Ábalos accepta finalment declarar de forma voluntària dijous que ve i el Suprem li torna a citar per a este dia

L’ex ministre recula després que l’alt tribunal li advertira que estudiaria el suplicatori al Congrés

MADRID, 9 (EUROPA PRESS)

L’ex ministre de Transports José Luis Ábalos ha presentat un escrit este mateix dilluns acceptant declarar voluntàriament en el Tribunal Suprem (TS) pel ‘cas Koldo’ dijous que ve, després que l’instructor li avisara que no ho retardaria –com pretenia– i que estudiaria cursar el corresponent suplicatori davant del Congrés dels Diputats per a poder interrogar-ho. En conseqüència, l’alt tribunal li ha tornat a citar per al 12 de desembre.

L’alt tribunal va obrir causa contra Ábalos, sobre la base de l’exposició raonada enviada per l’Audiència Nacional (AN), que li atribuïa un paper principal en la presumpta trama, i li va oferir declarar voluntàriament dijous que ve, «amb caràcter previ a resoldre sobre la procedència d’elevar el corresponent suplicatori a la Presidència del Congrés dels Diputats», del que és membre i pel que està aforat davant del TS.

En resposta, Ábalos va traslladar al Suprem el seu interès a comparèixer voluntàriament però poc després va sol·licitar ajornar la cita, fixada per al 12 de desembre, explicant que fins al passat dia 5 no havia tingut accés a tot l’investigat, a causa de problemes informàtics, per la qual cosa no li donava temps a estudiar la causa a fons abans de prestar declaració «amb garanties».

En una interlocutòria, emès este mateix dilluns, Puente ha deixat sense efecte la citació raonant que, efectivament, correspon a Ábalos la decisió de comparèixer o no davant del TS, per ser aforat i no haver-se cursat el corresponent suplicatori al Congrés dels Diputats, però s’ha negat a retardar-la aclarint que este dret que li vas agafar no significa «que puga fer-ho en el moment que considere més oportú».

«S’entendrà fàcilment si es repara que, oferida la possibilitat de declarar de forma voluntària abans de procedir a adoptar la decisió pertinent sobre elevar o no el corresponent suplicatori, esta decisió no pot (ni ha de) quedar suspesa fins a tant aquell considere arribat el moment oportú per a prestar la seua declaració voluntària», ha dit.

Puente ha exposat que «això no només donaria pàbul al sorgiment d’eventuals dilacions indegudes, sinó que podria perjudicar també seriosament l’eficàcia de la investigació, que només es podrà dirigir en termes inculpatoris respecte de la persona aforada a partir del moment en el qual el suplicatori resultara concedit per la Càmera de la qual l’aforat forma part».

DECISIÓ «LEGÍTIMA» PERÒ AMB CONSEQÜÈNCIES

En el cas d’Ábalos, l’instructor ha subratllat que, si bé la decisió de demanar un ajornament de la seua declaració voluntària és «plenament legítima», sí «disposa de còpia de la totalitat de l’actuat», al que ha sumat que «és raonable considerar que ve coneixent, com quasi qualsevol altre ciutadà espanyol, a través dels mitjans de comunicació, el traç gruixut dels fets que se li atribuïxen».

Així li ha advertit que, en rebutjar la declaració voluntària del 12 de desembre, «jutja preferible per als seus legítims interessos» que el TS puga formular suplicatori abans d’escoltar-li, recordant-li a més que, si finalment ho cursa, li cridarà a declarar ja «amb l’estatus ple de l’investigat en un procés penal i amb obligació de comparèixer».

Després d’això, Ábalos ha presentat un nou escrit en el Suprem on ha mostrat la seua disposició a declarar voluntàriament a les 10:00 del 12 de desembre, tal com s’havia assenyalat al principi. En resposta, Puente ha tornat a fixar la compareixença per a este dia a esta hora, segons consta en una providència arreplegada per Europa Press.

Últimes notícies

El Valencia Basket tanca les eixides amb huit baixes i uns cinc milions ingressats

El Valencia Basket ha donat per conclòs el capítol d’eixides que preveia, amb huit baixes en la plantilla i uns cinc milions d’euros ingressats principalment per clàusules de rescissió.

Morant replica a Feijóo i acusa Mazón de ser l’“absentista” en la DANA de València

Diana Morant critica les paraules de Feijóo sobre l’absentisme laboral i assenyala Mazón i el Consell del PP per la seua actuació el dia de la DANA a València, acusant-los de no estar al seu lloc de treball.

Morant replica a Feijóo i acusa Mazón de ser el “vago i absentista” en la DANA de València

Diana Morant critica Alberto Núñez Feijóo per parlar d’absentisme laboral i acusa Carlos Mazón i el Consell del PP de no estar al seu lloc durant la DANA de València, que va deixar 230 víctimes mortals.

Tellado promet que un govern del PP acabarà amb la “delinqüència” del PSOE i el “carrusel delictiu”

Miguel Tellado acusa el Govern de Pedro Sánchez de afavorir la desigualtat entre territoris i parla d’un “carrusel delictiu”, mentre Juanfran Pérez Llorca reclama una excepcionalitat valenciana en el nou model de finançament per la DANA de 2024.

Les víctimes de la DANA rebutgen la Mesa de Treball i acusen la Generalitat d’ús partidista

L’Associació de Víctimes de la DANA 29 d’Octubre de 2024 ha anunciat que no acudirà a la tercera reunió de la Mesa Permanent de Treball perquè considera que la Generalitat està utilitzant este òrgan amb finalitats partidistes a favor del PP.

El Villarreal arranca la pretemporada sobre la gespa amb Iñigo Pérez al comandament

El Villarreal ha començat la pretemporada amb la primera sessió sobre la gespa dirigida per Iñigo Pérez i amb absències destacades per cessions i participació en el Mundial.

Quasi 300 conductors acaben davant del jutge en juny a la Comunitat Valenciana

La Guàrdia Civil ha posat a disposició judicial 287 conductors en juny a la Comunitat Valenciana per presumptes delictes contra la seguretat viària, sobretot per alcohol i per conduir sense permís.

Extingit l’incendi a la planta de reciclatge de Villena després de més de deu hores de treball

Els bombers han donat per extingit aquesta matinada l’incendi declarat dimecres en una planta de reciclatge de Villena, situat en una campa exterior i que va generar una densa columna de fum visible des de diversos punts.