Últim tram per a blindar el subministrament d’aigua a València i la seua àrea metropolitana

L’Entitat Metropolitana de Servicis Hidràulics (EMSHI) ha iniciat l’últim tram de la conducció que enllaçarà les potabilitzadores de La Presa (Manises) i El Realón (Picassent), amb l’objectiu d’assegurar un subministrament d’aigua ininterromput i en condicions òptimes a València i la seua àrea metropolitana davant incidències greus com a apagades o inundacions. Amb esta fase, la xarxa ha fet un pas decisiu cap a un funcionament més robust i previsible.

Les obres han suposat una inversió de 13,5 milions d’euros i es preveu que concloguen en 2027. Autoritats municipals i responsables de l’ens metropolità han acompanyat l’arrancada dels treballs, que reforçaran la garantia de proveïment per als 51 municipis de l’àrea, amb una població de 1,7 milions d’habitants. El reforç perseguix mantindre cabal i pressió estables fins i tot en escenaris adversos i durant labors de manteniment.

Redundància entre La Presa i El Realón

Una vegada completada la connexió, si una de les dos plantes patira una incidència, l’altra podria assumir el subministrament tant a València com als municipis de l’entorn. Este esquema de doble suport ha cobrat especial rellevància després de la dana d’octubre de 2024 i s’ha concebut per a minimitzar corts, facilitar intervencions programades i acurtar la recuperació del servici en emergències.

El sistema metropolità, integrat per les dos potabilitzadores i més de 240 quilòmetres de grans conduccions, ja ha demostrat la seua resposta davant contingències recents com la riuada de 2024 i una apagada. Així i tot, la EMSHI ha continuat impulsant actuacions destinades a incrementar la resiliència i la flexibilitat de la xarxa, de manera que puga adaptar-se amb rapidesa a fallades puntuals o a pics de demanda sense comprometre la qualitat de l’aigua.

Obra integrada en el territori i pròximes actuacions

L’execució s’ha compatibilitzat amb l’ordenació del territori i el respecte ambiental. El traçat ha incorporat túnels per a travessar el riu Túria i altres infraestructures, ha travessat el Parc Natural del Túria i l’horta metropolitana sense alteracions significatives i ha inclòs intervencions a Xirivella i Mislata orientades a millorar l’entorn urbà existent. Estes solucions busquen reduir afeccions durant l’obra i preservar els valors paisatgístics i agraris.

Este últim tram contempla la instal·lació de més de 1,7 quilòmetres de canonada d’acer de gran calibre, en la seua major part de 1,4 metres de diàmetre. Forma part d’un projecte de gran dimensió tècnica, econòmica i temporal iniciat en 2014, que ja ha superat els 100 milions d’euros d’inversió. La planificació per fases ha permés mantindre el proveïment mentres s’executaven creus singulars i es coordinaven trànsits, servituds i autoritzacions.

De cara a la recta final, a partir de gener de 2027 es preveu completar les actuacions amb el denominat tram quatre, de 24 milions d’euros i amb afecció directa a la ciutat, per a fer més forta i resilient el conjunt de la xarxa. En paral·lel, l’Ajuntament ha avançat un pla d’infraestructures crítiques amb dos projectes molt afinats per a reforçar la capacitat de potabilització i la resistència davant episodis adversos relacionats amb l’aigua potable.

A més, s’ha reclamat a la Confederació Hidrogràfica del Xúquer escometre obres i inversions en el canal Xúquer-Túria més enllà de les reparacions després de la dana, atés que esta infraestructura proveïx d’aigua potable a més de dos milions de persones. Amb el tram ara en marxa i les actuacions previstes, València i la seua àrea metropolitana han quedat millor preparades per a garantir un servici continu i de qualitat en els pròxims anys

Últimes notícies

Rodri demana perdó al vestidor del València pel seu comentari despectiu

Rodri Hernández ha telefonat al capità del València, José Luis Gayà, per a demanar perdó pels comentaris despectius que va fer a la banqueta de Mestalla, captats pel programa 'El Día Después'. El migcampista del Barcelona havia qualificat els jugadors valencianistes de 'molt roïns' i 'molt fluixos' durant el partit que va acabar amb un 0-5.

El port d’Alacant mou més de 2,2 milions de tones fins a agost

El port d’Alacant ha mogut 2,23 milions de tones fins a agost i ha incrementat un 32% el trànsit de contenidors, reforçant el seu paper logístic.

Extingit l’incendi de la Devesa de El Saler després de gairebé dues setmanes

Els Bombers de València han donat per extingit l’incendi forestal declarat el 27 d’agost a la Devesa de El Saler, que ha cremat 37 hectàrees i va obligar a desallotjar 160 persones. L’Ajuntament recorda que el foc va ser intencionat i posa el focus ara en la recuperació de la zona.

Barrachina reclama a Madrid les obres pendents per protegir els rius després de la dana

El conseller Miguel Barrachina ha exigit al Govern espanyol que execute les obres de protecció de causos pendents després de la dana d’octubre de 2024, mentres la Generalitat assumix actuacions que són competència estatal en diversos municipis de la província de València.

Ford defensa l’acord amb Geely a Almussafes davant les crítiques de Trump

Ford ha eixit al pas de les crítiques del Govern de Donald Trump per la seua col·laboració amb empreses xineses i ha defensat amb fermesa l’acord amb Geely per al futur de la planta d’Almussafes, clau per a milers de llocs de treball.

UGT porta al Govern central la denúncia per la ‘policia del pensament’ educativa del Consell

UGT Serveis Públics PV ha demanat empara a l’Alta Inspecció Educativa de l’Estat davant els nous rols assignats pel Consell a la inspecció educativa, que el sindicat veu com una ‘policia del pensament’ en la Comunitat Valenciana.

Les festes de Moros i Cristians de Calp ja són d’Interés Turístic Nacional

El Ministeri d’Indústria i Turisme ha declarat les festes de Moros i Cristians de Calp Festa d’Interés Turístic Nacional, en reconeixement al seu valor històric, cultural i festiu.

Els alcaldes d’Alacant es reuniran en un fòrum provincial el 14 d’octubre

El Fòrum dels Alcaldes de la Província d’Alacant se celebrarà el 14 d’octubre, després del debat al ple de la Diputació sobre la seua periodicitat, que PP i Vox han mantingut com a anual. El ple també ha aprovat el crèdit per a comprar un immoble a Benidorm com a nova seu comarcal de la institució.