11.4 C
València
Diumenge, 18 gener, 2026

Un enginyer de la UPV destaca la importància de les prediccions d’Aemet durant la dana

VALÈNCIA, 9 (EUROPA PRESS)

L’enginyer de camins de la Universitat Politècnica de València (UPV) Francisco Vallés ha destacat davant de la jutgessa que investiga la gestió de la catastròfica dana del passat 29 d’octubre el paper de l’Agència Estatal de Meteorologia (Aemet): “Les seues prediccions havien d’haver-se tingut en compte. Cal prendre’s de debò a l’Aemet, que va fer un gran paper avisant des de dies anteriors” de la riuada, ha postil·lat.

El tècnic s’ha pronunciat en aquests termes durant la seua declaració, en qualitat de perit, en el Jutjat d’Instrucció número 3 de Catarroja, encarregat d’investigar la gestió de la dana, procediment pel qual hi ha dos investigats: l’exconsellera de Justícia Salomé Pradas i el seu exnúmero dos, Emilio Argüeso.

La figura de Vallés és crucial, ja que, com a enginyer de Camins i director de laboratori d’hidràulica, ha manifestat que “per interès” i “formació” va seguir amb atenció els avisos d’Aemet els dies previs a la riuada. Sobre este tema, ha declarat que el dia abans de la dana, la predicció de l’Agència era “molt fiable”: “Les prediccions havien d’haver-se tingut en compte”, ha destacat.

“Cal prendre’s de debò a l’Aemet, que va fer un gran paper avisant des de dies anteriors. La meua filla ja va rebre la vesprada anterior un avís de no anar a la universitat a causa de les pluges, amb avís de nivell taronja”, ha postil·lat Vallés.

Ha afegit que Aemet emet pocs avisos de nivell roig, i el del dia 29 va ser el primer de l’any. “Una tempesta de nivell roig és una tempesta molt forta que pot tenir un impacte molt alt. Les inundacions en este tipus de conques es diuen inundacions llampec. I els avisos han de vincular-se a les pluges, no a les crescudes”, ha explicat.

El perit ha manifestat que el seu treball s’ha centrat més en la rambla del Poyo, ja que és veí de Bunyol i allí es van quedar incomunicats després de la dana. Ha indicat que en el cas del Poyo no hi ha cap presa que faça d’efecte alliviador, mentre que en el Magre hi ha la presa de Forata, que va jugar un paper important durant este dia. Vallés ha apuntat que les comportes de Forata estaven obertes des del principi perquè és la norma general des de Tous. “L’efecte sempre és més beneficiós”, ha afirmat.

Últimes notícies

L’ermita de Vera ha celebrat la benedicció d’animals, una segona oportunitat de protecció

L'ermita de Vera ha acollit este diumenge la tradicional benedicció d'animals posterior a Sant Antoni, amb missa, balls regionals i rifa organitzada per veïns i agricultors.

Els presidents autonòmics del PP firmen la Declaració de Saragossa amb la seua proposta de finançament autonòmic

El PP ha firmat a Saragossa la Declaració de Saragossa amb la seua proposta de finançament autonòmic i ha escenificat unitat amb Feijóo. La formació ha rebutjat el pla del Govern, ha avisat que el derogarà si s'aprova i Feijóo donarà detalls del document en la seua intervenció.

Un ciclista ha sigut rescatat després d’una parada cardiorespiratòria en la senda de Xirau de Tibi

Un ciclista de 52 anys ha sigut reanimat i evacuat en helicòpter després de patir una parada cardiorespiratòria en la senda de Xirau, a Tibi. L'operació s'ha completat en poc més d'una hora.

Rescaten de matinada a un home en un penya-segat de Peníscola i l’evacuen a Reus

Un helicòpter de Salvament Marítim ha rescatat de matinada a un home amb contusions i hipotèrmia en un penya-segat de Peníscola. Va ser traslladat a Reus i des d'allí en ambulància a un hospital.

Emergències ha establit per a este dilluns l’alerta taronja per nevades a l’interior nord de Castelló

Emergències ha establit l'alerta taronja per nevades a l'interior nord de Castelló per a este dilluns, amb fins a 20 cm per damunt de 1.200-1.300 metres des de les 18.00. També hi haurà avisos grocs per pluges en el litoral nord de Castelló i per mala mar en la costa nord d'Alacant.

Foyth després del 0-2 davant el Betis: ‘Esta derrota no ha de canviar res’

El defensa del Vila-real va assumir la mala actuació en el 0-2 davant el Betis, va demanar autocrítica i equilibri i va posar el focus a reaccionar davant Ajax i Reial Madrid.

Ferrero reapareix en xarxes, agraïx el suport i no descarta tornar al circuit

Juan Carlos Ferrero va reaparéixer en Instagram el dia del debut de Carlos Alcaraz a Austràlia. Va agrair el suport i va deixar oberta la porta a un retorn.

Voluntaris han netejat la ruta del colesterol de Paiporta i reclamen la seua renaturalització

Unes 40 persones han netejat la ruta del colesterol de Paiporta després de la dana de 2024. L'acció ha reclamat renaturalitzar el passeig perquè actue com a refugi climàtic.