15.6 C
València
Dimarts, 13 gener, 2026

La tempesta de pedra causa 25 milions de pèrdues en 5.000 hectàrees de cítrics a Castelló

AVA-ASAJA ha estimat que la tempesta de pedra ha causat 25 milions de pèrdues en 5.000 hectàrees de cítrics a Castelló.

Per la seua part, LA UNIÓ de Llauradors informa en una primera valoració d’urgència que les tronades d’ahir de vesprada, acompanyades de pedra, deixen danys importants en algunes localitats de la comarca de la Plana Baixa, sobretot a Artana, Vilavella, Nules, Moncofa i la Vall d’Uixó.

Hi ha zones bastant afectades en estos termes municipals, ja que la pedra va caure amb intensitat i virulència en qüestió de pocs minuts. Caldrà esperar a entrar als camps i veure després l’evolució als cultius per comprovar la magnitud de les pèrdues.

El cultiu de cítrics és el més perjudicat i el de més extensió en superfície a la zona per afeccions a la fusta i caiguda de la floració per defoliació per l’impacte de les pedres. També s’observen danys als cultius d’ametlers, garroferes, oliveres i hortalisses.

LA UNIÓ reclamarà mesures urgents per a les persones afectades com la concessió d’ajudes, repartiment gratuït de producte fungicida per a cicatritzar els danys, la reducció del mòdul de l’IRPF, la condonació de l’IBI de les parcel·les cultivades i construccions presents en elles, bonificació de les quotes de la Seguretat Social durant un any, establiment de préstecs amb interés subvencionat i també una sèrie d’actuacions i ajudes per a les cooperatives comercialitzadores afectades.

Pel que fa a l’assegurança, LA UNIÓ demanarà una agilització dels peritatges per part d’Agroseguro de les varietats de cítrics encara per collir. No obstant això, cal dir que esta pedregada no té cobertura per la producció de la propera campanya, ja que segons les normes de contractació hauria d’haver sigut a partir del 20 d’abril, en el cas d’haver contractat l’any passat, quan encara podria haver entrat com a extensió de garantia.

Últimes notícies

El cap de Policia admet falta de coordinació en la DANA però defén que van tindre mitjans

El cap superior de Policia en la Comunitat Valenciana ha admés que la major carència en la DANA va ser la coordinació, encara que assegura que va tindre tot el necessari. Defén el desplegament, nega abandó i aporta xifres i pagaments mentres s'enfronta a crítiques del PP al Senat.

Chiva culmina la renovació del carrer San Isidro amb protecció enfront de riuades

L'Ajuntament ha finalitzat la reconstrucció del carrer San Isidro, una de les més danyades per la DANA de 2024, amb un mur d'escullera i servicis modernitzats. L'obra, inaugurada amb la ciutadania, reforça la seguretat i la integració de l'entorn del barranc.

Per primera vegada des de 2020 descendixen els tractats per depressió en la Comunitat Valenciana

La Comunitat Valenciana ha registrat en 2025 un descens del 1,5% en els tractaments per depressió. La taxa de suïcidis baixa un 11,8%, millor evolució des de 2002.

La jutgessa remet al IML la documentació d’un mort que podria ser víctima de la dana

La jutgessa que investiga la gestió de la dana ha enviat al IML nova documentació mèdica sobre un mort la filla del qual demana reconéixer com a víctima. El cas forma part d'onze morts en revisió mentres el balanç confirmat es manté en 230.

Experts valencians vinculen la reforma del finançament a condonar el deute i a un fons transitori

La comissió d'experts veu possible un augment substancial de recursos amb la reforma, però el supedita a condonar el deute per infrafinançament i a crear un fons pont en 2026.

El València Basket tanca una marató de 8 partits en 16 dies: sis triomfs i la lesió de Reuvers

L'equip va completar huit partits en poc més de dos setmanes amb un balanç de 6-2, va tancar amb un 115-73 al Saragossa i va patir l'esquinç de Reuvers. Pedro Martínez va concedir descans abans de visitar al Fenerbahce.

Bernabé demana al PP donar suport al nou finançament autonòmic per a no defraudar al poble valencià

Bernabé ha demanat al PP i a Pérez Llorca que recolzen el nou model de finançament autonòmic, que preveu 3.670 milions més en 2027 per a la Comunitat. Ha defés que permetria duplicar personal essencial i accelerar vivenda i sanitat.

Bernabé sosté que l’acarament confirma que Pradas va atendre a Conca per a no confinar el 29-O

Bernabé ha assegurat que l'acarament entre Salomé Pradas i José Manuel Cuenca ha deixat clar que es va obeir el 'Sale, de confinar res' i que el primer És-Alert no incloïa confinament. També ha acusat el PP de voler canviar el relat i ha defés el treball de la Guàrdia Civil després de l'incident a Catarroja.