17.6 C
València
Dimarts, 27 gener, 2026

Verònica Cantó elegida presidenta de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua

L’Acadèmia Valenciana de la Llengua (AVL) ha elegit a Verònica Cantó com a nova presidenta en el ple extraordinari que s’hi ha celebrat hui on també s’ha conformat la nova Junta de Govern amb Joan Rafael Ramos, com a vicepresident; Immaculada Cerdà, a la Secretaria, i Maria Àngels Francés i Artur Ahuir, a les dues vocalies. Cantó, que es presentava com única candidata, hi ha obtingut la majoria absoluta dels vots necessaris per aconseguir el càrrec. “Volem ser mereixedors dia a dia de la confiança que hui ens ha atorgat el ple”, ha afirmat la nova presidenta de l’AVL.

Verònica Cantó ha explicat, al claustre del monestir de Sant Miquel dels Reis de València i seu de l’acadèmia, que en aquesta nova etapa el full de ruta estarà definit entre la continuïtat i la renovació. “La continuïtat és bona perquè dona estabilitat a una institució com l’AVL, i les renovacions que es puguen produir son importants perquè és una institució viva, del s. XXI, democràtica, paritària i està oberta a la societat contemporània”. “Els reptes de futur aniran relacionats amb la utilitat a la societat de la institució, l’acadèmia vol ser útil i necessària per als valencians i valencianes i també per al benefici de la llegua”.

En aquest sentit, la presidenta ha confirmat que es continuarà treballant amb les institucions que s’estaven col·laborant, però “caldrà ampliar-les” com per exemple amb “institucions de caràcter europeu que treballen amb les llengües minoritàries i pels multilingüismes”. També ha afirmat que es treballarà perquè les publicacions de l’acadèmia siguen indexades com les de “qualsevol acadèmia de l’estat espanyol”. En referència als mitjans de comunicació a assegurat que es continuarà amb el patrocini de programes que promouen llengua i la cultura valenciana.

Tot i això, Cantó ha volgut remarcar que “queda molta feina per a fer, ja que el valencià és un patrimoni de tots i totes i cal estimar-lo i cuidar-lo”. Finalment ha explicat que els reptes de futur aniran relacionant amb la utilitat a la societat de la institució. “L’acadèmia vol ser útil i necessària per als valencians i valencianes i també als beneficis de la llegua”.

Verònica Cantó abans del ple extraordinari que s’hi ha celebrat hui | Foto: L.A.

Perfil de la nova presidenta de l’AVL

Llicenciada en Filosofia i Lletres (Secció Filologia Catalana) per la Universitat d’Alacant l’any 1987.  Directora de publicacions d’Editorial Marfil d’Alcoi des de l’any 1989. Presidenta de l’Associació d’Editors del País Valencià des del 1999 fins al 2002. Vocal de la Junta Directiva de la Federación de Gremios de Editores de España. Membre dels equips de treball Arc Mediterrani i Cultura Popular del CEP de Torrent durant els anys 1995, 1996, 1997 i 1998.  Col·laboradora del diari Levante-EMV en els cursos de valencià publicats en el suplement “Aula” durant els anys 1999, 2000 i 2001.  Arxivera de l’Arxiu Patrimonial de la Junta de Festes de Moros i Cristians de Cocentaina durant els anys 1989 i 1990.  Professora de valencià de l’Institut de Ciències de l’Educació de la Universitat d’Alacant durant el curs 1987/1988.  Professora de valencià en els IES de Novelda, Miguel Hernández, i Jaume II d’Alacant, durant el curs 1988/1989.

Autora de diversos llibres destinats a l’ensenyament no universitari i de llibres sobre l’aprenentatge del valencià, com ara Ortografia Valenciana; Els nostres verbs; Els pronoms febles; Diftongs, accentuació i dièresi; Valencià pas a pas. Elemental; Valencià pas a pas. Mitjà; Valencià pas a pas. Superior; Gramàtica valenciana.

Guardonada amb el Premi Joan Valls i Jordà per l’ús i promoció del valencià 2003, que atorga l’Associació Cultural Amics de Joan Valls i Jordà d’Alcoi. Fou elegida acadèmica per les Corts Valencianes el 15 de juny del 2001, Decret 8/2001, de 27 de juny, del president (DOGV 05.07.2001) i presa de possessió: 23 de juny del 2001.

Últimes notícies

Baldoví rebutja la ronda de Pérez Llorca i nega una foto de normalitat amb Mazón aforat

El síndic de Compromís ha sigut l'únic portaveu que no ha acudit a la ronda de trobades del president. Ha condicionat qualsevol gest al fet que Mazón deixe Les Corts o passe a no adscrits.

Vox s’entén amb Pérez Llorca i blinda acords sobre immigració i pacte verd

José María Llanos ha assegurat que el president ha ratificat el pacte d'investidura, amb rebuig al pacte verd i a l'acord amb Mercosur. Vox ha advertit que vigilarà infraestructures hídriques després de la DANA de 2024 i ha proposat limitar homologacions acadèmiques estrangeres.

El PSPV ix decebut i demana a Pérez Llorca un cordó sanitari enfront de Vox

El PSPV ha eixit decebut de la seua reunió amb Pérez Llorca i li ha reclamat un cordó sanitari enfront de Vox. A més, ha demanat acceptar el finançament estatal proposta.

Guido Rodríguez, desé campió del món a jugar al València

El fitxatge de Guido Rodríguez eleva a deu els campions del món que han vestit la samarreta del València. El migcampista busca minuts per a estar en la llista de l'Argentina.

Etta Eyong, del Llevant: de 6 gols en 10 jornades a una sequera des d’octubre

El davanter del Llevant va passar d'una arrancada fulgurant, amb sis gols i tres assistències en deu jornades, a no marcar en LaLiga des d'octubre de 2025. El tècnic manté la confiança i demana centrar el focus en l'equip.

Mercadona manté el seu lideratge en gran consum amb el 29,5% de quota en 2025, segons NIQ

Mercadona es manté líder en gran consum amb un 29,5% de quota en 2025, igual que en 2024, però millora la seua posició relativa. En línia, Amazon lidera per valor amb un 36,6% i Mercadona arriba al 9,8%.

L’advocat general afirma que Cayetano García li va demanar que s’oblidara del confinament

Álvaro Martínez ha assegurat que a les 20.25 Cayetano García li va comunicar que s'oblidara del confinament i que no hi hauria consulta oficial. L'Advocacia de la Generalitat assenyala que no va haver-hi peticions per escrit, només dites.

Avís taronja per vent de 90 km/h i temporal en la costa este dimecres

Aemet ha activat l'avís taronja per ratxes de fins a 90 km/h i fenòmens costaners a Alacant i València; també s'esperen avisos grocs a Castelló.