Treballadores de la neteja d’IES reclamen que Educació ‘es faça càrrec’ dels impagaments de l’adjudicatària

Conselleria explica que està pagant amb normalitat i que l’empresa pretén una revisió de contracte per la pujada de l’IPC i el SMI

VALÈNCIA, 25 (EUROPA PRESS)

Treballadores de la neteja d’instituts d’ensenyament secundari (IES) s’han concentrat hui dijous davant de la seu de la Conselleria d’Educació per a reclamar que este departament «prenga cartes en l’assumpte» i «es faça càrrec» davant dels impagaments de l’adjudicatària Mesnet, que en l’alguns casos s’arrosseguen des del mes de gener. La situació afecta a unes 300 persones i a més de 60 centres educatius d’Alacant i Valencia.

Convocats per CCOO de l’Hàbitat País Valencià, els participants han corejat lemes com ‘Volem cobrar’, ‘Volem que et faces càrrec, Conselleria, ens sentim sols’ i s’han mostrat pancartes amb missatges com ‘Si no cobrem, no netegem’, ‘Agranem els explotadors’, ‘Conselleria som ostatges del que adjudiques’ o ‘Volem cobrar dins del termini i en la forma escaient’.

L’assessor de CCOO de l’Àrea Metropolitana de València José Izquierdo ha detallat que el motiu d’esta protesta és alertar que, actualment l’empresa deu «el 30 per cent del total de la seua quitança ja que són treballadores fixes discontínues».

A més, ha qualificat com a «perillosa» esta situació perquè «darrere de cada nòmina» hi ha «moltes» famílies que no tenen els recursos necessaris per a fer front als pagaments mensuals que els acuiten i ha afegit que «s’hauria de tenir en compte» que és un sector «molt» feminitzat en el qual hi ha famílies monoparentals. «En aquest cas el risc de la pobresa laboral és extrem», ha advertit.

Així, ha destacat que «és responsabilitat de la Generalitat prendre una decisió definitiva i donar tranquil·litat a les treballadores» i ha criticat que des del 29 de febrer, data en què es van reunir per última vegada amb Conselleria, «no han fet res». Al seu torn, l’administració els ha entregat un primer escrit «dient que està intentant resoldre-ho i que necessiten temps» i ha insistit que «les treballadores en la seua casa no tenen este temps d’espera, els arriben els seus pagaments, els arriben els seus lloguers, les seues hipoteques i no poden fer-li front».

L’empresa Mesnet ha fet públic un comunicat en el qual assegura que «no podrà garantir els salaris dels seus treballadors de neteja de ceptres docents públics a partir de setembre si la Conselleria no resol el problema del contracte de neteja» i ho atribuïx a la «pujada dels costos laborals».

«EXCUSES»

Sobre este tema, la presidenta del Comitè d’empresa del Lote 7 d’Alacant, Nieves López, ha indicat que la qüestió del salari mínim interprofessional (SMI) «cal deixar-la abanda» i ha considerat que este tema «forma part de les excuses que té l’empresa».

Esta situació s’ha perllongat durant tot el curs escolar, «presentant l’empresa a dificultats de pagament i per això cobrant endarrerit, fora dels terminis normals i reglamentaris, i cobrant a parcialitats», ha apuntat. La primera incidència de cobrament que van tenir va ser amb la paga de Nadal, que no es va cobrar el dia 15, sinó a final del mes de desembre i «sense comunicar-ho amb anticipació». «No ens donen informació», ha denunciat a l’empresa.

«Ara ens paguen el 75%, quan els ve bé ens paguen el restant, i així funcionem», ha explicat, al que ha afegit que en estar contractades la majoria de les treballadores com a fixes discontínues, ara els deuen la liquidació del mes de juny i la de la paga proporcional de març.

Per la seua banda, la presidenta del Comitè d’empresa del Lote 6 de València, María Dolores Castillo, ha remarcat que aquest «impacte» salarial «és un sinvivir». «Hi ha moltes famílies que són monoparentals i només depenen d’este salari, i estan passant-ho molt mal, perquè a nosaltres ens crida moltíssima gent, plorant, que no té per a menjar ni per a omplir les neveres», ha subratllat.

El secretari autonòmic d’Educació, Daniel McEvoy, ha rebut a una representació dels treballadors i ha mostrat la disponibilitat per a solucionar el problema, encara que des de la Conselleria recalquen que l’administració s’estan efectuant els pagaments amb normalitat.

L’empresa, la qual cosa demana ara, és la revisió del contracte per increment de l’IPC i del SMI, però en els plecs no s’arreplegava cap revisió de preus. L’assumpte s’ha enviat al Consell Jurídic Consultiu (CJC) per a determinar què es fa, han explicat a Europa Press fonts d’este departament.

Últimes notícies

Guitarricadelafuente acomiada el seu any triomfal a Madrid amb un crit a favor de la protesta en Sol

Guitarricadelafuente ha tancat al Movistar Arena de Madrid la gira del disc 'Spanish Leather' davant 15.800 persones i amb un missatge explícit de suport a la protesta per l’habitatge a la Puerta del Sol.

Una tromba d’aigua descarrega 97 l/m² en només una hora a Alzira

Una tempesta torrencial ha deixat fins a 143 l/m² en quatre hores a Alzira, amb quasi 97 litres caiguts en només una hora, segons Avamet. No s’han registrat incidències, però es manté l’alerta taronja per pluges intenses a la província de València.

Les fortes pluges deixen fins a 33 l/m² a Elx sense danys destacables

L’episodi de pluges d’esta vesprada ha deixat fins a 33 l/m² a Elx i acumulats destacats en altres punts del terme, però sense danys personals ni incidències greus. Bombers i Policia Local han fet intervencions puntuals i seguixen vigilant zones inundables.

Emergències atén 115 incidents per les pluges a la Comunitat Valenciana, 53 a Castelló

El Centre de Coordinació d'Emergències ha gestionat 115 incidències per les pluges i tempestats a la Comunitat Valenciana, amb especial afectació a la província de Castelló. València ha concentrat 51 avisos i Alacant, 11.

Fortes pluges a la Vega Baixa i un llamp calfa una palmera a Torrevella

Una tempesta amb intensa activitat elèctrica ha deixat fins a 33 l/m2 a la Vega Baixa i ha calfat una palmera a les salines de Torrevella. Les precipitacions han sigut moderades però generalitzades en municipis com Oriola i San Miguel de Salinas.

El festival Love to Rock suspén la jornada de divendres per l’alerta taronja a València

Love to Rock ha suspés la jornada de divendres per l’alerta taronja per pluges a València, però manté la programació de dissabte i oferix devolucions i canvis d’entrada.

Asaja alerta que els preus del llima a Alacant cauen malgrat la forta demanda

Asaja Alacant denuncia que la indústria del llima està oferint només 10 cèntims per quilo malgrat la gran demanda de suc, i insten els agricultors a no vendre per davall dels costos de producció.

La tarta de xocolata de Rubén Alan Díaz triomfa com a millor del món a Elx

La tarta de xocolata del pastisser mexicà Rubén Alan Díaz, del grup Puratos México, ha sigut guardonada com la millor del món en el Premi Internacional de Alta Pastelería Paco Torreblanca, celebrat dins del certamen Alicante Gastronómica a Elx.