Tornen a un col·leccionista valencià una obra de la Immaculada de Murillo destrossada

 

La fallida restauració de l’Ecce Homo de Borja a càrrec de Cecilia Giménez va donar la volta al món l’any 2012. Però no es tracta d’un cas únic, ja que esta classe d’intervencions inadequades sobre el patrimoni artístic són més freqüents del que pareix i provoquen «canvis irreversibles» en algunes obres.

 

Un exemple l’acaba de patir un col·leccionista particular de València, qui va encarregar per uns 1.200 euros a un restaurador de mobles i altres peces la neteja d’una còpia d’una de les famoses Immaculades de Murillo. La seua sorpresa va ser majúscula quan, en retornar-li la peça, va vore que el rostre estava completament desfigurat i que, a demés, guardava un inquietant paregut amb l’inclassificable Ecce Homo de Borja.

 

En demanar-li explicacions a l’autor de la ‘restauració’, este va intentar ‘solucionar’ el problema, però el resultat del treball ha sigut una imatge que res té a vore amb l’original. Ara, el col·leccionista s’ha posat en contacte amb un altre especialista, este sí que format per a esta faena, que intentarà rehabilitar l’obra, relata el propietari en declaracions a Europa Press.

 

La vicepresidenta de Relacions Internes i coordinadora en la Comunitat Valenciana de l’Associació Professional de Conservadors Restauradors d’Espanya (ACRE), María Borja, explica que «aberracions com esta són «desgraciadament molt més freqüents del que es pensa».

 

«Salten les alarmes»

Només coneixem els casos que la societat denuncia a través de premsa o xarxes socials, però hi ha multitud de situacions a on les obres són intervingudes per persones que no tenen formació. Les obres patixen esta classe d’intervencions no-professionals podent provocar un canvi irreversible», assevera.

 

Sobre si són necessaris canvis normatius per a evitar este intrusisme laboral, esta portaveu assenyala que la professió del conservador restaurador no està regulada, per això este és un dels objectius fonamentals d’ACRE. En la Llei 4/1998, d’11 de juny del Patrimoni Valencià no apareix disciplina, «ja que en cap moment s’especifica qui ha d’intervindre un Bé d’Interés Cultural, siga moble o immoble», recalca.

 

«I d’altra banda, –continua María Borja– la mateixa Llei de Patrimoni no obliga ni recomana específicament que les intervencions siguen executades per professionals formats en conservació-restauració. Esta falta de legislació comporta a les intervencions desastroses que de tant en tant ens arriben, i sobretot salten les alarmes quan es tracta de talles romàniques o imàtgens renaixentistes de gran valor».

Últimes notícies

Carlos Álvarez deixa el Levante i fitxa pel Club América mexicà

El Levante ha tancat el traspàs del migcampista Carlos Álvarez al Club América de Mèxic després de dues temporades i mitja i 105 partits com a granota.

Milers de persones omplin València per a defensar que Ceuta no està sola

Milers de persones s’han concentrat davant l’Ajuntament de València per a mostrar suport a Ceuta i exigir la dimissió de Pedro Sánchez, enmig de crits contra el Govern i pancartes contra la gestió de la crisi migratòria de juliol.

Les víctimes de la DANA veuen l’escrit de Mazón com una prova que ha de ser investigat

Associacions de víctimes de la DANA del 29 d’octubre consideren que l’escrit remés per Carlos Mazón al jutjat reforça la necessitat que siga investigat pel retard en l’avís Es-Alert, que veuen clau en les 232 morts.

Carlos Romero transmet calma al Villarreal i confia que els triomfs arribaran prompte

Carlos Romero ha assegurat en la presentació dels fitxatges del Villarreal que l’equip està tranquil i confiat, malgrat no haver guanyat encara en Lliga, i afronta amb il·lusió el retorn a La Cerámica i el repte de la Champions.

La parella detinguda per la desaparició del seu bebé serà traslladada al jutjat d’Amposta

La parella arrestada este dimecres a València per la presumpta desaparició del seu bebé a Tarragona serà traslladada en els pròxims dies al jutjat d’Amposta, que porta una causa secreta oberta pel cas.

Les màximes pugen fins als 36,5 graus a Utiel en un dia de calor intensa

Les temperatures màximes han pujat cinc graus este dimecres a la Comunitat Valenciana i han arribat als 36,5 graus a Utiel, amb diversos municipis d’interior per damunt dels 36 graus.

La Fiscalia rebutja que Bernabé entregue els missatges de la DANA del 29-O

La Fiscalia ha demanat desestimar la petició de Salomé Pradas perquè la delegada del Govern, Pilar Bernabé, entregue totes les seues comunicacions sobre l’emergència per la DANA del 29 d’octubre, en considerar-la innecessària i merament prospectiva.

València tindrà una còpia del mural de Luis de la Fuente vandalitzat a Barcelona

L’Ajuntament de València ha encarregat a l’artista Alberto León la reproducció ampliada del mural de Luis de la Fuente, destruït a Barcelona, en una façana municipal del barri de Russafa.