MADRID, 11 (EUROPA PRESS)
El Govern ha aprovat aquest dimarts en el Consell de Ministres, el procés per a regularitzar a almenys 25.000 migrants afectats per la dana que va tenir lloc a Valencia a l’octubre de l’any passat, segons han confirmat a Europa Press fonts del Ministeri d’Inclusió, Seguretat Social i Migracions.
L’objectiu principal, segons fonts ministerials, és “protegir davant de les situacions de màxima vulnerabilitat i evitar que les persones estrangeres puguen trobar-se en una situació d’irregularitat sobrevinguda”.
Segons han precisat des de l’Executiu, es tracta d’una ampliació del paquet de mesures dana per a garantir la seguretat jurídica a totes les persones estrangeres i als ocupadors en els municipis afectats. Estes mesures s’uniran al Pla de Resposta Immediata, de Reconstrucció i de Rellançament de la Comunitat Valenciana.
En este sentit, han precisat que es concediran autoritzacions de residència “per circumstàncies excepcionals sobrevingudes” a aquelles persones estrangeres i els seus familiars que tingueren el seu domicili en algun dels municipis afectats per la dana entre el 28 d’octubre i el 4 de novembre del 2024 i, que no foren titulars d’una autorització de residència.
Esta autorització tindrà una vigència d’un any i habilitarà a estes persones per a residir i treballar a Espanya. Haurà de ser presentada en el termini màxim de tres mesos des de la vigència d’estes instruccions. Quan caduque, les persones podran sol·licitar la modificació d’este autorització a una de les autoritzacions previstes en el Reglament d’Estrangeria. En el cas dels familiars estrangers de víctimes mortals, l’autorització de residència per circumstàncies excepcionals sobrevingudes tindrà una vigència de cinc anys.
També s’eliminarà l’obligatorietat en les autoritzacions de residència i treball, que ja hagueren sigut concedides, però que depengueren d’estar donat d’alta en la Seguretat Social. Entenent que alguns ocupadors no hagen pogut emplenar el tràmit a conseqüència de la dana, i per a evitar que el treballador estranger caiga en la irregularitat sobrevinguda. És a dir, estes autoritzacions són vàlides des del moment de la seua resolució per l’Oficina d’Estrangeria, sense que resulte preceptiu l’alta de la persona treballadora en la Seguretat Social.
Igualment, es resoldran de forma favorable totes les sol·licituds d’autorització inicial de residència i/o treball i de renovació, modificació o pròrroga de les mateixes que estigueren en tràmit quan va succeir la dana i, com a conseqüència de la catàstrofe natural hagueren deixat de complir amb algun dels requisits. Salve, de nou, si concorren raons d’ordre públic, seguretat i salut pública.
Així mateix, es prorrogaran i renovaran automàticament, prèvia sol·licitud en l’Oficina d’Estrangeria, les autoritzacions d’estada per estudis i les autoritzacions temporals de residència i/o treball la vigència del qual expire entre el 30 de juliol de 2024 i l’1 d’abril del 2025 als estrangers residents en els municipis afectats per la dana. En este cas, la sol·licitud ha de presentar-se, o bé 60 dies abans que caduque el permís, o bé fins a 90 dies després.