Una manta de 2,2 metres de l’espècie Mobula mobular va encallar inicialment a la platja de Cullera, València, i després de ser reintroduïda en la mar va tornar a la costa, on va ser observada de prop per experts. Malgrat els esforços per a estabilitzar-la i retornar-la al seu hàbitat natural, l’animal va tornar a encallar en la mateixa zona, la qual cosa va portar a l’equip veterinari de la Fundació Oceanogràfic de València a decidir la seua eutanàsia per a evitar un sofriment major i davant la impossibilitat de recuperació.
Des de la Fundació, es va explicar que l’animal va ser hidratat, medicat i se li van prendre mostres biològiques per a analitzar el seu estat. A més, se li va col·locar una marca visual per a la seua identificació en cas de futurs episodis. El seguiment i l’atenció van ser constants des de la seua primera aparició, aplicant un protocol específic per a l’atenció a fauna marina en situació de varamiento.
A més d’este cas, la Fundació Oceanogràfic va informar que van trobar un altre exemplar de manta encallat ja mort a la platja de Borriana, a Castelló.
Els dos animals seran sotmesos a una necropsia a la Universitat de València per a determinar les causes exactes de la seua mort.
Un problema en augment en el litoral espanyol
En les últimes setmanes, la regió ha experimentat un augment en el número de varamientos de mobulas, superant ja la vintena de casos. Este fenomen també s’observa en zones costaneres de França i Itàlia, la qual cosa ha motivat una línia de seguiment i col·laboració entre institucions nacionals i internacionals.
Les causes d’estos varamientos podrien estar relacionades amb factors ambientals, oceanogràfics o activitats humanes
si bé encara s’estan investigant. La Mobula mobular està catalogada com a espècie en perill per la Unió Internacional per a la Conservació de la Naturalesa (UICN), la qual cosa afig urgència i rellevància als esforços de conservació i estudi d’estos animals marins.
Estos esdeveniments subratllen la importància de mantindre protocols de rescat i atenció especialitzats
per a la fauna marina, així com d’impulsar la investigació per a comprendre millor les amenaces que enfronten estes espècies i buscar solucions efectives per a la seua protecció i recuperació.