Una retrospectiva fotogràfica de la Cuba contemporània de Díaz Burgos aterra a La Llotgeta de València

VALÈNCIA, 10 (EUROPA PRESS)

Una retrospectiva de la Cuba contemporània a través de l’objectiu del fotògraf Juan Manuel Díaz Burgos arriba a la Llotgeta de València, a través de l’exposició ‘Moviment Continu’, que captura l’essència d’esta societat en transformació durant més de tres dècades.

La Fundació Mediterrani ha presentat hui divendres a La Llotgeta de València la mostra, que s’inaugura este divendres a les 19.00 hores i estarà oberta al públic fins al 12 d’abril. En la presentació han participat el president de la Fundació Mediterrani, Luis Boyer Cantó, i el propi autor de l’exposició, Juan Manuel Díaz Burgos, segons ha indicat l’entitat en un comunicat.

Díaz Burgos ha desgranat les claus de la seua obra i el significat darrere de les seues imatges. ‘Moviment Continu’ arreplega un treball fotogràfic realitzat entre 1991 i 2023 a l’Havana (Cuba) i és una mostra composta per 161 imatges de diverses grandàries.

L’exposició és “un estudi sobre els comportaments humans i la capacitat de reinvenció en un context d’adversitat, conegut a Cuba com el ‘Període Especial’, que iniciat després del col·lapse del suport soviètic, va marcar el començament d’una nova etapa plena d’incertesa i desafiaments en l’illa”.

A través d’una narrativa visual que s’estén per més de 30 anys, Díaz Burgos presenta “escenes que capturen la capacitat de resiliència, enginy i imaginació del poble cubà”, ha explicat el fotògraf. “Els protagonistes de les fotografies es mouen en un constant procés de reinvenció, adaptant-se a les adversitats amb solucions enginyoses i creatives”, ha destacat.

El títol de l’exposició reflectix esta dinàmica de moviment constant, no només en el sentit literal, sinó també metafòric, al·ludint a com els cubans “inventen i resolen” davant de les dificultats.

El projecte va nàixer de manera fortuïta el 1991, quan Díaz Burgos, en un viatge amb escala a l’Havana, va tenir el seu primer contacte amb la ciutat a l’Hotel Dauville, situat enfront del Dic. Esta breu estada va marcar l’inici d’un vincle durador amb la capital cubana, que ho va portar a explorar a través de la seua càmera els paisatges urbans, les històries humanes i la resiliència dels seus habitants. “El lema cubà ‘Invental i resolvel’ es convertix en el fil conductor de l’obra”, assenyalen.

“REALITAT SOCIAL I ESPERIT D’ADAPTACIÓ”

Díaz Burgos documenta com la creativitat i la ingeniositat són “ferramentes essencials per a afrontar les dificultats diàries”. Les imatges capturen des de bicicletes convertides en taxis fins a cotxes americans modificats, mostrant com l’enginy transforma objectes quotidians en solucions funcionals. A través d’esta narrativa visual, l’autor “revela la lluita constant per la dignitat i la supervivència en un context marcat per l’escassetat”.

Amb una “mirada empàtica”, Juan Manuel Díaz Burgos “capta l’essència d’una societat que es reinventa constantment enfront de l’adversitat”. Estes fotografies documenten una realitat social i “celebren l’esperit humà d’adaptació i resistència, mostrant com les petites solucions diàries es convertixen en actes de creació i supervivència”.

Boyer ha destacat que esta exposició és “un exemple del compromís de la Fundació amb l’art fotogràfic i amb la difusió de propostes culturals que fomenten la reflexió”. “Les fotografies de Díaz Burgos ens conviden a mirar més enllà de la superfície i a descobrir històries carregades d’humanitat i resistència”, ha subratllat.

Juan Manuel Díaz Burgos, nascut a Cartagena el 1951, és un dels fotògrafs més destacats del panorama espanyol. La seua obra ha sigut exposada en galeries de prestigi tant nacionals com a internacionals, i es caracteritza per un profund compromís social i una sensibilitat única per a captar l’ànima dels llocs que retrata.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

El PSOE expulsa a l’alcalde d’Almussafes, Toni González, per les seues declaracions contra les denunciants

El PSOE ha expulsat a l'alcalde d'Almussafes, Toni González, per les seues declaracions contra les dones que el van denunciar per assetjament sexual, en considerar-les una revictimització. La decisió arriba després de la seua suspensió de militància al desembre i un expedient obert al febrer.

El PSOE expulsa a l’alcalde d’Almussafes, Toni González, després dels seus atacs a les denunciants d’assetjament sexual

El PSOE ha expulsat a Toni González, alcalde d'Almussafes, per declaracions contra les dones que li van denunciar per assetjament, qualificades de 'revictimación'. Al desembre va ser suspés i el 25 de febrer va afrontar un expedient per 'amenaça vetlada', 'menyspreu' i deslleialtat.

Pluges superiors a 150 l/m² a Xert i Catí en 48 hores, a l’interior de Castelló

En 48 hores s'han superat els 150 l/m² a Xert i Catí. L'episodi ha deixat acumulats molt alts a l'interior de Castelló i registres notables a València i Alacant.

El Consell destina 854 milions al transport sanitari per quatre anys prorrogables a cinc

El Consell ha autoritzat este divendres el contracte del transport sanitari urgent i no urgent en la Comunitat Valenciana: 853,9 milions per a 4+1 anys i 23 vehicles més, fins a 739.

El Consell denuncia que el Govern no ha pagat 4 de cada 5 ajudes de primera necessitat per la dana

El Consell ha denunciat que la majoria de les ajudes de primera necessitat per la dana no s'han abonat i ha atribuït el bloqueig a traves burocràtiques estatals. Alhora, ha destacat avanços del Pla Endavant.

El Consell aprova una deducció de fins a 150 € per formació musical i instruments en la Comunitat Valenciana

El Consell ha aprovat una nova deducció autonòmica de fins a 150 € en l'IRPF per gastos de foment i formació musical. La mesura serà efectiva en la campanya que arranca el 8 d'abril i té efecte retroactiu des de l'1 de gener de 2025.

Es normalitza la circulació en les línies 6 i 4 del tramvia de València després del trencament d’una catenària

La L6 va recuperar tot el seu recorregut i la L4 va restablir el tram entre Doctor Lluch i Pont d'Assot cap a les 15.00, després de reparar una catenària danyada. La incidència es va originar sobre les 12.30 pel colp d'un camió en l'avinguda de Catalunya.

La Policia Nacional busca al sospitós de violar a una menor de 16 anys a Xirivella

La UFAM de la Policia Nacional a Xirivella busca a un home sospitós d'haver violat a una menor de 16 anys. L'agressió es va produir el 26 de febrer i es reserven detalls per protecció de la víctima.