Verònica Cantó elegida presidenta de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua

L’Acadèmia Valenciana de la Llengua (AVL) ha elegit a Verònica Cantó com a nova presidenta en el ple extraordinari que s’hi ha celebrat hui on també s’ha conformat la nova Junta de Govern amb Joan Rafael Ramos, com a vicepresident; Immaculada Cerdà, a la Secretaria, i Maria Àngels Francés i Artur Ahuir, a les dues vocalies. Cantó, que es presentava com única candidata, hi ha obtingut la majoria absoluta dels vots necessaris per aconseguir el càrrec. «Volem ser mereixedors dia a dia de la confiança que hui ens ha atorgat el ple», ha afirmat la nova presidenta de l’AVL.

Verònica Cantó ha explicat, al claustre del monestir de Sant Miquel dels Reis de València i seu de l’acadèmia, que en aquesta nova etapa el full de ruta estarà definit entre la continuïtat i la renovació. «La continuïtat és bona perquè dona estabilitat a una institució com l’AVL, i les renovacions que es puguen produir son importants perquè és una institució viva, del s. XXI, democràtica, paritària i està oberta a la societat contemporània». «Els reptes de futur aniran relacionats amb la utilitat a la societat de la institució, l’acadèmia vol ser útil i necessària per als valencians i valencianes i també per al benefici de la llegua».

En aquest sentit, la presidenta ha confirmat que es continuarà treballant amb les institucions que s’estaven col·laborant, però «caldrà ampliar-les» com per exemple amb «institucions de caràcter europeu que treballen amb les llengües minoritàries i pels multilingüismes». També ha afirmat que es treballarà perquè les publicacions de l’acadèmia siguen indexades com les de «qualsevol acadèmia de l’estat espanyol». En referència als mitjans de comunicació a assegurat que es continuarà amb el patrocini de programes que promouen llengua i la cultura valenciana.

Tot i això, Cantó ha volgut remarcar que «queda molta feina per a fer, ja que el valencià és un patrimoni de tots i totes i cal estimar-lo i cuidar-lo». Finalment ha explicat que els reptes de futur aniran relacionant amb la utilitat a la societat de la institució. «L’acadèmia vol ser útil i necessària per als valencians i valencianes i també als beneficis de la llegua».

Verònica Cantó abans del ple extraordinari que s’hi ha celebrat hui | Foto: L.A.

Perfil de la nova presidenta de l’AVL

Llicenciada en Filosofia i Lletres (Secció Filologia Catalana) per la Universitat d’Alacant l’any 1987.  Directora de publicacions d’Editorial Marfil d’Alcoi des de l’any 1989. Presidenta de l’Associació d’Editors del País Valencià des del 1999 fins al 2002. Vocal de la Junta Directiva de la Federación de Gremios de Editores de España. Membre dels equips de treball Arc Mediterrani i Cultura Popular del CEP de Torrent durant els anys 1995, 1996, 1997 i 1998.  Col·laboradora del diari Levante-EMV en els cursos de valencià publicats en el suplement «Aula» durant els anys 1999, 2000 i 2001.  Arxivera de l’Arxiu Patrimonial de la Junta de Festes de Moros i Cristians de Cocentaina durant els anys 1989 i 1990.  Professora de valencià de l’Institut de Ciències de l’Educació de la Universitat d’Alacant durant el curs 1987/1988.  Professora de valencià en els IES de Novelda, Miguel Hernández, i Jaume II d’Alacant, durant el curs 1988/1989.

Autora de diversos llibres destinats a l’ensenyament no universitari i de llibres sobre l’aprenentatge del valencià, com ara Ortografia Valenciana; Els nostres verbs; Els pronoms febles; Diftongs, accentuació i dièresi; Valencià pas a pas. Elemental; Valencià pas a pas. Mitjà; Valencià pas a pas. Superior; Gramàtica valenciana.

Guardonada amb el Premi Joan Valls i Jordà per l’ús i promoció del valencià 2003, que atorga l’Associació Cultural Amics de Joan Valls i Jordà d’Alcoi. Fou elegida acadèmica per les Corts Valencianes el 15 de juny del 2001, Decret 8/2001, de 27 de juny, del president (DOGV 05.07.2001) i presa de possessió: 23 de juny del 2001.

Últimes notícies

València es referma com a referent mundial en resposta a catàstrofes climàtiques després de la dana

Una conferència internacional de l’OCDE celebrada a València ha destacat el paper d’Espanya com a model de prevenció, resposta i recuperació després de la dana de 2024, i ha posat en valor les lliçons compartides amb altres territoris.

Diana Morant alerta sobre el risc de perdre drets socials abans del 29‑N

La líder dels socialistes valencians, Diana Morant, advertix a València que són molts més els qui necessiten drets socials com l’accés a una vivenda digna i centra fins al 29‑N la campanya del PSPV a alertar sobre què passaria si governaren PP i Vox.

Oltra defensa un front valencià ampli i una esquerra única arrelada al territori

Mónica Oltra defensa a València una candidatura única d’esquerra, arrelada al territori i de base valenciana, per a les pròximes eleccions generals del 29-N, capaç d’agrupar el vot de la classe treballadora.

PSPV i Compromís estudien una llista conjunta al Senat el 29 de novembre

La plataforma Senadores y Senadoras por la Democracia ha revelat que PSPV-PSOE i Compromís valoren acudir junts al Senat el 29 de novembre, dins d’una crida estatal a candidatures progressistes conjuntes.

Els sindicats tomben el calendari de negociació educatiu proposat per la Conselleria

La majoria de sindicats educatius han rebutjat el calendari de 47 meses de negociació proposat per la Conselleria d'Educació per al curs 2026-2027, perquè no incorpora les principals reivindicacions que van originar la vaga de maig i juny. Demanen reprendre de manera immediata els temes pendents, com la recuperació de poder adquisitiu, la millora de l'educació en valencià i la reducció de ràtios.

València exhibix l’espasa de Jaume I i allarga la mostra de la Reial Senyera pel 9 d’Octubre

L’Ajuntament de València ha obert en el Saló de Cristall una mostra especial amb la Reial Senyera i l’espasa de Jaume I, que eixirà en la Processó Cívica per primera vegada en 50 anys. La programació del 8 i 9 d’Octubre combina actes institucionals, música tradicional, pólvora i la mascletà a la plaça de l’Ajuntament.

La jutgessa de la DANA rebutja una nova víctima per lesions psíquiques

La jutgessa de Catarroja ha refusat que un home s’incorpore com a víctima per lesions psíquiques en la causa de la DANA, però ha admés noves proves i una declaració testifical d’un bomber de València.

La crisi de la vivenda marcarà el pròxim ple de Les Corts amb xoc de models entre blocs

El ple de Les Corts de la pròxima setmana estarà marcat pel debat sobre la crisi de la vivenda, amb iniciatives enfrontades de PP, PSPV, Compromís i Vox sobre preus, VPO, ajudes fiscals i immigració.