8.8 C
València
Dissabte, 21 febrer, 2026

Tornen a un col·leccionista valencià una obra de la Immaculada de Murillo destrossada

 

La fallida restauració de l’Ecce Homo de Borja a càrrec de Cecilia Giménez va donar la volta al món l’any 2012. Però no es tracta d’un cas únic, ja que esta classe d’intervencions inadequades sobre el patrimoni artístic són més freqüents del que pareix i provoquen «canvis irreversibles» en algunes obres.

 

Un exemple l’acaba de patir un col·leccionista particular de València, qui va encarregar per uns 1.200 euros a un restaurador de mobles i altres peces la neteja d’una còpia d’una de les famoses Immaculades de Murillo. La seua sorpresa va ser majúscula quan, en retornar-li la peça, va vore que el rostre estava completament desfigurat i que, a demés, guardava un inquietant paregut amb l’inclassificable Ecce Homo de Borja.

 

En demanar-li explicacions a l’autor de la ‘restauració’, este va intentar ‘solucionar’ el problema, però el resultat del treball ha sigut una imatge que res té a vore amb l’original. Ara, el col·leccionista s’ha posat en contacte amb un altre especialista, este sí que format per a esta faena, que intentarà rehabilitar l’obra, relata el propietari en declaracions a Europa Press.

 

La vicepresidenta de Relacions Internes i coordinadora en la Comunitat Valenciana de l’Associació Professional de Conservadors Restauradors d’Espanya (ACRE), María Borja, explica que «aberracions com esta són «desgraciadament molt més freqüents del que es pensa».

 

«Salten les alarmes»

Només coneixem els casos que la societat denuncia a través de premsa o xarxes socials, però hi ha multitud de situacions a on les obres són intervingudes per persones que no tenen formació. Les obres patixen esta classe d’intervencions no-professionals podent provocar un canvi irreversible», assevera.

 

Sobre si són necessaris canvis normatius per a evitar este intrusisme laboral, esta portaveu assenyala que la professió del conservador restaurador no està regulada, per això este és un dels objectius fonamentals d’ACRE. En la Llei 4/1998, d’11 de juny del Patrimoni Valencià no apareix disciplina, «ja que en cap moment s’especifica qui ha d’intervindre un Bé d’Interés Cultural, siga moble o immoble», recalca.

 

«I d’altra banda, –continua María Borja– la mateixa Llei de Patrimoni no obliga ni recomana específicament que les intervencions siguen executades per professionals formats en conservació-restauració. Esta falta de legislació comporta a les intervencions desastroses que de tant en tant ens arriben, i sobretot salten les alarmes quan es tracta de talles romàniques o imàtgens renaixentistes de gran valor».

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

La UPV ret homenatge al gremi d’artistes fallers amb un mural

La UPV dedica un mural al gremi d'artistes fallers que recrea un taller tradicional i combina ciència, falles i divulgació amb perspectiva de gènere. L'obra, inspirada en ninots premiats de La Ciència als Falles, acompanya la tercera edició del concurs, obert fins al 14 de març.

Presó per a tres hòmens per robar i enviar cascall a Espanya i els Estats Units

Detinguts tres hòmens i ingressats a la presó per enviar càpsules seques de cascall a Màlaga, Àvila, Mallorca i els Estats Units. La Guàrdia Civil va confiscar 527 quilos robats en plantacions legals d'Albacete i va destapar la xarxa en l'operació Guru25.

Dos menors i deu dones assassinades en l’arrancada de 2026; sis casos tenien denúncies prèvies

L'inici de 2026 se salda amb 10 dones assassinades i dos crims vicaris contra menors. En sis casos hi havia denúncies prèvies, però la protecció va fallar.

Dos anys de l’incendi de Campanar: l’edifici avança en la seua reconstrucció integral

El residencial de Campanar complix dos anys de l'incendi amb les obres de rehabilitació ja encarrilades. Els veïns commemoren a les víctimes i miren al retorn a casa.

Relleva, la primera incubadora d’agricultors cooperativistes

Anecoop impulsa Relleva, un programa pioner que professionalitza a jóvens agricultors en cooperatives valencianes amb plans de negoci, mentoria i comunitat. Tres històries mostren que del camp es pot viure amb gestió i visió empresarial.

L’edat més comuna a Espanya és 49 anys i es repetix en la Comunitat Valenciana

L'INE situa en 49 anys l'edat més repetida a Espanya i en 12 comunitats, inclosa la Comunitat Valenciana. En àrees despoblades la moda escala fins a 61 anys.

Dissabte solejat i poc vent en la Comunitat Valenciana

El cel estarà buidat este dissabte, amb algun interval de núvols baixos en el sud d'Alacant a primeres hores i vent fluix amb brises a la vesprada. Les màximes pujaran a l'interior nord de Castelló, baixaran lleugerament en el litoral i es mantindran en la resta.

Pascual va revelar que van decidir al matí que Punter jugara i va negar una estratègia

El tècnic del Barcelona va explicar que la participació de Kevin Punter es va tancar el mateix matí de l'encreuament de quarts davant UCAM Murcia i va rebutjar que fora una maniobra. Va defendre que van seguir el pla mèdic i va valorar un dol igualat resolt en l'últim quart.