Una retrospectiva fotogràfica de la Cuba contemporània de Díaz Burgos aterra a La Llotgeta de València

VALÈNCIA, 10 (EUROPA PRESS)

Una retrospectiva de la Cuba contemporània a través de l’objectiu del fotògraf Juan Manuel Díaz Burgos arriba a la Llotgeta de València, a través de l’exposició ‘Moviment Continu’, que captura l’essència d’esta societat en transformació durant més de tres dècades.

La Fundació Mediterrani ha presentat hui divendres a La Llotgeta de València la mostra, que s’inaugura este divendres a les 19.00 hores i estarà oberta al públic fins al 12 d’abril. En la presentació han participat el president de la Fundació Mediterrani, Luis Boyer Cantó, i el propi autor de l’exposició, Juan Manuel Díaz Burgos, segons ha indicat l’entitat en un comunicat.

Díaz Burgos ha desgranat les claus de la seua obra i el significat darrere de les seues imatges. ‘Moviment Continu’ arreplega un treball fotogràfic realitzat entre 1991 i 2023 a l’Havana (Cuba) i és una mostra composta per 161 imatges de diverses grandàries.

L’exposició és “un estudi sobre els comportaments humans i la capacitat de reinvenció en un context d’adversitat, conegut a Cuba com el ‘Període Especial’, que iniciat després del col·lapse del suport soviètic, va marcar el començament d’una nova etapa plena d’incertesa i desafiaments en l’illa”.

A través d’una narrativa visual que s’estén per més de 30 anys, Díaz Burgos presenta “escenes que capturen la capacitat de resiliència, enginy i imaginació del poble cubà”, ha explicat el fotògraf. “Els protagonistes de les fotografies es mouen en un constant procés de reinvenció, adaptant-se a les adversitats amb solucions enginyoses i creatives”, ha destacat.

El títol de l’exposició reflectix esta dinàmica de moviment constant, no només en el sentit literal, sinó també metafòric, al·ludint a com els cubans “inventen i resolen” davant de les dificultats.

El projecte va nàixer de manera fortuïta el 1991, quan Díaz Burgos, en un viatge amb escala a l’Havana, va tenir el seu primer contacte amb la ciutat a l’Hotel Dauville, situat enfront del Dic. Esta breu estada va marcar l’inici d’un vincle durador amb la capital cubana, que ho va portar a explorar a través de la seua càmera els paisatges urbans, les històries humanes i la resiliència dels seus habitants. “El lema cubà ‘Invental i resolvel’ es convertix en el fil conductor de l’obra”, assenyalen.

“REALITAT SOCIAL I ESPERIT D’ADAPTACIÓ”

Díaz Burgos documenta com la creativitat i la ingeniositat són “ferramentes essencials per a afrontar les dificultats diàries”. Les imatges capturen des de bicicletes convertides en taxis fins a cotxes americans modificats, mostrant com l’enginy transforma objectes quotidians en solucions funcionals. A través d’esta narrativa visual, l’autor “revela la lluita constant per la dignitat i la supervivència en un context marcat per l’escassetat”.

Amb una “mirada empàtica”, Juan Manuel Díaz Burgos “capta l’essència d’una societat que es reinventa constantment enfront de l’adversitat”. Estes fotografies documenten una realitat social i “celebren l’esperit humà d’adaptació i resistència, mostrant com les petites solucions diàries es convertixen en actes de creació i supervivència”.

Boyer ha destacat que esta exposició és “un exemple del compromís de la Fundació amb l’art fotogràfic i amb la difusió de propostes culturals que fomenten la reflexió”. “Les fotografies de Díaz Burgos ens conviden a mirar més enllà de la superfície i a descobrir històries carregades d’humanitat i resistència”, ha subratllat.

Juan Manuel Díaz Burgos, nascut a Cartagena el 1951, és un dels fotògrafs més destacats del panorama espanyol. La seua obra ha sigut exposada en galeries de prestigi tant nacionals com a internacionals, i es caracteritza per un profund compromís social i una sensibilitat única per a captar l’ànima dels llocs que retrata.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Pedro Martínez ressalta la victòria coral del València Basket davant el Riu Breogán

Pedro Martínez celebra el triomf del València Basket davant el Riu Breogán com una victòria coral en la qual subratlla l'aportació defensiva d'Isaac Nogués i la bona faena de Yankuba Avenc i Kameron Taylor.

Montero lidera un València Basket coral per a doblegar al Riu Breogán (105-88)

València Basket s'imposa al Riu Breogán per 105-88 en el Roig Arena, en un triomf coral liderat pel dominicà Jean Montero i sustentat en la potència ofensiva local.

Mor als 78 anys Josep Piera, poeta i referent de la literatura valenciana

El poeta i narrador valencià Josep Piera, figura clau de la Generació dels 70 i autor àmpliament premiat, ha mort als 78 anys. Institucions i representants públics destaquen el seu llegat literari i el seu compromís amb la cultura valenciana.

Dos morts en la segona fase de l’operació de trànsit de Setmana Santa en la Comunitat Valenciana

La segona fase de l'operació especial de trànsit de Setmana Santa registra dos víctimes mortals a Vila-real i Calp i un alt volum de desplaçaments per carretera.

Remuntada del Celta a Mestalla per a afermar-se en llocs europeus

El Celta de Vigo remunta al València amb una espectacular segona part a Mestalla, s'aferra a la zona europea i deixa al conjunt local sense premi malgrat el doblet de Guido Rodríguez.

Les màximes freguen els 27 graus en una Jornada de Pasqua molt temperada en la Comunitat

La Comunitat Valenciana ha viscut un Diumenge de Pasqua molt temperat, amb màximes de fins a 27,5 graus en diversos municipis de l'interior i prelitoral, i valors una mica més moderats en les capitals de província.

El Celta remunta a Mestalla i consolida la seua plaça europea davant el València

El Celta de Vigo remunta al València amb una brillant segona part, s'imposa 2-3 a Mestalla i reforça la seua posició europea mentres el conjunt local deixa escapar una ocasió per a acostar-se a Europa.

Mor un ciclista de 57 anys en xocar amb un cotxe en la N-332 a Calp

Un ciclista de 57 anys ha mort després de col·lidir amb un cotxe en la N-332 al seu pas per Calp. Els servicis d'emergència van intentar reanimar-ho sense èxit.