Ábalos accepta finalment declarar de forma voluntària dijous que ve i el Suprem li torna a citar per a este dia

L’ex ministre recula després que l’alt tribunal li advertira que estudiaria el suplicatori al Congrés

MADRID, 9 (EUROPA PRESS)

L’ex ministre de Transports José Luis Ábalos ha presentat un escrit este mateix dilluns acceptant declarar voluntàriament en el Tribunal Suprem (TS) pel ‘cas Koldo’ dijous que ve, després que l’instructor li avisara que no ho retardaria –com pretenia– i que estudiaria cursar el corresponent suplicatori davant del Congrés dels Diputats per a poder interrogar-ho. En conseqüència, l’alt tribunal li ha tornat a citar per al 12 de desembre.

L’alt tribunal va obrir causa contra Ábalos, sobre la base de l’exposició raonada enviada per l’Audiència Nacional (AN), que li atribuïa un paper principal en la presumpta trama, i li va oferir declarar voluntàriament dijous que ve, «amb caràcter previ a resoldre sobre la procedència d’elevar el corresponent suplicatori a la Presidència del Congrés dels Diputats», del que és membre i pel que està aforat davant del TS.

En resposta, Ábalos va traslladar al Suprem el seu interès a comparèixer voluntàriament però poc després va sol·licitar ajornar la cita, fixada per al 12 de desembre, explicant que fins al passat dia 5 no havia tingut accés a tot l’investigat, a causa de problemes informàtics, per la qual cosa no li donava temps a estudiar la causa a fons abans de prestar declaració «amb garanties».

En una interlocutòria, emès este mateix dilluns, Puente ha deixat sense efecte la citació raonant que, efectivament, correspon a Ábalos la decisió de comparèixer o no davant del TS, per ser aforat i no haver-se cursat el corresponent suplicatori al Congrés dels Diputats, però s’ha negat a retardar-la aclarint que este dret que li vas agafar no significa «que puga fer-ho en el moment que considere més oportú».

«S’entendrà fàcilment si es repara que, oferida la possibilitat de declarar de forma voluntària abans de procedir a adoptar la decisió pertinent sobre elevar o no el corresponent suplicatori, esta decisió no pot (ni ha de) quedar suspesa fins a tant aquell considere arribat el moment oportú per a prestar la seua declaració voluntària», ha dit.

Puente ha exposat que «això no només donaria pàbul al sorgiment d’eventuals dilacions indegudes, sinó que podria perjudicar també seriosament l’eficàcia de la investigació, que només es podrà dirigir en termes inculpatoris respecte de la persona aforada a partir del moment en el qual el suplicatori resultara concedit per la Càmera de la qual l’aforat forma part».

DECISIÓ «LEGÍTIMA» PERÒ AMB CONSEQÜÈNCIES

En el cas d’Ábalos, l’instructor ha subratllat que, si bé la decisió de demanar un ajornament de la seua declaració voluntària és «plenament legítima», sí «disposa de còpia de la totalitat de l’actuat», al que ha sumat que «és raonable considerar que ve coneixent, com quasi qualsevol altre ciutadà espanyol, a través dels mitjans de comunicació, el traç gruixut dels fets que se li atribuïxen».

Així li ha advertit que, en rebutjar la declaració voluntària del 12 de desembre, «jutja preferible per als seus legítims interessos» que el TS puga formular suplicatori abans d’escoltar-li, recordant-li a més que, si finalment ho cursa, li cridarà a declarar ja «amb l’estatus ple de l’investigat en un procés penal i amb obligació de comparèixer».

Després d’això, Ábalos ha presentat un nou escrit en el Suprem on ha mostrat la seua disposició a declarar voluntàriament a les 10:00 del 12 de desembre, tal com s’havia assenyalat al principi. En resposta, Puente ha tornat a fixar la compareixença per a este dia a esta hora, segons consta en una providència arreplegada per Europa Press.

Últimes notícies

Cultura reclama una resposta unitària i coordinada pel robatori del Tresor de Villena

La Conselleria de Cultura ha exigit una resposta conjunta amb el Ministeri i les autonomies després del robatori del Tresor de Villena, que s’emmarca en una onada de colps contra museus espanyols i europeus. El Govern valencià insistix que no és un cas aïllat i demana reforçar la cooperació i revisar els protocols de seguretat.

Les platges de Guardamar i Torrevieja registren xicotets meteotsunamis este divendres

Les platges de Guardamar del Segura i Torrevieja han registrat este divendres al migdia xicotets meteotsunamis i no es descarta que es repetisquen al llarg de la vesprada. Les oscil·lacions han sigut suaus i, tot i que a Torrevieja oneja la bandera verda en quasi totes les platges, a Guardamar es mantenen les banderes roges per precaució.

El termòmetre es desploma fins a 12 graus en un dia i Vinaròs es queda en 31,8

Les temperatures màximes han baixat fins a 12 graus en punts de la Comunitat Valenciana, amb una màxima de 31,8 a Vinaròs com a valor més alt del dia.

Els veïns desallotjats per l’incendi d’El Saler poden tornar a casa esta vesprada

Unes 160 persones desallotjades de vivendes i càmpings d’El Saler poden tornar ja a casa després que l’incendi haja quedat estabilitzat, encara que continua sense estar controlat.

València viu el juliol i agost més càlids des que hi ha registres

Aemet ha confirmat que el període juliol-agost d’enguany serà el més càlid registrat a València almenys des de 1869, amb temperatures molt per damunt del normal des de mitjan maig.

Antifrau tanca la investigació sobre la plaça provincial de la parella de Pérez Llorca

L’Agència Valenciana Antifrau ha arxivat la investigació sobre l’accés de la parella de Juanfran Pérez Llorca a una plaça de secretaria de direcció en la Diputació de València, en constatar que es van complir els requisits legals. L’òrgan manté dubtes sobre la urgència de la cobertura però dona per tancat l’expedient perquè la treballadora no s’ha presentat a la provisió definitiva.

Els bombers donen per estabilitzat l’incendi intencionat de la Devesa de El Saler

L’incendi forestal declarat dijous a la Devesa de El Saler, confirmat com a intencionat, ha sigut donat per estabilitzat pels bombers municipals i Emergències de la Generalitat.

Arriba per mar l’equip clau del nou centre de protonteràpia de València

La Conselleria de Sanitat ha rebut per via marítima els primers components del sistema de protonteràpia connectat a l’Hospital La Fe, finançat per la Fundació Amancio Ortega, i preveu tractar el primer pacient abans que acabe 2027.