3.4 C
València
Dimecres, 7 gener, 2026

Mazón insta a UE a rectificar davant de la seua ‘intolerable’ proposta que ‘condemna a pesca de Comunitat a desapareixer

El cap del Consell exigix al Govern central actuar “amb determinació”

VALÈNCIA, 5 (EUROPA PRESS)

El president de la Generalitat, Carlos Mazón, ha instat a la Unió Europea (UE) a rectificar davant de la pròxima votació del “intolerable” i “nefast” reglament sobre la pesca en el mar Mediterrani i el Negre doncs “condemna a la indústria pesquera de la Comunitat Valenciana a la seua desaparició i posa en greu perill la subsistència de milers de famílies que depenen d’este sector”.

El cap del Consell ha assenyalat que la indústria pesquera del Mediterrani Occidental “reduïx des del 2020 les captures i, per tant, els seus ingressos per la normatives europees”. Igualment, ha criticat la “incapacitat” del Govern central per a “aconseguir aliances i defensar els interessos i necessitats del sector”, segons ha informat la Generalitat en un comunicat.

Al seu juí, esta nova mesura “va a suposar la punta a un sector fonamental per a la Comunitat Valenciana i altres regions espanyoles” i que porta “molts anys perseguit i asfixiat per la indiferència del Govern central i l’anterior Consell”.

El president ha assenyalat que els bucs d’arrossegament espanyols del Mediterrani han passat de disposar de més de 200 dies de pesca anuals el 2019 a 133 el 2024, i d’aprovar-se la proposta, a uns 27 el 2025.

Sobre este tema, ha reclamat al Govern central que “recolze les reivindicacions del sector pesquer i actue amb determinació d’una vegada per sempre en la defensa dels interessos d’una indústria essencial per a Espanya”, al mateix temps que ha subratllat que “no poden mirar cap a un altre costat com ja han fet amb altres decisions europees que han afectat al sector primari espanyol i molt especialment al de la Comunitat”.

Mazón ha apel·lat a la “unitat d’acció” i la “col·laboració” entre administracions, sector, agents socials i grups polítics per a “remar en la mateixa direcció que no pot ser una altra que exigir a la UE que bloquege el reglament que suposa una reducció del 79 per cent dels dies de pesca que conduirà a la ruïna del sector i de milers de famílies que, directa i indirectament, viuen de la pesca”.

“CONTRAVÉ LA PPC”

En este sentit, el cap del Consell ha fet referència a la carta remesa per la Comunitat Valenciana, Catalunya, Murcia, Balears i Andalusia on s’indica que la proposta plantejada per la Comissió Europea “contravé els principis de la Política Pesquera Comuna (PPC), ja que no garantix la consecució del principi establit en l’article 2 del Reglament 1380/2013”.

Este article establix que és “necessari” garantir que les activitats de la pesca i l’aqüicultura siguen sostenibles ambientalment a llarg termini i es gestionen de “forma coherent” amb els objectius de generar beneficis econòmics, socials i ocupació, i contribuir a la disponibilitat de productes alimentaris.

Les captures pesqueres de la Comunitat Valenciana van ser el 2022 de 17.233 tones amb un valor de 86,8 milions d’euros. A nivell provincial, el sector pesquer alacantí és el més representatiu, tant en volum com en facturació, seguit del de Castelló i València, ha indicat.

Mazón ha destacat el “valor estratègic” del sector pesquer a la Comunitat Valenciana que “a més de la seua aportació a l’economia i l’ocupació, forma part dels senyals d’identitat, té una enorme tradició i arrelament en les poblacions costaneres i en la dieta i gastronomia”.

Així mateix, ha lamentat que “mentre la UE llastra la competitivitat d’un sector compromès amb el medi ambient, la descarbonització i la sostenibilitat, es van a beneficiar a altres països no comunitaris”.

El president ha incidit en el “compromís” del Consell amb el sector per a “donar resposta a les seues necessitats” amb la creació d’una direcció general de Pesca, l’eliminació de les taxes als vaixells pesquers en els ports de la Comunitat o exempcions fiscals, entre altres.

Últimes notícies

La Aemet preveu gelades al costat de la costa i mínimes de fins a -6 a l’interior

La pròxima matinada portarà gelades fins i tot prop del litoral i descensos de fins a -6 en àrees de l'interior. Hi ha avisos grocs per fred i vent.

Set triomfs del Llevant davant l’Espanyol en el Ciutat, l’últim en 2016

El Llevant rep este diumenge a l'Espanyol amb un balanç a casa de set triomfs en quinze dols de Primera. No guanya en el Ciutat des de 2016.

El València només ha perdut una vegada amb l’Elx a Mestalla: 1-2 en la 65-66

El València rebrà este dissabte a l'Elx en la jornada 19 amb un balanç aclaparador a Mestalla: 16 victòries, 7 empats i 1 derrota. L'últim precedent, en 2022, va acabar en empat.

El Vila-real encadena quatre triomfs i un empat en les últimes cinc visites de l’Alabés

L'equip groc rep a l'Alabés en la jornada 19 amb una ratxa en La Ceràmica: quatre victòries i un empat des de 2019, quasi sempre amb marcadors inflats.

El 6.703 del Xiquet repartix el primer premi en 20 localitats de la Comunitat Valenciana

El número 6.703 ha resultat premiat amb el primer premi del sorteig del Xiquet, dotat amb 2 milions per sèrie i 200.000 euros al dècim, amb fort repartiment en la Comunitat Valenciana. El segon i el tercer han quedat més concentrats.

Dos ferits per l’explosió d’un càmping gas en una autocaravana al Campello

Una dona de 66 i un home de 76 han patit cremades després de l'explosió d'un càmping gas en una autocaravana en un càmping del Campello. Van ser atesos en el lloc i traslladats als hospitals d'Alacant i Sant Joan.

Ademuz marca la mínima en la Comunitat Valenciana amb 7 graus sota zero

Ademuz ha registrat -7 graus, la mínima de la Comunitat Valenciana, seguida per Castellfort i Fredes. En el litoral, les capitals han quedat per damunt de zero.

Troben un tercer cos i el casc del vaixell del naufragi d’una família espanyola a Indonèsia

Els equips de rescat van trobar un tercer cos i el casc del KM Putri Sakinah, afonat el 26 de desembre en Komodo amb una família espanyola a bord. Dos menors seguixen desapareguts.