16.3 C
València
Divendres, 12 desembre, 2025

Els tribunals han acordat 978 reduccions de pena en aplicació de la ‘Llei de només sí és sí’

Els tribunals han acordat almenys 978 reduccions de pena en aplicació de la Llei Orgànica 10/2022, de 6 de setembre, de garantia integral de la llibertat sexual, segons les dades demanades fins al dia 31 de març pel Consell General del Poder Judicial del Tribunal Suprem, l’Audiència Nacional, els Tribunals Superiors de Justícia i les Audiències Provincials.

Estes resolucions han suposat almenys 104 excarceracions, advertint-se que algun òrgan judicial no ha aportat esta informació. Per tant, a les taules facilitades figuren només les excarceracions confirmades i comunicades.

La Comissió Permanent va acordar el passat 2 de març que esta informació s’actualitzarà periòdicament i es farà pública a través de l’Oficina de Comunicació del Consell General del Poder Judicial.

Per a la correcta interpretació de les dades, cal tindre en compte el següent:

  • Les dades contingudes a les taules responen a reduccions de pena, absolucions i excarceracions produïdes des de l’entrada en vigor de la Llei Orgànica 10/2022 el passat 7 d’octubre de 2022 fins a la reflectida com a “data d’actualització”. Les absolucions comunicades són conseqüència en tots els casos de la destipificació del delit d’abús sexual comés mitjançant engany amb menors entre 16 i 18, castigat a l’article 182.2 del Codi Penal anterior a la reforma operada per la LO 10/2022.
  • S’ha inclòs el percentatge que suposen revisions a la baixa de les condemnes inicialment imposades respecte del total de sentències que han estat objecte de revisió només en aquells territoris que han comunicat la dada.
  • Les dades que figuren a la taula de les audiències provincials corresponen exclusivament a revisions de pena i no inclouen les sentències d’instància dictades en relació amb fets ocorreguts abans de l’entrada en vigor de la LO 10/2022 en què s’ha aplicat esta -i no la norma vigent a la data dels fets enjudiciats- per ser considerada més favorable per al reu.
  • Les dades que figuren a la taula dels Tribunals Superiors de Justícia corresponen a resolucions dictades en recursos d’apel·lació plantejats bé contra sentències d’instància, bé contra resolucions dictades per les audiències provincials en el tràmit de revisió de penes.
  • Per a l’obtenció de la dada total s’ha procedit a:
  • Deduir les revisions de pena que havien comunicat les Audiències Provincials, quan estes han estat desestimades pels TSJ en via de recurs.
  • Addicionar aquelles revisions que, inicialment denegades per les Audiències Provincials, han estat finalment estimades pels TSJ en via de recurs.
  • Les dades que figuren a la taula del Tribunal Suprem corresponen a resolucions dictades en recursos de cassació.
  • Les dades oferides no inclouen les revisions de pena que puguen haver tramitat els Jutjats Penals, competents per enjudiciar delictes contra la llibertat sexual penats amb fins a cinc anys de presó, davant la dificultat de demanar esta informació dels òrgans unipersonals.

Últimes notícies

Catarroja condemna l’assassinat masclista de Natividad i revisarà els seus protocols

L'Ajuntament ha guardat un minut de silenci i ha convocat una taula multidisciplinària per a revisar la coordinació i la prevenció. Després de la defunció de la víctima, el jutge va decretar presó provisional per al detingut.

El PSPV demana suspendre a un càrrec de València investigat en la trama de Leire Díez

El PSPV-PSOE ha sol·licitat la suspensió de militància i la dimissió de José Vicente Berlanga de l'Executiva provincial, i ha demanat obrir expedient disciplinari. La decisió arriba després de les diligències de la Guàrdia Civil, si bé encara no consta investigació judicial sobre ell.

Quatre jornades de vaga mèdica culminen amb una manifestació a València

Les quatre jornades d'atur mèdic es tanquen amb una marxa a les 19.00 a València mentres Sanitat i els sindicats mantenen obertes les negociacions. Les parts mesuren el seguiment amb criteris distints i perfilen sis eixos per a l'acord.

Morant demana la dimissió del conseller de Sanitat i una auditoria urgent de l’Hospital del Vinalopó

Diana Morant ha exigit una auditoria urgent de l'Hospital del Vinalopó, gestionat per Ribera Salut, i ha demanat la dimissió del conseller Marciano Gómez. Denúncia que la pròrroga de la concessió agreuja retards i deriva pressió a l'Hospital General d'Elx.

Morant defén que el PSOE practica el ‘jo sí que et crec’ i actua immediatament davant denúncies d’assetjament sexual

Morant ha assegurat que el PSOE aplica el 'jo sí que et crec' i reacciona en hores davant denúncies d'assetjament sexual, citant els casos de Francisco Salazar i José Tomé. També ha contrastat la resposta del partit davant casos de corrupció amb la del PP i ha reivindicat tolerància zero i revisió de protocols.

Retiren les delegacions i la tinença d’alcaldia a un edil de Vox a Xàbia per presumpte assetjament sexual

L'alcaldessa Rosa Cardona ha retirat les delegacions i la tinença d'alcaldia a José Marcos Pons (Vox) després d'una denúncia per presumpte assetjament sexual del seu exasesora. La mesura és provisional, apel·la a l'exemplaritat i preserva la presumpció d'innocència.

Feijóo després de ser citat per la dana: el seu paper va ser exigir l’emergència nacional

Feijóo ha sigut citat com a testimoni en la causa per la gestió de la dana i ha defés que la seua funció aquell 29 d'octubre va ser exigir l'emergència nacional. La jutgessa li ha demanat registres de comunicacions amb Carlos Mazón d'eixe dia.

La jutgessa de la DANA cita a Feijóo com a testimoni i li sol·licita de manera voluntària registres de comunicacions

La instructora del cas per la gestió de la DANA ha acordat citar a Feijóo per a esclarir quina informació li va traslladar Carlos Mazón en temps real. També li demana, de manera voluntària, llistats de crides i missatges del 29 d'octubre de 2024.