VALÈNCIA, 5 (EUROPA PRESS)
El 58,61 per cent de les famílies de la Comunitat Valenciana incloses en el cens de la consulta per a triar la llengua base han exercit el seu dret a vot, segons ha donat a conèixer el conseller d’Educació, José Antonio Rovira, qui ha qualificat “d’èxit” el resultat.
“En les últimes europees va votar el 51%”, ha assenyalat el responsable de política educativa del Consell, que ha remarcat que als consells escolars –“el model que defensa l’esquerra” per a determinar la planificació, ha apuntat– “només vota el 10,9% dels pares que, a més després, no tenen la majoria”.
D’acord a les dades facilitades este dimecres en roda de premsa pel conseller –acompanyat pel secretari autonòmic d’Educació, Daniel McEvoy, i el director general d’Ordenació Educativa i Política Lingüística, Ignacio Martínez Arrúe– han votat 339.411 famílies, 42.264 d’elles a la província de Castelló –és la demarcació amb més percentatge de vots, el 59,81%–; 170.141 a Valencia (58,81%) i 127.006 a Alacant (57,96%).
La participació ha sigut superior en les zones de predomini lingüístic valencianoparlant. Destaca a Alacant el 73,28% anotat a la comarca del Comtat i el 70,21% a l’Alcoià; el 67,26% als Ports i el 66,99% a la comarca valenciana de la Vall d’Albaida.
Preguntat per si això pot entendre’s com una “mobilització a favor del valencià”, José Antonio Rovira ha assenyalant que és una “dada real” que no entra a valorar, ja que al seu departament “el resultat li donava exactament igual”. “El que volíem era deixar als pares la decisió sobre en quina llengua volen que els seus fills aprengueren a llegir i a escriure”, ha asseverat.
Sobre les incidències, s’ha informat que consta la caiguda de la plataforma durant uns 30 minuts durant la primera jornada de votació a causa de l'”afluència massiva” i, a partir d’ací, “no hi ha constància de més”, ha precisat Martínez Arrúe.
Unes 570.000 famílies estaven cridades a prendre part en este procediment telemàtic –que s’ha celebrat per primera vegada emmarcat en la Llei de llibertat educativa– mitjançant els progenitors trien la llengua base para els seus fills, que serà la que tindrà un major pes i presència en l’ensenyament, i si escau, la que s’utilitzarà perquè l’alumnat aprenga a llegir i escriure.
La direcció dels centres docents públics i la titularitat dels centres privats concertats publicaran demà dijous els llistats d’alumnat amb la llengua base triada per les famílies.
((Hi haurà ampliació))