Com vore l’eclipsi solar total del 12 d’agost des de la Comunitat Valenciana

L’eclipsi total de Sol del dimecres 12 d’agost creuarà la península ibèrica d’oest a est fins a Balears, i es veurà des de la Comunitat Valenciana amb el Sol molt baix sobre l’horitzó, fet que obligarà a buscar llocs oberts cap a l’oest i a planificar tant el desplaçament com les mesures de seguretat visual, sobretot l’ús d’ulleres certificades.

Segons l’Observatorio Astronómico Nacional (OAN), el Sol s’anirà enfosquint a poc a poc prop de l’horitzó. Com que l’esdeveniment té lloc en ple estiu, les probabilitats de tindre un cel ras són més altes que en altres èpoques de l’any.

L’interés popular i turístic que desperta un eclipsi total fa recomanable programar el viatge amb antelació. Així es poden evitar embossos, triar millor el punt d’observació i reduir riscos innecessaris durant els desplaçaments.

On serà visible l’eclipsi

L’eclipsi serà parcial en el nord de Nord-amèrica, una gran part d’Europa i l’oest d’Àfrica. Començarà a les 17.34 hora peninsular en el mar de Bering i finalitzarà a les 21.58 en l’oceà Atlàntic, amb una duració total de 264 minuts, és a dir, quasi quatre hores i mitja.

La franja de totalitat travessarà l’oceà Àrtic, el nord-est de Groenlàndia i l’extrem oest d’Islàndia. Després creuarà l’Atlàntic i entrarà a la península ibèrica, que la Lluna recorrerà d’oest a est fins a arribar a les illes Balears.

Diverses capitals de província estaran en posicions privilegiades per a vore la totalitat. Entre altres, s’inclouen A Coruña, León, Bilbao, Zaragoza, València o Palma, que esperen bones condicions per a l’observació si el temps acompanya.

Com es veurà a Espanya i des de València

Espanya es troba al tram final de la franja de totalitat. Açò implica que el màxim de l’eclipsi coincidirà amb la posta de sol i el disc solar estarà molt pròxim a l’horitzó oest.

En quasi tota la mitat nord peninsular l’eclipsi es veurà com a total. En la mitat sud l’ocultació serà parcial, encara que igualment cridanera per a qui el contemple amb seguretat.

El primer territori on serà visible serà Galícia. A A Coruña, per exemple, començarà a les 19.31, arribarà al màxim a les 20.28 i finalitzarà a les 21.22, pocs minuts abans de la posta de sol. La totalitat durarà 76 segons, amb el Sol situat a 12 graus d’altura.

A Burgos, l’inici del fenomen serà a les 19.33 i el màxim a les 20.29. La posta de sol tindrà lloc a les 21.20, uns minuts abans del final de l’eclipsi, i la fase de totalitat s’allargarà 104 segons amb el Sol a 8 graus.

En l’extrem oriental, l’última zona d’observació serà Balears. A Palma, l’esdeveniment començarà a les 19.38 i el màxim arribarà a les 20.32, poc abans de la posta, amb el Sol a tan sols 2 graus sobre l’horitzó, fet que exigix horitzons molt nets cap a l’oest.

Per a ajudar a triar el millor lloc, s’han habilitat visors web que permeten localitzar zones sense obstacles i consultar el percentatge de totalitat o parcialitat. Es pot accedir a través de la web oficial del Govern, www.trioeclipses.es, o mitjançant el lloc de l’Institut Geogràfic Nacional.

Ulleres d’eclipsi imprescindibles

Les autoritats científiques insistixen que mai s’ha de mirar el Sol directament. Açò inclou tant l’observació a simple vista com l’ús d’ulleres de sol normals, radiografies o qualsevol improvisació semblant.

Tampoc és segur utilitzar càmeres, prismàtics o telescopis sense preparació específica i sense filtres adequats. Aquests instruments concentren la llum i poden provocar danys oculars greus en pocs segons.

Per a observar l’eclipsi amb garanties cal usar ulleres d’eclipsi certificades amb la norma ISO 12312-2. No han d’estar caducades i cal revisar-les a contrallum per comprovar que no presenten ratllades, forats o deteriorament.

La web trioeclipses.es recomana posar-se les ulleres abans d’alçar la vista cap al Sol. S’aconsella observar només uns segons i abaixar la mirada, repetint l’operació amb pauses per a evitar exposicions prolongades.

És important retirar-se les ulleres només quan ja s’ha apartat la vista del disc solar. D’esta manera es minimitza el risc de mirar-lo accidentalment sense protecció.

En els eclipses totals, la recomanació general és mantindre les ulleres posades durant tot el procés. Només és segur llevar-les en els minuts exactes de totalitat absoluta, quan la Lluna oculta el 100 % del Sol i es fa de nit.

Altres precaucions i impacte en la mobilitat

El Ministeri d’Economia estima que este eclipsi provocarà un fort increment de desplaçaments cap a les zones de totalitat i els seus voltants. Segons els seus càlculs, només en la setmana del 10 al 16 d’agost s’esperen 446.700 turistes addicionals en les 36 províncies afectades.

D’ells, 164.100 serien turistes estrangers i 282.600 residents. Esta concentració de moviments en pocs dies pot saturar carreteres i infraestructures en algunes franges horàries.

Els experts alerten que, a més dels colls de botella en les principals vies, existixen altres riscos associats. Entre ells, els colps de calor o la deshidratació, ja que l’eclipsi té lloc en l’època més càlida de l’any.

Per a minimitzar problemes, es recomana planificar bé el viatge, evitar aturades innecessàries en els vorals i portar aigua i aliments. També s’insistix en la necessitat de tindre en compte el risc d’incendis forestals en moltes zones d’observació potencials.

Les autoritats demanen informar-se a través de fonts oficials i consultar les webs que han posat en marxa les comunitats autònomes. En estes plataformes s’indiquen punts recomanats per a observar la totalitat i altres consells de seguretat.

Alternatives si no pots eixir a vore’l

L’eclipsi del 12 d’agost serà el primer d’una sèrie de tres. El 2 d’agost de 2027 hi haurà una nova oportunitat, com un eclipsi total llarg visible des del sud peninsular. Posteriorment, el 26 de gener de 2028 es produirà un eclipsi anular.

Per a qui no puga desplaçar-se o preferisca seguir-lo des de casa, s’han previst diverses retransmissions en directe. L’Agència Espacial Europea (ESA) oferirà una cobertura des de l’Observatorio Astrofísico de Javalambre, a Terol.

La NASA també prepara una emissió a través de diferents plataformes digitals. Estes transmissions permetran seguir el fenomen pas a pas i amb comentaris especialitzats, encara que sense substituir l’experiència d’observar-lo en directe amb totes les mesures de seguretat necessàries.

Últimes notícies

Rebuig veïnal a Tavernes de la Valldigna per les agressions racistes a dos jóvens

Uns 200 veïns de Tavernes de la Valldigna s’han concentrat davant l’Ajuntament per condemnar dues agressions racistes del cap de setmana passat contra un jove magribí i un altre senegalés, que han sigut gravades i difoses a xarxes socials.

Un avió de Swiss Air aterra d’emergència a Manises i provoca 5 desviaments

Un avió A-320 de Swiss Air procedent de Zúrich ha aterrat d’emergència este divendres a l’aeroport de Manises i ha obligat a desviar cinc vols mentre la pista romania bloquejada. Aena ha confirmat que, resolta la incidència, l’aeroport ha représ la seua operativa amb normalitat.

Un jutjat d’Alacant obliga el Sabadell a tornar 6,5 milions a la Fundació Mediterráneo

Un tribunal d’Alacant ha condemnat el Banco Sabadell a restituir prop de 6,5 milions d’euros a la Fundació Mediterráneo per les quantitats abonades a afectats per les quotes participatives de la CAM, després de quasi 14 anys de litigi.

Cinc anys de presó per retindre i pegar a un menor que va aconseguir escapar i demanar ajuda

Dos hòmens han sigut condemnats a cinc anys de presó per segrestar i agredir un xic de 14 anys en un domicili de la Zona Nord d’Alacant. El menor va aprofitar que dormien per fugir, acudir a una tenda 24 hores i alertar la Policia.

Els Moros i Cristians d’Elda i Calp ja són Festa d’Interés Turístic Internacional

Indústria ha reconegut 16 noves festes d’interés turístic nacional i internacional, entre elles els Moros i Cristians d’Elda i de Calp. El ministeri destaca la participació ciutadana, la sostenibilitat i la diversitat cultural com a criteris clau.

El CCCC es transforma en el gran aparador de José Segrelles amb 155 obres úniques

El Centre del Carme Cultura Contemporània ha obert la major exposició dedicada a José Segrelles, amb 155 pintures originals de fantasia, 60 d’elles inèdites, oberta fins a gener de 2027. La mostra destaca la projecció internacional del pintor d’Albaida i el seu llegat en el cinema i la il·lustració actuals.

Tres viatges diaris tot l’any entre Tabarca i la península, en negociació amb les navilieres

La Generalitat i els ajuntaments d’Alacant i Santa Pola negocien amb huit navilieres per garantir tres connexions diàries tot l’any entre Tabarca i la península, a més de millores al port i a l’estació marítima.

La futura base logística de l’Exèrcit a Còrdova oferirà servicis a altres països aliats

La Base Logística de l’Exèrcit de Terra que es construïx a Còrdova es dissenya com un centre obert a països amb sistemes de defensa similars al d’Espanya i amb un alt component de digitalització i manteniment predictiu. Empresaris de la Comunitat Valenciana han conegut el projecte, que preveu ser operatiu en 2029 i generar 1.500 llocs de treball directes.