10.2 C
València
Dissabte, 3 gener, 2026

El 112 incorpora un sistema de geolocalització de trucades des del mòbil

La consellera de Justícia, Interior i Administració Pública, Gabriela Bravo, i el director general de Protecció Civil i Emergències del Ministeri, Leonardo Marcos, han presentat este dijous al Centre de Coordinació d’Emergències de la Generalitat sistema de Localització Mòbil Avançada (AML, per les sigles en anglés).

Es tracta d’una tecnologia que permet precisar en un radi de 15 a 20 metres aproximadament la ubicació de les persones que truquen al 112 quan es troben en una situació d’emergència, gràcies a la informació que facilita el telèfon mòbil, mentre que amb la tecnologia tradicional la precisió oscil·lava aproximadament entre 2 i 5 quilòmetres a les àrees urbanes, i entre 40 i 50 quilòmetres a zones muntanyoses.

Gabriela Bravo ha considerat “molt prometedor este avanç tecnològic al servei de la ciutadania, que millora la capacitat de resposta dels operatius d’emergències i suposa un salt qualitatiu considerable del qual es beneficiaran tots els espanyols i espanyoles gràcies al treball coordinat entre la Generalitat i el Govern”.

Per part seua, Leonardo Marcos ha assenyalat que la tecnologia AML suposa un gran “avanç que permetrà als serveis d’emergència reduir els temps de resposta i, per tant, salvar vides”. El director general també ha destacat el paper rellevant que el personal tècnic del 112 valencià han tingut en el desenvolupament del programari que permet la recepció i distribució de missatges.

 

A més de dissenyar el programari, la Comunitat Valenciana ha estat l’encarregada d’executar la primera fase de desenvolupament del sistema i de formar tot el personal tècnic en el maneig de la tecnologia. Al mes d’abril va començar les primeres proves per al desplegament de l’AML i al juny es van incorporar Catalunya i les Canàries. Posteriorment, s’hi han anat sumant Galícia, Múrcia, Aragó, Madrid, La Rioja, Cantàbria, Balears i Castella i Lleó i en un futur pròxim s’hi incorporaran la resta. Actualment, al voltant del 65% de la població viu a un territori cobert per esta tecnologia.

Reducció de l’àrea de cerca

 

La informació facilitada pel sistema AML és molt més precisa que la que es rep actualment, que només té en compte la posició de l’antena de telefonia. En els casos en què el ciutadà no és capaç d’identificar clarament el punt on es troba, esta tecnologia permet reduir l’àrea de cerca des de centenars de metres, o quilòmetres en àrees rurals, a uns pocs metres, cosa que suposa una ajuda fonamental per disminuir els temps de resposta.

El desplegament del sistema AML ha estat possible gràcies al treball conjunt de la Conselleria de Justícia i Interior i de la Direcció General de Protecció Civil i Emergències del Ministeri de l’Interior, que ha coordinat el desenvolupament del projecte amb els serveis autonòmics d’emergències, la Secretaria d’Estat de Seguretat del Ministeri de l’Interior, les Secretaries d’Estat de Telecomunicacions i Infraestructures Digitals i de Digitalització i Intel·ligència Artificial del Ministeri d’Afers Econòmics i Transformació Digital, així com els operadors de telefonia mòbil i Google.

El Centre de Coordinació d’Emergència de la Generalitat ha desenvolupat el programari de recepció i distribució dels missatges que, des de la seua activació per Google, generen els telèfons mòbils quan es produeix una trucada d’emergència.

Els organismes estatals, per part seua, han facilitat les infraestructures i el suport necessaris per al funcionament d’este programari. A més, la Direcció General ha coordinat amb Google l’Acord per a l’activació del servei de geolocalització a Espanya als dispositius amb sistema Android. L’activació del servei per als telèfons amb sistema IOS s’espera per al primer semestre del 2022.

Amb la posada en marxa de l’AML, que ja està operatiu a més de 25 països de tot el món, entre els quals hi ha la majoria dels països d’Europa, els serveis d’emergència espanyols donen així compliment al qual estableix el Codi Europeu de Comunicacions Electròniques (Directiva UE 1972/2018).

 

Últimes notícies

Així van transcórrer els missatges entre Feijóo i Mazón la nit de la DANA

El lliurament dels missatges d'Alberto Núñez Feijóo completa la seqüència del xat amb Carlos Mazón durant la DANA del 29 d'octubre de 2024. L'intercanvi reflectix problemes de comunicació, dubtes sobre víctimes i coordinació institucional.

PSOE i Compromís acusen a Feijóo de prioritzar el relat en la dana i demanen la seua dimissió

PSOE i Compromís han carregat contra Feijóo pels missatges enviats a Mazón la nit de la dana, que al seu juí proven que el PP va cuidar el relat i no a les víctimes.

Feijóo va animar a Mazón a liderar la comunicació el 29-O per considerar-la clau

Els WhatsApp aportats al jutjat mostren que Feijóo va instar a Mazón a portar la iniciativa informativa durant la DANA del 29-O i va oferir desplaçar-se immediatament.

La nova passarel·la del CEIP Joan XXIII a Torrent obrirà després del Nadal

La Generalitat posarà en servici després del Nadal la nova passarel·la del CEIP Joan XXIII, que reposa la destruïda per la DANA i permetrà creuar el barranc de Poio amb seguretat. L'obra incorpora accessibilitat i criteris de resiliència.

Utiel tornarà a batre rècord amb un Tortell de Reis de 60 metres

La Tahona d'Utiel elaborarà un tortell de 60 metres per a un berenar amb xocolate a les 18.00. El dolç, amb 90 peces, podrà servir a 2.700 persones.

Pérez Llorca encadena quasi mig centenar d’actes en el seu primer mes com president

El president ha centrat la seua agenda en la gestió de la DANA, els efectes de les intenses pluges i la coordinació institucional. En paral·lel, ha participat en actes nadalencs, de condemna de la violència masclista i en la recepció del Dia de la Constitució.

València, Torrent i Requena activen plans davant l’onada de fred

Diversos consistoris han activat operatius pel descens tèrmic previst. València tindrà cinc centres oberts la nit de Reis; Requena ha llançat avisos i Torrent habilita espais.

La Comunitat Valenciana va liderar 2025 amb un 36,1% més de matriculacions fins a 128.321; Espanya va pujar un 12,9%

La Comunitat Valenciana va registrar el major creixement del país en 2025 per la recuperació després de la dana. L'impuls dels electrificats i la demanda de particulars van marcar l'any.