La temporada turística a la Comunitat es podria ampliar de primavera a octubre pel canvi climàtic

Un estudi de professors de Geografia de la Universitat d'Alacant (UA) proposa ampliar la temporada turística alta a la Comunitat Valenciana des de primavera fins a octubre, a causa del canvi climàtic i al conseqüent augment de les temperatures. També planteja adaptar el condicionament climàtic i el proveïment d'aigua dels establiments turístics. L'informe 'Activitat Turística i Canvi Climàtic a la Comunitat Valenciana' és fruit del conveni de col·laboració signat per l'Agència Valenciana de Turisme i la Universitat d'Alacant i ha sigut elaborat pels professors geògrafs Jorge Olcina i Javier Miró, detalla la Generalitat en un comunicat. Esta recerca s'ha centrat a realitzar un diagnòstic sobre la situació existent per a oferir propostes d'actuació en el sector de cara a la seua posada en marxa per part dels agents implicats: administracions, empreses i agents socials.

Entre les principals conclusions, els autors constaten que l'escalfament tèrmic a la Comunitat Valenciana és «incontestable»: les temperatures han pujat 0,7 graus de mitjana des de 1950, sobretot a les nits. Assenyalen a més que les nits tropicals s'han triplicat des de 1980 i que el Mediterrani arriba a convertir-se en «un mar quasi tropical» en els dies més calorosos de l'estiu. Quant a les precipitacions, l'estudi confirma un lleuger descens en les pluges encara que subratlla que les comarques de La Safor (València) i La Marina (Alacant) mantenen el seu nivell de precipitació històric. Sí es percep un canvi en la estacionalitat de les pluges, ja que ara plou més a la tardor i menys a la primavera.

  

 

Allargar la temporada turística

  

Davant este diagnòstic, la recerca proposa diverses accions per a contrarestar la pèrdua del confort climàtic en la franja litoral, que els experts estimen que augmentarà especialment a partir d'intervinguts de segle. Els professors de la UA consideren la primavera i el mes d'octubre com a èpoques «molt aptes» per a les estades turístiques a la Comunitat Valenciana. En conseqüència, suggereixen en l'estudi la necessitat de modificar el calendari de temporada alta en la regió. En la mateixa línia, aposten per condicionar els establiments turístics i els habitatges a una situació més habitual d'altes temperatures i elevada humitat, diürna i nocturna.

  

 

 

El projecte també advoca per un millor disseny dels sistemes de proveïment d'aigua i per la necessitat de modificar, en l'escala local, els protocols de protecció civil i sanitat pública, ja que «es van a alterar els calendaris de risc enfront de determinats perills de causa climàtica». Entre ells, les tempestes i les pluges intenses per la presència d'aigües en el Mediterrani occidental durant un major període de l'any, així com la freqüència i intensitat d'aparició d'extrems atmosfèrics: ones de calor i els seus efectes en grups de risc.

Últimes notícies

Aemet activa avís groc al litoral per temperatures de fins a 38 graus este dissabte

Aemet ha activat per a este dissabte a la vesprada l’avís groc per calor al litoral de la Comunitat Valenciana, on s’esperen màximes de fins a 38 graus.

Ana Barceló renuncia a repetir com a candidata a l’alcaldia d’Alacant en 2027

Ana Barceló, portaveu del PSPV-PSOE a l’Ajuntament d’Alacant i exconsellera de Sanitat, ha anunciat que no tornarà a ser candidata a l’alcaldia en 2027. Continuarà com a portaveu fins als pròxims comicis municipals, una decisió que qualifica de personal i que va traslladar al partit en 2025.

València encadena 12 nits tòrrides seguides amb 27,5 graus de mínima

València ha encadenat 12 nits tòrrides consecutives amb una mínima de 27,5 graus i bat rècord al seu aeroport, mentre altres punts de la Comunitat Valenciana també pateixen mínimes sofocants.

El Castelló busca mesurar forces davant el València en un clàssic d’estiu a Paterna

El CD Castelló visita este dissabte la ciutat esportiva de Paterna per enfrontar-se al València CF en el segon amistós de la pretemporada, marcat per la greu lesió del central Fabrizio Brignani i el possible debut de diversos reforços albinegres.

Els hotels valencians superen els 3,2 milions de pernoctacions en juny i augmenten la facturació

Els hotels de la Comunitat Valenciana han sumat 3.247.155 pernoctacions en juny, amb una estada mitjana de 3,25 nits i un augment de la facturació del 3,4 %.

Cinc detinguts per una onada d’atracos amb ganivet en locals de València i Burjassot

La Policia Nacional ha detingut cinc hòmens a València i Màlaga acusats de quatre atracos violents en salons de joc, restaurants ràpids i joieries, tots amb motos robades.

La Comunitat Valenciana ja suma més de 420.000 esportistes federats després de tres anys d’alça

La Comunitat Valenciana ha arribat en 2025 a 420.725 llicències federatives i 5.818 clubs, un 0,86 % més que l’any anterior, i encadena tres exercicis de creixement sostingut.

Deting a Torrellano un fugit buscant per Polònia per falsificar contractes de cotxes

La Policia Nacional ha detingut a Torrellano un home de 48 anys reclamat per Polònia per falsificar contractes de compravenda de vehicles entre 2014 i 2017. L’arrestat també tenia una prohibició d’acostar-se al lloc on ha sigut localitzat.