Educo alerta sobre les conseqüències de la calamitat: ‘Assignatures pendents com mòduls prefabricats, congestió i alumnat reubicat’

**Educo**, l’ONG dedicada a la infància i educació, ha fet una crida urgent a les autoritats per abordar les “assignatures pendents” sis mesos després de la dramàtica **calamitat** que va afectar diversos centres educatius. **Mòduls prefabricats**, **congestió** d’aules, i l’**alumnat reubicat** a altres escoles són alguns dels temes que acaparen les seves preocupacions.

La **directora general d’Educo**, Pilar Orenes, ha explicat que la situació dels alumnes que han de traslladar-se a altres escoles és alarmant, ja que arriben tard a classe degut a la falta de **transports adequats**. “Això dificulta enormement que els xiquets i xiquetes puguen gaudir del seu dret a una educació de qualitat i augmenta el risc d’abandó escolar, especialment entre els infants més vulnerables”, ha afirmat.

Educo també ha destacat la **absència d’informació** que pateix el professorat respecte als plans de reconstrucció escolar, la qual cosa provoca un considerable desgast emocional i **ansietat**. Les famílies comparteixen aquesta preocupació, sense saber si els seus fills podran tornar al seu antic centre educatiu.

La situació del **benestar psicosocial** dels xiquets damnificats és una de les prioritats d’Educo. Després de mitja dotzena de mesos post-calamitat, l’ONG ha alertat que molts infants encara es mostren **espantats per la calamitat** quan plou o viuen en domicilis on els efectes de la tragèdia són visibles. “Si volem evitar que aquesta experiència marqui les seves vides per sempre, hem de garantir que reben el suport emocional necessari”, ha subratllat Orenes.

Davant d’aquesta realitat, Educo exigeix un **pla de rehabilitació** concret per als 13 centres totalment destruïts, amb un calendari clar i que la reconstrucció es realitzi en **terrenys segurs i adequats** per prevenir futures catàstrofes. A més, reclamen més recursos tant econòmics com de personal, per tal de millorar la **qualitat de l’ensenyament** i atendre el creixent nombre d’alumnes.

Segons l’ONG, durant els primers mesos de la crisi, **el 80% de les famílies** amb les qual van contactar van comunicar que els seus fills havien experimentat canvis comportamentals negatius, incloent **por**, **ansietat** i **tristesa**. En resposta, Educo ha treballat per proporcionar suport emocional a més de mil xiquets, així com recórrer a **beques menjador** per oferir més de dues mil menjars.

Educo continuarà proporcionant suport psicosocial i intensificant el seu treball per recuperar les classes perdudes, a més d’assegurar activitats extraescolars per als més vulnerables.

La manca de **preparatius** davant futures catàstrofes també preocupa a l’ONG, que alerta que quasi mil centres educatius es troben en zones inundables. Orenes ha ressaltat la importància de les polítiques educatives aprovades pel govern central, però també ha assenyalat que queda molt per fer per garantir la seguretat i continuïtat educativa en contextos d’emergència.

Últimes notícies

Recuperen el cadàver d’un home en una zona rocosa al costat del castell de Sagunt

Bombers i el grup de rescat aeri GERA han recuperat el cadàver d'un home en una zona rocosa i de difícil accés prop del castell de Sagunt, després de l'avís d'una persona que el va albirar des de la distància.

El CSN recolza més de 100 inspeccions nuclears i radiològiques de la Generalitat per a 2026

El Consell de Seguretat Nuclear valguda la planificació de la Generalitat per a 2026, amb més d'un centenar d'inspeccions en instal·lacions radioactives, sanitàries i de transport de material radioactiu.

Pugen les temperatures i s’imposa el temps estable en quasi tota Espanya

Un anticicló sobre Europa manté el temps estable en la major part d'Espanya, amb cels buidats i un ascens generalitzat de les temperatures, notable en el sud-oest i el sud de Galícia.

Troben un dofí mular mort i molt descompost a la platja de Almardá a Sagunt

Un dofí mular, l'espècie de dofí més comú al Mediterrani, apareix mort en avançat estat de descomposició a la platja de Almardá de Sagunt després de l'avís d'un vianant.

Educació fixa fins demà el termini perquè els sindicats docents firmen l’acord

Educació dona de termini fins a este dimecres a les 17.00 hores perquè els sindicats docents accepten l'última oferta, que manté la pujada salarial de 200 euros fins a 2028 i retira canvis sobre valencià i substitucions.

El Gómez Ulla prepara visites segures per als 13 aïllats per hantavirus després de donar de nou negatiu

L'Hospital Gómez Ulla organitza visites escalonades i controlades per als 13 contactes de hantavirus, que han tornat a donar negatiu, mentres l'únic cas positiu evoluciona de manera favorable.

Aagesen veu fonamental que l’ex alt càrrec investigat per l’àudio de Aemet rendisca comptes

Sara Aagesen considera fonamental que el exsubsecretario de Justícia valencià rendisca comptes per la filtració de l'àudio manipulat de Aemet durant la dana de 2024 a València.

Diana Morant reivindica el seu doble paper de ministra i candidata a la Generalitat Valenciana

Diana Morant defén que el seu càrrec de ministra reforça, i no resta, la seua candidatura a la Generalitat Valenciana i reivindica que la seua prioritat és presidir el govern autonòmic.