El president del Govern, Pedro Sánchez, ha anunciat este dilluns que el Consell de Ministres aprovarà dimarts un reial decret llei per declarar zones greument afectades per emergències de protecció civil totes les àrees cremades pels últims incendis forestals.
Sánchez ha fet este anunci durant la seua visita al Puesto de Mando Avanzado del foc de La Vall d’Uixó (Castelló), on s’ha reunit amb els equips que operen en la zona i ha conegut de primera mà la situació del terreny afectat i els treballs d’extinció i estabilització.
En la seua intervenció, ha subratllat que, encara que la prioritat ara és la resposta al foc i a la crisi ambiental, també és clau preparar des d’ara la recuperació. Segons ha remarcat, ‘tenim que estar tots en la resposta al foc, als incendis, a esta emergència climàtica, tenim que estar també en la recuperació, en la reconstrucció’.
Coordinació per avaluar danys i activar ajudes
El president ha recordat que ja havia avançat diumenge esta mesura, però ha volgut ratificar-la sobre el terreny. Ha explicat que dimarts s’aprovarà el reial decret llei que qualificarà com a zones greument afectades per emergències de protecció civil les àrees danyades pel foc.
Una vegada aprovat el text, les subdelegacions del Govern es coordinaran amb les institucions públiques i amb els ajuntaments dels municipis afectats per començar a quantificar els danys. L’objectiu és, en paraules de Sánchez, ‘empezar a valorar la magnitud de la catástrofe derivada de estos incendios’.
Este treball tècnic servirà per identificar l’abast real de la catàstrofe en vivendes, infraestructures, explotacions agràries, espais naturals i activitat econòmica. A partir d’esta valoració es podran activar les ajudes i mesures de suport previstes per a este tipus de declaracions especials.
Crida a un gran Pacte d’Estat per l’emergència climàtica
Sánchez ha aprofitat la seua visita a La Vall d’Uixó per tornar a demanar un acord ampli davant l’emergència climàtica. Ha fet una crida a aconseguir un Pacte d’Estat que implique totes les institucions i actors socials.
‘No me cansaré de repetir que tenemos que alcanzar y materializar entre todas las administraciones públicas y representantes políticos, sociales, empresariales, científicos de nuestro país’, ha assenyalat, incidint en la necessitat d’una resposta conjunta i sostinguda en el temps.
Segons ha destacat, ‘tenemos que hacer caso a la ciencia y articular un gran acuerdo de país, un gran Pacto de Estado vinculado con la emergencia climática’. Per a Sánchez, este gran acord ha de reforçar la prevenció, perquè ‘la respuesta sea menos grave a la que estamos sufriendo y la reconstrucción y la recuperación sea más rápida y proporcionada al desafío de la emergencia climática’.
Més prevenció davant incendis cada vegada més extrems
Durant la seua declaració, Sánchez ha advertit que l’amenaça dels incendis continuarà present en els pròxims anys. Ha assenyalat que ‘el fuego, los incendios seguirán; afrontaremos la recuperación pero tenemos que estar cada año más prevenidos, más preparados para una emergencia climática que por desgracia está superando todos los niveles, las magnitudes que la ciencia nos viene advirtiendo a España y el conjunto de Europa’.
El president ha reiterat així la importància d’invertir en prevenció, planificació i recursos per als dispositius contra incendis, davant un escenari climàtic que, segons ha indicat, ja supera les previsions científiques tant a Espanya com al conjunt d’Europa.
Finalment, ha reafirmat ‘el compromiso’ del Govern en la resposta davant els focs. Ha assegurat que estan ‘volcando recurso del sistema nacional de protección civil proporcionados a la magnitud de los incendios’, amb la intenció d’acompanyar els territoris afectats tant en l’emergència immediata com en la fase posterior de reconstrucció.










