Eres caçador? Així pots ajudar a la gestió sostenible dels tords

 

El Projecte ‘Tords, monitoratge, seguiment i gestió sostenible dels tords a Espanya’ crida als caçadors de la Comunitat Valenciana compromesos amb l’espècie a col·laborar amb esta iniciativa que afronta el seu segon any de vida amb la intenció de superar els bons resultats obtinguts durant la primera edició.

Només en la temporada 2020-2021, més de 300 caçadors de tota Espanya es van sumar a este projecte de ciència ciutadana realitzant un total de 196 censos a peu a través de l’App CensData de l’Observatori Cinegètic.

Estos censos van cobrir un total de 104 quadrícules UTM 10×10 km, la qual cosa ha oferit gran quantitat d’informació sobre estos xicotets ocells.

A més dels censos a peu, el Projecte Tords va rebre informació d’un total de 54 ‘Vedats Torders’, que tenen major implicació encara amb l’espècie.

Estos vedats realitzen comptatges des de llocs fixos i aporten la informació detallada de les seues captures durant els dies de caça. Javier Sagreras, enginyer de la Federació de Caça de la Comunitat Valenciana està dedicat en exclusiva a projectes científics de la Fundació Artemisan relacionats amb l’activitat cinegètica i d’especial rellevància per a esta comunitat.

En este sentit, ha avançat que s’han adherit per a esta campanya al voltant de 25 vedats de la Comunitat Valenciana, a més dels quals ja van participar en la primera edició del projecte, “la qual cosa suposa un gran avanç en l’obtenció de dades reals de com es troben els nivells poblacionals d’esta espècie i detectar si les xifres són òptimes”.

Sagreras coordina la primera xarxa de censos actius a la Comunitat Valenciana, amb la finalitat d’estendre un sistema de monitoratge en el qual caçadors i gestors s’involucren de manera directa per a poder obtindre resultats vàlids i contrastables per a la presa de decisions dels propis caçadors i de l’Administració.

”És fonamental apostar per la investigació, la ciència i la conservació d’hàbitats, que és cap a on la Federació de Caça de la Comunitat Valenciana ha dirigit els seus esforços en els últims anys. Tota una revolució que posa als caçadors com a garants i protagonistes de la conservació d’espècies i la preservació dels ecosistemes”.

 

Projecte Tords

 

Tords és un projecte de ciència ciutadana que ha donat lloc a una xarxa de col·laboració entre caçadors i científics, a través de la que els caçadors comparteixen les seues dades de comptatges i captures de l’espècie, mentre que els científics s’encarreguen de l’anàlisi i recopilació d’estes dades, sempre de manera confidencial.

Es tracta d’una iniciativa posada en marxa per Mutuasport Assegurances Esportives, dins de la seua aposta per potenciar el coneixement científic en l’activitat cinegètica, amb la col·laboració de Fundació Artemisan, la Real Federació Espanyola de Caça (RFEC) i les seues federacions autonòmiques, la Unitat d’Investigació en Recursos Cinegètics i Piscícoles de la Universitat de Còrdova i la Asociación de Zorzaleros Españoles.

Bioacústica i dispositius GPS

 

Durant la primera edició de Tords es van col·locar 11 dispositius de bioacústica a nivell nacional per a gravar les vocalitzacions, aprofundir en la freqüència dels cants i conéixer millor la migració nocturna d’estos ocells. Així mateix, es va dur a terme el marcatge dels dos primers tords comuns amb dispositius GPS, amb l’objectiu d’obtindre informació sobre les seues rutes migratòries i els moviments interns a nivell nacional.

Igualment, durant la temporada passada es van recuperar 112 anelles de tords (17 d’elles a la Comunitat Valenciana) que han sigut tramitades pel projecte i que ofereixen una informació de gran rellevància per a entendre els moviments dels tords.

Cal assenyalar que s’han recuperat anelles de tords anellats fa més de 6 anys. Una vegada emplenat el procediment, enviem la informació obtinguda a la persona que ens ha fet arribar la informació de l’anella.

Les entitats del projecte agraeixen als caçadors valencians, a la federació autonòmica de caça i en general a tots els implicats en el projecte la participació demostrada durant este primer any i animen a continuar participant en esta segona edició que s’iniciarà en les pròximes setmanes.

Els interessats a participar poden contactar amb la seua federació autonòmica per a obtindre tota la informació o a través del correu electrònic zorzales@fundacionartemisan.com i el telèfon 639 714 368.

Últimes notícies

La jutgessa de la DANA amplia sis mesos la investigació penal a Catarroja

La jutgessa de Catarroja ha acordat allargar sis mesos la investigació penal sobre la gestió de la DANA, amb el suport de la Fiscalia, per acabar declaracions i informes pendents. També ha rebutjat incloure com a víctima mortal una dona de 93 anys, en no vore’s relació directa entre la riada i la seua mort.

El PP assegura que Pérez Llorca no necessita ‘xapeta’ per a demostrar la seua faena

El síndic del PP, Nando Pastor, ha defensat que Juanfran Pérez Llorca no necessita ser proclamat formalment candidat per a revalidar la Presidència i ha carregat contra Diana Morant i Joan Baldoví.

Autònoms i empreses de Ceuta començaran a cobrar les ajudes a l’octubre

Les ajudes per la crisi migratòria a autònoms i empreses de Ceuta ja es poden demanar i es començaran a abonar a principis d’octubre. El ministre d’Hisenda, Arcadi España, també ha defensat el dret de vot dels espanyols afectats per la coneguda com a Llei de Néts.

Autònoms i empreses de Ceuta cobraran les ajudes a partir d’octubre

Les ajudes per la crisi migratòria a autònoms i empreses de Ceuta ja es poden demanar i Hisenda preveu començar els pagaments a principis d’octubre. Els autònoms rebran 5.000 euros i les empreses, entre 10.000 i 150.000 euros.

Els arrossers valencians avisen que la seua faena ja no és rendible per l’alça dels costos

El sector arrosser valencià denuncia que el preu en origen és un 35 % inferior als costos de producció i alerta que molts llauradors es plantegen deixar de sembrar si no s’aturen les importacions massives i no es revisen les clàusules de salvaguarda europees.

El cap de bombers forestals de Buñol qüestiona que els apartaren de mesurar el barranc del Poyo en plena DANA

El responsable de la unitat de bombers forestals de Buñol ha declarat que li va estranyar que els ordenaren deixar de controlar el cabal del barranc del Poyo hores abans de la tragèdia de la DANA, mentre un altre bomber d'Alzira ha relatat que va començar rescats per iniciativa pròpia.

Retiren quilòmetres de peixos morts al Magre després d’un possible abocament tòxic

La CHJ ha iniciat la retirada de milers de peixos morts al riu Magre, en un tram d’uns deu quilòmetres entre Montroy i Llombai-Alfarp, després d’un possible abocament relacionat amb l’incendi d’una nau industrial a Montserrat.

El PSPV demana a Antifrau una investigació equanime sobre l’ajuda a UGT

El PSPV veu bé que l’Agència Antifrau investigue la subvenció de 80.000 euros al congrés confederal d’UGT de 2021 a València, però reclama equanimitat i que el president Pérez Llorca col·labore igual en els assumptes que afecten la seua parella.