L’Ajuntament de València barrarà durant les Falles 2026 tots els immobles i monuments protegits per a evitar danys i reforçar la seguretat del patrimoni. També prohibirà ancoratges en façanes o elements monumentals i la instal·lació d’equips que emeten fums al costat d’edificis històrics, mesures orientades a reduir riscos en dies de gran afluència i activitat pirotècnica.
La Junta de Govern Local ha actualitzat el protocol de protecció del patrimoni, amb actuacions coordinades entre diferents servicis municipals per a garantir la seua conservació en un dels períodes més concorreguts de l’any. Esta coordinació permetrà ordenar fluxos, unificar criteris i agilitzar la resposta davant incidències sense interferir en els actes festius, de manera que les mesures preventives s’apliquen amb antelació i amb eficàcia.
Tancat i vigilància
El document, elaborat pel Servici de Patrimoni Històric i Artístic, estén el tancat preventiu a béns emblemàtics com La Llotja de Mercaders, les Torres de Serrans i de Quart o l’Església dels Sants Joans. Estes barreres marcaran una distància de seguretat per a evitar suports, grimpes o acumulació d’objectes al costat de façanes sensibles i, en els dies de major afluència, La Llotja comptarà amb vigilància privada per a complementar el dispositiu públic i ordenar els accessos en el seu perímetre.
Es preveu a més el reforç de la Policia Local en museus, edificis històrics i ponts monumentals. Quan existisca risc per actes pirotècnics o durant la Cremà, determinades càmeres de videovigilància es retiraran de manera temporal per a evitar danys i es reposaran immediatament una vegada remeta el perill, mantenint la cobertura de control i minimitzant punts cecs durant la resta de la programació festiva.
Restriccions i controls
L’Ajuntament intensificarà la neteja en els entorns monumentals i incorporarà plans específics per a situar contenidors i lavabos portàtils de manera que no afecten les visuals ni als espais protegits. Amb esta planificació prèvia es reduirà l’impacte visual i es facilitarà el trànsit, a més de permetre que els servicis de neteja actuen amb major rapidesa en punts sensibles. Després de les festes, es realitzaran inspeccions per a detectar possibles desperfectes o pintades i activar la seua reparació, amb la finalitat de restituir com més prompte millor l’estat dels béns.
També es fixaran distàncies mínimes per a la instal·lació de carpes, escenaris, llocs, lavabos portàtils i mobiliari urbà a l’entorn dels Béns d’Interés Cultural i dels Béns de Rellevància Local. Estes distàncies busquen preservar les façanes i el seu entorn immediat, garantir recorreguts segurs i mantindre buidades les perspectives dels edificis més singulars, en línia amb els plans de protecció vigents com el Catàleg de Béns i Espais Protegits i el Pla Especial de Protecció de Ciutat Vella. El respecte a estos instruments d’ordenació permetrà aplicar criteris homogenis i dotar de seguretat jurídica a les autoritzacions temporals durant la festivitat.
L’acord prohibix l’ocupació dels espais definits com a lliures d’ocupació, especialment en monuments i entorns com La Llotja de Mercaders, el Mercat Central, la Catedral i les Torres de Serrans i de Quart. Amb això es pretén assegurar perímetres buidats que faciliten la conservació, la circulació de persones i l’actuació dels servicis públics durant els moments de major concentració, evitant obstacles immediats entorn dels béns més sensibles.



