Una retrospectiva fotogràfica de la Cuba contemporània de Díaz Burgos aterra a La Llotgeta de València

VALÈNCIA, 10 (EUROPA PRESS)

Una retrospectiva de la Cuba contemporània a través de l’objectiu del fotògraf Juan Manuel Díaz Burgos arriba a la Llotgeta de València, a través de l’exposició ‘Moviment Continu’, que captura l’essència d’esta societat en transformació durant més de tres dècades.

La Fundació Mediterrani ha presentat hui divendres a La Llotgeta de València la mostra, que s’inaugura este divendres a les 19.00 hores i estarà oberta al públic fins al 12 d’abril. En la presentació han participat el president de la Fundació Mediterrani, Luis Boyer Cantó, i el propi autor de l’exposició, Juan Manuel Díaz Burgos, segons ha indicat l’entitat en un comunicat.

Díaz Burgos ha desgranat les claus de la seua obra i el significat darrere de les seues imatges. ‘Moviment Continu’ arreplega un treball fotogràfic realitzat entre 1991 i 2023 a l’Havana (Cuba) i és una mostra composta per 161 imatges de diverses grandàries.

L’exposició és “un estudi sobre els comportaments humans i la capacitat de reinvenció en un context d’adversitat, conegut a Cuba com el ‘Període Especial’, que iniciat després del col·lapse del suport soviètic, va marcar el començament d’una nova etapa plena d’incertesa i desafiaments en l’illa”.

A través d’una narrativa visual que s’estén per més de 30 anys, Díaz Burgos presenta “escenes que capturen la capacitat de resiliència, enginy i imaginació del poble cubà”, ha explicat el fotògraf. “Els protagonistes de les fotografies es mouen en un constant procés de reinvenció, adaptant-se a les adversitats amb solucions enginyoses i creatives”, ha destacat.

El títol de l’exposició reflectix esta dinàmica de moviment constant, no només en el sentit literal, sinó també metafòric, al·ludint a com els cubans “inventen i resolen” davant de les dificultats.

El projecte va nàixer de manera fortuïta el 1991, quan Díaz Burgos, en un viatge amb escala a l’Havana, va tenir el seu primer contacte amb la ciutat a l’Hotel Dauville, situat enfront del Dic. Esta breu estada va marcar l’inici d’un vincle durador amb la capital cubana, que ho va portar a explorar a través de la seua càmera els paisatges urbans, les històries humanes i la resiliència dels seus habitants. “El lema cubà ‘Invental i resolvel’ es convertix en el fil conductor de l’obra”, assenyalen.

“REALITAT SOCIAL I ESPERIT D’ADAPTACIÓ”

Díaz Burgos documenta com la creativitat i la ingeniositat són “ferramentes essencials per a afrontar les dificultats diàries”. Les imatges capturen des de bicicletes convertides en taxis fins a cotxes americans modificats, mostrant com l’enginy transforma objectes quotidians en solucions funcionals. A través d’esta narrativa visual, l’autor “revela la lluita constant per la dignitat i la supervivència en un context marcat per l’escassetat”.

Amb una “mirada empàtica”, Juan Manuel Díaz Burgos “capta l’essència d’una societat que es reinventa constantment enfront de l’adversitat”. Estes fotografies documenten una realitat social i “celebren l’esperit humà d’adaptació i resistència, mostrant com les petites solucions diàries es convertixen en actes de creació i supervivència”.

Boyer ha destacat que esta exposició és “un exemple del compromís de la Fundació amb l’art fotogràfic i amb la difusió de propostes culturals que fomenten la reflexió”. “Les fotografies de Díaz Burgos ens conviden a mirar més enllà de la superfície i a descobrir històries carregades d’humanitat i resistència”, ha subratllat.

Juan Manuel Díaz Burgos, nascut a Cartagena el 1951, és un dels fotògrafs més destacats del panorama espanyol. La seua obra ha sigut exposada en galeries de prestigi tant nacionals com a internacionals, i es caracteritza per un profund compromís social i una sensibilitat única per a captar l’ànima dels llocs que retrata.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Badio i Moore lideren al València Basket davant el Zalgiris (91-87)

El València Basket va derrotar 91-87 al Zalgiris amb una defensa clau de Badio i les penetracions de Moore. Va aconseguir la seua 20a victòria en Eurolliga i es consolida segon.

91-87: Badio i Moore tiren del València Basket per a deixar arrere al Zalgiris

València Basket es va imposar 91-87 a Zalgiris Kaunas amb una defensa clau de Papi Badio i les penetracions de Omari Moore. És la 20a victòria i reforça el segon lloc.

Pérez Llorca enaltix el talent del sector audiovisual valencià després dels Goya

Pérez Llorca ha enaltit la creativitat, el treball i el talent dels professionals valencians premiats en els Goya, destacant la maduresa del sector. El Consell reforça el seu suport amb ajudes, el pol de Ciutat de la Llum i un pla estratègic.

La Generalitat perfila un Pla 2030 d’investigació per a atraure talent i inversions

El Consell impulsa un marc estable i avaluable fins a 2030 per a coordinar l'I+D+i, reactivar infraestructures i simplificar tràmits amb focus en talent i inversió

Pérez Llorca afirma que un jutjat de Ceuta avala el rebuig del Consell al repartiment de menors no acompanyats

Pérez Llorca ha anunciat en Les Corts que el Jutjat contenciós administratiu núm. 1 de Ceuta recolza el recurs del Consell contra el decret estatal de repartiment de menors migrants no acompanyats. El president ha presentat la resolució com un primer aval judicial a la seua postura i ha exigit al Govern aclarir els criteris d'assignació.

Nogueras, de Llançadora: l’emprenedor espanyol és més madur i exigix més oportunitats

Marta Nogueras assegura que l'ecosistema exigix rapidesa i més portes a la venda, inversió i talent. Llançadora ha guiat 1.800 projectes en 13 anys i fixa la IA com a repte.

Rodríguez ha insistit que el Govern vetlarà per a evitar desnonaments a famílies vulnerables

La ministra de Vivenda ha reiterat que l'Executiu continuarà treballant perquè no es produïsquen desnonaments de llars vulnerables i usarà els instruments públics disponibles. Ho ha dit després de la caiguda en el Congrés del decret del 'escut social'.

Aemet activa l’avís groc en la Comunitat Valenciana per pluges intenses i onatge a Alacant

Aemet activa l'avís groc este divendres en la Comunitat Valenciana per pluges de 20 l/m² en una hora, amb tempestes ocasionals. A Alacant se suma alerta costanera per vent del sud-oest i ones de 3 metres.