20.8 C
València
Dijous, 5 febrer, 2026

El nou joc que s’ha fet viral

Els ‘pop it’, són joguets acolorits i blanets no són més que joguets sensorials i antiestrés de silicona que causen sensació en esbarjos i gronxadors. Semblen glaçoneres i solen costar menys de deu euros. El seu ús és ben simple i, de fet, recorda a aqueix plaer que s’experimenta en explotar l’embalatge de bambolles de plàstic.

Tenen dos cares amb un relleu de semiesferes que canvia: en estrényer-les amb el dit les boletes s’aplanen i emergeixen en l’altre costat del joguet.

 

Què són els fidget toys?

 

Els pop it formen part dels coneguts com fidget toys o joguets antiestrés, pensats per a manipular, siga girant, pressionant o rebregant. Van nàixer per a “autoregular l’estrés i l’ansietat en xiquets amb hiperactivitat o TDAH, dèficit d’atenció, problemes de concentració, autisme, etc”, com defineix la botiga de joguets inclusiva Hop Toys en el seu web, però el seu ús s’ha estés a tot el públic.

Altres joguets que entrarien en esta categoria de fidget toys serien eixe moll de colors fluorescents que tant va agradar en els 90 o tubs flexibles que adopten diferents posicions.

Els ‘pop it’, una moda de TikTok

 

Diuen que si fas pop, ja no hi ha stop. Basta teclejar ‘pop it’ en Amazon perquè la popular botiga en línia llance més de 4.000 resultats, per posar un exemple, encara que poden trobar-se en multitud de botigues de joguets i basars, tant físiques com en línia.

La popularitat d’estos joguets s’ha disparat a Espanya des de finals de 2020, com a mostra este gràfic de cerques en Google del seu nom.

A part de pel boca-orella, els ‘pop it’, s’han convertit en un fenomen de TikTok, que ha convertit a estos artefactes en un accessori viral per a adolescents i joves.

En la xarxa social existeixen fins i tot reptes amb ells, com este de triar un número i llançar una bala a l’atzar. Si el tiktoker baixa les bambolles justes fins a donar amb la boleta, comença a seguir a qui li va fer el repte.
Com jugar i com aprendre amb ells

En YouTube també es poden trobar nombrosos jocs a l’estil ‘marro’ però utilitzant el pop it com a tauler.
Ja hi ha fins i tot professors que els han incorporats a les seues aules com una eina d’aprenentatge.
La bogeria és tal que fins existeixen tutorials de com fabricar un casolà.

 

Realment relaxen?

 

Moltes persones troben benestar en manejar-los però realment tenen efectes sobre l’estrés o són un mer entreteniment. Segons una investigació liderada per Katherine Isbister, de la Universitat de Califòrnia, a algunes persones manejar nerviosament un objecte els ajuda a mantindre’s concentrats durant tasques o reunions llargues o a trobar la calma.

“Encara que la investigació encara està en curs, l’experiència pràctica dels terapeutes i les reflexions d’adults i xiquets suggereixen que poden ser útils per al suport emocional i cognitiu”, apunta en un article de The Conversation.

Últimes notícies

La consellera d’Educació tendirà la mà als sindicats per a pactar el màxim de millores

Carmen Ortí es compromet a escoltar les organitzacions i activa una taula de negociació que arranca el 10 de febrer, amb focus en millores per al professorat.

El Govern recorrerà la Llei d’Acompanyament valenciana per retallades en drets LGTBI

El Govern ha anunciat que presentarà abans que acabe febrer un recurs contra la Llei d'Acompanyament del Consell per restringir drets LGTBI. Entitats i Diana Morant han recolzat el pas i l'han descrit com un escut per al col·lectiu

Redó alerta que el negacionismo de l’extrema dreta està alimentant la violència

La ministra d'Igualtat ha vinculat l'auge del negacionismo i del discurs d'odi amb un increment de la violència i ha assenyalat repunts a Andalusia i la Comunitat Valenciana.

CCOO denuncia impagaments: professors sense cobrar des de novembre i nòmines incompletes

CCOO ha denunciat impagaments i nòmines incompletes en l'educació pública valenciana des de novembre. Educació replica que només hi ha 15 incidències tècniques a Alacant.

MClan, La Fúmiga i El Diluvi lideren el Maror Festival a la Vila Joiosa al juny

La tercera edició del Maror Festival se celebrarà el 26 i 27 de juny a la platja de la Antoneta, a la Vila Joiosa, amb MClan, La Fúmiga i El Diluvi al capdavant. El cartell suma bandes de pop i rock, DJs i una zona gastronòmica; les entrades ja estan disponibles en marorfest.com.

Sanitat diagnostica 66 casos de mutilació genital femenina en 2025 en la Comunitat Valenciana

Sanitat ha diagnosticat 66 dones afectades per mutilació genital femenina en 2025 en la Comunitat Valenciana. L'actualització del protocol i noves ferramentes reforcen la prevenció i el seguiment.

El Suprem obliga a Ábalos i Koldo a comparéixer en persona en l’audiència preliminar del cas Koldo

El Suprem ha rebutjat que José Luis Ábalos i Koldo García seguisquen per videoconferència l'audiència preliminar del dia 12 i els obliga a acudir en persona. La providència arriba després de revisar els seus escrits i informes mèdics i antecedix a l'acte que obrirà la via al juí, previsiblement a l'abril.

Urtasun defén que les llibreries són espais de dinamització i ciutadania crítica

El ministre de Cultura ha reivindicat en el XXVII Congrés de Llibreries el paper de les llibreries com a nodes comunitaris que fomenten pensament lliure. La trobada aborda bibliodiversidad, novetats de Todostuslibros.com i el debat sobre l'IVA cultural.