Veïns de València creen mapes per a localitzar vivendes turístiques als barris

Associacions veïnals de diferents barris de València han impulsat esta setmana tallers de cartografia per a localitzar vivendes turístiques, comprovar si complixen la normativa i evidenciar la turistificació que, segons denuncien, patixen especialment en matèria d’habitatge i d’espai públic.

El projecte l’ha coordinat la Federació d’Associaciones Veïnals de València (FAAVV), que ha reunit entitats de diversos barris en un taller per a compartir mètodes i experiències de mapeig. L’objectiu és transformar els inventaris que fan els veïns a peu de carrer en mapes gràfics i fàcils d’interpretar.

Segons han explicat des de la federació en un comunicat, estos mapejos naixen del treball quotidià dels veïns, que identifiquen portals, baixos i finques on es concentren apartaments turístics. Amb esta informació, elaboren llistats que després traslladen a un suport visual per a fer més comprensibles els canvis al barri.

‘No es tracta només de fer inventaris d’allotjaments il·legals, el propòsit últim és interpel·lar l’administració i vetlar pel compliment de les noves normes reguladores’, han assenyalat des de la FAAVV.

Pressió veïnal per a recuperar vivendes i comerç

La federació ha remarcat que amb esta iniciativa vol ‘recuperar vivendes i comerços de proximitat’. Considera que l’expansió dels apartaments turístics ha anat desplaçant residents i establiments tradicionals, la qual cosa ha canviat el dia a dia de molts carrers.

Segons la FAAVV, alguns col·lectius porten temps elaborant estes mapes de manera espontània. El taller organitzat esta setmana ha servit per a ordenar eixes experiències disperses i unificar criteris.

A més, la convocatòria ha buscat facilitar l’accés a les fonts d’informació i fomentar l’ús d’eines i mètodes amb estàndards compatibles. Això permet comparar dades entre barris i detectar amb més claredat les zones amb una major concentració d’apartaments turístics.

En el taller també s’ha abordat com estos mapes poden reforçar les denúncies veïnals. Quan es visualitzen sobre un plànol els punts on proliferen els allotjaments, els participants consideren que resulta més senzill explicar la magnitud del problema davant l’Ajuntament i l’opinió pública.

Obres en baixos i espais comuns sense permís

La FAAVV ha afirmat que, en la ciutat de València, ‘l’oferta majoritària d’allotjament turístic continua estant al marge de les normes’. Segons el relat de les associacions, això es tradueix en projectes d’obres per a reconvertir baixos comercials, patis interiors i elements comuns de les finques en allotjaments per a turistes.

Segons han detallat en el comunicat, estes obres no compten ‘en absolut’ amb l’autorització dels residents. Això genera conflictes de convivència i discussió sobre l’ús d’espais pensats originalment per al veïnat.

La federació vincula estas actuacions amb la pujada dels preus del lloguer i la reducció de vivenda disponible per a ús residencial. Encara que no aporta xifres en este comunicat, sí apunta que molts barris ja noten la pressió sobre el parc d’habitatge.

D’altra banda, segons la FAAVV, en el taller s’han constatat les ‘enormes facilitats de l’Ajuntament perquè els turistes accedisquen a rutes per diferents barris i les enormes barreres per a accedir als censos d’apartaments reglats’.

Les associacions consideren que esta diferència de tracte dificulta la vigilància ciutadana del sector i complica saber quants allotjaments complixen realment la normativa.

Davant d’esta situació, la FAAVV vol reforçar la coordinació entre barris i continuar ampliant els mapejos. El seu propòsit és disposar de més informació i augmentar la pressió perquè les administracions controlen l’oferta turística i prioritzen l’ús residencial als barris de València.

Últimes notícies

Mor un home de 69 anys mentres es banyava a la platja de Daimús

Un home de 69 anys ha mort este diumenge a la platja de Daimús, a la Safor, després de ser rescatat de l'aigua i no superar les maniobres de reanimació practicades pel SAMU.

L’incendi de vegetació de Segart evoluciona de manera favorable i no arriba a ser forestal

Diverses dotacions del Consorci Provincial i de la Generalitat treballen esta vesprada en un incendi de vegetació a Segart, a la Calderona, que evoluciona de manera positiva i encara no s’ha convertit en incendi forestal.

Rescaten un motorista ferit d’una cuneta en un accident a Cortes de Pallás

Bombers del Consorci Provincial de València han rescatat este diumenge un motorista ferit que havia caigut al fons d’una cuneta després de xocar amb un cotxe a Cortes de Pallás. L’home ha sigut estabilitzat in situ i evacuat en helicòpter fins a l’Hospital La Fe.

Un banc de meduses obliga a alçar la bandera groga a la platja de la Goleta de Tavernes

Un banc de meduses ha causat picadures a diversos participants d’un triatló a la platja de la Goleta de Tavernes de la Valldigna i ha obligat a hissar la bandera groga i l’avís específic de meduses mentre es revisa tot el litoral del municipi.

Castelló neteja més de 115 solars municipals i privats en la campanya 2025-2026

L'Ajuntament de Castelló ha impulsat la limpiesa de més de 115 solars municipals i privats entre 2025 i 2026, exigint als propietaris que complisquen amb el manteniment obligatori dels seus terrenys.

Europa reforça la lluita contra les noves plagues agràries amb un projecte liderat també per l’IVIA

L’Institut Valencià d’Investigacions Agràries participa en PhytoPRISM, un projecte europeu de 6 milions d’euros que vol millorar la defensa dels cultius davant noves plagues i patògens, amb especial impacte en sectors clau com els cítrics valencians.

Un veí de Sevilla perd 15.000 euros en una estafa d’inversió per internet destapada des d’Altea

La CiberComandancia de la Guardia Civil i l’Àrea d’Investigació del Post Principal d’Altea han aclarit una estafa d’inversió en línia en què un veí de Sevilla ha perdut 15.000 euros.

El calcer valencià exhibix el seu lideratge a la fira Expo Riva Schuh d’Itàlia

La consellera Marián Cano ha visitat la fira Expo Riva Schuh & Garda Bags, on el 70 % de les marques espanyoles són valencianes i majoritàriament d’Elx, i ha ressaltat el paper punter del sector del calcer de la Comunitat Valenciana en els mercats internacionals.