14 C
València
Dilluns, 29 desembre, 2025

Tensió entre els partits de Sumar per la compra de munició a Israel

Els partits que conformen la coalició Sumar es reuniran avui dijous a la vesprada per abordar la greu crisi generada pel contracte licitat pel Ministeri de l’Interior per a adquirir munició a una empresa israeliana. La situació ha provocat un fort malestar dintre de l’eix sindical i social, amb diverses fonts que indiquen l’inconformisme del soci minoritari de l’Executiu.

La reunió se celebrarà en un clima de tensió, ja que IU ha responsabilitzat el PSOE de provocar la que consideren com la major crisi de govern des de l’inici de la legislatura. Fins i tot, han obert la porta a la possibilitat d’abandonar l’Executiu si el ministre de l’Interior, Fernando Gran Marlaska, no rectifica la decisió d’adquirir 15 milions de bales.

No obstant això, el ministre de Cultura, Ernest Urtasun, va descartar aquesta opció i va assegurar que la presència de Sumar a l’Executiu no està en discussió. “Mai ha estat damunt de la taula”, va afirmar, referint-se a l’escenari d’abandonar el govern.

El grup parlamentari de Sumar, així com la vicepresidenta segona, Yolanda Díaz, van exigir que el govern cancel·le de manera immediata el contracte amb l’empresa israeliana i van demanar que Marlaska compareguera davant el Congrés per a donar explicacions.

Han denunciat que la formalització d’aquesta operació és una vulneració dels acords de govern establerts. La ministra Sira Rego va escriure una carta al titular d’Interior per a expressar el malestar del soci minoritari i per instar-lo a realitzar una auditoria de tots els contractes.

A més, IU ha plantejat que els ministres Marlaska i Margarita Robles podrien dimitir si no són capaços de revertir aquest contracte, i el coordinador federal de la formació, Antonio Maíllo, ha acusat el president del Govern, Pedro Sánchez, d’obrir la major crisi de govern amb decisions unilaterals en matèria de defensa.

Últimes notícies

Héctor Fort serà baixa a l’Elx després de ser operat del muscle

El lateral cedit pel Barcelona es perdrà els pròxims partits després d'una intervenció exitosa en el muscle esquerre. El termini dependrà de la seua evolució.

El temporal ha deixat almenys 23.000 hectàrees de cultiu afectades i 80 intervencions a València

La Diputació xifra de manera provisional més de 23.000 hectàrees de cultiu afectades i el Consorci de Bombers ha gestionat 306 avisos, amb 80 intervencions. Tretze de les 14 carreteres tallades ja han reobert i es preveu l'obertura de la CV-543 entre hui i demà.

El Consell exigix al Govern obres hidràuliques i anuncia mesures d’urgència després de les pluges

Els vicepresidents del Consell han recorregut municipis de València per a avaluar els efectes del temporal i reclamar infraestructures que reduïsquen els riscos. També han avançat actuacions transitòries mentres la CHJ definix solucions definitives.

Queralt Casas, primera a arribar a 300 partits amb el València Basket

La capitana taronja s'ha convertit en la primera jugadora a firmar 300 partits amb el València Basket. El registre va arribar en la jornada 13 davant el Joventut.

El Vila-real oficialitza l’eixida d’Adrià Altimira amb carta de llibertat

El lateral s'ha desvinculat del club i queda lliure per a firmar en el mercat hivernal després de tres temporades. Esta campanya només ha disputat tres partits de Copa i un de Lliga.

La Generalitat defén que la simplificació administrativa generarà ocupació i riquesa

El Consell ha defés el seu decret de simplificació per a accelerar projectes i atraure inversió, mentres Govern i Compromís alerten de menys controls i riscos ambientals. El debat s'ha intensificat malgrat que la norma encara no s'ha publicat oficialment.

El PSOE avisa que Feijóo oferirà racisme i masclisme institucional si governa

Diana Morant ha vinculat el projecte del PP als seus pactes amb Vox i ha denunciat exemples de 'racisme institucional' i 'masclisme institucional' en diverses autonomies. També ha acusat a Feijóo de mancar de projecte propi, de normalitzar a Vox i ha defés que el PSOE ha expulsat als qui van incórrer en conductes reprotxables.

Pérez Llorca exigix canvis normatius per a accelerar obres de protecció davant danes

Pérez Llorca ha reclamat canvis legislatius per a tramitar per urgència obres en llits i barrancs després de pluges que han superat els 200 l/m². Ha demanat agilitzar projectes com el Pedrís, la Saleta o el Magre i ha avançat un balanç de danys, amb la taronja afectada en plena temporada.