82 detinguts en una macrooperació contra el trànsit de vehicles d’alta gamma

Agents de la Policia Nacional han detingut a 82 persones i recuperat 58 vehicles d’alta gamma, en una macrooperació contra el tràfic il·lícit de vehicles duta a terme en més de 20 províncies. Conformaven una organització fortament estructurada en sis nuclis, cadascun amb la seua pròpia estructura però interrelacionats entre si, a Alacant, Almeria, Jaén, Madrid, Múrcia i Tarragona.

Creaven empreses per tot el país per a contractar serveis de rènting o lísing de vehicles que posteriorment, després de falsificar la documentació, eren destinats a la venda tant a Espanya com en diferents països europeus. S’estima que el frau produït per l’organització ascendeix a més de 10.000.000 d’euros i als arrestats se’ls imputen entre altres delictes de pertinença a organització criminal, estafa, alçament de béns, falsedat documental, extorsió i blanqueig de capitals.

La investigació es va iniciar al febrer de l’any passat quan es va detectar a la frontera d’Eslovènia a una persona de nacionalitat romanesa a bord d’un vehicle amb el permís de circulació falsificat, el turisme, propietat d’una empresa de rènting espanyola, havia sigut matriculat deu dies abans en la localitat de Múrcia i entregat en aquesta ciutat a l’administrador d’una empresa amb seu a Barcelona.

Poc després, una altra persona va intentar travessar la mateixa frontera amb un altre vehicle de similars característiques, també amb la documentació falsificada, un contracte de compravenda fictici i també propietat d’una empresa de rènting espanyola, que igualment havia sigut matriculat dies abans i entregat en la localitat de Múrcia a l’administrador d’una altra mercantil amb seu a Almeria.

D’aquesta manera, dues empreses presumptament no relacionades i amb seus en diferents capitals, van contractar i van rebre vehicles a Múrcia que van acabar travessant la frontera d’Eslovènia amb la documentació falsificada. Els agents també van descobrir que les dues persones que conduïen els vehicles havien entrat a Espanya amb avió dies abans amb bitllet sol d’anada i que no era la primera vegada que ho feien.

A partir d’aquestes informacions es van produir les primeres detencions pels delictes d’estafa i falsedat documental i es va iniciar una investigació que de manera ininterrompuda ha permés la identificació i la detenció al llarg de tot el territori nacional de tots els integrants de l’organització criminal, desarticulant fins a sis nuclis de tràfic il·lícit de vehicles, cadascun amb la seua pròpia estructura però interrelacionats entre si, a Alacant, Madrid, Múrcia, Jaén, Almeria i Tarragona.

Creaven empreses per a adquirir vehicles per rènting o lísing

La dinàmica d’aquesta organització criminal consistia en la creació o la utilització d’empreses dedicades a diferents activitats i amb seus repartides per tota la geografia nacional, per a contractar serveis de rènting o lísing de vehicles, si bé, també utilitzava a persones físiques “mules” per a aquestes contractacions.

Una vegada que els vehicles estaven en poder de l’organització, es realitzava la falsificació dels documents necessaris, i mitjançant contractes de compravenda ficticis els traslladaven fins a països europeus, on s’oferien a baixos preus a altres entramats delinqüencials que al seu torn els venien a compradors de bona fe. Els investigadors van detectar que en alguns casos i seguint la mateixa metodologia els vehicles també eren venuts dins del territori nacional.

Aconseguidors i “mules” per a posar els vehicles al seu nom

L’organització estava fortament estructurada i conformada per persones que tenien diferents rols molt definits dins d’ella. Així, estaven els aconseguidors, que mitjançant empreses o en el seu propi nom obtenien els vehicles per a posteriorment cedir-los a l’organització. Els intermediaris o tractants s’encarregaven de vendre o introduir els vehicles en el mercat legal, uns altres realitzaven les gestions i la documentació necessàries per a aconseguir la transferència dels automòbils.

Comptaven també amb “mules”, que a canvi d’una compensació econòmica, facilitaven la seua identitat per a dur a terme el canvi fraudulent de titularitat dels cotxes i amb responsables d’establiments i negocis de compravenda que realitzaven les transaccions.

Durant l’operació s’ha detingut a 82 persones de nacionalitat espanyola i romanesa en diferents províncies del territori nacional – Alacant (33), Jaén (18), Madrid (11), Múrcia (11), Almeria (5), Hellín (2), Castelló (1) i Saragossa (1) – i s’han practicat registres en domicilis, seus jurídiques d’empreses i establiments dedicats a la compravenda de vehicles. En l’operatiu s’han intervingut 58 vehicles d’alta gamma, tres caps tractors valorades en més de 400.000 euros, més de 24.000 euros en efectiu, multitud de documentació i útils necessaris per a la falsificació.

A més els agents han detectat altres 50 turismes que estan sent investigats per si pogueren haver sigut adquirits amb el mateix procediment fraudulent. Els investigadors van observar que alguns dels turismes presenten “caletas” en diversos compartiments pel que s’investiga també si l’organització poguera estar relacionada amb el tràfic de drogues.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Mor el capità d’un vaixell després d’una parada cardiorespiratòria enfront de la costa de Castelló

El capità d'un vaixell, un home de 59 anys que navegava a 54 milles de la costa de Castelló, mor després de patir una parada cardiorespiratòria malgrat els intents de reanimació.

Detinguda a Sant Vicent del Raspeig per arrancar les arracades d’or a una anciana

La Guàrdia Civil ha detingut a Sant Vicent del Raspeig a una dona de 43 anys acusada d'arrancar les arracades d'or a una anciana de 88 anys, causant-li esquinçaments en els lòbuls de les orelles. La investigació seguix oberta davant la sospita de més víctimes vinculades al seu treball sanitari.

Detinguts dos germans per violar a una dona en un cotxe en un descampat de València

La Policia Nacional deté a València a dos germans de 56 i 71 anys acusats d'agredir sexualment a una dona en un cotxe aparcat en un descampat del barri de Malilla.

La Orquestra de València debutarà en el Musikverein de Viena el 16 d’abril

La Orquestra de València reforçarà la seua projecció internacional amb la seua estrena el 16 d'abril a la sala principal del Musikverein de Viena, sota la batuta d'Alexander Liebreich i amb el duo Silver-Garburg com a solistes.

Detingut a Santa Pola un fugitiu reclamat a Itàlia per robar en màquines recreatives

La Policia Nacional ha arrestat a Santa Pola a un home de 51 anys buscat a Itàlia per integrar un grup que va robar més de 4.500 euros en màquines de joc en 2020.

Una nova nanopartícula valenciana connecta al sistema immune amb el tumor i obri una via contra el càncer

Investigadors de la Politècnica de València han creat una nanopartícula tipus Janus que actua com a pont entre cèl·lules tumorals i immunes, restaurant la seua comunicació i potenciant la destrucció de les cèl·lules canceroses.

La memòria oculta del Patronat de Protecció a la Dona de València emergix després de dècades de silenci

Investigadores i supervivents trauen a la llum la història del Patronat de Protecció a la Dona de València, una institució franquista que va tancar a milers de jóvens per conductes considerades immorals.

La Comunitat Valenciana supera la mitjana espanyola en feminicidis des de 2003

La Comunitat Valenciana registra una taxa acumulada de feminicidis superior a la mitjana nacional des de 2003, en un context on Canàries i Melilla presenten els nivells més alts i Extremadura els més baixos.