Tornen a un col·leccionista valencià una obra de la Immaculada de Murillo destrossada

 

La fallida restauració de l’Ecce Homo de Borja a càrrec de Cecilia Giménez va donar la volta al món l’any 2012. Però no es tracta d’un cas únic, ja que esta classe d’intervencions inadequades sobre el patrimoni artístic són més freqüents del que pareix i provoquen «canvis irreversibles» en algunes obres.

 

Un exemple l’acaba de patir un col·leccionista particular de València, qui va encarregar per uns 1.200 euros a un restaurador de mobles i altres peces la neteja d’una còpia d’una de les famoses Immaculades de Murillo. La seua sorpresa va ser majúscula quan, en retornar-li la peça, va vore que el rostre estava completament desfigurat i que, a demés, guardava un inquietant paregut amb l’inclassificable Ecce Homo de Borja.

 

En demanar-li explicacions a l’autor de la ‘restauració’, este va intentar ‘solucionar’ el problema, però el resultat del treball ha sigut una imatge que res té a vore amb l’original. Ara, el col·leccionista s’ha posat en contacte amb un altre especialista, este sí que format per a esta faena, que intentarà rehabilitar l’obra, relata el propietari en declaracions a Europa Press.

 

La vicepresidenta de Relacions Internes i coordinadora en la Comunitat Valenciana de l’Associació Professional de Conservadors Restauradors d’Espanya (ACRE), María Borja, explica que «aberracions com esta són «desgraciadament molt més freqüents del que es pensa».

 

«Salten les alarmes»

Només coneixem els casos que la societat denuncia a través de premsa o xarxes socials, però hi ha multitud de situacions a on les obres són intervingudes per persones que no tenen formació. Les obres patixen esta classe d’intervencions no-professionals podent provocar un canvi irreversible», assevera.

 

Sobre si són necessaris canvis normatius per a evitar este intrusisme laboral, esta portaveu assenyala que la professió del conservador restaurador no està regulada, per això este és un dels objectius fonamentals d’ACRE. En la Llei 4/1998, d’11 de juny del Patrimoni Valencià no apareix disciplina, «ja que en cap moment s’especifica qui ha d’intervindre un Bé d’Interés Cultural, siga moble o immoble», recalca.

 

«I d’altra banda, –continua María Borja– la mateixa Llei de Patrimoni no obliga ni recomana específicament que les intervencions siguen executades per professionals formats en conservació-restauració. Esta falta de legislació comporta a les intervencions desastroses que de tant en tant ens arriben, i sobretot salten les alarmes quan es tracta de talles romàniques o imàtgens renaixentistes de gran valor».

Últimes notícies

Ordenen l’evacuació de Gàtova per l’avanç de l’incendi de Sogorb

La Generalitat ha ordenat l’evacuació de Gàtova per l’avanç de l’incendi de Sogorb i indica que la població isca per la CV-25 cap a Bétera i Olocau.

Aemet activa avís groc per pluges i tronades al litoral de Castelló dissabte

Aemet ha activat per a dissabte l’avís groc al litoral de Castelló per pluges intenses de fins a 30 l/m2 en una hora i tronades amb possible granís i ratxes molt fortes de vent.

Pobles de la Ribera comencen a quantificar els danys de les fortes tronades

Diversos municipis de l’interior i la costa de València, sobretot a la Ribera, han començat a valorar els danys per les fortes tronades de dijous, amb ratxes de vent de fins a 146 km/h i greus afectacions materials.

Rescatats amb helicòpter dos joves senderistes deshidratats a la serra d’Orihuela

Dos joves senderistes amb símptomes d’esgotament i deshidratació han sigut rescatats amb helicòpter a la serra d’Orihuela, a Alacant. L’operatiu del Consorci Provincial de Bombers els ha evacuat fins al parc de San Vicente.

El vent de més de 140 km/h i la pedra castiguen el caqui a la Ribera

Les fortes ratxes de vent i la pedra de les últimes tempestes han danyat especialment el caqui a la Ribera, segons La Unió de Llauradors i Ramaders, que encara avalua l’abast de les pèrdues.

Confinament a Gàtova pel fum de l’incendi forestal de Sogorb

Emergències ha ordenat el confinament de Gàtova per l’avanç del fum de l’incendi forestal de Sogorb, que ha cremat 133 hectàrees i continua actiu amb diversos fronts.

La UME s’incorpora a l’extinció de l’incendi de Segorbe i s’eleva l’alerta a nivell 2

Emergències ha activat la situació 2 del Pla Especial d’Incendis Forestals per l’incendi de Segorbe i ha demanat reforços a la UME davant el risc per a població i entorn natural.

Les obres al voltant del Martínez Valero avancen amb l’objectiu d’acabar abans de final d’any

Les obres de reurbanització de l’entorn del Martínez Valero, amb 3,2 milions d’inversió, avancen a bon ritme i l’ajuntament preveu finalitzar-les abans de final d’any.