13.1 C
València
Divendres, 20 febrer, 2026

Una retrospectiva fotogràfica de la Cuba contemporània de Díaz Burgos aterra a La Llotgeta de València

VALÈNCIA, 10 (EUROPA PRESS)

Una retrospectiva de la Cuba contemporània a través de l’objectiu del fotògraf Juan Manuel Díaz Burgos arriba a la Llotgeta de València, a través de l’exposició ‘Moviment Continu’, que captura l’essència d’esta societat en transformació durant més de tres dècades.

La Fundació Mediterrani ha presentat hui divendres a La Llotgeta de València la mostra, que s’inaugura este divendres a les 19.00 hores i estarà oberta al públic fins al 12 d’abril. En la presentació han participat el president de la Fundació Mediterrani, Luis Boyer Cantó, i el propi autor de l’exposició, Juan Manuel Díaz Burgos, segons ha indicat l’entitat en un comunicat.

Díaz Burgos ha desgranat les claus de la seua obra i el significat darrere de les seues imatges. ‘Moviment Continu’ arreplega un treball fotogràfic realitzat entre 1991 i 2023 a l’Havana (Cuba) i és una mostra composta per 161 imatges de diverses grandàries.

L’exposició és “un estudi sobre els comportaments humans i la capacitat de reinvenció en un context d’adversitat, conegut a Cuba com el ‘Període Especial’, que iniciat després del col·lapse del suport soviètic, va marcar el començament d’una nova etapa plena d’incertesa i desafiaments en l’illa”.

A través d’una narrativa visual que s’estén per més de 30 anys, Díaz Burgos presenta “escenes que capturen la capacitat de resiliència, enginy i imaginació del poble cubà”, ha explicat el fotògraf. “Els protagonistes de les fotografies es mouen en un constant procés de reinvenció, adaptant-se a les adversitats amb solucions enginyoses i creatives”, ha destacat.

El títol de l’exposició reflectix esta dinàmica de moviment constant, no només en el sentit literal, sinó també metafòric, al·ludint a com els cubans “inventen i resolen” davant de les dificultats.

El projecte va nàixer de manera fortuïta el 1991, quan Díaz Burgos, en un viatge amb escala a l’Havana, va tenir el seu primer contacte amb la ciutat a l’Hotel Dauville, situat enfront del Dic. Esta breu estada va marcar l’inici d’un vincle durador amb la capital cubana, que ho va portar a explorar a través de la seua càmera els paisatges urbans, les històries humanes i la resiliència dels seus habitants. “El lema cubà ‘Invental i resolvel’ es convertix en el fil conductor de l’obra”, assenyalen.

“REALITAT SOCIAL I ESPERIT D’ADAPTACIÓ”

Díaz Burgos documenta com la creativitat i la ingeniositat són “ferramentes essencials per a afrontar les dificultats diàries”. Les imatges capturen des de bicicletes convertides en taxis fins a cotxes americans modificats, mostrant com l’enginy transforma objectes quotidians en solucions funcionals. A través d’esta narrativa visual, l’autor “revela la lluita constant per la dignitat i la supervivència en un context marcat per l’escassetat”.

Amb una “mirada empàtica”, Juan Manuel Díaz Burgos “capta l’essència d’una societat que es reinventa constantment enfront de l’adversitat”. Estes fotografies documenten una realitat social i “celebren l’esperit humà d’adaptació i resistència, mostrant com les petites solucions diàries es convertixen en actes de creació i supervivència”.

Boyer ha destacat que esta exposició és “un exemple del compromís de la Fundació amb l’art fotogràfic i amb la difusió de propostes culturals que fomenten la reflexió”. “Les fotografies de Díaz Burgos ens conviden a mirar més enllà de la superfície i a descobrir històries carregades d’humanitat i resistència”, ha subratllat.

Juan Manuel Díaz Burgos, nascut a Cartagena el 1951, és un dels fotògrafs més destacats del panorama espanyol. La seua obra ha sigut exposada en galeries de prestigi tant nacionals com a internacionals, i es caracteritza per un profund compromís social i una sensibilitat única per a captar l’ànima dels llocs que retrata.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

El MACA inaugura ‘Soledad Sevilla [Esperant a Sempere]’ amb obres dels 70 a 2025

El MACA obri este divendres la retrospectiva 'Soledad Sevilla [Esperant a Sempere]', amb peces dels anys 70 a 2025, moltes inèdites, oberta fins al 17 de maig. La mostra centra el focus en sèries recents inspirades en Sempere i en el diàleg entre línia, llum i espai.

El Palau de la Música llança MOSTRA365 amb activitats i jornades de cinema tot l’any

El Palau de la Música acollirà MOSTRA365, una agenda estable de cinema amb propostes pedagògiques, divulgatives i interdisciplinàries de febrer a desembre. Hi haurà sessions a la Sala Rodrigo per 6 euros.

Obres a Sedaví perforen una canalització i deixen sense gas a diverses localitats de València

La perforació accidental d'una canalització durant unes obres a Sedaví ha deixat sense gas a diversos municipis de l'Horta Sud i la Ribera. La incidència ja s'ha solucionat i el subministrament s'està recuperant de manera progressiva.

Pérez Llorca ressalta el valor de les obres en infraestructures hídriques a Finestrat

El president de la Generalitat ha visitat les obres en la bassa de reg L'Alhambra a Finestrat i ha defés que mantindre i modernitzar les infraestructures hídriques aporta eficiència i tranquil·litat als regants. L'actuació, dotada amb més de 440.000 euros, reimpermeabilitza un embassament que dona servici a unes 400 hectàrees.

El 16 de març serà no lectiu a Aldaia, Picanya, Mislata, Gandia, Burjassot i Xirivella

Educació ha autoritzat de manera excepcional que el 16 de març siga no lectiu en sis municipis per les Falles en el curs 2025-26. La mesura se suma a altres casos ja aprovats i no crea precedent.

Scariolo avisa: jugar en el Roig Arena contra el València és una de les tasques més dures

El tècnic del Reial Madrid va elogiar al València Basket i va avisar de la duresa de jugar en el Roig Arena abans de la semifinal de Copa del Rei. Va repassar antecedents i claus del pla de partit.

Marcelino critica que a València es va decidir destruir immediatament un equip guanyador

El tècnic del Vila-real va assenyalar que al València es va desmantellar un equip guanyador després de la Copa de 2019 i va centrar el focus en el derbi: tres punts sense revenges.

Les exportacions del moble espanyol van créixer un 5% en 2025 i van sumar 3.146 milions

El sector del moble espanyol va tancar 2025 amb un augment del 5% i 3.146 milions en vendes exteriors. Catalunya i la Comunitat Valenciana van concentrar el 54,2% del total.