L’atur puja en setembre a la Comunitat Valenciana però baixa a la província de València

L’atur registrat en la Comunitat Valenciana durant el mes de setembre ha augmentat en 2.267 persones respecte d’agost. Este increment suposa una pujada del 0,77 % i deixa el total de persones inscrites en les oficines d’ocupació en 296.786, segons ha informat este divendres el Ministeri de Treball.

En comparació amb setembre de 2025, la xifra global és lleugerament millor. En termes interanuals, hi ha 2.771 persones aturades menys, la qual cosa representa un descens del 0,94 % a la Comunitat Valenciana.

En el conjunt d’Espanya, l’atur només ha baixat en dues comunitats autònomes. Es tracta de Canàries, amb 4.156 persones desocupades menys, i La Rioja, amb una reducció de 135. En la resta de territoris ha pujat, sobretot a Andalusia (6.733 persones més), Comunitat de Madrid (2.773) i Galícia (2.746).

Alicante i Castelló registren increments, València baixa

Per províncies, el comportament de l’atur ha sigut desigual. En setembre ha pujat en dos de les tres províncies de la Comunitat Valenciana, mentre que en la de València ha baixat lleugerament.

A la província d’Alicante s’han comptabilitzat 1.627 persones aturades més que en agost. Açò suposa un augment mensual de l’1,39 %. A Castelló, l’atur també ha crescut, amb 798 persones més inscrites, un increment del 2,46 %.

En canvi, a la província de València hi ha 158 persones desocupades menys que en agost. Esta reducció representa un descens del 0,11 % i contrasta amb l’evolució de les altres dos províncies.

Si es mira l’evolució en un any, el balanç canvia. En relació amb setembre de 2025, l’atur ha augmentat en les tres províncies valencianes. A la de València hi ha 1.135 persones més en atur, un 0,75 % més. A la d’Alicante el creixement és de 414 persones, un 0,35 % més. A la de Castelló l’augment és més intens, amb 1.222 persones aturades més, un 3,82 %.

Perfils de les persones aturades i sectors econòmics

Del total de 296.786 persones desocupades a la Comunitat Valenciana, la majoria són dones. En concret, 181.142 són dones i 115.644 hòmens. A més, hi ha 20.142 jóvens menors de 25 anys registrats com a aturats, dels quals 10.858 són hòmens i 9.284 dones.

Per sectors econòmics, el mes de setembre ha sigut positiu per a quasi totes les activitats. L’atur ha baixat en serveis, indústria, construcció i agricultura, però ha pujat amb força en el col·lectiu sense ocupació anterior.

En este últim grup, el nombre de persones registrades ha augmentat en 3.550. En canvi, en el sector serveis hi ha 606 persones desempleades menys. En construcció s’han reduït 385 aturats i en indústria 263 menys. En agricultura la baixada ha sigut més moderada, amb 29 persones desocupades menys.

Amb estes variacions, el sector serveis continua concentrant la major part de l’atur. Aglutina 203.665 persones inscrites. A continuació se situa la indústria, amb 32.889 persones aturades. El col·lectiu sense ocupació anterior suma 32.207 registrats. En construcció hi ha 21.204 persones en atur i en agricultura 6.811.

Atur entre la població estrangera

Entre les persones estrangeres, l’evolució ha sigut més negativa en setembre. L’atur en este col·lectiu ha pujat en 4.816 persones respecte del mes anterior, la qual cosa suposa un augment del 7,81 %.

El total d’estrangers desocupats en la Comunitat Valenciana arriba així a 66.518 persones. D’estes, 18.285 procedixen de països comunitaris i 48.233 són extracomunitaris.

En relació amb setembre de 2025, el repunt és encara més marcat. L’atur entre la població estrangera ha augmentat en 12.931 persones en un any, un 24,13 % més.

Important augment de la contractació en setembre

Malgrat l’augment de l’atur registrat, la contractació ha crescut amb intensitat en setembre. En el conjunt de la Comunitat Valenciana s’han signat 45.217 contractes més que en agost, fins a arribar als 142.785. Açò representa una pujada mensual del 46,34 %.

En termes interanuals, també hi ha un increment. Respecte de setembre de l’any passat, s’han formalitzat 3.712 contractes més, un 2,67 % d’augment.

Per províncies, la de València lidera el creixement de la contractació. S’hi han registrat 28.889 contractes més que en agost, una pujada del 57,23 %. A la província d’Alicante la contractació ha crescut en 13.038 acords laborals, un 36,63 % més. A Castelló, el nombre de contractes ha augmentat en 3.290, un 28,62 %.

Pel que fa al tipus de contracte, també hi ha canvis destacats. Els contractes indefinits han augmentat en setembre respecte d’agost un 67,55 %. En termes absoluts, s’han comptabilitzat 31.722 indefinits més, fins a un total de 78.686.

Els contractes temporals també han crescut, encara que amb menys intensitat. S’han incrementat un 26,67 %, amb 13.495 contractes temporals més, fins a arribar als 64.099.

Afiliació a la Seguretat Social a l’alça

La afiliació a la Seguretat Social també ha oferit dades positives en setembre a la Comunitat Valenciana. El nombre de persones afiliades ha augmentat en 8.833 respecte d’agost, un 0,38 % més, fins a situar-se en 2.304.716.

Si es compara amb un any abans, el creixement és més marcat. Hi ha 99.183 persones afiliades més que en setembre de 2025, la qual cosa suposa un increment interanual del 4,50 %.

Per províncies, l’evolució torna a ser diferent. A la de València, la afiliació ha pujat en 11.848 persones en relació amb agost, un increment del 0,98 %, fins a un total d’1.226.864 afiliats.

En canvi, a la província d’Alicante el nombre de cotitzants pràcticament s’ha mantingut. S’hi ha registrat 82 persones menys afiliades, una variació del -0,01 %, i el total queda en 227.626.

A Castelló, la baixada és més acusada. La afiliació ha disminuït en 2.932 persones respecte del mes anterior, un descens de l’1,08 %, fins a un total de 810.226 afiliacions.

Últimes notícies

El festival Love to Rock suspén la jornada de divendres per l’alerta taronja a València

Love to Rock ha suspés la jornada de divendres per l’alerta taronja per pluges a València, però manté la programació de dissabte i oferix devolucions i canvis d’entrada.

Asaja alerta que els preus del llima a Alacant cauen malgrat la forta demanda

Asaja Alacant denuncia que la indústria del llima està oferint només 10 cèntims per quilo malgrat la gran demanda de suc, i insten els agricultors a no vendre per davall dels costos de producció.

La tarta de xocolata de Rubén Alan Díaz triomfa com a millor del món a Elx

La tarta de xocolata del pastisser mexicà Rubén Alan Díaz, del grup Puratos México, ha sigut guardonada com la millor del món en el Premi Internacional de Alta Pastelería Paco Torreblanca, celebrat dins del certamen Alicante Gastronómica a Elx.

Morant acusa PP, Vox i Junts de bloquejar els decrets d’habitatge i de “no tindre sentiments”

La ministra Diana Morant critica que PP, Vox i Junts hagen derogat al Congrés dos decrets llei sobre habitatge i els acusa de no representar els interessos del carrer. Pilar Bernabé assegura que, davant el bloqueig de la dreta, els socialistes continuaran impulsant polítiques d’habitatge.

El Fòrum de Compra Pública de València reclama canvis per blindar una alimentació saludable

El Fòrum Internacional de Compra Pública Alimentària de València ha exigit més voluntat política, recursos i canvis normatius per convertir la compra d’aliments en una política pública estable que done suport a l’agricultura familiar i millore l’alimentació ciutadana.

Les pluges alleugen la sequera al camp valencià però colpegen el caqui de la Ribera

L’episodi de pluges ha sigut positiu per al camp valencià en general, però el granís ha arrasat fins al 100% del caqui en algunes finques de la Ribera Alta i ha causat pèrdues de 4 milions d’euros.

Un jove de 20 anys apunyala un home al carrer a Guardamar del Segura

Un jove de 20 anys ha sigut detingut a Guardamar del Segura acusat d’apunyalar dos vegades un home de 29 anys que tornava a casa del gimnàs. La víctima ha sigut atesa en un hospital i ja ha rebut l’alta mèdica.

Alerta taronja per fortes pluges tot el divendres al litoral de València

Emergències manté l’alerta taronja per pluges durant tot el divendres al litoral de València i amplia els avisos a Castelló i Alacant per la inestabilitat atmosfèrica.