Un enginyer de la UPV destaca la importància de les prediccions d’Aemet durant la dana

VALÈNCIA, 9 (EUROPA PRESS)

L’enginyer de camins de la Universitat Politècnica de València (UPV) Francisco Vallés ha destacat davant de la jutgessa que investiga la gestió de la catastròfica dana del passat 29 d’octubre el paper de l’Agència Estatal de Meteorologia (Aemet): «Les seues prediccions havien d’haver-se tingut en compte. Cal prendre’s de debò a l’Aemet, que va fer un gran paper avisant des de dies anteriors» de la riuada, ha postil·lat.

El tècnic s’ha pronunciat en aquests termes durant la seua declaració, en qualitat de perit, en el Jutjat d’Instrucció número 3 de Catarroja, encarregat d’investigar la gestió de la dana, procediment pel qual hi ha dos investigats: l’exconsellera de Justícia Salomé Pradas i el seu exnúmero dos, Emilio Argüeso.

La figura de Vallés és crucial, ja que, com a enginyer de Camins i director de laboratori d’hidràulica, ha manifestat que «per interès» i «formació» va seguir amb atenció els avisos d’Aemet els dies previs a la riuada. Sobre este tema, ha declarat que el dia abans de la dana, la predicció de l’Agència era «molt fiable»: «Les prediccions havien d’haver-se tingut en compte», ha destacat.

«Cal prendre’s de debò a l’Aemet, que va fer un gran paper avisant des de dies anteriors. La meua filla ja va rebre la vesprada anterior un avís de no anar a la universitat a causa de les pluges, amb avís de nivell taronja», ha postil·lat Vallés.

Ha afegit que Aemet emet pocs avisos de nivell roig, i el del dia 29 va ser el primer de l’any. «Una tempesta de nivell roig és una tempesta molt forta que pot tenir un impacte molt alt. Les inundacions en este tipus de conques es diuen inundacions llampec. I els avisos han de vincular-se a les pluges, no a les crescudes», ha explicat.

El perit ha manifestat que el seu treball s’ha centrat més en la rambla del Poyo, ja que és veí de Bunyol i allí es van quedar incomunicats després de la dana. Ha indicat que en el cas del Poyo no hi ha cap presa que faça d’efecte alliviador, mentre que en el Magre hi ha la presa de Forata, que va jugar un paper important durant este dia. Vallés ha apuntat que les comportes de Forata estaven obertes des del principi perquè és la norma general des de Tous. «L’efecte sempre és més beneficiós», ha afirmat.

Últimes notícies

Així seran les Hogueras Oficiales d’Alacant de 2027: requisits i terminis per a presentar propostes

L’Ajuntament d’Alacant obrirà del 10 al 24 d’agost el termini per a presentar propostes de les Hogueras Oficiales adulta i infantil de 2027, amb condicions tècniques i pressupostàries molt definides.

122 nous vigilants reforcen la lluita contra els incendis intencionats als muntanyes valencians

La Generalitat incorpora 122 agents per a crear 74 noves unitats de vigilància forestal reforçada durant els mesos de major risc, amb l’objectiu de previndre i detectar prompte els incendis intencionats. La inversió ascendeix a 1,1 milions d’euros i se suma als 172 milions destinats enguany a prevenció i recuperació forestal.

El PPCV acusa Diana Morant de deixar sense finançament extra les universitats valencianes

El PPCV assegura que el Ministeri de Diana Morant no ha consignat fons estatals per a cobrir el sobrecost de la LOSU ni el compromís del 1 % del PIB, fet que, segons el partit, agreuja la infrafinançació de les cinc universitats públiques valencianes.

Desallotgen una rave il·legal amb més de 100 persones a la Serra Gelada

La Policia Local de Benidorm ha desmantellat una rave il·legal a l’entorn de La Cruz, al parc natural de la Serra Gelada, on s’havien reunit més de cent persones sense autorització. L’operatiu ha acabat amb denúncies al promotor i a diversos assistents i amb el tancament de l’accés de vehicles.

CSIF reclama un protocol contra plagues d’insectes al departament de salut de Llíria

CSIF ha demanat per escrit a la direcció del departament de salut Arnau-Llíria un protocol unificat per a actuar davant plagues d’insectes en tots els seus centres, inclòs el complex Mislata-Quart, per a protegir pacients i professionals.

Refuercen trens i mesures especials en carreteres i ports per l’eclipsi solar del 12 d’agost

Transportes ha activat un dispositiu especial per l’eclipsi total de Sol del 12 d’agost, amb més trens, il·luminació en carreteres, controls en ports i avisos sobre l’ús de drons.

Un bebé de 19 dies amb atròfia muscular espinal rep amb èxit teràpia gènica a La Fe

L’Hospital La Fe de València ha tractat amb èxit amb teràpia gènica un bebé de 19 dies amb atròfia muscular espinal, detectada gràcies a la prova del taló dins del nou programa de cribatge neonatal de la Comunitat Valenciana.

La Unió alerta que 140 pobles es queden sense ajudes per a camins rurals

Només 50 municipis de la Comunitat Valenciana reben ajudes de la Conselleria d'Agricultura per a camins rurals, mentre 140 queden fora per falta de pressupost, segons ha denunciat La Unió.
FILMOTECA D'ESTIU