20 C
València
Dimarts, 4 novembre, 2025

EN DIRECTE: Tots els detalls de l’exhumació de hui de Franco

El primer pas serà alçar la làpida de 1.500 kg | Gtres

 

El govern espanyol exhumarà este dijous a partir de les 10.30 hores les restes del general Francisco Franco del Valle de los Caídos. Si les condicions meteorològiques ho permeten, el cos del dictador serà traslladat en helicòpter al cementeri de Mingorrubio, situat en el municipi del Pardo.

 

 

L’exhumació es farà baix estrictes mesures de seguretat i sense càmeres en l’interior de la basílica, tot i que sí que es retransmetrà l’eixida del fèretre –que serà transportat a coll pels familiars del dictador sense banderes ni honors– fins al cotxe fúnebre que l’ha de portar en l’helicòpter al Pardo. Segons l’executiu espanyol, a pesar de què no es pot calcular amb exactitud, el cost del trasllat de les restes de Franco ascendirà –com a màxim– a 63.061,40 euros. És un càlcul aproximat perquè hi ha costos que es determinaran en funció de l’execució material.

 

Durant el procés d’exhumació en la basílica del Valle de los Caídos estaran presents 22 familiars de Franco, (entre nets, besnets i cònjuges), alguns membres del govern espanyol, operaris, un metge forense, el prior del Valle de los Caídos –Santiago Cantera– i forces de seguretat. Cap dels presents podrà portar telèfon mòbil per a evitar la difusió d’imàtgens i hi haurà un detector de metalls per a evitar l’accés a la basílica amb dispositius electrònics. L’objectiu de la Moncloa és que es faça amb «sobrietat, discreció i dignitat».

 

Més d’un any després d’haver-ho anunciat i a una setmana de l’inici de la campanya electoral del 10-N, l’executiu de Pedro Sánchez portarà finalment el cos del dictador al panteó familiar de titularitat pública del Pardo a on està enterrada la dona de Franco, Carmen Polo. Ho farà en helicòpter, n’hi haurà un segon de reserva, en un trajecte d’entre 10 i 15 minuts; un viatge més curt que en cotxe, que seria d’entre 20 i 30. El transport aeri és l’opció que la Guàrdia Civil ha considerat més segura, tot i que es podria acabar fent-se per carretera si hi ha boira o vent.

 

Panteó familiar dels Franco

Franco serà traslladat al panteó familiar de Mingorrubio a on està enterrada la seua dona | Europa Press

 

Alçament de la llosa de 1.500 kg

El primer acte de l’exhumació serà l’alçament de la llosa que cobrix el taüt del dictador, que pesa 1.500 kg. Per alçar-la s’instal·larà un sistema de gats hidràulics. Caldrà fer forats als quatre costats de la llosa i, una volta alçada, es posaran uns rodaments. El procés el duran a terme entre quatre i sis operaris. Hi haurà una carpa amb sostre que rodejarà el punt exacte a on està la tomba. Només voran el procés des de dins de la carpa la ministra de Justícia, Dolores Delgado, que actua com a notària major d’Espanya, dos familiars de Franco –un d’ells, el seu net Cristóbal– el forense i els operaris.

 

Una volta s’hagen tret les restes, el prior Cantera les beneirà, a petició de la família. A partir d’eixe moment, quatre familiars, assistits per membres de l’empresa funerària, recorreran els 300 metres que separen la tomba del punt de l’esplanada a on hi haurà el cotxe fúnebre. Ho faran amb el fèretre al coll.

 

El procés per a exhumar a Franco pot durar entre una –en el millor dels casos– i tres hores, si hi ha complicacions. Una de les incògnites de l’exhumació és l’estat de la conservació de les restes del dictador. La tomba de Franco està recoberta de formigó i plom i això hauria d’haver evitat que s’hagen vist afectades les despulles. El taüt és de fusta i les restes mortals estan recobertes d’una estructura de zinc segellada.

 

Segons l’executiu espanyol, el cos pot estar embalsamat o només conservat però, en tot cas, el més previsible és que no se l’haja de treure de l’estructura de zinc. Si el fèretre de fusta estiguera en mal estat, es dipositarà l’estructura de zinc en un altre taüt. En l’helicòpter que el transportarà viatjaran la ministra Delgado, alguna autoritat espanyola més i un representant de la família, que serà un dels seus nets, Francis Franco.

 

Missa en Mingorrubio amb estrictes mesures de seguretat

Una volta en Mingorrubio començarà la fase d’inhumació. En el panteó estaran novament els 22 familiars i el prior, que cooficiarà una missa de la mà d’un altre sacerdot, el fill del colpista Antonio Tejero. En eixe punt, els familiars podran col·locar en el fèretre els símbols, les banderes i els elements que consideren oportuns. L’executiu havia proposat a la família la cessió del panteó de Mingorrubio per a que deixe de ser patrimoni de l’Estat, però la família no ho ha acceptat. El panteó està tancat i no pot accedir el públic, en general.

 

La delegació del govern espanyol en Madrid ha denegat les peticions de la Fundació Francisco Franco i de la formació d’extrema dreta ‘Raíces’ de concentrar-se en Mingorrubio. Havien fet una crida a anar per a “resar per l’ànima” del dictador i dipositar flors en el cementeri. L’executiu espanyol ha prohibit l’acte «per risc de desordres públics».

 

Cotxes de la Guàrdia Civil han entrat al Valle de los Caídos

Un gran desplegament de la Guàrdia Civil en el Valle de los Caídos per a evitar incidents | Cedida

 

El Valle de los Caídos està tancat des de dissabte 12 d’octubre per a preparar l’exhumació i evitar incidents. Dimecres es van fer proves per a l’exhumació i es va deixar tot a punt. S’ha establit un macrodispositiu de coordinació entre Presidència, Vicepresidència, la delegació del govern espanyol, la Guàrdia Civil i el Cos Nacional de Policia. També Patrimoni de l’Estat, l’empresa funerària, la secretaria d’Estat de Comunicació i el grup 45 de l’exèrcit de l’aire.

 

500 periodistes acreditats

Moncloa ha acreditat vora 500 professionals de 150 mitjans de comunicació. Dels mitjans acreditats, 97 són espanyols, mentres que 58 són internacionals procedents de 17 països (Alemanya, Àustria, Bèlgica, el Brasil, Colòmbia, els Estats Units, França, Holanda, Iran, Itàlia, Mèxic, Portugal, Qatar, el Regne Unit, Rússia, Turquia i Veneçuela).

 

Els mitjans no es podran instal·lar en l’esplanada gran del Valle de los Caídos –la que queda davant de la basílica– sinó en una altra esplanada més prop de l’accés per carretera. Només es podrà arribar en autobusos organitzats per la Moncloa. En l’interior hi haurà equips d’EFE i de TVE que oferiran en règim de pool les imàtgens.

 

També pots llegir…

Últimes notícies

Parell avisa: per a guanyar al Pafos cal competir al màxim i fer-ho molt bé

Parell va destacar que el dol de la quarta jornada de la Lliga de Campions davant el Pafos serà dur i que el Vila-real ha de competir al màxim. Va reclamar transformar les bones sensacions en punts.

Marcelino advertix: seria un gran error donar per bestiar el partit

Marcelino va cridar a la prudència abans del dol de Champions davant el Pafos i va assumir el favoritisme sense caure en la confiança. Va reclamar concentració, constància i respecte al rival per a traduir en victòria el rendiment mostrat.

Feijóo i Abascal activen el relleu de Mazón i aposten per l’estabilitat

Feijóo i Abascal han obert el procés per a substituir a Carlos Mazón amb una conversa en la qual han prioritzat l'estabilitat i allunyat un avançament electoral. El Govern i el PSPV-PSOE han demanat eleccions mentres les Corts han activat el calendari d'investidura i sonen possibles noms.

El taxi exigix un pla per a limitar els servicis de VTC després d’una marxa que ha causat retencions

El sector del taxi ha reclamat a la Conselleria un pla eficaç per a frenar els servicis urbans de VTC i sancionar a les plataformes, en una protesta que ha generat retencions durant hores a València. Els convocants han xifrat un seguiment massiu de la vaga i han demanat més control i inspeccions.

Tercera remodelació del Govern valencià en dos anys deixa 9 Conselleries després de fusionar àrees clau

El Consell s'ha limitat a unir la Vicepresidència Segona de Recuperació Econòmica i Social amb Medi Ambient. Martínez Mus passa a ser el número 3 de l'Executiu.

Bustinduy exigix a Feijóo que demane perdó per ovacionar a Mazón després de la DANA

El ministre de Drets Socials ha retret al líder del PP el seu suport a Carlos Mazón després de la catàstrofe i ha emmarcat l'exigència en la seua compareixença al Senat.

Camarero demana humanitat i que cessament la cacera política contra Mazón

Camarero demana 'humanitat' cap a Carlos Mazón després de la seua dimissió i denúncia una 'cacera política' contra ell. Reivindica la continuïtat del projecte i acords en Les Corts.

El Consell guarda un minut de silenci per l’assassinat masclista d’una dona a Alacant

El Consell ha guardat un minut de silenci després de confirmar-se l'assassinat masclista d'una dona de 37 anys a Alacant. Igualtat ha incorporat el cas al registre oficial i la xifra de 2025 puja a 35, 1.330 des de 2003.