VALÈNCIA, 3 (EUROPA PRESS)
Cinc persones –quatre exresponsables de l’Institut Tecnològic d’Òptica, Color i Imatge (Aido) i un empresari– s’han assegut hui dilluns en el banc dels acusats pel conegut com a cas Aido, relatiu a una presumpta estafa de 150.000 euros en subvencions.
Les cinc persones s’enfronten a una pena d’un any i 10 mesos de presó i de quatre anys d’inhabilitació, tal com sol·licita provisionalment el ministeri fiscal, per un delicte d’estafa i un altre delicte continuat de falsedat documental, a més del pagament d’una multa de 9.600 euros.
La vista ha arrancat a l’Audiència amb les qüestions prèvies, en les quals les defenses han al·ludit a una «clara» vulneració del dret de defensa per no disposar de tota la documentació de la causa, mentre que les acusacions «sí l’han tingut», han assegurat diversos lletrats. Per això han demanat la nul·litat.
D’altra banda, els lletrats han al·ludit al fet que s’ha vulnerat el principi acusatori perquè, inicialment, la causa se seguia per un delicte de frau de subvencions i, finalment, s’ha tramitat per estafa.
Les acusacions –ministeri fiscal i acusació particular– s’han oposat a les nul·litats i el tribunal, després d’estudiar-les, ha decidit no tenir-les en compte i continuar amb el juí. Al que sí ha accedit és al fet que els acusats declaren al final de la vista, que seguirà demà.
Segons es desprèn de l’escrit fiscal, els acusats suposadament van urdir una trama per a lucrar-se amb la recepció de fons públics del Servei Valencià d’Ocupació i Formació (Servef) destinats a cursos de reinserció laboral i finançats per la Unió Europea en Aido, una entitat privada sense ànim de lucre amb seu en la ciutat de Paterna que va ser creada per la Generalitat Valenciana a través de l’Institut de la Mitjana i Petita Indústria Valenciana (Impiva) el 1983.
Els fets van ocórrer entre els anys 2009 i 2014 i van consistir en la falsificació de factures a través d’un altre institut per lloguer d’equips o altres serveis que no es prestaven en realitat.
Així, es justificaven, de forma indeguda, les subvencions rebudes, segons sosté el ministeri públic en el seu escrit de conclusions provisionals, que xifra el frau en quasi 150.000 euros i sol·licita per això una indemnització per al Servef per eixa quantia.
Els acusats en aquesta causa són un exdirector i un exsubdirector d’Aido, el que fora responsable de l’àrea de formació de l’entitat, el llavors cap del departament de control i justificació de la mateixa i un empresari.







