La jutgessa que instruïx la causa penal per la DANA ha acordat citar com a testimonis al síndic del PP en Les Corts, Juanfran Pérez Llorca, a l’amo del restaurant El Ventorro i a cinc integrants de l’equip del president de la Generalitat. L’objectiu és reconstruir la cadena de crides i decisions vinculades a la reunió del Cecopi del 29 d’octubre de 2024 i comprovar quina informació va tindre cada responsable i com es va traslladar durant la gestió de l’emergència.
La magistrada considera pertinent estudiar les comunicacions que va poder efectuar la exconsellera d’Interior investigada, Salomé Pradas, a fi d’aclarir el procés de deliberació seguit en el Cecopi aquella vesprada. Amb això busca delimitar si va haver-hi fallades en el flux d’informació que condicionaren l’adopció de mesures o l’omissió de decisions degudes en un moment crític.
Crides clau i cadena de decisions
Els membres de l’equip del president —actualment en funcions després de la seua dimissió este dilluns— cridats a atestar són: el secretari autonòmic de Presidència, el secretari autonòmic del Gabinet del President i Comunicació de la Generalitat, el director general de Comunicació i Promoció Institucional, la directora general de l’Oficina de Premsa de la Presidència i un assessor del cap del Consell. Es tracta de càrrecs amb rols directes en la recepció, elaboració i difusió d’informació en temps real durant una emergència.
Estes citacions, encara sense data, s’han acordat a petició de les acusacions populars exercides per PSPV-PSOE i Ciutadans, o d’ofici en algun cas. Es basen en els registres de crides que Pradas va mantindre amb diversos d’ells i en la testifical de la periodista Maribel Vilaplana, que va menjar amb el president el dia del temporal, un element que permet situar converses i moviments previs a l’entrada en el Centre d’Emergències on es reunia el Cecopi.
La jutgessa assenyala que és pertinent esbrinar la informació de què disposava cada assistent a la reunió del Cecopi, quina era l’exigible en funció de les seues obligacions i quina incidència va poder tindre l’omissió de trasllat de dades en decisions errònies o en l’omissió de decisions degudes que pogueren haver evitat els terribles danys personals investigats. La línia de treball és determinar si la cadena de comandament i comunicació va funcionar com exigix la normativa en situacions de risc.
En el cas de Juanfran Pérez Llorca, la resolució detalla que eixa vesprada va mantindre dos crides amb Pradas (a les 18.58, després d’una perduda a les 18.57, i a les 18.59) i dos amb el president (a les 18.57). La magistrada subratlla que han de posar-se en context amb les crides prèvies entre la consellera i el president, perquè els intercanvis dels tres poden aportar informació rellevant sobre com es va prendre la decisió.
Sobre l’equip més pròxim al cap del Consell, se cita al cap de gabinet, José Manuel Cuenca, per les seues comunicacions amb Pradas i la possibilitat que l’informara del procés de decisió, una hipòtesi que la jutgessa considera perfectament plausible a la vista del registre de crides. També es diu al director general de Comunicació, Paco González, i al secretari autonòmic de Presidència, Cayetano García, per les crides que van mantindre amb la llavors consellera i, a continuació, amb el president.
A més, hauran de declarar la cap de premsa de Presidència, Maite Gómez, i l’assessor del cap del Consell, José Lanuza. Els dos van entrar amb el president a les 20.28 en el Centre d’Emergències on estava reunit el Cecopi, per la qual cosa, segons la resolució, van poder sentir qualsevol comunicació sobre l’enviament de l’alerta o haver escoltat alguna conversa entre el president i Pradas a les 19.43 i a les 20.10 hores. Este detall pot ajudar a fixar amb precisió l’itinerari informatiu en els minuts clau.
El paper del restaurant El Ventorro
La magistrada també ha acordat citar a l’amo del restaurant El Ventorro, en el centre de València, on el president i la periodista Maribel Vilaplana van menjar el dia de la DANA. Vilaplana va declarar que el propietari era l’única persona que entrava i eixia de la sala i que fins i tot li va entregar uns papers al president per a firmar i va esperar al fet que ho fera. Donada la possibilitat que esta persona poguera haver escoltat alguna conversa del president amb Pradas, la jutgessa exposa que procedix esbrinar la identitat de l’amo i cridar-lo com a testimoni.
En canvi, la instructora ha rebutjat identificar als escortes del president, al no constar que estigueren amb ell ni que pogueren sentir crides, d’acord amb el declarat per la periodista.
Finalment, a sol·licitud de l’acusació popular exercida per Compromís, la jutgessa ha requerit a eldiario.es que aportació al més prompte possible una còpia del documental titulat ‘On estava Mazón?’. Este material s’incorpora a la investigació per a contrastar temps, testimoniatges i seqüències dels fets ja referenciats en la causa.



