El Govern nega que la CHX tinga «medidors antiquats» i subratlla la fiabilitat i qualitat de les seues dades

El Govern assegura que en el Sistema Automàtic d’Informació Hidrològica (SAIH) de la Confederació Hidrogràfica del Xúquer (CHX) «no existixen medidors antiquats». A més, destaca que en els últims anys ha incrementat «d’una manera important» les seues prestacions quant a la fiabilitat i qualitat de les dades; «no sols com a ferramenta de seguiment d’avingudes, sinó també per a la gestió i explotació diària dels recursos hidràulics».

Així ho trasllada en una resposta parlamentària datada el passat 12 de març i consultada per Europa Press. Els diputats de Compromís en el Congrés, Àgueda Micó i Alberto Ibáñez, preguntaren si la CHX té previst actualitzar els medidors i, en concret, si el barranc de l’Horteta, afectat per la DANA que arrasà la província de València el 29 d’octubre, compta amb sensors o medidors de cabalímetre.

Des de l’Executiu central expliquen que la conca de Poio està formada per multitud de barrancs que naixen en la serra de Xiva, la serra Perenxisa i les serres de Turís i Godelleta. Els seus llits van confluint fins que, a l’altura de la ciutat de Torrent, després de la incorporació del barranc de l’Horteta, s’unixen en un únic llit conegut com a rambla de Poio, que desemboca en l’Albufera de València.

Per a il·lustrar-ho s’adjunta una imatge del mapa en què es pot observar la ubicació del sensor de mesura existent en el SAIH de la CHX. La principal finalitat del SAIH és el seguiment dels grans rius i de les infraestructures hidràuliques principals de la demarcació del Xúquer, com ara embassaments, preses i canals de distribució; «no sent viable, mitjançant sensors automàtics, el seguiment integral de la totalitat del conjunt de rambles i barrancs existents en el seu àmbit territorial», exposa el Govern.

«Emergències contrastarà la informació»

En qualsevol cas, remarca que en el Pla Especial d’Inundacions de la Comunitat Valenciana s’indica que «en estos barrancs i rambles, el Centre de Coordinació d’Emergències (CCE) de la Generalitat contrastarà la informació amb la CHX per a determinar l’àmbit territorial d’afecció de l’alerta hidrològica».

Segons defensa, això «posa de manifest que la CHX no realitza el seguiment, sinó que col·labora a contrastar la informació que arriba al CCE des d’altres organismes o servicis».

El Pla Especial d’Inundacions també indica que «per a facilitar la presa de dades sobre precipitacions o nivells en els llits que no compten amb medidors automàtics, s’ha dotat algunes de les conques de punts de control manuals que poden ser de dos tipus: pluviomètrics i hidrològics».

En el cas de la conca de Poio, este pla contempla, com a punts de control no automàtics, escales situades en ponts de Xiva, Xest, Godelleta, Loriguilla, Massanassa, Paiporta, Picanya, Riba-roja i Torrent, «la gestió de les quals correspon al Centre de Coordinació d’Emergències».

«En el SAIH de la CHX no existixen medidors antiquats, i el manteniment de les instal·lacions i l’explotació del sistema s’ha realitzat a través d’empreses especialitzades, mitjançant contractes de servicis per a l’optimització del funcionament, actualització, manteniment i explotació conjunta com un tot», subratlla el Govern en este punt.

En esta línia, ressalta que «s’han millorat i ampliat els servicis d’informació per als usuaris del sistema, el nombre dels quals també ha crescut, tant de la mateixa CHX com d’altres organismes».

I afig que el SAIH realitza activitats subjectes a «ràpids canvis tecnològics» pel que fa a l’administració del sistema informàtic, manteniment i calibratge dels sistemes de comunicacions, així com del tractament en temps real de les variables hidrològiques i hidràuliques monitorades.

Últimes notícies

La Cova de les Dones opta als Premis +Historia de National Geographic

El santuari romà de la Cova de les Dones, a Millares, ha sigut nominat als Premis +Historia de National Geographic com a Millor Hallatge Històric Nacional i es pot votar fins al 12 d’octubre.

València encadena una de les jornades més caloroses d’Espanya amb més de 37 graus

Les màximes han arribat hui als 37,2 graus a l’aeroport de València, entre les més altes d’Espanya, i als 36,7 graus a la capital.

El receptor argentí Mauro Zelayeta reforça el Léleman Conqueridor per a la Superlliga

El Léleman Conqueridor ha incorporat el receptor argentí Mauro Zelayeta per a la temporada 2026-2027, després de proclamar-se campió de la Divisió d'Honor d'Argentina amb Ciudad Vóley. El jugador, amb experiència prèvia en la Superlliga, fixa com a objectiu arribar almenys a les semifinals de la lliga i de la Copa del Rei.

Oriol Rey compleix 100 partits amb el Llevant en El Sadar

El migcampista Oriol Rey ha complit els 100 partits oficials amb el Llevant en l’empat sense gols davant Osasuna en El Sadar, consolidant-se com una peça habitual del centre del camp granota.

El central del València Justin de Haas patix un esquinç al turmell dret

Justin de Haas, central neerlandés del València CF, ha patit un esquinç al turmell dret en el partit de Lliga a Mestalla contra el Celta i estarà de baixa mentre seguix tractament mèdic i rehabilitació.

El BBVA Open Internacional de València reunirà un top-5 mundial i nou espanyoles al quadre principal

La cinquena edició del BBVA Open Internacional de València, torneig WTA 125 en terra batuda del 13 al 20 de setembre, comptarà amb un top-5 de nivell internacional i nou jugadores espanyoles al quadre principal.

Torrent destinarà quasi 13 milions a reforçar 80 camins davant noves inundacions

L’Ajuntament de Torrent invertirà 12,8 milions d’euros en reparar i reforçar 80 camins afectats per la dana d’octubre de 2024, amb actuacions especials en sis vados i punts de pas per reduir el risc d’inundacions futures.

La calor sostinguda baixa l’aigua embassada al Segura i al Xúquer a poc més del 55%

La reserva d’aigua al Segura ha baixat fins al 53,7 % i la del Xúquer al 55,3 %, en un context de calor sostinguda i d’un descens general de l’aigua embassada a Espanya fins al 64,9 % de la seua capacitat.