12.9 C
València
Diumenge, 25 gener, 2026

Verònica Cantó elegida presidenta de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua

L’Acadèmia Valenciana de la Llengua (AVL) ha elegit a Verònica Cantó com a nova presidenta en el ple extraordinari que s’hi ha celebrat hui on també s’ha conformat la nova Junta de Govern amb Joan Rafael Ramos, com a vicepresident; Immaculada Cerdà, a la Secretaria, i Maria Àngels Francés i Artur Ahuir, a les dues vocalies. Cantó, que es presentava com única candidata, hi ha obtingut la majoria absoluta dels vots necessaris per aconseguir el càrrec. “Volem ser mereixedors dia a dia de la confiança que hui ens ha atorgat el ple”, ha afirmat la nova presidenta de l’AVL.

Verònica Cantó ha explicat, al claustre del monestir de Sant Miquel dels Reis de València i seu de l’acadèmia, que en aquesta nova etapa el full de ruta estarà definit entre la continuïtat i la renovació. “La continuïtat és bona perquè dona estabilitat a una institució com l’AVL, i les renovacions que es puguen produir son importants perquè és una institució viva, del s. XXI, democràtica, paritària i està oberta a la societat contemporània”. “Els reptes de futur aniran relacionats amb la utilitat a la societat de la institució, l’acadèmia vol ser útil i necessària per als valencians i valencianes i també per al benefici de la llegua”.

En aquest sentit, la presidenta ha confirmat que es continuarà treballant amb les institucions que s’estaven col·laborant, però “caldrà ampliar-les” com per exemple amb “institucions de caràcter europeu que treballen amb les llengües minoritàries i pels multilingüismes”. També ha afirmat que es treballarà perquè les publicacions de l’acadèmia siguen indexades com les de “qualsevol acadèmia de l’estat espanyol”. En referència als mitjans de comunicació a assegurat que es continuarà amb el patrocini de programes que promouen llengua i la cultura valenciana.

Tot i això, Cantó ha volgut remarcar que “queda molta feina per a fer, ja que el valencià és un patrimoni de tots i totes i cal estimar-lo i cuidar-lo”. Finalment ha explicat que els reptes de futur aniran relacionant amb la utilitat a la societat de la institució. “L’acadèmia vol ser útil i necessària per als valencians i valencianes i també als beneficis de la llegua”.

Verònica Cantó abans del ple extraordinari que s’hi ha celebrat hui | Foto: L.A.

Perfil de la nova presidenta de l’AVL

Llicenciada en Filosofia i Lletres (Secció Filologia Catalana) per la Universitat d’Alacant l’any 1987.  Directora de publicacions d’Editorial Marfil d’Alcoi des de l’any 1989. Presidenta de l’Associació d’Editors del País Valencià des del 1999 fins al 2002. Vocal de la Junta Directiva de la Federación de Gremios de Editores de España. Membre dels equips de treball Arc Mediterrani i Cultura Popular del CEP de Torrent durant els anys 1995, 1996, 1997 i 1998.  Col·laboradora del diari Levante-EMV en els cursos de valencià publicats en el suplement “Aula” durant els anys 1999, 2000 i 2001.  Arxivera de l’Arxiu Patrimonial de la Junta de Festes de Moros i Cristians de Cocentaina durant els anys 1989 i 1990.  Professora de valencià de l’Institut de Ciències de l’Educació de la Universitat d’Alacant durant el curs 1987/1988.  Professora de valencià en els IES de Novelda, Miguel Hernández, i Jaume II d’Alacant, durant el curs 1988/1989.

Autora de diversos llibres destinats a l’ensenyament no universitari i de llibres sobre l’aprenentatge del valencià, com ara Ortografia Valenciana; Els nostres verbs; Els pronoms febles; Diftongs, accentuació i dièresi; Valencià pas a pas. Elemental; Valencià pas a pas. Mitjà; Valencià pas a pas. Superior; Gramàtica valenciana.

Guardonada amb el Premi Joan Valls i Jordà per l’ús i promoció del valencià 2003, que atorga l’Associació Cultural Amics de Joan Valls i Jordà d’Alcoi. Fou elegida acadèmica per les Corts Valencianes el 15 de juny del 2001, Decret 8/2001, de 27 de juny, del president (DOGV 05.07.2001) i presa de possessió: 23 de juny del 2001.

Últimes notícies

El València encadena dos triomfs en Lliga huit mesos després

El València ha enllaçat dos victòries de lliga després de véncer a l'Espanyol (3-2) i al Getafe (0-1). Amb 23 punts i tres dates sense perdre, ha eixit del descens.

Juan Foyth patix trencament del tendó d’Aquil·les i serà operat

El central del Vila-real es va retirar davant el Reial Madrid i les proves van confirmar el trencament del tendó d'Aquil·les esquerre. Serà operat i el club no dona terminis.

Un home s’entrega a Sueca i confessa l’assassinat d’un menor de 13 anys

La Guàrdia Civil investiga l'assassinat d'un menor de 13 anys a Sueca després del lliurament i confessió d'un home de 48 anys. L'Ajuntament decreta dos dies de dol.

Furtat alerta d’una situació crítica i del desaprofitament de talent mèdic

La presidenta del Col·legi de Metges de València descriu una situació crítica: agressions a l'alça, pressió assistencial i fugida de professionals. Demana inversió, un estatut propi i aprofitar l'experiència sènior.

Un home s’entrega a Sueca i confessa l’assassinat d’un menor de 13 anys

La Guàrdia Civil investiga la mort d'un xiquet de 13 anys comesa este dissabte a la vesprada a Sueca, després del lliurament i confessió d'un home de 48 anys. L'Ajuntament decreta dos dies de dol.

Mbappé decidix amb un doblet en La Ceràmica i reforça la recuperació del Reial Madrid

El Reial Madrid es va imposar 0-2 al Vila-real amb dos gols de Mbappé, el segon de penal en el descompte, i va consolidar la seua millora sota el comandament d'Álvaro Arbeloa.

El Vila-real avança una lesió en el tendó d’Aquil·les de Juan Foyth

El defensa argentí es va retirar als vint minuts davant el Reial Madrid amb molèsties en el tendó d'Aquil·les esquerre. El club espera proves i tem que siga greu.

Barcelona conquista la seua sexta Supercopa en un clàssic igualat 2-0

El Barcelona va véncer 2-0 al Reial Madrid i va alçar la seua sexta Supercopa, quinta consecutiva. Brugts va obrir el marcador i Alexia va sentenciar de penal després d'una final molt competida.