11.8 C
València
Diumenge, 8 febrer, 2026

Detingudes a huit persones per la presumpta autoria de 48 delictes d’estafa

 

La Guàrdia Civil d’Alacant, en el marc de l’operació gamani – seiler, ha detingut a huit persones, com a presumptes autores de 48 delictes d’estafa, comesos des d’Alacant, contra víctimes de tot el territori nacional. Mitjançant enviament de correus electrònics i missatges de text, de manera massiva, els autors obtenien la informació necessària per a realitzar càrrecs als comptes dels perjudicats.

En el mes de novembre passat, la Guàrdia Civil d’Alacant va detectar que en diverses localitats de la Vega Baixa alacantina s’estava produint un increment significatiu en delictes d’estafa usant els mètodes Phishing i Smishing, motiu pel qual les Àrees d’Investigació dels Llocs de la Guàrdia Civil de Callosa de Segura i Almoradí van iniciar la denominada Operació Gamani – Seiler.

Fruit de les investigacions, els agents van detectar que s’estaven produint pagaments i càrrecs fraudulents sense el consentiment dels seus titulars mitjançant targetes de crèdit en establiments de Redován, Callosa de Segura, Cox, Granja de Rocamora, La Murada, Almoradí i Rojales, i que en tots ells s’usava un telèfon mòbil per a dur a terme el fet delictiu.

Les estafes es produïen de dos formes; una d’elles era el pagament en establiments que acceptaven targetes de crèdit, especialment en salons de joc i estancs, mitjançant un Terminal de Punt de Venda (TPV) també conegut com a datàfon, de manera que mitjançant l’aplicació mòbil (app) del banc que corresponguera, es creava una targeta de crèdit virtual amb la qual, usant la tecnologia contacless del TPV, es realitzava el pagament. L’altra forma era, usant la mateixa aplicació mòbil, crear un codi amb el qual poder extraure diners en efectiu en un caixer automàtic.

Perquè els autors pogueren generar o bé les targetes de crèdit virtuals, o bé els codis per a extraure diners efectiu en caixers automàtics, necessitaven unes certes dades privades de persones amb comptes corrents i targetes de crèdit lícites. Per a això usaven un tipus d’Hacking d’enginyeria social, concretament els mètodes Phishing i Smishing.

El mètode Phishing consisteix a enviar un correu electrònic de manera massiva fent-se passar per una entitat legítima, com a entitats bancàries o empreses de paqueteria, en les quals es demanaven les dades necessàries per a dur a terme les estafes. El mètode Smishing és igual que l’anterior però usant missatges de text (SMS) en comptes de correu electrònic. En tractar-se d’enviaments massius, bastava que un percentatge baix de persones que rebien l’e-mail o el sms contestaren aportant la informació requerida.

 

Método Hacking 

 

Una de les característiques que igualment té este tipus d’Hacking és que, tant els correus electrònics com els missatges de text, els reben persones al llarg de tot el territori nacional. Aqueixa falta de localització fa que les víctimes de l’estafa es troben disseminades, per la qual cosa la Guàrdia Civil coordinant-se, tant amb Unitats pròpies, com amb diferents unitats dels altres cossos policials (Policia Nacional, Ertzainza, Mossos d’Esquadra i Policia Local), van poder trobar víctimes d’este fet il·lícit a València, Alacant, Castelló, Múrcia, Las Palmas de Gran Canàries, Tenerife, Palma, Granada, La Corunya, Ceuta, Madrid, Barcelona, Vitòria i Toledo.

A principis de maig, les Unitats de la Guàrdia Civil actuants van començar la fase d’explotació de l’operació. En ella es va dur a terme la detenció de huit persones, tots de nacionalitat marroquina, entre les localitats d’Almoradí i Torrevieja, tractant-se de set homes d’entre 21 i 31 anys i una dona de 21 anys. Tots ells van quedar en llibertat amb càrrecs després de la seua posada a la disposició del Jutjat d’Instrucció núm. 2 d’Orihuela. Se’ls imputen 48 delictes d’estafa bancària.

En esta fase es van realitzar registres en dos botigues de telefonia mòbil situades en la localitat d’Almoradí, i es van confiscar 1.000 euros en diners en metàl·lic.

El valor de l’estafat fins hui ascendeix a més de 40.000 euros i s’han localitzat a un total de 48 víctimes, no obstant això la Guàrdia Civil continua amb la pràctica d’accions a fi de localitzar a noves víctimes.

 

Últimes notícies

La Generalitat reforça la seua aposta pel Benidorm Fest pel seu potencial turístic i econòmic

La Generalitat manté el seu suport al Benidorm Fest pel seu impacte en la promoció i la desestacionalització turística. El certamen activa una setmana de gales i activitats a Benidorm.

Dos detinguts a València per tràfic de drogues: confiscats 255 grams de cocaïna i 8.050 euros

La Policia Nacional ha arrestat a dos hòmens de 50 i 55 anys i ha decomissat 255 grams de cocaïna ocults a la roba i 8.050 euros en efectiu després d'una investigació sobre un punt negre de venda. Les entrades i registres en domicilis de València i Sedaví van culminar amb la seua posada a disposició judicial.

La Generalitat ultima el Pla Xina per a impulsar la promoció de la Comunitat Valenciana al país asiàtic

La Generalitat ultima el Pla Xina per a intensificar la promoció de la Comunitat Valenciana i atraure acords de cooperació i inversió productiva des de la Xina. La iniciativa naix després d'una missió institucional i fixa una estratègia més proactiva en sectors clau.

Detinguda a Orihuela una dona reclamada per Bèlgica amb una Orde Europea de Detenció

La Policia Nacional ha detingut a Orihuela a una dona de 44 anys buscada per Bèlgica per insolvència fraudulenta, danys i agressió. Ha sigut posada a la disposició de l'Audiència Nacional per al seu lliurament.

Investiguen a una falsa metgessa per centenars de tractaments estètics il·legals a València

La Guàrdia Civil ha investigat a una dona de 36 anys per realitzar centenars de tractaments estètics sense habilitació a la província de València. Se li atribuïxen intrusisme, un delicte contra la salut pública per ús de toxina botulínica i falsedat documental; operava en locals sense llicència U48 i en el seu domicili.

Les bandes de València posaran música a les prèvies de les mascletás de les Falles

Les bandes dels barris i pedanies de València ambientaran les prèvies de les mascletás en la plaça de l'Ajuntament. La mesura s'estrena l'1 de març.

Vivendes col·laboratives a Godella: envellir entre amics com a alternativa a la residència

Una cooperativa creada en 2016 ultima a Godella 21 vivendes amb zones comunes i un centre social. El model prioritza la vida activa i evita la soledat.

Dissabte amb nuvolositat des de migdia, pluges a la vesprada i ratxes molt fortes al matí

La nuvolositat augmentarà de sud a nord des del migdia. A la vesprada hi haurà pluja a l'interior nord, descens tèrmic i ratxes molt fortes de l'oest.