El 112 incorpora un sistema de geolocalització de trucades des del mòbil

La consellera de Justícia, Interior i Administració Pública, Gabriela Bravo, i el director general de Protecció Civil i Emergències del Ministeri, Leonardo Marcos, han presentat este dijous al Centre de Coordinació d’Emergències de la Generalitat sistema de Localització Mòbil Avançada (AML, per les sigles en anglés).

Es tracta d’una tecnologia que permet precisar en un radi de 15 a 20 metres aproximadament la ubicació de les persones que truquen al 112 quan es troben en una situació d’emergència, gràcies a la informació que facilita el telèfon mòbil, mentre que amb la tecnologia tradicional la precisió oscil·lava aproximadament entre 2 i 5 quilòmetres a les àrees urbanes, i entre 40 i 50 quilòmetres a zones muntanyoses.

Gabriela Bravo ha considerat “molt prometedor este avanç tecnològic al servei de la ciutadania, que millora la capacitat de resposta dels operatius d’emergències i suposa un salt qualitatiu considerable del qual es beneficiaran tots els espanyols i espanyoles gràcies al treball coordinat entre la Generalitat i el Govern”.

Per part seua, Leonardo Marcos ha assenyalat que la tecnologia AML suposa un gran “avanç que permetrà als serveis d’emergència reduir els temps de resposta i, per tant, salvar vides”. El director general també ha destacat el paper rellevant que el personal tècnic del 112 valencià han tingut en el desenvolupament del programari que permet la recepció i distribució de missatges.

 

A més de dissenyar el programari, la Comunitat Valenciana ha estat l’encarregada d’executar la primera fase de desenvolupament del sistema i de formar tot el personal tècnic en el maneig de la tecnologia. Al mes d’abril va començar les primeres proves per al desplegament de l’AML i al juny es van incorporar Catalunya i les Canàries. Posteriorment, s’hi han anat sumant Galícia, Múrcia, Aragó, Madrid, La Rioja, Cantàbria, Balears i Castella i Lleó i en un futur pròxim s’hi incorporaran la resta. Actualment, al voltant del 65% de la població viu a un territori cobert per esta tecnologia.

Reducció de l’àrea de cerca

 

La informació facilitada pel sistema AML és molt més precisa que la que es rep actualment, que només té en compte la posició de l’antena de telefonia. En els casos en què el ciutadà no és capaç d’identificar clarament el punt on es troba, esta tecnologia permet reduir l’àrea de cerca des de centenars de metres, o quilòmetres en àrees rurals, a uns pocs metres, cosa que suposa una ajuda fonamental per disminuir els temps de resposta.

El desplegament del sistema AML ha estat possible gràcies al treball conjunt de la Conselleria de Justícia i Interior i de la Direcció General de Protecció Civil i Emergències del Ministeri de l’Interior, que ha coordinat el desenvolupament del projecte amb els serveis autonòmics d’emergències, la Secretaria d’Estat de Seguretat del Ministeri de l’Interior, les Secretaries d’Estat de Telecomunicacions i Infraestructures Digitals i de Digitalització i Intel·ligència Artificial del Ministeri d’Afers Econòmics i Transformació Digital, així com els operadors de telefonia mòbil i Google.

El Centre de Coordinació d’Emergència de la Generalitat ha desenvolupat el programari de recepció i distribució dels missatges que, des de la seua activació per Google, generen els telèfons mòbils quan es produeix una trucada d’emergència.

Els organismes estatals, per part seua, han facilitat les infraestructures i el suport necessaris per al funcionament d’este programari. A més, la Direcció General ha coordinat amb Google l’Acord per a l’activació del servei de geolocalització a Espanya als dispositius amb sistema Android. L’activació del servei per als telèfons amb sistema IOS s’espera per al primer semestre del 2022.

Amb la posada en marxa de l’AML, que ja està operatiu a més de 25 països de tot el món, entre els quals hi ha la majoria dels països d’Europa, els serveis d’emergència espanyols donen així compliment al qual estableix el Codi Europeu de Comunicacions Electròniques (Directiva UE 1972/2018).

 

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive
Anuncios

Últimes notícies

Catalá sosté la legalitat de l’Ajuntament després de l’obertura de diligències per prevaricació

María José Catalá assegura que la investigació de la Fiscalia Anticorrupció per presumpta prevaricació i tràfic d'influències és un tràmit habitual i defén la transparència en la recol·locació de personal de l'extint Consorci València 2007.

Anticorrupció obri una investigació a l’alcaldessa de València i a la presidenta del Port per presumpta trama de col·locacions

La Fiscalia Anticorrupció investiga a l'alcaldessa de València, a la presidenta del Port i a altres càrrecs i funcionaris per presumpta prevaricació i tràfic d'influències en processos de selecció de personal denunciats per Compromís i la IGAE.

Cinc dels sis tècnics citats no acudixen a la comissió per les vivendes públiques d’Alacant

Cinc dels sis tècnics municipals citats a la comissió que investiga l'adjudicació de vivendes de protecció pública a la Platja de Sant Joan no han comparegut, generant crítiques de l'oposició per falta de transparència i accés a la documentació.

PHotoESPAÑA 2026 aposta per una mirada femenina i experimental amb més de 300 artistes

PHotoESPAÑA 2026 reunix l'obra de més de 300 artistes en prop de cent exposicions amb una marcada perspectiva femenina i una forta vocació experimental. Madrid és l'epicentre d'un festival que s'estén per altres ciutats espanyoles i arriba fins a Asunción.

Bernabé vincula la investigació al Consorci València 2007 amb la mala gestió que, assegura, torna amb el PP

Pilar Bernabé recorda el rescat del Consorci València 2007 i la condonació de 400 milions mentres lamenta que la Fiscalia investigue de nou possibles irregularitats en la gestió sota l'actual govern municipal.

La Comunitat Valenciana consolida el seu lideratge en trasplantaments de cor gràcies a la donació i a l’excel·lència mèdica

La Comunitat Valenciana encapçala els trasplantaments de cor a Espanya, amb rècord històric a l'Hospital La Fe, i testimoniatges com els de Cova i María que exemplifiquen una autèntica segona vida.

Sergio García afronta el seu moment més delicat i obri dubtes sobre el seu futur

Sergio García travessa als 46 anys una crisi profunda de joc i confiança, que li fa plantejar-se el seu futur després d'un Masters d'Augusta ple de dubtes i frustració.

Els embassaments del Xúquer se situen en el 68,1% i els del Segura pugen al 56,6% de la seua capacitat

Els embassaments de la conca del Xúquer aconseguixen el 68,1% de la seua capacitat i els del Segura el 56,6%, amb increments respecte a l'última setmana i a la mitjana de l'última dècada, en un context de reserves hídriques estatals al 83,7%.