13 C
València
Dimecres, 28 gener, 2026

Un enginyer de la UPV destaca la importància de les prediccions d’Aemet durant la dana

VALÈNCIA, 9 (EUROPA PRESS)

L’enginyer de camins de la Universitat Politècnica de València (UPV) Francisco Vallés ha destacat davant de la jutgessa que investiga la gestió de la catastròfica dana del passat 29 d’octubre el paper de l’Agència Estatal de Meteorologia (Aemet): “Les seues prediccions havien d’haver-se tingut en compte. Cal prendre’s de debò a l’Aemet, que va fer un gran paper avisant des de dies anteriors” de la riuada, ha postil·lat.

El tècnic s’ha pronunciat en aquests termes durant la seua declaració, en qualitat de perit, en el Jutjat d’Instrucció número 3 de Catarroja, encarregat d’investigar la gestió de la dana, procediment pel qual hi ha dos investigats: l’exconsellera de Justícia Salomé Pradas i el seu exnúmero dos, Emilio Argüeso.

La figura de Vallés és crucial, ja que, com a enginyer de Camins i director de laboratori d’hidràulica, ha manifestat que “per interès” i “formació” va seguir amb atenció els avisos d’Aemet els dies previs a la riuada. Sobre este tema, ha declarat que el dia abans de la dana, la predicció de l’Agència era “molt fiable”: “Les prediccions havien d’haver-se tingut en compte”, ha destacat.

“Cal prendre’s de debò a l’Aemet, que va fer un gran paper avisant des de dies anteriors. La meua filla ja va rebre la vesprada anterior un avís de no anar a la universitat a causa de les pluges, amb avís de nivell taronja”, ha postil·lat Vallés.

Ha afegit que Aemet emet pocs avisos de nivell roig, i el del dia 29 va ser el primer de l’any. “Una tempesta de nivell roig és una tempesta molt forta que pot tenir un impacte molt alt. Les inundacions en este tipus de conques es diuen inundacions llampec. I els avisos han de vincular-se a les pluges, no a les crescudes”, ha explicat.

El perit ha manifestat que el seu treball s’ha centrat més en la rambla del Poyo, ja que és veí de Bunyol i allí es van quedar incomunicats després de la dana. Ha indicat que en el cas del Poyo no hi ha cap presa que faça d’efecte alliviador, mentre que en el Magre hi ha la presa de Forata, que va jugar un paper important durant este dia. Vallés ha apuntat que les comportes de Forata estaven obertes des del principi perquè és la norma general des de Tous. “L’efecte sempre és més beneficiós”, ha afirmat.

Últimes notícies

El Leverkusen devora al Vila-real al descans: 2-0 i doblet de Tillman

El Bayer Leverkusen, obligat a guanyar per a passar de ronda, es va anar al descans 2-0 després d'una primera part de domini absolut. Tillman ha firmat els dos gols.

Cepeda es presenta amb l’Elx: vol ajudar als objectius del club i fer-se un nom

L'extrem xilé es va presentar amb contracte fins a 2030 i es va fixar com a metes ajudar als objectius del club i fer-se un nom, confiat en una ràpida adaptació.

La neu dona pas a vents de fins a 150 km/h amb desenes d’incidències i una treballadora ferida

Les nevades han remés al migdia i el vent s'ha intensificat, amb ratxes de fins a 150 km/h que han provocat caigudes d'arbres, tancaments i una ferida a Altea. Alacant ha concentrat la majoria d'incidències i part del transport s'ha vist afectat.

Diatta entra en l’onze del Vila-real i Equi Fernández és titular en el Leverkusen

El Vila-real incorpora a Alassane Diatta com a gran novetat davant el Leverkusen, mentres l'argentí Equi Fernández estarà d'inici. Els dos tècnics carreguen la medul·lar per a guanyar ritme i control.

ERC defén una confluència nacionalista enfront de les polítiques reaccionàries

Rufián ha defés teixir un espai comú entre forces nacionalistes per a respondre a un escenari que qualifica de reaccionari. Junqueras ha apel·lat a aportar esperança i ha reivindicat el nou model de finançament autonòmic.

Ferida una operària municipal a Altea per la caiguda d’un arbre al pati d’un col·legi

Una treballadora de l'empresa pública d'Altea ha resultat ferida al cap després de la caiguda d'un arbre en un col·legi. La província roman en alerta taronja per vent, amb ratxes molt fortes, desenes d'incidències i més de 180 intervencions en la capital.

La Diputació de València aprova un protocol intern davant emergències climàtiques

La Diputació de València ha aprovat un protocol intern per a ordenar l'actuació del personal davant alertes groga, taronja i roja. El ple ha recolzat a més iniciatives sobre el sector citrícola i el patrimoni ceràmic.

L’aeroport d’Alacant cancel·la un vol i registra retards per les ratxes de vent

L'aeroport d'Alacant ha cancel·lat un vol a Palma i registra retards per ratxes de vent. Bombers comptabilitzen 144 incidències i reforços en diversos municipis.