Ábalos accepta finalment declarar de forma voluntària dijous que ve i el Suprem li torna a citar per a este dia

L’ex ministre recula després que l’alt tribunal li advertira que estudiaria el suplicatori al Congrés

MADRID, 9 (EUROPA PRESS)

L’ex ministre de Transports José Luis Ábalos ha presentat un escrit este mateix dilluns acceptant declarar voluntàriament en el Tribunal Suprem (TS) pel ‘cas Koldo’ dijous que ve, després que l’instructor li avisara que no ho retardaria –com pretenia– i que estudiaria cursar el corresponent suplicatori davant del Congrés dels Diputats per a poder interrogar-ho. En conseqüència, l’alt tribunal li ha tornat a citar per al 12 de desembre.

L’alt tribunal va obrir causa contra Ábalos, sobre la base de l’exposició raonada enviada per l’Audiència Nacional (AN), que li atribuïa un paper principal en la presumpta trama, i li va oferir declarar voluntàriament dijous que ve, “amb caràcter previ a resoldre sobre la procedència d’elevar el corresponent suplicatori a la Presidència del Congrés dels Diputats”, del que és membre i pel que està aforat davant del TS.

En resposta, Ábalos va traslladar al Suprem el seu interès a comparèixer voluntàriament però poc després va sol·licitar ajornar la cita, fixada per al 12 de desembre, explicant que fins al passat dia 5 no havia tingut accés a tot l’investigat, a causa de problemes informàtics, per la qual cosa no li donava temps a estudiar la causa a fons abans de prestar declaració “amb garanties”.

En una interlocutòria, emès este mateix dilluns, Puente ha deixat sense efecte la citació raonant que, efectivament, correspon a Ábalos la decisió de comparèixer o no davant del TS, per ser aforat i no haver-se cursat el corresponent suplicatori al Congrés dels Diputats, però s’ha negat a retardar-la aclarint que este dret que li vas agafar no significa “que puga fer-ho en el moment que considere més oportú”.

“S’entendrà fàcilment si es repara que, oferida la possibilitat de declarar de forma voluntària abans de procedir a adoptar la decisió pertinent sobre elevar o no el corresponent suplicatori, esta decisió no pot (ni ha de) quedar suspesa fins a tant aquell considere arribat el moment oportú per a prestar la seua declaració voluntària”, ha dit.

Puente ha exposat que “això no només donaria pàbul al sorgiment d’eventuals dilacions indegudes, sinó que podria perjudicar també seriosament l’eficàcia de la investigació, que només es podrà dirigir en termes inculpatoris respecte de la persona aforada a partir del moment en el qual el suplicatori resultara concedit per la Càmera de la qual l’aforat forma part”.

DECISIÓ “LEGÍTIMA” PERÒ AMB CONSEQÜÈNCIES

En el cas d’Ábalos, l’instructor ha subratllat que, si bé la decisió de demanar un ajornament de la seua declaració voluntària és “plenament legítima”, sí “disposa de còpia de la totalitat de l’actuat”, al que ha sumat que “és raonable considerar que ve coneixent, com quasi qualsevol altre ciutadà espanyol, a través dels mitjans de comunicació, el traç gruixut dels fets que se li atribuïxen”.

Així li ha advertit que, en rebutjar la declaració voluntària del 12 de desembre, “jutja preferible per als seus legítims interessos” que el TS puga formular suplicatori abans d’escoltar-li, recordant-li a més que, si finalment ho cursa, li cridarà a declarar ja “amb l’estatus ple de l’investigat en un procés penal i amb obligació de comparèixer”.

Després d’això, Ábalos ha presentat un nou escrit en el Suprem on ha mostrat la seua disposició a declarar voluntàriament a les 10:00 del 12 de desembre, tal com s’havia assenyalat al principi. En resposta, Puente ha tornat a fixar la compareixença per a este dia a esta hora, segons consta en una providència arreplegada per Europa Press.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Marcelino apel·la a la millor versió del Vila-real per a afermar la tercera plaça a Girona

Marcelino García Toral insistix que el Vila-real ha d'oferir la seua millor versió en el camp del Girona per a fer un pas clau en la lluita per la tercera plaça i la classificació a la Champions.

El Consell eleva un 22% les ajudes a la innovació fins a 59 milions d’euros

El Consell incrementa un 22% el pressupost d'ajudes del Ivace+i Innovació fins a 59 milions, amb menys tràmits i major impacte exigit en les empreses.

Localitzen en internet un manuscrit del segle XVII desaparegut a València fa més de cent anys

La Policia de la Generalitat ha localitzat en una web de compravenda un manuscrit del segle XVII del Gremi de Velluters, desaparegut del Col·legi de l'Art Major de la Seda a inicis del segle XX i lloc en venda per 71.900 euros.

Un any i mig després de la dana encara queden 471 ascensors sense reparar a València

La dana d'octubre de 2024 va deixar inutilitzats 7.530 ascensors en vivendes de València i, any i mig després, encara queden 471 per reparar o substituir, molts bloquejats pel cost i la complexitat de les obres.

Domingo estable i solejat en la Comunitat Valenciana amb lleuger ascens de les temperatures

La Comunitat Valenciana viu un diumenge estable, amb intervals de núvols alts, temperatures a l'alça i vent fluix variable, que guanyarà component este i sud a la vesprada. El dilluns es mantindrà l'ambient tranquil, amb lleuger descens de les màximes a València i Castelló i canvis en el vent i l'estat de la mar.

Rescaten a una dona bloquejada en una via ferrata d’Argelita per una fallada en el mosquetó

Bombers del Consorci de Castelló han rescatat en la via ferrata d'Argelita a una dona que va quedar bloquejada a uns 20 metres d'altura per un problema amb el mosquetó dels seus caps d'ancoratge.

El SanSan 2026 tanca edició després de cancel·lar la seua primera jornada pel vent

El SanSan Festival 2026 conclou esta nit a Benicàssim després de reprogramar part dels concerts anul·lats el dijous per les fortes ratxes de vent i mantindre sense canvis el cartell del dissabte.

Queden en llibertat els dos germans detinguts per la presumpta violació d’una dona en un cotxe a València

La jutgessa de Violència sobre la Dona de València deixa en llibertat provisional als dos germans detinguts per una presumpta violació en un cotxe en el barri de Malilla al no existir denúncia de la víctima.