Ábalos accepta finalment declarar de forma voluntària dijous que ve i el Suprem li torna a citar per a este dia

L’ex ministre recula després que l’alt tribunal li advertira que estudiaria el suplicatori al Congrés

MADRID, 9 (EUROPA PRESS)

L’ex ministre de Transports José Luis Ábalos ha presentat un escrit este mateix dilluns acceptant declarar voluntàriament en el Tribunal Suprem (TS) pel ‘cas Koldo’ dijous que ve, després que l’instructor li avisara que no ho retardaria –com pretenia– i que estudiaria cursar el corresponent suplicatori davant del Congrés dels Diputats per a poder interrogar-ho. En conseqüència, l’alt tribunal li ha tornat a citar per al 12 de desembre.

L’alt tribunal va obrir causa contra Ábalos, sobre la base de l’exposició raonada enviada per l’Audiència Nacional (AN), que li atribuïa un paper principal en la presumpta trama, i li va oferir declarar voluntàriament dijous que ve, “amb caràcter previ a resoldre sobre la procedència d’elevar el corresponent suplicatori a la Presidència del Congrés dels Diputats”, del que és membre i pel que està aforat davant del TS.

En resposta, Ábalos va traslladar al Suprem el seu interès a comparèixer voluntàriament però poc després va sol·licitar ajornar la cita, fixada per al 12 de desembre, explicant que fins al passat dia 5 no havia tingut accés a tot l’investigat, a causa de problemes informàtics, per la qual cosa no li donava temps a estudiar la causa a fons abans de prestar declaració “amb garanties”.

En una interlocutòria, emès este mateix dilluns, Puente ha deixat sense efecte la citació raonant que, efectivament, correspon a Ábalos la decisió de comparèixer o no davant del TS, per ser aforat i no haver-se cursat el corresponent suplicatori al Congrés dels Diputats, però s’ha negat a retardar-la aclarint que este dret que li vas agafar no significa “que puga fer-ho en el moment que considere més oportú”.

“S’entendrà fàcilment si es repara que, oferida la possibilitat de declarar de forma voluntària abans de procedir a adoptar la decisió pertinent sobre elevar o no el corresponent suplicatori, esta decisió no pot (ni ha de) quedar suspesa fins a tant aquell considere arribat el moment oportú per a prestar la seua declaració voluntària”, ha dit.

Puente ha exposat que “això no només donaria pàbul al sorgiment d’eventuals dilacions indegudes, sinó que podria perjudicar també seriosament l’eficàcia de la investigació, que només es podrà dirigir en termes inculpatoris respecte de la persona aforada a partir del moment en el qual el suplicatori resultara concedit per la Càmera de la qual l’aforat forma part”.

DECISIÓ “LEGÍTIMA” PERÒ AMB CONSEQÜÈNCIES

En el cas d’Ábalos, l’instructor ha subratllat que, si bé la decisió de demanar un ajornament de la seua declaració voluntària és “plenament legítima”, sí “disposa de còpia de la totalitat de l’actuat”, al que ha sumat que “és raonable considerar que ve coneixent, com quasi qualsevol altre ciutadà espanyol, a través dels mitjans de comunicació, el traç gruixut dels fets que se li atribuïxen”.

Així li ha advertit que, en rebutjar la declaració voluntària del 12 de desembre, “jutja preferible per als seus legítims interessos” que el TS puga formular suplicatori abans d’escoltar-li, recordant-li a més que, si finalment ho cursa, li cridarà a declarar ja “amb l’estatus ple de l’investigat en un procés penal i amb obligació de comparèixer”.

Després d’això, Ábalos ha presentat un nou escrit en el Suprem on ha mostrat la seua disposició a declarar voluntàriament a les 10:00 del 12 de desembre, tal com s’havia assenyalat al principi. En resposta, Puente ha tornat a fixar la compareixença per a este dia a esta hora, segons consta en una providència arreplegada per Europa Press.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Un jutjat obliga a València a actuar contra el soroll dels festivals a la Ciutat de les Arts

Una sentència reconeix que el soroll dels festivals a la Ciutat de les Arts vulnera drets fonamentals dels veïns i ordena a l'Ajuntament adoptar mesures, inclosa la possible reubicació dels esdeveniments.

Ciutadans demana ser acusació popular en la causa de les vivendes protegides de la Platja de Sant Joan

Ciutadans sol·licita personar-se com a acusació popular en la investigació judicial per les presumptes irregularitats en l'adjudicació de vivendes de protecció pública a la Platja de Sant Joan, a Alacant.

Més de 550 corredors desafiaran les escales del Gran Hotel Bali en la Pujada Vertical

La XX Pujada Vertical al Gran Hotel Bali reunirà este dissabte a Benidorm a més de 550 esportistes, inclosos els millors especialistes del circuit mundial de carreres de gratacels.

València impulsa la recuperació dels seus ponts històrics i prioritza el de San José

L'Ajuntament de València aferma el pla de conservació dels cinc ponts històrics i concentra ara els treballs en el Pont de San José, on ja s'ha actuat en nou dels seus tretze arcs.

L’alberg i centre d’experiències mediterrànies de Tabarca reobri amb nova oferta sostenible

L'alberg i centre d'experiències mediterrànies de l'illa de Tabarca reobri després d'una renovació sostenible, amb tallers gastronòmics, rutes guiades i activitats astronòmiques per a desestacionalitzar el turisme en la Costa Blanca.

Awa Fam afronta la Copa de la Reina centrada en el València Basket malgrat la seua condició de possible número u del draft WNBA

Awa Fam, interior del València Basket i una de les grans favorites al número u del draft de la WNBA, afronta la Copa de la Reina centrada en ajudar al seu equip i no a millorar la seua posició en el sorteig estatunidenc.

La Comunitat Valenciana es consolida com a gran node logístic europeu amb el nou centre de JYSK a Almenara

La Generalitat destaca a la Comunitat Valenciana com a gran node logístic i industrial europeu gràcies a la inversió de 300 milions d'euros de JYSK en un macrocentre a Almenara, que generarà més de 250 ocupacions i reforçarà la xarxa de distribució a Espanya, Portugal i el Marroc.

L’alta velocitat Madrid-València reduïx la velocitat en un tram de Tarancón per problemes en la via

La línia d'alta velocitat Madrid-València manté limitada la velocitat en un tram de 163 metres a l'altura de Tarancón per problemes en el carril, amb impacte mínim en els temps de viatge, segons Adif.