10.8 C
València
Dijous, 11 desembre, 2025

El Govern ha autoritzat l’alliberament definitiu del peatge de l’AP-7 en la circumval·lació d’Alacant

El Consell de Ministres ha autoritzat l’alliberament definitiu del peatge de l’AP-7 al seu pas per la circumval·lació d’Alacant, després de constatar els bons resultats del període de gratuïtat que va començar al juliol de 2024. La decisió consolida l’autopista com una alternativa permanent a la A-70, que venia operant al límit de la seua capacitat, i avança la fi de la fase provisional que estava prevista fins al 15 de febrer de 2026.

La mesura ha convertit a l’AP-7 en un itinerari lliure per a canalitzar part del trànsit de llarg recorregut i de vehicles pesants, descarregant l’A-70 i els seus accessos urbans. Amb això s’han reduït les retencions en els enllaços amb la ciutat, s’han acurtat temps de viatge i, per extensió, s’ha millorat la seguretat i disminuït l’exposició a emissions en els trams més pròxims a àrees residencials.

Alternativa permanent a la A-70

El tram passa de dependre de la Societat Estatal d’Infraestructures del Transport Terrestre (SEITT) a integrar-se com a via sense peatge sota la gestió de la Direcció General de Carreteres del Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible. Durant un període transitori, SEITT manté l’explotació i la conservació mentres la DGC culmina les actuacions necessàries per a assumir plenament la gestió. Per als usuaris, que ja gaudien d’una bonificació del 100%, el trànsit ha continuat sent gratuït i no es preveuen canvis operatius més enllà d’ajustos de senyalització i manteniment habituals per a la seua integració en la xarxa general.

La gratuïtat s’havia implantat com a prova pilot al juliol de 2024 per a comprovar la seguretat, la comoditat i l’eficàcia d’esta autopista com a alternativa a la A-70. Encara que es va plantejar per a quatre mesos, es va prorrogar a l’octubre de 2024 i al febrer de 2025, amb vigència fins a febrer de 2026. Les anàlisis de trànsit i la significativa reducció d’emissions detectada en l’A-70 han avalat la continuïtat de l’esquema gratuït. Amb l’autorització definitiva, el Govern ha eliminat la incertesa temporal i ha donat estabilitat als qui utilitzen diàriament este corredor, des de transportistes a conductors que creuen l’àrea metropolitana.

L’alcalde Luis Barcala ha celebrat la decisió i ha subratllat el seu encaix amb les demandes municipals: ‘es tracta d’una constant reivindicació i exigència de l’Ajuntament per a descongestionar el trànsit en l’A-70, que circumda tot el terme municipal, i especialment per a facilitar els desplaçaments de llarg recorregut i vehicles pesants al seu pas pel nostre terme municipal’.

Barcala ha recordat a més que ‘Des de fa anys venim reclamant la supressió definitiva del peatge de l’AP-7 perquè la primera circumval·lació d’Alacant, l’A-70, acumula fluxos de trànsit molt intensos, que estaven arribant a la seua capacitat màxima i afectant de ple també a les vies de connexió amb la trama urbana de la ciutat’. En la seua opinió, el període de prova ha confirmat que alliberar el peatge millora la fluïdesa del trànsit i contribuïx a la conservació del medi ambient a l’entorn de la ciutat.

Projectes vinculats i calendari del Parc Central

El regidor ha posat el focus en la col·laboració amb el Ministeri de Transports per a impulsar altres projectes de mobilitat: la Variant de Torrellano, que permetrà la connexió ferroviària amb l’aeroport Miguel Hernández, l’enllaç del Corredor Mediterrani amb el Port i la millora de la rodalia amb Múrcia. Estes actuacions s’emmarquen en una estratègia de reordenació de fluxos que busca repartir millor el trànsit i potenciar els modes ferroviaris en els desplaçaments metropolitans i de llarg recorregut.

En paral·lel, Ajuntament i Ministeri treballen en la futura urbanització del Parc Central al costat de l’estació d’Adif i en la solució a la platja de vies pròxima a Casa Mediterrani, amb l’objectiu de millorar els accessos i l’entorn del Parc de la Mar i cosir les connexions amb els barris de Benalúa i Gran Via Sud.

Després de la junta de govern local celebrada hui, el portaveu municipal, Manuel Villar, ha assenyalat que no hi ha data per a presentar el projecte del Parc Central, després que al setembre s’ajornara la compareixença conjunta de l’alcalde i del ministre de Transports.

Últimes notícies

El Congrés suspén a Ábalos de drets i deures com a diputat després de l’acte ferm del Suprem

La Mesa del Congrés ha acordat la suspensió de José Luis Ábalos després que el Tribunal Suprem haja confirmat el seu processament. La mesura aplica l'article 21.2 del Reglament i implica la pèrdua de prerrogatives i percepcions econòmiques.

L’Ajuntament d’Alacant ha aprovat l’ajuda de 300 euros per cada fill nascut en 2025

Alacant ha aprovat la resolució provisional de les ajudes per naixement de 2025: 300 euros per fill i 100.000 euros de dotació. 332 famílies ja assignades i la resta es pagarà amb càrrec a 2026 si complix les bases.

Camps demana a Pérez Llorca la data del congrés regional del PPCV

El expresident ha demanat al secretari general del PPCV que concrete el calendari del congrés regional i explique per què no s'ha convocat. També reclama garanties perquè els aspirants puguen dirigir-se a la militància.

L’acusació readmesa en la causa de la DANA demana anul·lar la instrucció des de setembre

L'Audiència de València va estimar el recurs i va readmetre a l'acusació particular. Després d'això, ha demanat anul·lar l'actuat entre el 4 de setembre i el 10 de desembre o repetir les diligències.

El PSPV demana el nom del funcionari que suposadament va esborrar missatges del mòbil de Conca

El PSPV-PSOE ha anunciat que sol·licitarà identificar al funcionari que va fer el canvi de mòbil de José Manuel Cuenca, després del qual es van perdre mesos de missatges. Reclama també l'acte administratiu i el llistat de crides per a aclarir decisions durant la DANA.

Lorenzo Silva, Premi Alacant Noir 2025 per la seua trajectòria en la ficció policial

Lorenzo Silva rebrà el Premi Alacant Noir 2025 en reconeixement a la seua trajectòria en la ficció policial. El lliurament està previst el 18 de desembre a casa Mediterrani.

Ha mort un conductor de 24 anys després de ser atropellat en eixir del seu cotxe en l’AP-7 a Dénia

Un jove de 24 anys ha mort en ser atropellat després de baixar-se del seu cotxe en l'AP-7 a l'altura de Dénia. El succés, en el km 602 sentit València, ha provocat retencions.

Terra Nullius inaugura Fragments amb una mirada crítica a les infraestructures energètiques

Terra Nullius, d'Andreu Esteban, obri la quinta edició de Fragments amb una anàlisi visual sobre com el desplegament energètic reconfigura el paisatge valencià. La mostra s'inaugura l'11 de desembre i podrà visitar-se fins al 8 de febrer a la Sala de la Muralla del Col·legi Major Rector Peset.