Una retrospectiva fotogràfica de la Cuba contemporània de Díaz Burgos aterra a La Llotgeta de València

VALÈNCIA, 10 (EUROPA PRESS)

Una retrospectiva de la Cuba contemporània a través de l’objectiu del fotògraf Juan Manuel Díaz Burgos arriba a la Llotgeta de València, a través de l’exposició ‘Moviment Continu’, que captura l’essència d’esta societat en transformació durant més de tres dècades.

La Fundació Mediterrani ha presentat hui divendres a La Llotgeta de València la mostra, que s’inaugura este divendres a les 19.00 hores i estarà oberta al públic fins al 12 d’abril. En la presentació han participat el president de la Fundació Mediterrani, Luis Boyer Cantó, i el propi autor de l’exposició, Juan Manuel Díaz Burgos, segons ha indicat l’entitat en un comunicat.

Díaz Burgos ha desgranat les claus de la seua obra i el significat darrere de les seues imatges. ‘Moviment Continu’ arreplega un treball fotogràfic realitzat entre 1991 i 2023 a l’Havana (Cuba) i és una mostra composta per 161 imatges de diverses grandàries.

L’exposició és “un estudi sobre els comportaments humans i la capacitat de reinvenció en un context d’adversitat, conegut a Cuba com el ‘Període Especial’, que iniciat després del col·lapse del suport soviètic, va marcar el començament d’una nova etapa plena d’incertesa i desafiaments en l’illa”.

A través d’una narrativa visual que s’estén per més de 30 anys, Díaz Burgos presenta “escenes que capturen la capacitat de resiliència, enginy i imaginació del poble cubà”, ha explicat el fotògraf. “Els protagonistes de les fotografies es mouen en un constant procés de reinvenció, adaptant-se a les adversitats amb solucions enginyoses i creatives”, ha destacat.

El títol de l’exposició reflectix esta dinàmica de moviment constant, no només en el sentit literal, sinó també metafòric, al·ludint a com els cubans “inventen i resolen” davant de les dificultats.

El projecte va nàixer de manera fortuïta el 1991, quan Díaz Burgos, en un viatge amb escala a l’Havana, va tenir el seu primer contacte amb la ciutat a l’Hotel Dauville, situat enfront del Dic. Esta breu estada va marcar l’inici d’un vincle durador amb la capital cubana, que ho va portar a explorar a través de la seua càmera els paisatges urbans, les històries humanes i la resiliència dels seus habitants. “El lema cubà ‘Invental i resolvel’ es convertix en el fil conductor de l’obra”, assenyalen.

“REALITAT SOCIAL I ESPERIT D’ADAPTACIÓ”

Díaz Burgos documenta com la creativitat i la ingeniositat són “ferramentes essencials per a afrontar les dificultats diàries”. Les imatges capturen des de bicicletes convertides en taxis fins a cotxes americans modificats, mostrant com l’enginy transforma objectes quotidians en solucions funcionals. A través d’esta narrativa visual, l’autor “revela la lluita constant per la dignitat i la supervivència en un context marcat per l’escassetat”.

Amb una “mirada empàtica”, Juan Manuel Díaz Burgos “capta l’essència d’una societat que es reinventa constantment enfront de l’adversitat”. Estes fotografies documenten una realitat social i “celebren l’esperit humà d’adaptació i resistència, mostrant com les petites solucions diàries es convertixen en actes de creació i supervivència”.

Boyer ha destacat que esta exposició és “un exemple del compromís de la Fundació amb l’art fotogràfic i amb la difusió de propostes culturals que fomenten la reflexió”. “Les fotografies de Díaz Burgos ens conviden a mirar més enllà de la superfície i a descobrir històries carregades d’humanitat i resistència”, ha subratllat.

Juan Manuel Díaz Burgos, nascut a Cartagena el 1951, és un dels fotògrafs més destacats del panorama espanyol. La seua obra ha sigut exposada en galeries de prestigi tant nacionals com a internacionals, i es caracteritza per un profund compromís social i una sensibilitat única per a captar l’ànima dels llocs que retrata.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Rescatat el conductor d’un patinet elèctric atrapat sota un cotxe a Torrent

Els bombers de Torrent i Catarroja rescaten al conductor d'un patinet elèctric que va quedar atrapat sota un cotxe després d'una col·lisió en una rotonda de Torrent.

Europa i la permanència es juguen a Anoeta

Reial Societat i Llevant s'enfronten a Anoeta en un partit decisiu: els donostiarres busquen consolidar la seua plaça europea i els granotas escapar del descens.

La Línia Dona 24 hores atén 84.688 crides en 2025 després de créixer un 18%

La Línia Dona 24 hores de la Generalitat va augmentar un 17,62% la seua activitat en 2025, amb 84.688 trucades ateses i un fort repunt dels casos relacionats amb violències sexuals.

La Setmana Santa Marinera de València honra als seus difunts amb una oració a la platja

La Setmana Santa Marinera de València celebra la tradicional oració a la platja per confrares i mariners morts, abans de les grans processons de Divendres Sant i Diumenge de Pasqua.

Dones i menors de 25 anys concentren l’ús de Metrovalencia, segons l’últim índex de satisfacció

L'ultime indexe de satisfaccion de Metrovalencia revela que les dones i els menors de 25 anys són els principals usuaris del metre i tranvia, amb alta presència d'estudiants i un perfil socioeconomico majoritari mitjà.

Troben a un matrimoni mort en el bany de la seua casa a València per una fuita de gas

Un matrimoni d'origen xinés ha sigut trobat sense vida a la dutxa de la seua vivenda a València. La principal hipòtesi apunta a un accident domèstic per mala combustió de la caldera de gas del bany.

Un ferit per arma blanca i un detingut en una baralla nocturna a Orihuela

Una baralla entre dos grups en l'avinguda Doctor García Rogel d'Orihuela se salda amb un jove de 25 anys ferit per arma blanca en la cara i un detingut.

Cau un clan familiar que distribuïa cocaïna i marihuana des d’una vivenda a Dolores

La Guàrdia Civil desarticula a Dolores un punt de venda de cocaïna i una plantació de marihuana en una vivenda familiar, amb quatre detinguts acusats de tràfic de drogues i frau elèctric.