Quasi la meitat dels ciberatacs a empreses a Espanya es produeixen a través dels telèfons mòbils

 

 

Els telèfons mòbils han desplaçat als ordinadors com el dispositiu favorit per a navegar per Internet i són una eina de treball indispensable, la qual cosa ha provocat que s’hagen convertit en un objectiu prioritari per als cibercriminals quan posen a les empreses en el punt de mira.

Segons l’Informe de Ciberpreparació d’Hiscox 2021, els telèfons mòbils són ja la principal via d’entrada de ciberatacs corporatius a Espanya.

Concretament, un 41% dels ciberatacs a empreses espanyoles es produeixen ja a través del telèfon mòbil, ja siguen telèfons corporatius (22%) o telèfons mòbils personals usats per a treballar (19%).

No obstant això, malgrat estes xifres, Espanya està més ben posicionada en seguretat de dispositius mòbils que la resta d’Europa, on un 26% d’atacs corporatius es produeix a través de mòbils d’empresa i un 22% a través dels personals, segons les dades de l’informe d’Hiscox.

 

Treballadors en remot

 

A causa del covid-19, l’augment de treballadors en remot s’ha incrementat un 46% de mitjana i això ha anat acompanyat d’un major ús dels telèfons mòbils per a assumptes laborals i d’una major preocupació per part de les empreses.

Un 58% d’elles se senten més vulnerables enfront dels ciberatacs en tindre als seus empleats a distància i ja estan prenent mesures, destinant el 56% del seu pressupost informàtic a implementar sistemes per a detectar connexions i dispositius no autoritzats.

Amb l’objectiu de conscienciar sobre els riscos de l’ús de dispositius mòbils per a treballar i ajudar les empreses a minimitzar els riscos, l’asseguradora Hiscox recopila alguns consells per a fer més segur el seu ús.

 

Dispositiu sempre actualitzat i sense rootear

 

El 57% dels dispositius Android i el 20% dels dispositius d’Apple no tenen instal·lada l’última actualització del seu sistema operatiu, la qual cosa compromet seriosament la seua seguretat.

Les actualitzacions del microprogramari i les aplicacions són fonamentals a l’hora de previndre ciberrics, ja que corregeixen vulnerabilitats detectades i és important tindre sempre instal·lada l’última versió disponible.

El més senzill és tindre activades les actualitzacions automàtiques, però també és recomanable fer comprovacions manuals de tant en tant. També és important no eliminar les limitacions del sistema operatiu (rootear) d’un dispositiu que s’usarà amb finalitats laborals.

 

Gestionar aplicacions i permisos

 

Els usuaris descarreguen moltes aplicacions i a vegades estes poden tindre bretxes de seguretat. És important no instal·lar apps de fonts no conegudes fora de les botigues oficials que puguen estar infectades.

També és imprescindible revisar els permisos que tenen les aplicacions, ja que a vegades estos no són necessaris per al seu funcionament i que potencialment poden ser robats de servidors de tercers i utilitzats amb finalitats delictius. Per exemple, una app que està sempre executant-se, encara que no estiga oberta pot ser un senyal de perill.

 

 

Tindre sempre una còpia de seguretat

 

El telèfon mòbil acompanya a l’usuari a pràcticament tots llocs, la qual cosa augmenta la probabilitat de robatori o extraviament. Realitzar còpies de seguretat periòdiques o tindre activat algun sistema de còpia de seguretat automàtic permetrà a l’usuari tindre una ‘còpia de seguretat’ en cas d’emergència, evitar la pèrdua definitiva de la informació i recuperar-se després d’un ciberatac.

Les empreses espanyoles són conscients de la importància d’això i un 74% d’elles realitzen còpies de seguretat freqüents dels seus sistemes.

 

 

Separar el professional del personal

 

El 28% dels ciberatacs es produeixen a través del ‘phishing‘ o ‘spoofing‘ a empleats. És important comprendre que fer ús del mòbil personal en el treball requereix una formació prèvia.

A l’hora de contractar una pòlissa de ciberrisc, per exemple, es demanden una sèrie de serveis addicionals com la formació d’empleats (55%), avaluació del risc (46%) i maquinari o programari preventiu (40%), que es poden aprofitar per a reforçar la ciberseguretat.

 

Respectar els canals corporatius i vigilar les videotelefonades

 

Quan es treballa des de casa és més habitual que ocórreguen relliscades que comprometen la seguretat i confidencialitat de l’empresa. Sempre que es vaja a treballar i manejar informació corporativa, ha de fer-se a través dels canals i aplicacions l’ús de les quals estiga aprovat per la companyia.

A més, cal anar amb compte amb no tindre documentació sensible a la vista quan tinguem videotelefonades, ja que una simple foto que es puge a xarxes socials podria comprometre-la; tampoc cal deixar els mòbils corporatius a xiquets xicotets i les converses de treball és recomanable tindre-les en llocs apropiats per a això, no al carrer o en un comerç.

 

Utilitzar contrasenyes segures

 

Les contrasenyes són la primera línia de ciberdefensa. Hi ha molts perfils de treball que impliquen l’ús de xarxes socials, en les quals els empleats també poden tindre donat d’alta els seus perfils personals. Usar les mateixes contrasenyes per a tots dos casos és una vulnerabilitat que pot ser explotada en un ciberatac.

 

Evitar la connexió a xarxes públiques

 

Les xarxes wi-fi públiques i gratuïtes són una gran temptació, de fet, alguns comerços les usen com a reclam, però tenen associades una sèrie de riscos de seguretat. El seu trànsit pot ser intervingut i els ciberdelinqüents robar informació sensible, així que és millor no accedir a elles, especialment si usarem aplicacions bancàries o del treball. És millor confiar sempre en xarxes privades i protegides per contrasenya, més segures.

 

Fer ús d’un antivirus de confiança

 

Es pot reforçar la seguretat dels telèfons mòbils mitjançant la instal·lació d’un programa antivirus. Des d’Hiscox es recomana sempre buscar solucions oficials procedents de fabricants amb professionalitat provada, ja que també existeixen aplicacions de malware sota el reclam d’aplicacions de seguretat. Un antivirus actualitzat sempre afegirà un nivell de protecció addicional, protegirà el terminal i avisarà en cas que detecte una cosa estranya.

Últimes notícies

Transport públic més barat fins a finals de 2026: el Consell allarga els descomptes

El Consell ha acordat prorrogar fins al 31 de desembre de 2026 les reduccions temporals de tarifes en el transport públic autonòmic, amb gratuïtat per als menors de 15 anys i descomptes importants per a jóvens i abonats.

La detecció d’amiant encarisix la demolició del CEIP Orba d’Alfafar en quasi 82.000 euros

La demolició del CEIP Orba d’Alfafar, afectat per la DANA, ha incrementat el seu cost en 81.770 euros per l’aparició de grans quantitats de fibrocement amb amiant durant les obres.

Rebaixa de l’IRPF i ajudes a empreses familiars en la nova llei d’Acompanyament 2026

El Consell ha aprovat la llei d’Acompanyament als pressupostos de 2026, que inclou una rebaixa de l’IRPF autonòmic i canvis fiscals per a facilitar el relleu generacional en les empreses familiars.

Brancou Badio s’acosta a eixir del València Basket rumb al Panathinaikos

Brancou Badio té molt avançat el seu traspàs del València Basket al Panathinaikos, que estaria disposat a pagar la clàusula de rescissió. El club taronja també podria perdre altres peces com Jean Montero, Sergio De Larrea, Jaime Pradilla o Kam Taylor.

Arcadi España apuja la pressió a Pérez Llorca perquè negocie la nova financiació autonòmica

El ministre d’Hisenda, Arcadi España, ha instat el president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, a asseure’s a negociar el nou model de financiació autonòmica i li ha demanat que no busque excuses. El ministre ha defensat que la proposta del Govern central oferix 3.669 milions a la Comunitat Valenciana, enfront dels 1.782 milions que reclama el Consell.

El Lucentum reforça el perímetre amb l’islandés Kristinn Pálsson

El Lucentum Alicante ha incorporat l’escolta-aler islandés Kristinn Pálsson, internacional absolut, com a segon jugador confirmat per a la pròxima temporada en Primera FEB.

Arcadi Espanya reafirma la confiança en la Justícia tot i veure decisions poc comprensibles

El ministre d’Hisenda, Arcadi Espanya, defensa la seua confiança plena en la Justícia i en les forces de seguretat, però considera difícil d’entendre decisions com la retirada del passaport a Begoña Gómez i alerta del qüestionament del procés electoral.

Quasi 39.500 persones han passat per les Unitats de Conductes Addictives en 2025

Les 39 Unitats de Conductes Addictives de Sanitat han atés 39.418 persones i han fet 454.018 consultes en 2025. L’alcohol concentra el 38 % dels tractaments, seguit de la cocaïna i el cànnabis.