Treballadores de la neteja d’IES reclamen que Educació ‘es faça càrrec’ dels impagaments de l’adjudicatària

Conselleria explica que està pagant amb normalitat i que l’empresa pretén una revisió de contracte per la pujada de l’IPC i el SMI

VALÈNCIA, 25 (EUROPA PRESS)

Treballadores de la neteja d’instituts d’ensenyament secundari (IES) s’han concentrat hui dijous davant de la seu de la Conselleria d’Educació per a reclamar que este departament «prenga cartes en l’assumpte» i «es faça càrrec» davant dels impagaments de l’adjudicatària Mesnet, que en l’alguns casos s’arrosseguen des del mes de gener. La situació afecta a unes 300 persones i a més de 60 centres educatius d’Alacant i Valencia.

Convocats per CCOO de l’Hàbitat País Valencià, els participants han corejat lemes com ‘Volem cobrar’, ‘Volem que et faces càrrec, Conselleria, ens sentim sols’ i s’han mostrat pancartes amb missatges com ‘Si no cobrem, no netegem’, ‘Agranem els explotadors’, ‘Conselleria som ostatges del que adjudiques’ o ‘Volem cobrar dins del termini i en la forma escaient’.

L’assessor de CCOO de l’Àrea Metropolitana de València José Izquierdo ha detallat que el motiu d’esta protesta és alertar que, actualment l’empresa deu «el 30 per cent del total de la seua quitança ja que són treballadores fixes discontínues».

A més, ha qualificat com a «perillosa» esta situació perquè «darrere de cada nòmina» hi ha «moltes» famílies que no tenen els recursos necessaris per a fer front als pagaments mensuals que els acuiten i ha afegit que «s’hauria de tenir en compte» que és un sector «molt» feminitzat en el qual hi ha famílies monoparentals. «En aquest cas el risc de la pobresa laboral és extrem», ha advertit.

Així, ha destacat que «és responsabilitat de la Generalitat prendre una decisió definitiva i donar tranquil·litat a les treballadores» i ha criticat que des del 29 de febrer, data en què es van reunir per última vegada amb Conselleria, «no han fet res». Al seu torn, l’administració els ha entregat un primer escrit «dient que està intentant resoldre-ho i que necessiten temps» i ha insistit que «les treballadores en la seua casa no tenen este temps d’espera, els arriben els seus pagaments, els arriben els seus lloguers, les seues hipoteques i no poden fer-li front».

L’empresa Mesnet ha fet públic un comunicat en el qual assegura que «no podrà garantir els salaris dels seus treballadors de neteja de ceptres docents públics a partir de setembre si la Conselleria no resol el problema del contracte de neteja» i ho atribuïx a la «pujada dels costos laborals».

«EXCUSES»

Sobre este tema, la presidenta del Comitè d’empresa del Lote 7 d’Alacant, Nieves López, ha indicat que la qüestió del salari mínim interprofessional (SMI) «cal deixar-la abanda» i ha considerat que este tema «forma part de les excuses que té l’empresa».

Esta situació s’ha perllongat durant tot el curs escolar, «presentant l’empresa a dificultats de pagament i per això cobrant endarrerit, fora dels terminis normals i reglamentaris, i cobrant a parcialitats», ha apuntat. La primera incidència de cobrament que van tenir va ser amb la paga de Nadal, que no es va cobrar el dia 15, sinó a final del mes de desembre i «sense comunicar-ho amb anticipació». «No ens donen informació», ha denunciat a l’empresa.

«Ara ens paguen el 75%, quan els ve bé ens paguen el restant, i així funcionem», ha explicat, al que ha afegit que en estar contractades la majoria de les treballadores com a fixes discontínues, ara els deuen la liquidació del mes de juny i la de la paga proporcional de març.

Per la seua banda, la presidenta del Comitè d’empresa del Lote 6 de València, María Dolores Castillo, ha remarcat que aquest «impacte» salarial «és un sinvivir». «Hi ha moltes famílies que són monoparentals i només depenen d’este salari, i estan passant-ho molt mal, perquè a nosaltres ens crida moltíssima gent, plorant, que no té per a menjar ni per a omplir les neveres», ha subratllat.

El secretari autonòmic d’Educació, Daniel McEvoy, ha rebut a una representació dels treballadors i ha mostrat la disponibilitat per a solucionar el problema, encara que des de la Conselleria recalquen que l’administració s’estan efectuant els pagaments amb normalitat.

L’empresa, la qual cosa demana ara, és la revisió del contracte per increment de l’IPC i del SMI, però en els plecs no s’arreplegava cap revisió de preus. L’assumpte s’ha enviat al Consell Jurídic Consultiu (CJC) per a determinar què es fa, han explicat a Europa Press fonts d’este departament.

Últimes notícies

Ezequiel Ponce torna a l’Elx amb contracte fins 2027

L’argentí Ezequiel Ponce torna a l’Elx després del seu pas pel Houston Dynamo i firma fins juny de 2027, ampliable dos anys més.

Alerta taronja per pluges fortes a l’interior de Castelló i València este dissabte

El Centre de Coordinació d’Emergències ha activat per a dissabte l’alerta taronja per pluges i tronades a l’interior nord de Castelló i per pluges a l’interior nord de València, a més de diverses alertes grogues per pluja, tronades i temperatures altes al litoral.

Foios estrena un gran mural en homenatge a Ferran Torres al poliesportiu municipal

Foios ha estrenat un mural gegant al poliesportiu municipal dedicat a Ferran Torres, autor del gol que va donar a Espanya el seu segon Mundial. L’Ajuntament també ha iniciat els tràmits per nomenar-lo Fill Predilecte.

El PSPV acusa el Consell de encarir de nou la vivenda protegida i fer-la inassolible

El PSPV-PSOE ha acusat el Consell del PP d’haver encarit de nou el mòdul de vivenda protegida a la Comunitat Valenciana fins als 2.568 euros per metre quadrat, fet que, segons el partit, la fa cada vegada més inassolible per a famílies, jóvens i classes mitjanes. Els socialistes critiquen també l’oportunitat de la publicació en ple període vacacional i reclamen al president Juanfran Pérez Llorca que revertisca l’augment i revise la seua política d’habitatge.

Així funcionarà la nova política d’entrades del Levante al Ciutat de València

El Levante ha estrenat una política d’entrades amb preus dinàmics i avantatges per als aficionats amb Carnet Simpatizante, així com descomptes per als abonats. El club també incentiva que els socis alliberen el seient quan no puguen acudir.

Polònia serà el país convidat al València Design Fest 2026 amb una gran mostra artesanal

València Design Fest tornarà del 10 de setembre al 15 d’octubre de 2026 amb Polònia com a país convidat i una extensa programació centrada en l’artesania contemporània, el disseny i l’intercanvi professional.

Els zoològics ibèrics detecten canvis en el comportament animal durant l’eclipsi solar

Diversos parcs zoològics d’Espanya i Portugal han registrat canvis en la conducta d’elefants, monos, aus i cérvols durant l’eclipsi solar, amb reagrupaments, fugides i vocalitzacions inusuals. Els centres han participat en un projecte coordinat per a estudiar la resposta dels animals a la baixada de llum.

147 atencions oftalmològiques en la Comunitat Valenciana després de l’eclipsi solar

Els centres de salut i hospitals de la Comunitat Valenciana han atés 147 persones per molèsties oculars relacionades amb l’eclipsi solar, cap d’elles amb necessitat d’ingrés.