La primera missió espacial amb civils de SpaceX enlaira amb èxit des de Cap Canaveral

 

La companyia dirigida per Elon Musk va llançar la missió Inspiration4 a òrbita este dimecres des del Centre Espacial Kennedy de la NASA, a Florida.

La primera tripulació espacial formada íntegrament per civils inclou a l’empresari multimilionari  Jared  Isaacman, qui va finançar el viatge; a Hayley Arceneaux, assistent mèdica i supervivent de càncer; a la doctora Sian Proctor, la primera dona Negra a pilotar una nau espacial, i a Chris Sembroski, veterà de la Força Aèria dels Estats Units.

Enmig de crits i aplaudiments des del centre de control es van complir totes les etapes del llançament de la missió, gràcies a unes condicions.

La part reutilitzable del coet Falcon 9 es va posar pocs minuts després de l’enlairament en la plataforma “Just Read the Instructions” de SpaceX, en l’Oceà Atlàntic.

Els quatre civils, que van rebre entrenament durant sis mesos sobre maniobres en gravetat zero, entre altres matèries, solcaran la Terra a una velocitat d’uns 28.160 quilòmetres per hora i faran un volt a este planeta cada 90 minuts.

La missió de turisme espacial tindrà una duració de tres dies i els tripulants orbitaran a 575 km de la Terra, uns 160 quilòmetres (100 milles) més que l’Estació Espacial Internacional (EEI), “més lluny que qualsevol altre vol espacial humà des de les missions de l’Hubble”, segons SpaceX.

 

Més lluny que Bezos i Branson

 

També és una distància superior a la dels viatges suborbitals que van realitzar enguany els milionaris  Jeff Bezos i Richard Branson a bord de sengles naus de les seues respectives companyies espacials privades.

Durant la transmissió prèvia al llançament, Arceneaux, qui va ser diagnosticada als 10 anys amb càncer d’ossos i amb 29 anys és l’estatunidenca més jove a anar a l’espai, es va mostrar orgullosa de la missió Inspiration4, que també busca recaptar fons per a l’hospital infantil St. Jude, a Memphis (Tennessee), on va ser tractada de xiqueta.

Arceneaux, també la primera persona amb una pròtesi a viatjar a l’espai (que va reemplaçar part del seu fèmur), ha afirmat este dimecres que se sent orgullosa de representar a aquells “que no són perfectes físicament”.

La missió, la quarta tripulada per a SpaceX, té la meta de recaptar 200 milions de dòlars per a l’hospital infantil.

Per la seua part Proctor, l’altra dona de la tripulació, es va mostrar feliç de ser la “primera dona pilot de raça negra” a anar a l’espai.

Tant la càpsula com el coet ja havien sigut utilitzats en altres missions, com a part d’una estratègia de l’empresa de SpaceX que ha abaratit els costos de les exploracións espacial.

El viatge orbital, comandat per Isaacman, fundador i director executiu de Shift4 Payments, durarà tres dies i acabarà amb la caiguda de la càpsula Dragon a l’oceà Atlàntic en la costa de Florida amb ajuda d’un paracaigudes.

 

Últimes notícies

Cerquen un home desaparegut mentre es banyava en una platja d’Almassora

Equips de Bombers, Salvament Marítim, Guardia Civil i serveis sanitaris busquen des de primera hora de la vesprada un home que uns veïns han vist desaparèixer en l’aigua a la platja del Pla de la Torre d’Almassora.

Carlos Espí, millor jugador sub-23 de LaLiga EA Sports després del seu primer any en Primera

El davanter del Levante Carlos Espí, autor d’onze gols en la seua estrena en Primera Divisió amb només 20 anys, és reconegut com a millor jugador sub-23 de LaLiga EA Sports 2025-2026.

Xàtiva s’acosta als 40 graus i la Comunitat registra les màximes més altes d’Espanya

La Comunitat Valenciana ha marcat este dijous les temperatures màximes més altes d’Espanya, amb 38,2 graus a Xàtiva i valors molt elevats en diverses localitats de València i Alacant.

La Comunitat encapçala les temperatures d’Espanya amb quasi 40 graus a Xàtiva

La Comunitat Valenciana registra este dijous les temperatures màximes més altes d’Espanya, amb fins a 38,2 graus a Xàtiva i valors molt elevats en el prelitoral valencià.

El Valencia Basket fitxa l’alera internacional Helena Pueyo per a dos temporades

El Valencia Basket, vigent campió de Lliga i Copa de la Reina, incorpora l’alera internacional Helena Pueyo per a les pròximes dues temporades després de destacar al Casademont Zaragoza i amb la selecció espanyola.

Rovira defensa els pressupostos de 2026 com a útils i justos i reclama ajuda a Pedro Sánchez

El conseller d’Economia, Hisenda i Administració Pública, José Antonio Rovira, defensa que els pressupostos de la Generalitat per a 2026, de 33.305 milions, són útils i justos per als valencians i exigeix al Govern un fons de nivellació i el pagament del deute pendent en dependència i sanitat.

Detingut un home per la mort violenta d’un jove valencià a Casp

La Guàrdia Civil deté un home per la seua presumpta implicació en l’homicidi d’un jove valencià de 27 anys en una baralla a Casp (Saragossa), després d’un ampli dispositiu de busca per camins i zona de muntanya.

Una professora d’Alcoi agredida per impedir que un home sense autorització s’emportara un alumne

Una professora del CEIP El Romeral d’Alcoi ha sigut agredida presumptament per la parella de la mare d’un alumne en negar-se a entregar-li el xiquet sense l’autorització familiar requerida. El centre va activar el protocol d’agressió al professorat i el pla PREVI, i la comunitat educativa ha reaccionat amb una concentració de rebuig.