13.3 C
València
Diumenge, 15 febrer, 2026

Treballadores de la neteja d’IES reclamen que Educació ‘es faça càrrec’ dels impagaments de l’adjudicatària

Conselleria explica que està pagant amb normalitat i que l’empresa pretén una revisió de contracte per la pujada de l’IPC i el SMI

VALÈNCIA, 25 (EUROPA PRESS)

Treballadores de la neteja d’instituts d’ensenyament secundari (IES) s’han concentrat hui dijous davant de la seu de la Conselleria d’Educació per a reclamar que este departament “prenga cartes en l’assumpte” i “es faça càrrec” davant dels impagaments de l’adjudicatària Mesnet, que en l’alguns casos s’arrosseguen des del mes de gener. La situació afecta a unes 300 persones i a més de 60 centres educatius d’Alacant i Valencia.

Convocats per CCOO de l’Hàbitat País Valencià, els participants han corejat lemes com ‘Volem cobrar’, ‘Volem que et faces càrrec, Conselleria, ens sentim sols’ i s’han mostrat pancartes amb missatges com ‘Si no cobrem, no netegem’, ‘Agranem els explotadors’, ‘Conselleria som ostatges del que adjudiques’ o ‘Volem cobrar dins del termini i en la forma escaient’.

L’assessor de CCOO de l’Àrea Metropolitana de València José Izquierdo ha detallat que el motiu d’esta protesta és alertar que, actualment l’empresa deu “el 30 per cent del total de la seua quitança ja que són treballadores fixes discontínues”.

A més, ha qualificat com a “perillosa” esta situació perquè “darrere de cada nòmina” hi ha “moltes” famílies que no tenen els recursos necessaris per a fer front als pagaments mensuals que els acuiten i ha afegit que “s’hauria de tenir en compte” que és un sector “molt” feminitzat en el qual hi ha famílies monoparentals. “En aquest cas el risc de la pobresa laboral és extrem”, ha advertit.

Així, ha destacat que “és responsabilitat de la Generalitat prendre una decisió definitiva i donar tranquil·litat a les treballadores” i ha criticat que des del 29 de febrer, data en què es van reunir per última vegada amb Conselleria, “no han fet res”. Al seu torn, l’administració els ha entregat un primer escrit “dient que està intentant resoldre-ho i que necessiten temps” i ha insistit que “les treballadores en la seua casa no tenen este temps d’espera, els arriben els seus pagaments, els arriben els seus lloguers, les seues hipoteques i no poden fer-li front”.

L’empresa Mesnet ha fet públic un comunicat en el qual assegura que “no podrà garantir els salaris dels seus treballadors de neteja de ceptres docents públics a partir de setembre si la Conselleria no resol el problema del contracte de neteja” i ho atribuïx a la “pujada dels costos laborals”.

“EXCUSES”

Sobre este tema, la presidenta del Comitè d’empresa del Lote 7 d’Alacant, Nieves López, ha indicat que la qüestió del salari mínim interprofessional (SMI) “cal deixar-la abanda” i ha considerat que este tema “forma part de les excuses que té l’empresa”.

Esta situació s’ha perllongat durant tot el curs escolar, “presentant l’empresa a dificultats de pagament i per això cobrant endarrerit, fora dels terminis normals i reglamentaris, i cobrant a parcialitats”, ha apuntat. La primera incidència de cobrament que van tenir va ser amb la paga de Nadal, que no es va cobrar el dia 15, sinó a final del mes de desembre i “sense comunicar-ho amb anticipació”. “No ens donen informació”, ha denunciat a l’empresa.

“Ara ens paguen el 75%, quan els ve bé ens paguen el restant, i així funcionem”, ha explicat, al que ha afegit que en estar contractades la majoria de les treballadores com a fixes discontínues, ara els deuen la liquidació del mes de juny i la de la paga proporcional de març.

Per la seua banda, la presidenta del Comitè d’empresa del Lote 6 de València, María Dolores Castillo, ha remarcat que aquest “impacte” salarial “és un sinvivir”. “Hi ha moltes famílies que són monoparentals i només depenen d’este salari, i estan passant-ho molt mal, perquè a nosaltres ens crida moltíssima gent, plorant, que no té per a menjar ni per a omplir les neveres”, ha subratllat.

El secretari autonòmic d’Educació, Daniel McEvoy, ha rebut a una representació dels treballadors i ha mostrat la disponibilitat per a solucionar el problema, encara que des de la Conselleria recalquen que l’administració s’estan efectuant els pagaments amb normalitat.

L’empresa, la qual cosa demana ara, és la revisió del contracte per increment de l’IPC i del SMI, però en els plecs no s’arreplegava cap revisió de preus. L’assumpte s’ha enviat al Consell Jurídic Consultiu (CJC) per a determinar què es fa, han explicat a Europa Press fonts d’este departament.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

El Suprem desestima el recurs de la UMH i consolida el grau de Medicina en la UA

L'alt tribunal inadmet el recurs de cassació de la UMH contra el grau de Medicina de la Universitat d'Alacant, confirma la fallada del TSJCV i imposa costes.

Temporal a Granada: voluntaris de València, rescat en Alfacar i Órgiva sense aigua

El temporal ha activat una resposta solidària i d'emergència: equips de València han secundat els acovardisques a la Vega i Huétor Tájar, la Guàrdia Civil ha evacuat a un veí en Alfacar i Órgiva s'ha quedat sense subministrament d'aigua pel trencament de la canonada general.

El Consell demana actuacions urgents i declarar 60 municipis zones greument afectades per la borrasca Harry

El Consell ha acordat sol·licitar al Govern la declaració de zones greument afectades per a 60 municipis i reclama obres urgents de regeneració del litoral després del temporal.

El PP reclama una auditoria urgent de les infraestructures ferroviàries a la província de València

El PP en la Diputació de València ha presentat una moció per a instar a Adif a una auditoria extraordinària de la xarxa ferroviària provincial. La proposta exigix un pla urgent amb calendari i pressupost i demana responsabilitats polítiques, inclosa la dimissió del ministre Óscar Puente

Donya Letizia visitarà la fàbrica de calçat Pedro García pel seu centenari

Donya Letizia visitarà el 19 de febrer la fàbrica Pedro García a Elda amb motiu del centenari de la firma. Recorrerà la cadena de producció i serà rebuda per autoritats i responsables de l'empresa.

Tanquen el port de València pel temporal i l’avís groc de Aemet

L'Autoritat Portuària de València ha decidit tancar este divendres el port a entrades i eixides per condicions meteorològiques adverses. Aemet ha activat avís groc en el litoral entre les 14 i les 22 hores i Emergències ha elevat les alertes per al dissabte.

Morant ha acusat a Camarero d’impulsar el canvi normatiu que va permetre irregularitats en la VPP d’Alacant

Diana Morant ha denunciat un escàndol en una promoció de VPP a Alacant i ha assenyalat a Susana Camarero per impulsar el canvi normatiu. Ha exigit explicacions en Les Corts i la devolució dels pisos adjudicats de manera irregular.

Morant defén que les paraules d’Óscar López sobre Lambán són una anàlisi política des del respecte

Diana Morant ha emmarcat les declaracions d'Óscar López sobre Javier Lambán com una anàlisi política realitzada des del respecte. Ha reclamat fer oposició al PP per a frenar a la ultradreta, ha rebutjat separar les eleccions generals i ha defés el seu suport a la llei de multireincidència impulsada per Junts.