Un estudi internacional identifica 120 gens relacionats amb l’esquizofrènia

Un estudi internacional en el qual participen l’Institut de Recerca Sanitària INCLIVA, de l’Hospital Clínic de València, i la Universitat de València (UV) ha identificat 120 gens relacionats amb l’esquizofrènia. Publicat en la revista Nature, es tracta del major estudi genètic realitzat fins avui en aquesta malaltia, que ha inclòs a 76.755 pacients amb diagnòstic d’esquizofrènia i 243.649 controls sense malaltia psiquiàtrica. Alguns d’aquests gens ja s’havien trobat, prèviament, alterats en autisme i altres trastorns del desenvolupament.

La importància d’aquesta recerca resideix en què s’han pogut vincular a gens concrets moltes de les associacions que es van trobar entre l’esquizofrènia i variants genètiques comunes (freqüència poblacional major de l’1%) en 287 localitzacions cromosòmiques. Aquests gens (106 codifiquen per a proteïnes) estan implicats en processos fonamentals de la funció de les neurones del sistema nerviós central, com l’organització, diferenciació i la transmissió sinàptica, la qual cosa assenyala a aquestes cèl·lules com les més importants en la patologia.

Grup d’investigació de la UV i Incliva.

Les troballes també suggereixen que la funció neuronal alterada en l’esquizofrènia afecta moltes àrees del cervell, i poden explicar els seus diversos símptomes com la presència d’al·lucinacions, deliris i problemes per a pensar amb claredat.

Julio Sanjuán -investigador principal del Grup de Recerca en Psiquiatria i Malalties Neurodegeneratives d’INCLIVA i professor de la UV-, i Mª Dolores Moltó -membre del mateix grup d’INCLIVA, que dirigeix també el Grup de Genètica Humana i Models de Malaltia de la UV, on és professora-, tots dos integrants del CIBER de Salut Mental, són coautors d’aquest treball, en el qual participen altres grups espanyols. En la seua opinió: “s’ha fet un pas necessari cap a la comprensió de les causes de l’esquizofrènia que permetrà, després de nous estudis, conéixer els mecanismes fisiopatològics implicats en la malaltia. Això és clau en la identificació de nous tractaments que siguen més eficaços”.

Sobre l’esquizofrènia

L’esquizofrènia és un trastorn psiquiàtric greu que comença en l’adolescència tardana o en l’edat adulta primerenca. Segons l’Organització Mundial de la Salut (OMS), afecta al voltant d’una de cada 300 persones a tot el món. Molts pacients no responen bé als tractaments actuals i experimenten problemes a llarg termini amb la seua salut mental i física, la qual cosa afecta les relacions socials, l’educació i el treball.

L’esquizofrènia és considerada una malaltia multifactorial i s’atribueix als factors de susceptibilitat genètica un paper clau en la patologia. L’heretabilitat és del 60%-80%, gran part de la qual s’atribueix a al·lels (un al·lel o al·lelomorf és cadascuna de les formes alternatives que pot tindre un mateix gen) de risc comú, la qual cosa indica que els estudis d’associació de tot el genoma poden ajudar a la nostra comprensió de les causes i l’origen de la malaltia.

Comprendre la genètica de l’esquizofrènia és un pas decisiu per a desenvolupar nous medicaments i adaptar els tractaments dels quals ja es disposa per a satisfer les necessitats de cada pacient.

Últimes notícies

Rebuig veïnal a Tavernes de la Valldigna per les agressions racistes a dos jóvens

Uns 200 veïns de Tavernes de la Valldigna s’han concentrat davant l’Ajuntament per condemnar dues agressions racistes del cap de setmana passat contra un jove magribí i un altre senegalés, que han sigut gravades i difoses a xarxes socials.

Un avió de Swiss Air aterra d’emergència a Manises i provoca 5 desviaments

Un avió A-320 de Swiss Air procedent de Zúrich ha aterrat d’emergència este divendres a l’aeroport de Manises i ha obligat a desviar cinc vols mentre la pista romania bloquejada. Aena ha confirmat que, resolta la incidència, l’aeroport ha représ la seua operativa amb normalitat.

Un jutjat d’Alacant obliga el Sabadell a tornar 6,5 milions a la Fundació Mediterráneo

Un tribunal d’Alacant ha condemnat el Banco Sabadell a restituir prop de 6,5 milions d’euros a la Fundació Mediterráneo per les quantitats abonades a afectats per les quotes participatives de la CAM, després de quasi 14 anys de litigi.

Cinc anys de presó per retindre i pegar a un menor que va aconseguir escapar i demanar ajuda

Dos hòmens han sigut condemnats a cinc anys de presó per segrestar i agredir un xic de 14 anys en un domicili de la Zona Nord d’Alacant. El menor va aprofitar que dormien per fugir, acudir a una tenda 24 hores i alertar la Policia.

Els Moros i Cristians d’Elda i Calp ja són Festa d’Interés Turístic Internacional

Indústria ha reconegut 16 noves festes d’interés turístic nacional i internacional, entre elles els Moros i Cristians d’Elda i de Calp. El ministeri destaca la participació ciutadana, la sostenibilitat i la diversitat cultural com a criteris clau.

El CCCC es transforma en el gran aparador de José Segrelles amb 155 obres úniques

El Centre del Carme Cultura Contemporània ha obert la major exposició dedicada a José Segrelles, amb 155 pintures originals de fantasia, 60 d’elles inèdites, oberta fins a gener de 2027. La mostra destaca la projecció internacional del pintor d’Albaida i el seu llegat en el cinema i la il·lustració actuals.

Tres viatges diaris tot l’any entre Tabarca i la península, en negociació amb les navilieres

La Generalitat i els ajuntaments d’Alacant i Santa Pola negocien amb huit navilieres per garantir tres connexions diàries tot l’any entre Tabarca i la península, a més de millores al port i a l’estació marítima.

La futura base logística de l’Exèrcit a Còrdova oferirà servicis a altres països aliats

La Base Logística de l’Exèrcit de Terra que es construïx a Còrdova es dissenya com un centre obert a països amb sistemes de defensa similars al d’Espanya i amb un alt component de digitalització i manteniment predictiu. Empresaris de la Comunitat Valenciana han conegut el projecte, que preveu ser operatiu en 2029 i generar 1.500 llocs de treball directes.