Ábalos accepta finalment declarar de forma voluntària dijous que ve i el Suprem li torna a citar per a este dia

L’ex ministre recula després que l’alt tribunal li advertira que estudiaria el suplicatori al Congrés

MADRID, 9 (EUROPA PRESS)

L’ex ministre de Transports José Luis Ábalos ha presentat un escrit este mateix dilluns acceptant declarar voluntàriament en el Tribunal Suprem (TS) pel ‘cas Koldo’ dijous que ve, després que l’instructor li avisara que no ho retardaria –com pretenia– i que estudiaria cursar el corresponent suplicatori davant del Congrés dels Diputats per a poder interrogar-ho. En conseqüència, l’alt tribunal li ha tornat a citar per al 12 de desembre.

L’alt tribunal va obrir causa contra Ábalos, sobre la base de l’exposició raonada enviada per l’Audiència Nacional (AN), que li atribuïa un paper principal en la presumpta trama, i li va oferir declarar voluntàriament dijous que ve, «amb caràcter previ a resoldre sobre la procedència d’elevar el corresponent suplicatori a la Presidència del Congrés dels Diputats», del que és membre i pel que està aforat davant del TS.

En resposta, Ábalos va traslladar al Suprem el seu interès a comparèixer voluntàriament però poc després va sol·licitar ajornar la cita, fixada per al 12 de desembre, explicant que fins al passat dia 5 no havia tingut accés a tot l’investigat, a causa de problemes informàtics, per la qual cosa no li donava temps a estudiar la causa a fons abans de prestar declaració «amb garanties».

En una interlocutòria, emès este mateix dilluns, Puente ha deixat sense efecte la citació raonant que, efectivament, correspon a Ábalos la decisió de comparèixer o no davant del TS, per ser aforat i no haver-se cursat el corresponent suplicatori al Congrés dels Diputats, però s’ha negat a retardar-la aclarint que este dret que li vas agafar no significa «que puga fer-ho en el moment que considere més oportú».

«S’entendrà fàcilment si es repara que, oferida la possibilitat de declarar de forma voluntària abans de procedir a adoptar la decisió pertinent sobre elevar o no el corresponent suplicatori, esta decisió no pot (ni ha de) quedar suspesa fins a tant aquell considere arribat el moment oportú per a prestar la seua declaració voluntària», ha dit.

Puente ha exposat que «això no només donaria pàbul al sorgiment d’eventuals dilacions indegudes, sinó que podria perjudicar també seriosament l’eficàcia de la investigació, que només es podrà dirigir en termes inculpatoris respecte de la persona aforada a partir del moment en el qual el suplicatori resultara concedit per la Càmera de la qual l’aforat forma part».

DECISIÓ «LEGÍTIMA» PERÒ AMB CONSEQÜÈNCIES

En el cas d’Ábalos, l’instructor ha subratllat que, si bé la decisió de demanar un ajornament de la seua declaració voluntària és «plenament legítima», sí «disposa de còpia de la totalitat de l’actuat», al que ha sumat que «és raonable considerar que ve coneixent, com quasi qualsevol altre ciutadà espanyol, a través dels mitjans de comunicació, el traç gruixut dels fets que se li atribuïxen».

Així li ha advertit que, en rebutjar la declaració voluntària del 12 de desembre, «jutja preferible per als seus legítims interessos» que el TS puga formular suplicatori abans d’escoltar-li, recordant-li a més que, si finalment ho cursa, li cridarà a declarar ja «amb l’estatus ple de l’investigat en un procés penal i amb obligació de comparèixer».

Després d’això, Ábalos ha presentat un nou escrit en el Suprem on ha mostrat la seua disposició a declarar voluntàriament a les 10:00 del 12 de desembre, tal com s’havia assenyalat al principi. En resposta, Puente ha tornat a fixar la compareixença per a este dia a esta hora, segons consta en una providència arreplegada per Europa Press.

Últimes notícies

Cerquen un home desaparegut mentre es banyava en una platja d’Almassora

Equips de Bombers, Salvament Marítim, Guardia Civil i serveis sanitaris busquen des de primera hora de la vesprada un home que uns veïns han vist desaparèixer en l’aigua a la platja del Pla de la Torre d’Almassora.

Carlos Espí, millor jugador sub-23 de LaLiga EA Sports després del seu primer any en Primera

El davanter del Levante Carlos Espí, autor d’onze gols en la seua estrena en Primera Divisió amb només 20 anys, és reconegut com a millor jugador sub-23 de LaLiga EA Sports 2025-2026.

Xàtiva s’acosta als 40 graus i la Comunitat registra les màximes més altes d’Espanya

La Comunitat Valenciana ha marcat este dijous les temperatures màximes més altes d’Espanya, amb 38,2 graus a Xàtiva i valors molt elevats en diverses localitats de València i Alacant.

La Comunitat encapçala les temperatures d’Espanya amb quasi 40 graus a Xàtiva

La Comunitat Valenciana registra este dijous les temperatures màximes més altes d’Espanya, amb fins a 38,2 graus a Xàtiva i valors molt elevats en el prelitoral valencià.

El Valencia Basket fitxa l’alera internacional Helena Pueyo per a dos temporades

El Valencia Basket, vigent campió de Lliga i Copa de la Reina, incorpora l’alera internacional Helena Pueyo per a les pròximes dues temporades després de destacar al Casademont Zaragoza i amb la selecció espanyola.

Rovira defensa els pressupostos de 2026 com a útils i justos i reclama ajuda a Pedro Sánchez

El conseller d’Economia, Hisenda i Administració Pública, José Antonio Rovira, defensa que els pressupostos de la Generalitat per a 2026, de 33.305 milions, són útils i justos per als valencians i exigeix al Govern un fons de nivellació i el pagament del deute pendent en dependència i sanitat.

Detingut un home per la mort violenta d’un jove valencià a Casp

La Guàrdia Civil deté un home per la seua presumpta implicació en l’homicidi d’un jove valencià de 27 anys en una baralla a Casp (Saragossa), després d’un ampli dispositiu de busca per camins i zona de muntanya.

Una professora d’Alcoi agredida per impedir que un home sense autorització s’emportara un alumne

Una professora del CEIP El Romeral d’Alcoi ha sigut agredida presumptament per la parella de la mare d’un alumne en negar-se a entregar-li el xiquet sense l’autorització familiar requerida. El centre va activar el protocol d’agressió al professorat i el pla PREVI, i la comunitat educativa ha reaccionat amb una concentració de rebuig.