14.1 C
València
Dilluns, 19 gener, 2026

El Govern nega que la CHX tinga “medidors antiquats” i subratlla la fiabilitat i qualitat de les seues dades

El Govern assegura que en el Sistema Automàtic d’Informació Hidrològica (SAIH) de la Confederació Hidrogràfica del Xúquer (CHX) “no existixen medidors antiquats”. A més, destaca que en els últims anys ha incrementat “d’una manera important” les seues prestacions quant a la fiabilitat i qualitat de les dades; “no sols com a ferramenta de seguiment d’avingudes, sinó també per a la gestió i explotació diària dels recursos hidràulics”.

Així ho trasllada en una resposta parlamentària datada el passat 12 de març i consultada per Europa Press. Els diputats de Compromís en el Congrés, Àgueda Micó i Alberto Ibáñez, preguntaren si la CHX té previst actualitzar els medidors i, en concret, si el barranc de l’Horteta, afectat per la DANA que arrasà la província de València el 29 d’octubre, compta amb sensors o medidors de cabalímetre.

Des de l’Executiu central expliquen que la conca de Poio està formada per multitud de barrancs que naixen en la serra de Xiva, la serra Perenxisa i les serres de Turís i Godelleta. Els seus llits van confluint fins que, a l’altura de la ciutat de Torrent, després de la incorporació del barranc de l’Horteta, s’unixen en un únic llit conegut com a rambla de Poio, que desemboca en l’Albufera de València.

Per a il·lustrar-ho s’adjunta una imatge del mapa en què es pot observar la ubicació del sensor de mesura existent en el SAIH de la CHX. La principal finalitat del SAIH és el seguiment dels grans rius i de les infraestructures hidràuliques principals de la demarcació del Xúquer, com ara embassaments, preses i canals de distribució; “no sent viable, mitjançant sensors automàtics, el seguiment integral de la totalitat del conjunt de rambles i barrancs existents en el seu àmbit territorial”, exposa el Govern.

“Emergències contrastarà la informació”

En qualsevol cas, remarca que en el Pla Especial d’Inundacions de la Comunitat Valenciana s’indica que “en estos barrancs i rambles, el Centre de Coordinació d’Emergències (CCE) de la Generalitat contrastarà la informació amb la CHX per a determinar l’àmbit territorial d’afecció de l’alerta hidrològica”.

Segons defensa, això “posa de manifest que la CHX no realitza el seguiment, sinó que col·labora a contrastar la informació que arriba al CCE des d’altres organismes o servicis”.

El Pla Especial d’Inundacions també indica que “per a facilitar la presa de dades sobre precipitacions o nivells en els llits que no compten amb medidors automàtics, s’ha dotat algunes de les conques de punts de control manuals que poden ser de dos tipus: pluviomètrics i hidrològics”.

En el cas de la conca de Poio, este pla contempla, com a punts de control no automàtics, escales situades en ponts de Xiva, Xest, Godelleta, Loriguilla, Massanassa, Paiporta, Picanya, Riba-roja i Torrent, “la gestió de les quals correspon al Centre de Coordinació d’Emergències”.

“En el SAIH de la CHX no existixen medidors antiquats, i el manteniment de les instal·lacions i l’explotació del sistema s’ha realitzat a través d’empreses especialitzades, mitjançant contractes de servicis per a l’optimització del funcionament, actualització, manteniment i explotació conjunta com un tot”, subratlla el Govern en este punt.

En esta línia, ressalta que “s’han millorat i ampliat els servicis d’informació per als usuaris del sistema, el nombre dels quals també ha crescut, tant de la mateixa CHX com d’altres organismes”.

I afig que el SAIH realitza activitats subjectes a “ràpids canvis tecnològics” pel que fa a l’administració del sistema informàtic, manteniment i calibratge dels sistemes de comunicacions, així com del tractament en temps real de les variables hidrològiques i hidràuliques monitorades.

Últimes notícies

El fiscal demana 25 anys de presó per a l’acusat d’assassinar a la seua parella amb 18 punyalades

La Fiscalia ha mantingut la seua acusació i ha sol·licitat 25 anys de presó per a l'acusat de l'assassinat de la seua parella a Alcoi en 2022, amb 18 punyalades. El jurat rebrà l'objecte del veredicte per a iniciar la deliberació.

El València ha descartat una lesió greu de César Tárrega i ha estimat un parell de setmanes de baixa

El club ha confirmat que el central no patix una lesió de gravetat després de passar proves este dilluns a Paterna. La baixa s'ha estimat entorn de dos setmanes.

El Llevant-Vila-real ajornat per la pluja es jugarà el 18 de febrer

El partit de la jornada 16, suspés per alerta roja el 14 de desembre de 2025, es jugarà el dimecres 18 de febrer a les 20.00 en el Ciutat de València. LaLiga va confirmar la data després de la petició dels dos clubs per a assegurar la presència dels seus jugadors africans.

El València rebrà a l’Athletic a Mestalla en els quarts de la Copa

El sorteig de quarts de la Copa del Rei va aparellar al València amb l'Athletic a Mestalla, a partit únic entre el 3 i el 5 de febrer. La resta de creus: Albacete-Barcelona, Alabés-Reial Societat i Betis-Atlètic.

Bernabé afirma que el poble valencià se suma al dolor per la tragèdia ferroviària de Adamuz

La delegada del Govern en la Comunitat Valenciana ha expressat el suport de la ciutadania a les víctimes del sinistre amb almenys 39 morts. Va haver-hi minut de silenci a València i reconeixement a emergències, seguretat i sanitaris.

Mor un menor de 15 anys en un accident de moto a la Vila Joiosa

Un jove de 15 anys ha mort després d'un accident de moto en una partida de la Vila Joiosa. L'avís va entrar a les 0.50 del dissabte i el Samu no va poder reanimar-lo.

Reforcen la vigilància en la costa de València davant l’alerta taronja

Reforçaran la vigilància en la façana marítima de València per l'alerta taronja per fenòmens costaners. Gandia i Cullera apliquen tancaments i mesures preventives.

El Vila-real s’acomiada de la Champions en La Ceràmica davant un Ajax encara amb vida

Vila-real, ja eliminat després de no guanyar en sis jornades, rep a un Ajax que encara conserva opcions d'avançar. Els grocs busquen orgull i premi econòmic.