11.6 C
València
Dimarts, 3 febrer, 2026

Torrevella demana a la Generalitat les competències per a inspeccionar habitatges d’ús turístic

VALÈNCIA, 11 (EUROPA PRESS)

L’Ajuntament de Torrevella pretén reforçar els mecanismes que permeten un millor control de l’activitat dels habitatges turístics en la ciutat, per la qual cosa va a sol·licitar a l’emparament del Decret Llei 9/2024 del Consell, de modificació de la normativa reguladora dels habitatges d’ús turístic, la competència en l’exercici de la potestat sancionadora i les funcions d’inspecció pròpies del control de l’activitat.

L’acceptació de la possible delegació per part de la Generalitat serà sotmesa a aprovació del ple municipal, conforme al previst en la Llei Reguladora de les Bases de Règim Local.

“L’allotjament en la modalitat d’habitatges d’ús turístic s’ha posicionat amb força en el sector, aspecte de vital importància en el municipi de Torrevella, sobretot quan la ciutat és clarament una referència nacional en el sector de la segona residència”, explica l’alcalde, Eduardo Dolón.

Segons les dades facilitades per l’Institut Nacional d’Estadística (INE), el 69% del total d’habitatge existent a Torrevella es correspon amb habitatge no principal. D’esta forma, l’allotjament turístic pot adquirir “una gran importància com a modalitat d’allotjament, sent precís reforçar la seua regulació en l’àmbit de col·laboració entre l’administració autonòmica i la local”.

Una de les novetats que introdueix el Decret Llei 9/2024 és la possibilitat que els ajuntaments puguen sol·licitar la competència quant a la incoació d’expedients sancionadors respecte a les infraccions lleus, greus i molt greus.

A més, la Llei 15/2018 de turisme, oci i hospitalitat de la Comunitat Valenciana reservava “de manera clara i expressa” les competències en matèria de comprovació, vigilància i control del compliment de la normativa turística a l’administració autonòmica, si bé deixava oberta la possibilitat a la col·laboració amb les entitats locals en l’àmbit de la inspecció, però sense que fóra possible l’exercici de la potestat sancionadora per part dels ajuntaments.

Esta situació “dificulta enormement” el control administratiu de l’activitat dels allotjaments turístics, per la qual cosa mitjançant el Decret Llei 9/2024 s’introduïx un nou apartat en l’article 98 en el qual es determina: “De conformitat amb el preceptuado en la legislació reguladora del règim local, la competència per a incoar, instruir i resoldre els procediments sancionadors per infraccions lleus, greus i molt greus en matèria d’habitatges d’ús turístic situades en el seu àmbit territorial, així com, si escau, per a la revisió en via administrativa dels actes derivats d’aquests procediments sancionadors, podrà ser objecte de delegació als ajuntaments que així ho sol·liciten i complisquen els requisits generals exigibles en la citada legislació per a obtenir la delegació”.

Últimes notícies

Pérez Llorca demana declarar zona catastròfica després del temporal Harry i exigix competències de litoral

El Consell ha sol·licitat al Govern la declaració de zona catastròfica pels danys del temporal Harry i ha urgit a transferir a la Generalitat la gestió del litoral.

El Govern veu inacceptable que Feijóo carregue contra la gestió estatal de la DANA

El Ministeri per a la Transició Ecològica ha defés que Aemet i la Confederació Hidrogràfica del Xúquer van emetre avisos clars i disponibles durant la DANA. La rèplica arriba després de la intervenció de Feijóo en la comissió que investiga la tragèdia del 29 d'octubre de 2024.

Torres crida a combatre l’insult i la degradació democràtica

El ministre de Política Territorial ha retret al PP l'insult d'una regidora en un míting del PSOE i ha demanat frenar la degradació democràtica amb diàleg. També ha alertat de la polarització i ha defés respondre al crit amb arguments.

Feijóo condemna els insults d’una edil del PP a Pedro Sánchez

El líder del PP ha afirmat que, per descomptat, reprova les paraules d'una regidora que va insultar a Sánchez en un míting del PSOE a Terol. Després de comparéixer en la comissió de la DANA, ha defés les seues respostes i ha criticat a ERC i Bildu.

La propietària de la guarderia d’Algemesí queda en llibertat amb mesures per presumpte maltractament a menors

La propietària, de 55 anys, va ser detinguda i ha quedat en llibertat provisional amb prohibició d'acostar-se als menors, acudir al centre i treballar amb xiquets. La causa està oberta per presumptes maltractaments habituals i vexacions injustes.

Feijóo i Rufián xoquen per la DANA entre insults i acusacions de mentir

La comissió d'investigació de la DANA en el Congrés ha viscut un enfrontament entre Feijóo i Rufián, amb encreuaments de retrets, desqualificacions i acusacions de mentir. El xoc ha elevat la tensió i ha desplaçat el debat de fons sobre la gestió de la DANA.

Arranquen les obres del primer centre de dades de València amb 60 milions i 100 ocupacions directes

NxN Data Centers ha iniciat les obres del primer centre de dades de València en Vara de Quart, amb una inversió de 60 milions. L'obertura s'ha previst per al primer semestre de 2027 i el projecte ha anunciat 100 ocupacions directes i uns 500 indirectes.

Pérez Llorca ha defés que el PP és l’únic que ha assumit responsabilitats per la dana

El president ha subratllat que el temporal va posar a prova a totes les administracions i ha reivindicat que el PP ha demanat perdó i assumit errors. També ha demanat no polititzar l'accident de tren a Còrdova.