ajudes de la Generalitat a empreses i autònoms afectats per la DANA, amb efecte retroactiu des del 29 d'octubre de 2024. El president celebra la decisió però la considera insuficient i reclama més mesures.