Treballadores de la neteja d’IES reclamen que Educació ‘es faça càrrec’ dels impagaments de l’adjudicatària

Conselleria explica que està pagant amb normalitat i que l’empresa pretén una revisió de contracte per la pujada de l’IPC i el SMI

VALÈNCIA, 25 (EUROPA PRESS)

Treballadores de la neteja d’instituts d’ensenyament secundari (IES) s’han concentrat hui dijous davant de la seu de la Conselleria d’Educació per a reclamar que este departament «prenga cartes en l’assumpte» i «es faça càrrec» davant dels impagaments de l’adjudicatària Mesnet, que en l’alguns casos s’arrosseguen des del mes de gener. La situació afecta a unes 300 persones i a més de 60 centres educatius d’Alacant i Valencia.

Convocats per CCOO de l’Hàbitat País Valencià, els participants han corejat lemes com ‘Volem cobrar’, ‘Volem que et faces càrrec, Conselleria, ens sentim sols’ i s’han mostrat pancartes amb missatges com ‘Si no cobrem, no netegem’, ‘Agranem els explotadors’, ‘Conselleria som ostatges del que adjudiques’ o ‘Volem cobrar dins del termini i en la forma escaient’.

L’assessor de CCOO de l’Àrea Metropolitana de València José Izquierdo ha detallat que el motiu d’esta protesta és alertar que, actualment l’empresa deu «el 30 per cent del total de la seua quitança ja que són treballadores fixes discontínues».

A més, ha qualificat com a «perillosa» esta situació perquè «darrere de cada nòmina» hi ha «moltes» famílies que no tenen els recursos necessaris per a fer front als pagaments mensuals que els acuiten i ha afegit que «s’hauria de tenir en compte» que és un sector «molt» feminitzat en el qual hi ha famílies monoparentals. «En aquest cas el risc de la pobresa laboral és extrem», ha advertit.

Així, ha destacat que «és responsabilitat de la Generalitat prendre una decisió definitiva i donar tranquil·litat a les treballadores» i ha criticat que des del 29 de febrer, data en què es van reunir per última vegada amb Conselleria, «no han fet res». Al seu torn, l’administració els ha entregat un primer escrit «dient que està intentant resoldre-ho i que necessiten temps» i ha insistit que «les treballadores en la seua casa no tenen este temps d’espera, els arriben els seus pagaments, els arriben els seus lloguers, les seues hipoteques i no poden fer-li front».

L’empresa Mesnet ha fet públic un comunicat en el qual assegura que «no podrà garantir els salaris dels seus treballadors de neteja de ceptres docents públics a partir de setembre si la Conselleria no resol el problema del contracte de neteja» i ho atribuïx a la «pujada dels costos laborals».

«EXCUSES»

Sobre este tema, la presidenta del Comitè d’empresa del Lote 7 d’Alacant, Nieves López, ha indicat que la qüestió del salari mínim interprofessional (SMI) «cal deixar-la abanda» i ha considerat que este tema «forma part de les excuses que té l’empresa».

Esta situació s’ha perllongat durant tot el curs escolar, «presentant l’empresa a dificultats de pagament i per això cobrant endarrerit, fora dels terminis normals i reglamentaris, i cobrant a parcialitats», ha apuntat. La primera incidència de cobrament que van tenir va ser amb la paga de Nadal, que no es va cobrar el dia 15, sinó a final del mes de desembre i «sense comunicar-ho amb anticipació». «No ens donen informació», ha denunciat a l’empresa.

«Ara ens paguen el 75%, quan els ve bé ens paguen el restant, i així funcionem», ha explicat, al que ha afegit que en estar contractades la majoria de les treballadores com a fixes discontínues, ara els deuen la liquidació del mes de juny i la de la paga proporcional de març.

Per la seua banda, la presidenta del Comitè d’empresa del Lote 6 de València, María Dolores Castillo, ha remarcat que aquest «impacte» salarial «és un sinvivir». «Hi ha moltes famílies que són monoparentals i només depenen d’este salari, i estan passant-ho molt mal, perquè a nosaltres ens crida moltíssima gent, plorant, que no té per a menjar ni per a omplir les neveres», ha subratllat.

El secretari autonòmic d’Educació, Daniel McEvoy, ha rebut a una representació dels treballadors i ha mostrat la disponibilitat per a solucionar el problema, encara que des de la Conselleria recalquen que l’administració s’estan efectuant els pagaments amb normalitat.

L’empresa, la qual cosa demana ara, és la revisió del contracte per increment de l’IPC i del SMI, però en els plecs no s’arreplegava cap revisió de preus. L’assumpte s’ha enviat al Consell Jurídic Consultiu (CJC) per a determinar què es fa, han explicat a Europa Press fonts d’este departament.

Últimes notícies

Mirotic reforça el Valencia Basket per a la pròxima temporada

Nikola Mirotic s’incorpora al Valencia Basket per a esta temporada com a ala-pivot de formació local, aportant talent i un nou cup per a l’equip taronja. El montenegrí nacionalitzat espanyol, amb una llarga trajectòria en l’NBA i Eurolliga, arriba després del seu pas pel Mónaco.

Nikola Mirotic jugarà en el Valencia Basket esta temporada

Nikola Mirotic i el Valencia Basket han tancat un acord perquè l’ala-pivot jugue esta temporada amb l’equip taronja, tal com han anunciat en un vídeo a les xarxes socials gravat a l’aeroport de Manises.

La inflació puja en totes les autonomies i la Comunitat Valenciana es manté entre les més baixes

La taxa anual de l’IPC ha pujat al mes d’agost en totes les comunitats autònomes fins a una mitjana del 4,3%, mentre que la Comunitat Valenciana s’ha situat en el 4,1%, entre els increments més moderats.

La inflació a l’agost puja al 4,1 % en la Comunitat Valenciana

L’IPC d’agost s’ha situat en el 4,1 % en la Comunitat Valenciana, dos dècimes per davall de la mitjana estatal del 4,3 %, impulsat per l’encariment dels carburants.

Deting a Paterna dos hores després d’atracar un hostal

La Policia Nacional ha detingut a Paterna un home acusat d’atracar un hostal, només dos hores després del robatori, gràcies a una telefonada prèvia al 091 que va permetre relacionar-lo amb una discussió familiar.

Dimarts assolellat i més calor a la Comunitat Valenciana

Dimarts estarà marcat per un cel poc nuvolós o ras i un augment de les temperatures, sobretot a València i al nord d’Alacant. Dimecres arribaran núvols i possibles ruixats amb tempesta a l’interior nord, especialment a Castelló.

Retards de fins a 50 minuts en Rodalia a València per una avaria ja reparada

Els trens de Rodalia que passen per l’Estació del Nord han patit este dimarts retards de fins a 50 minuts per una incidència tècnica registrada dilluns i reparada cap a les set del matí.

El Betis s’imposa a Vila-real i reforça la seua candidatura europea

El Betis ha guanyat 1-2 al Vila-real a La Ceràmica amb un gran segon temps, que Manuel Pellegrini ha qualificat de partit de ‘sis punts’, mentre que Iñigo Pérez ha admés que la imatge grogueta després del descans és ‘danyina’ per a l’autoestima de l’equip.