Les zones cremades pels últims incendis seran declarades àrees greument afectades

El president del Govern, Pedro Sánchez, ha anunciat este dilluns que el Consell de Ministres aprovarà dimarts un reial decret llei per declarar zones greument afectades per emergències de protecció civil totes les àrees cremades pels últims incendis forestals.

Sánchez ha fet este anunci durant la seua visita al Puesto de Mando Avanzado del foc de La Vall d’Uixó (Castelló), on s’ha reunit amb els equips que operen en la zona i ha conegut de primera mà la situació del terreny afectat i els treballs d’extinció i estabilització.

En la seua intervenció, ha subratllat que, encara que la prioritat ara és la resposta al foc i a la crisi ambiental, també és clau preparar des d’ara la recuperació. Segons ha remarcat, ‘tenim que estar tots en la resposta al foc, als incendis, a esta emergència climàtica, tenim que estar també en la recuperació, en la reconstrucció’.

Coordinació per avaluar danys i activar ajudes

El president ha recordat que ja havia avançat diumenge esta mesura, però ha volgut ratificar-la sobre el terreny. Ha explicat que dimarts s’aprovarà el reial decret llei que qualificarà com a zones greument afectades per emergències de protecció civil les àrees danyades pel foc.

Una vegada aprovat el text, les subdelegacions del Govern es coordinaran amb les institucions públiques i amb els ajuntaments dels municipis afectats per començar a quantificar els danys. L’objectiu és, en paraules de Sánchez, ‘empezar a valorar la magnitud de la catástrofe derivada de estos incendios’.

Este treball tècnic servirà per identificar l’abast real de la catàstrofe en vivendes, infraestructures, explotacions agràries, espais naturals i activitat econòmica. A partir d’esta valoració es podran activar les ajudes i mesures de suport previstes per a este tipus de declaracions especials.

Crida a un gran Pacte d’Estat per l’emergència climàtica

Sánchez ha aprofitat la seua visita a La Vall d’Uixó per tornar a demanar un acord ampli davant l’emergència climàtica. Ha fet una crida a aconseguir un Pacte d’Estat que implique totes les institucions i actors socials.

‘No me cansaré de repetir que tenemos que alcanzar y materializar entre todas las administraciones públicas y representantes políticos, sociales, empresariales, científicos de nuestro país’, ha assenyalat, incidint en la necessitat d’una resposta conjunta i sostinguda en el temps.

Segons ha destacat, ‘tenemos que hacer caso a la ciencia y articular un gran acuerdo de país, un gran Pacto de Estado vinculado con la emergencia climática’. Per a Sánchez, este gran acord ha de reforçar la prevenció, perquè ‘la respuesta sea menos grave a la que estamos sufriendo y la reconstrucción y la recuperación sea más rápida y proporcionada al desafío de la emergencia climática’.

Més prevenció davant incendis cada vegada més extrems

Durant la seua declaració, Sánchez ha advertit que l’amenaça dels incendis continuarà present en els pròxims anys. Ha assenyalat que ‘el fuego, los incendios seguirán; afrontaremos la recuperación pero tenemos que estar cada año más prevenidos, más preparados para una emergencia climática que por desgracia está superando todos los niveles, las magnitudes que la ciencia nos viene advirtiendo a España y el conjunto de Europa’.

El president ha reiterat així la importància d’invertir en prevenció, planificació i recursos per als dispositius contra incendis, davant un escenari climàtic que, segons ha indicat, ja supera les previsions científiques tant a Espanya com al conjunt d’Europa.

Finalment, ha reafirmat ‘el compromiso’ del Govern en la resposta davant els focs. Ha assegurat que estan ‘volcando recurso del sistema nacional de protección civil proporcionados a la magnitud de los incendios’, amb la intenció d’acompanyar els territoris afectats tant en l’emergència immediata com en la fase posterior de reconstrucció.

Últimes notícies

La jutgessa de la DANA crida a declarar com a testimoni Martínez Mus

La jutgessa que investiga la gestió de la DANA ha acordat citar com a testimoni, encara sense data, el vicepresident tercer del Govern valencià i conseller Vicente Martínez Mus, arran dels missatges que va enviar al grup de Whatsapp del Consell durant l’episodi de pluges.

València prepara l’arribada de més de 200 obres de Sorolla amb un contracte de transport de 404.000 euros

El Consorci de Museus ha tret a licitació el trasllat de més de 200 obres de Joaquín Sorolla des de la Hispanic Society de Nova York a València, amb un pressupost de 404.236,80 euros i previsió d’inaugurar la col·lecció en gener de 2027 al Museu de la Ciutat.

El jugador de l’Elx Josan Ferrández llegirà el pregó de les Festes d’Elx 2026

L’Ajuntament d’Elx ha triat el futbolista crevillentí de l’Elx CF José Antonio Ferrández ‘Josan’ com a pregoner de les Festes d’Elx 2026, en reconeixement a la seua trajectòria i vincle amb el club i la ciutat.

Un jutge revoca el tercer grau a dos presos d’ETA, un d’ells pel doble crim de Santa Pola

L’Audiència Nacional ha deixat sense efecte el tercer grau penitenciari concedit pel Govern basc a Juan Antonio Olarra Guridi i a Óscar Celarain, condemnat per l’atemptat de la caserna de la Guàrdia Civil de Santa Pola, en considerar prematura la seua semillibertat.

Compromís exigix la compareixença de Juanfran Pérez Llorca pel gran incendi de la Vall d’Uixó

Compromís ha sol·licitat un ple extraordinari a Les Corts perquè el president Juanfran Pérez Llorca i el conseller d'Emergències expliquen la gestió de l'incendi de la Vall d'Uixó, que ha cremat ja 7.000 hectàrees. La coalició reclama redirigir el milió d'euros per a la Fundación Toro de Lidia a emergències i reclama 'menys toreros i més bombers'.

Morata continuarà al capdavant de les Cambres de Comerç de la Comunitat fins a 2030

El Consell de Cambres de la Comunitat Valenciana ha constituït el nou ple per al període 2026-2030 i ha reelegit José Vicente Morata com a president, amb un nou comité executiu format pels principals responsables de les cambres territorials.

El PSPV reclama centrar tots els esforços en l’incendi de la Vall d’Uixó

El diputat socialista José Díaz ha demanat deixar a un costat les crítiques polítiques i centrar tots els esforços en l’emergència per l’incendi de la Vall d’Uixó, que afecta la província de Castelló.

Detinguda de nou una menor per vendre cocaïna rosa a jóvens a Torrent

La Policia Nacional ha tornat a detindre una menor a Torrent per vendre cocaïna rosa o 'tusi' a altres jóvens des d’una vivenda. La jove ja havia sigut arrestada fa poc més d’un any per facilitar la mateixa droga a una altra menor dins d’un centre educatiu.