VDS 2025 ha arrancat amb una primera jornada centrada en presentacions de startups i ponències en la qual experts de l’ecosistema han coincidit en tres idees força: l’efecte multiplicador de l’emprenedoria, la necessitat de més capital privat disponible i la importància de crear comunitat per a connectar amb nous inversors i noves idees.
VDS acull este dimecres i dijous en el Museu de les Ciències la seua edició anual amb 300 empreses emergents i més de 600 ponents, entre ells per primera vegada a Espanya els fundadors de huit unicorns valorats en més de 1.000 milions de dòlars. La concentració de talent, inversors i decisores convertix a l’esdeveniment en un aparador que accelera reunions, obri portes a finançament i facilita a les startups validar propostes amb clients en poc temps.
Efecte multiplicador i capital privat
Segons Startup València, el número de startups en la Comunitat Valenciana ha augmentat un 11%, dada que recolza la bona salut de l’ecosistema local i nacional. No obstant això, la seua executiva Ángela Castelló ha subratllat que continua sent necessari disposar de més capital privat perquè els projectes puguen escalar, provar models de negoci amb rapidesa i créixer sense perdre tracció.
Enrique Linares, cofundador de Letgo i soci en Plus Partners, ha destacat que a València hi ha molt de talent i suport a l’ecosistema, tant de famílies inversores com d’esdeveniments com VOSTÉS En l’emprenedoria ‘uns ajuden a uns altres’ i això eleva la probabilitat d’èxit; al mateix temps, reconeix que a Espanya l’ecosistema encara no està suficientment desenrotllat, una dificultat que conviu amb l’avantatge d’una velocitat de creixement ‘increïble’ quan apareixen casos d’èxit.
En una startup ‘aprens molt, tens accés a formació, a capacitació, coneixes contactes i es dona un efecte multiplicador que fa que el nombre d’emprenedors de qualitat siga més alt a València’, on operen acceleradores com a Llançadora. Plus Partners és present en el sector salut, on ‘de nou València l’ha fet molt bé’ i seria un dels primers hubs espanyols; a més invertix en fintech i productivitat, àrees en les quals Espanya acumula emprenedors amb recorregut.
Linares sosté que la inversió en startups a Espanya està molt per davall de la mitjana europea, amb una diferència del 50% que ‘es va tancant’ i que podria ajustar-se en ‘sis o set anys màxim’ gràcies a més històries d’èxit i millor accés al capital. Espanya, afig, té molt fàcil la internacionalització pel seu vincle emocional i cultural amb Llatinoamèrica, un avantatge enfront d’emprenedors d’altres països, i els inversors internacionals, especialment els americans, hui veuen oportunitats en el mercat espanyol.
Comunitat, tràmits i barreres
Castelló afirma que a València existix un ecosistema més xicotet que el de Madrid o Barcelona, però molt cohesionat, amb grans incubadores, acceleradores i programes de formació. Al seu juí, fa falta més capital privat que acompanye des del principi per a escalar, provar models i créixer amb solidesa, evitant que projectes viables es frenen per falta de recursos primerencs.
Pilar Prats, de Bounsel, assegura que emprendre a València és ‘un poc més fàcil’ i identifica la millora dels tràmits administratius com un element pendent. En VDS, en dos dies es concentren un bon nombre de reunions amb potencials clients i caps d’innovació que ‘val or’, i recomana a futurs emprenedors ‘llançar-se sense pensar-s’ho dos vegades’ perquè, si el projecte ix malament, ‘serà el major aprenentatge de la teua vida’.
Alejandro Pons, cofundador de Tuvalum, repetix la mateixa experiència: ‘Fas dos passos i estàs parlant amb un, deixes la conversa a mig fer i parles amb un altre’, una dinàmica que connecta el teixit empresarial i d’emprenedoria espanyola i internacional. Sobre els majors obstacles, assenyala barreres fiscals, reguladores, logístiques i operatives, però destaca que ‘no hi ha res que no puguem resoldre’ si es compta amb el millor equip possible i s’actua amb resiliència, paciència i visió a llarg termini.
L’actriu estatunidenca Kelly Rutherford, inversora en startups, assistix a VDS per a conéixer projectes i idees, crear comunitat i assabentar-se del que està ocorrent en el panorama. Algunes relacions entre empreses es tanquen amb un ‘tots guanyen’, però també pesa el contacte humà i els llaços socials.
Durant la inauguració per part de Startup València s’ha projectat un breu vídeo amb imatges dels danys causats per la dana i del desplegament de solidaritat en forma d’ajuda directa i aportacions econòmiques, un gest que reforça el sentit de comunitat apuntat pels participants.