14 C
València
Dijous, 1 gener, 2026

Quasi la meitat dels ciberatacs a empreses a Espanya es produeixen a través dels telèfons mòbils

 

 

Els telèfons mòbils han desplaçat als ordinadors com el dispositiu favorit per a navegar per Internet i són una eina de treball indispensable, la qual cosa ha provocat que s’hagen convertit en un objectiu prioritari per als cibercriminals quan posen a les empreses en el punt de mira.

Segons l’Informe de Ciberpreparació d’Hiscox 2021, els telèfons mòbils són ja la principal via d’entrada de ciberatacs corporatius a Espanya.

Concretament, un 41% dels ciberatacs a empreses espanyoles es produeixen ja a través del telèfon mòbil, ja siguen telèfons corporatius (22%) o telèfons mòbils personals usats per a treballar (19%).

No obstant això, malgrat estes xifres, Espanya està més ben posicionada en seguretat de dispositius mòbils que la resta d’Europa, on un 26% d’atacs corporatius es produeix a través de mòbils d’empresa i un 22% a través dels personals, segons les dades de l’informe d’Hiscox.

 

Treballadors en remot

 

A causa del covid-19, l’augment de treballadors en remot s’ha incrementat un 46% de mitjana i això ha anat acompanyat d’un major ús dels telèfons mòbils per a assumptes laborals i d’una major preocupació per part de les empreses.

Un 58% d’elles se senten més vulnerables enfront dels ciberatacs en tindre als seus empleats a distància i ja estan prenent mesures, destinant el 56% del seu pressupost informàtic a implementar sistemes per a detectar connexions i dispositius no autoritzats.

Amb l’objectiu de conscienciar sobre els riscos de l’ús de dispositius mòbils per a treballar i ajudar les empreses a minimitzar els riscos, l’asseguradora Hiscox recopila alguns consells per a fer més segur el seu ús.

 

Dispositiu sempre actualitzat i sense rootear

 

El 57% dels dispositius Android i el 20% dels dispositius d’Apple no tenen instal·lada l’última actualització del seu sistema operatiu, la qual cosa compromet seriosament la seua seguretat.

Les actualitzacions del microprogramari i les aplicacions són fonamentals a l’hora de previndre ciberrics, ja que corregeixen vulnerabilitats detectades i és important tindre sempre instal·lada l’última versió disponible.

El més senzill és tindre activades les actualitzacions automàtiques, però també és recomanable fer comprovacions manuals de tant en tant. També és important no eliminar les limitacions del sistema operatiu (rootear) d’un dispositiu que s’usarà amb finalitats laborals.

 

Gestionar aplicacions i permisos

 

Els usuaris descarreguen moltes aplicacions i a vegades estes poden tindre bretxes de seguretat. És important no instal·lar apps de fonts no conegudes fora de les botigues oficials que puguen estar infectades.

També és imprescindible revisar els permisos que tenen les aplicacions, ja que a vegades estos no són necessaris per al seu funcionament i que potencialment poden ser robats de servidors de tercers i utilitzats amb finalitats delictius. Per exemple, una app que està sempre executant-se, encara que no estiga oberta pot ser un senyal de perill.

 

 

Tindre sempre una còpia de seguretat

 

El telèfon mòbil acompanya a l’usuari a pràcticament tots llocs, la qual cosa augmenta la probabilitat de robatori o extraviament. Realitzar còpies de seguretat periòdiques o tindre activat algun sistema de còpia de seguretat automàtic permetrà a l’usuari tindre una ‘còpia de seguretat’ en cas d’emergència, evitar la pèrdua definitiva de la informació i recuperar-se després d’un ciberatac.

Les empreses espanyoles són conscients de la importància d’això i un 74% d’elles realitzen còpies de seguretat freqüents dels seus sistemes.

 

 

Separar el professional del personal

 

El 28% dels ciberatacs es produeixen a través del ‘phishing‘ o ‘spoofing‘ a empleats. És important comprendre que fer ús del mòbil personal en el treball requereix una formació prèvia.

A l’hora de contractar una pòlissa de ciberrisc, per exemple, es demanden una sèrie de serveis addicionals com la formació d’empleats (55%), avaluació del risc (46%) i maquinari o programari preventiu (40%), que es poden aprofitar per a reforçar la ciberseguretat.

 

Respectar els canals corporatius i vigilar les videotelefonades

 

Quan es treballa des de casa és més habitual que ocórreguen relliscades que comprometen la seguretat i confidencialitat de l’empresa. Sempre que es vaja a treballar i manejar informació corporativa, ha de fer-se a través dels canals i aplicacions l’ús de les quals estiga aprovat per la companyia.

A més, cal anar amb compte amb no tindre documentació sensible a la vista quan tinguem videotelefonades, ja que una simple foto que es puge a xarxes socials podria comprometre-la; tampoc cal deixar els mòbils corporatius a xiquets xicotets i les converses de treball és recomanable tindre-les en llocs apropiats per a això, no al carrer o en un comerç.

 

Utilitzar contrasenyes segures

 

Les contrasenyes són la primera línia de ciberdefensa. Hi ha molts perfils de treball que impliquen l’ús de xarxes socials, en les quals els empleats també poden tindre donat d’alta els seus perfils personals. Usar les mateixes contrasenyes per a tots dos casos és una vulnerabilitat que pot ser explotada en un ciberatac.

 

Evitar la connexió a xarxes públiques

 

Les xarxes wi-fi públiques i gratuïtes són una gran temptació, de fet, alguns comerços les usen com a reclam, però tenen associades una sèrie de riscos de seguretat. El seu trànsit pot ser intervingut i els ciberdelinqüents robar informació sensible, així que és millor no accedir a elles, especialment si usarem aplicacions bancàries o del treball. És millor confiar sempre en xarxes privades i protegides per contrasenya, més segures.

 

Fer ús d’un antivirus de confiança

 

Es pot reforçar la seguretat dels telèfons mòbils mitjançant la instal·lació d’un programa antivirus. Des d’Hiscox es recomana sempre buscar solucions oficials procedents de fabricants amb professionalitat provada, ja que també existeixen aplicacions de malware sota el reclam d’aplicacions de seguretat. Un antivirus actualitzat sempre afegirà un nivell de protecció addicional, protegirà el terminal i avisarà en cas que detecte una cosa estranya.

Últimes notícies

Rescaten a diverses persones a Paiporta per un incendi en un pis de la primera planta

Bombers han rescatat a diverses persones en un edifici de Paiporta després de declarar-se un incendi en un pis de la primera planta. El fum s'ha propagat cap a les plantes superiors i diverses persones han rebut atenció sanitària.

Estenen tres dies la busca dels espanyols desapareguts a Indonèsia

Les autoritats indonèsies van decidir estendre fins al diumenge la busca de tres espanyols després del naufragi del vaixell turístic KM Putri Sakinah. La mesura arriba després de set jornades de rastreig i una petició formal de l'Ambaixada d'Espanya.

Rescaten a diverses persones d’un edifici de Paiporta després d’un incendi en la primera planta

Un incendi en un pis de la primera planta d'un edifici de Paiporta ha generat un dens núvol de fum i ha obligat a rescatar a diverses persones. El foc ha sigut extingit després de la mobilització de sis dotacions.

Estenen tres jornades la busca dels espanyols desapareguts a Indonèsia

Indonèsia va prolongar fins al diumenge l'operatiu per a localitzar a tres espanyols desapareguts després del naufragi d'un vaixell turístic en Komodo. L'ampliació es recolza en les dades de set dies de rastreig i en la petició formal de l'Ambaixada d'Espanya.

El Vila-real busca trencar la seua mala ratxa d’estrenes davant l’Elx en el Martínez Valero

L'equip groc visita el Martínez Valero en la primera jornada de 2026 després de dos derrotes seguides en els seus primers partits de l'any i un llarg període invicte.

El València només va guanyar un dels seus últims cinc estrenes d’any

L'equip visita Balaídos per a obrir 2026 amb una ratxa discreta: una victòria en cinc arrancades recents. A domicili no guanya una estrena des de 2013.

València Basket obri 2026 en la quasi inexpugnable pista del Surne Bilbao

València obri l'any en una pista on el Bilbao ha guanyat 5 de 6 i amb un calendari que comprimix 12 partits en 28 dies entre Lliga Endesa i Eurolliga. Ponsarnau i la defensa local marquen el repte.

Desmantellen un entramat d’estafes a Alacant amb 200.000 euros defraudats i quasi 200 víctimes

La Guàrdia Civil ha desmantellat una xarxa de 'smishing' amb abast en tota Espanya, amb 14 detinguts, 986 estafes esclarides i quasi 200 víctimes. La investigació continua oberta.