La temporada turística a la Comunitat es podria ampliar de primavera a octubre pel canvi climàtic

Un estudi de professors de Geografia de la Universitat d'Alacant (UA) proposa ampliar la temporada turística alta a la Comunitat Valenciana des de primavera fins a octubre, a causa del canvi climàtic i al conseqüent augment de les temperatures. També planteja adaptar el condicionament climàtic i el proveïment d'aigua dels establiments turístics. L'informe 'Activitat Turística i Canvi Climàtic a la Comunitat Valenciana' és fruit del conveni de col·laboració signat per l'Agència Valenciana de Turisme i la Universitat d'Alacant i ha sigut elaborat pels professors geògrafs Jorge Olcina i Javier Miró, detalla la Generalitat en un comunicat. Esta recerca s'ha centrat a realitzar un diagnòstic sobre la situació existent per a oferir propostes d'actuació en el sector de cara a la seua posada en marxa per part dels agents implicats: administracions, empreses i agents socials.

Entre les principals conclusions, els autors constaten que l'escalfament tèrmic a la Comunitat Valenciana és «incontestable»: les temperatures han pujat 0,7 graus de mitjana des de 1950, sobretot a les nits. Assenyalen a més que les nits tropicals s'han triplicat des de 1980 i que el Mediterrani arriba a convertir-se en «un mar quasi tropical» en els dies més calorosos de l'estiu. Quant a les precipitacions, l'estudi confirma un lleuger descens en les pluges encara que subratlla que les comarques de La Safor (València) i La Marina (Alacant) mantenen el seu nivell de precipitació històric. Sí es percep un canvi en la estacionalitat de les pluges, ja que ara plou més a la tardor i menys a la primavera.

  

 

Allargar la temporada turística

  

Davant este diagnòstic, la recerca proposa diverses accions per a contrarestar la pèrdua del confort climàtic en la franja litoral, que els experts estimen que augmentarà especialment a partir d'intervinguts de segle. Els professors de la UA consideren la primavera i el mes d'octubre com a èpoques «molt aptes» per a les estades turístiques a la Comunitat Valenciana. En conseqüència, suggereixen en l'estudi la necessitat de modificar el calendari de temporada alta en la regió. En la mateixa línia, aposten per condicionar els establiments turístics i els habitatges a una situació més habitual d'altes temperatures i elevada humitat, diürna i nocturna.

  

 

 

El projecte també advoca per un millor disseny dels sistemes de proveïment d'aigua i per la necessitat de modificar, en l'escala local, els protocols de protecció civil i sanitat pública, ja que «es van a alterar els calendaris de risc enfront de determinats perills de causa climàtica». Entre ells, les tempestes i les pluges intenses per la presència d'aigües en el Mediterrani occidental durant un major període de l'any, així com la freqüència i intensitat d'aparició d'extrems atmosfèrics: ones de calor i els seus efectes en grups de risc.

Últimes notícies

Un golàs de Sucic trenca la remuntada de l’Elx en un Martínez Valero d’aniversari

La Real Sociedad ha sumat la primera victòria fora de casa amb un gol de Luka Sucic en el minut 89, que ha fet inútil la gran remuntada de l’Elx, en una nit marcada també pel 50 aniversari del Martínez Valero.

Mig centenari del Martínez Valero: homenatges, records i focs artificials a Elx

L’Elche CF ha celebrat abans del partit contra la Real Sociedad els 50 anys de la inauguració del Martínez Valero, amb reconeixements a jugadors històrics, al primer ‘speaker’ i un castell de focs artificials.

El Villarreal busca trencar la seua ansietat en el debut de Champions a Dortmund

Iñigo Pérez i Santi Comesaña reivindiquen un Villarreal més fort mentalment per a iniciar la Champions a Dortmund, després d’un mal any europeu i un inici negatiu en LaLiga.

Comesaña confia a Dortmund per curar els errors del passat

Santi Comesaña assegura que el Villarreal ha aprés dels errors de la passada Champions i confia a guanyar en el camp del Borussia Dortmund per trencar l’ansietat que arrossega també en LaLiga.

Iñigo Pérez demana al Villarreal que oblide les últimes derrotes abans de visitar el Borussia Dortmund

Iñigo Pérez ha reclamat als seus jugadors que es centren en el debut en la Champions davant el Borussia Dortmund i s’obliden de la mala temporada europea passada i de la derrota contra el Deportivo de La Coruña. Foyth i Romero són baixa per lesió per al partit a Alemanya.

Les temperatures freguen els 40 graus a València en la vigília de l’avís taronja

Les màximes han arribat hui als 39,3 graus a Xàtiva i Pego, en la vigília de l’avís taronja d’Aemet per temperatures de fins a 40 graus en el litoral i l’interior sud de la província de València.

Compromís demana que Sagunt compre la casa natalícia de Joaquín Rodrigo com a espai cultural

Compromís ha proposat a l’Ajuntament de Sagunt adquirir la casa natalícia del compositor Joaquín Rodrigo, actualment en venda, per a incorporar-la al patrimoni municipal i destinar-la a ús cultural i turístic.

Segorbe dona el tret d’eixida a la seua setmana taurina amb una Entrada de 51 segons

Segorbe ha obert la setmana taurina de 2026 amb la primera Entrada de Toros i Cavalls, una carrera ràpida de 51 segons sense incidents, amb deu cavallistes guiants sis bous i un manso fins a la plaça de la Cueva Santa.