El complex de Cassandra, un problema que pateixen moltes dones hui en dia

 

Al llarg de la història, el popular mite de Cassandra ha servit de metàfora per a fenòmens psicològics i socials diferents. Remet essencialment a la descreença o al silenciament que duen a terme instàncies o figures dominants d’alguns elements que tradicionalment s’han vinculat al gènere femení. Aquests aspectes femenins que queden invisibilitzats, entre altres, són la imaginació, la creativitat i la intuïció.

 

Aquest fenomen pel qual s’eclipsen les habilitats que solen vincular-se amb la feminitat ha rebut algunes vegades la denominació de «complex de Cassandra».

 

La princesa de Troia, Cassandra

El mite de Cassandra apareix recollit a la cèlebre Ilíada d’Homer i narra la història de la jove princesa troiana, molt i molt bella. Apol·lo, déu de la mesura, la lucidesa i la raó, estava enlluernat per la bellesa de la jove princesa, per la qual cosa va prometre-li que si accedia a ser la seva amant li conferiria el do de la profecia. Cassandra, que era la filla dels reis que governaven Troia, va accedir a obtenir el do però no va voler ser l’amant d’Apol·lo. El déu, molt ofès, la va maleir per tal que les seves prediccions despertessin recels, desconfiança i no es tinguessin en compte, encara que fossin encertades.

 

Com que Cassandra no era capaç d’eludir ni de canviar tot allò que preveia que passaria —com ara la caiguda de la ciutat de Troia i fins i tot la seva mort, entre altres—, les visions van acabar produint-li moltíssima frustració i dolor, a banda de fer que els demés l’estigmatitzessin i la marginessin.

 

Aquest mite posa de manifest el cantó més fosc del déu Apol·lo i ens mostra una situació que es produeix també a la societat moderna: la racionalitat que sol ser característica del patriarcat obvia les arrels matriarcals que té i, amb prepotència, es manifesta en una forma de misogínia que vincula el sexe femení amb les mancances, la feblesa i un caràcter que pot ser fàcilment explotat, dominat i, fins i tot, violentat.

 

La història de Cassandra fa palès com n’és, d’imprescindible, que els pensaments relacionats tradicionalment amb cada sexe siguin complementaris. Així, el pensament més lògic, lineal, quantitatiu, pragmàtic i analític —que sovint es vincula amb el sexe masculí— hauria de poder-se complementar amb el pensament del cor, més qualitatiu, sintètic, creatiu, receptiu i centrat en l’acolliment —que normalment s’ha vinculat al sexe femení.

Anuncios

Últimes notícies

La Copa Faulconbridge inicia etapa com Challenger 175 i es prepara per al comiat de Baptista i Zapata

La Copa Faulconbridge estrena categoria ATP Challenger 175 i nova data en el Club de Tenis València, en una edició marcada pel comiat de Roberto Bautista i Bernabé Zapata.

OceanFest torna a València amb una edició dedicada als ecosistemes polars

El Oceanogràfic de València celebra del 18 al 24 de maig la quarta edició de OceanFest, un festival que posa el focus en els ecosistemes polars amb art, divulgació i tallers familiars.

El València Basket es juga la vida en l’Eurolliga en la pista del Panathinaikos

El València Basket visita la pista del Panathinaikos obligat a guanyar per a seguir amb opcions en els quarts de final de l'Eurolliga, després de dos ajustes derrotes en el Roig Arena.

Ortí defén els servicis mínims i reclama compatibilitzar la vaga docent amb la protecció de l’alumnat

La Conselleria d'Educació negociarà els servicis mínims de la vaga indefinida del professorat des de l'escolta i el diàleg, amb l'objectiu de garantir el dret a la protesta sense comprometre l'atenció a l'alumnat, especialment el més vulnerable i el que afronta les PAU.

Pedro Martínez confia a allargar la sèrie davant Panathinaikos malgrat el 0-2

Pedro Martínez assumix l'escenari límit del València Basket en l'Eurolliga, però manté la confiança a guanyar en la pista del Panathinaikos i allargar la sèrie de quarts.

PP i Vox bloquegen la pròrroga de la comissió de la dana i el PSPV portarà el cas al Constitucional

PP i Vox impedixen ampliar la comissió d'investigació sobre la dana de 2024 en Les Corts, que conclourà este mes, i el PSPV anuncia un recurs d'empara davant el Tribunal Constitucional.

Augmenten un 13,65% les consultes psicosocials en l’Associació Contra el Càncer de València

L'Associació Espanyola contra el Càncer a València va atendre en 2025 a 6.313 persones, amb un augment del 13,65% en les consultes psicosocials i un perfil majoritari de dones de mitjana edat en tractament actiu.

El Constitucional admet a tràmit el recurs del Govern contra la Llei Trans valenciana

El Tribunal Constitucional ha admés a tràmit el recurs del Govern contra diversos articles de la Llei d'Acompanyament 5/2025 que modifiquen la Llei Trans valenciana i ha suspés cautelarment la seua aplicació.