El 112 incorpora un sistema de geolocalització de trucades des del mòbil

La consellera de Justícia, Interior i Administració Pública, Gabriela Bravo, i el director general de Protecció Civil i Emergències del Ministeri, Leonardo Marcos, han presentat este dijous al Centre de Coordinació d’Emergències de la Generalitat sistema de Localització Mòbil Avançada (AML, per les sigles en anglés).

Es tracta d’una tecnologia que permet precisar en un radi de 15 a 20 metres aproximadament la ubicació de les persones que truquen al 112 quan es troben en una situació d’emergència, gràcies a la informació que facilita el telèfon mòbil, mentre que amb la tecnologia tradicional la precisió oscil·lava aproximadament entre 2 i 5 quilòmetres a les àrees urbanes, i entre 40 i 50 quilòmetres a zones muntanyoses.

Gabriela Bravo ha considerat «molt prometedor este avanç tecnològic al servei de la ciutadania, que millora la capacitat de resposta dels operatius d’emergències i suposa un salt qualitatiu considerable del qual es beneficiaran tots els espanyols i espanyoles gràcies al treball coordinat entre la Generalitat i el Govern”.

Per part seua, Leonardo Marcos ha assenyalat que la tecnologia AML suposa un gran «avanç que permetrà als serveis d’emergència reduir els temps de resposta i, per tant, salvar vides». El director general també ha destacat el paper rellevant que el personal tècnic del 112 valencià han tingut en el desenvolupament del programari que permet la recepció i distribució de missatges.

 

A més de dissenyar el programari, la Comunitat Valenciana ha estat l’encarregada d’executar la primera fase de desenvolupament del sistema i de formar tot el personal tècnic en el maneig de la tecnologia. Al mes d’abril va començar les primeres proves per al desplegament de l’AML i al juny es van incorporar Catalunya i les Canàries. Posteriorment, s’hi han anat sumant Galícia, Múrcia, Aragó, Madrid, La Rioja, Cantàbria, Balears i Castella i Lleó i en un futur pròxim s’hi incorporaran la resta. Actualment, al voltant del 65% de la població viu a un territori cobert per esta tecnologia.

Reducció de l’àrea de cerca

 

La informació facilitada pel sistema AML és molt més precisa que la que es rep actualment, que només té en compte la posició de l’antena de telefonia. En els casos en què el ciutadà no és capaç d’identificar clarament el punt on es troba, esta tecnologia permet reduir l’àrea de cerca des de centenars de metres, o quilòmetres en àrees rurals, a uns pocs metres, cosa que suposa una ajuda fonamental per disminuir els temps de resposta.

El desplegament del sistema AML ha estat possible gràcies al treball conjunt de la Conselleria de Justícia i Interior i de la Direcció General de Protecció Civil i Emergències del Ministeri de l’Interior, que ha coordinat el desenvolupament del projecte amb els serveis autonòmics d’emergències, la Secretaria d’Estat de Seguretat del Ministeri de l’Interior, les Secretaries d’Estat de Telecomunicacions i Infraestructures Digitals i de Digitalització i Intel·ligència Artificial del Ministeri d’Afers Econòmics i Transformació Digital, així com els operadors de telefonia mòbil i Google.

El Centre de Coordinació d’Emergència de la Generalitat ha desenvolupat el programari de recepció i distribució dels missatges que, des de la seua activació per Google, generen els telèfons mòbils quan es produeix una trucada d’emergència.

Els organismes estatals, per part seua, han facilitat les infraestructures i el suport necessaris per al funcionament d’este programari. A més, la Direcció General ha coordinat amb Google l’Acord per a l’activació del servei de geolocalització a Espanya als dispositius amb sistema Android. L’activació del servei per als telèfons amb sistema IOS s’espera per al primer semestre del 2022.

Amb la posada en marxa de l’AML, que ja està operatiu a més de 25 països de tot el món, entre els quals hi ha la majoria dels països d’Europa, els serveis d’emergència espanyols donen així compliment al qual estableix el Codi Europeu de Comunicacions Electròniques (Directiva UE 1972/2018).

 

Últimes notícies

L’incendi de Tírig continua actiu però la nit es preveu favorable

L’incendi forestal de Tírig seguix actiu i ha obligat a evacuar Catí, però la previsió per a esta nit és bona i 250 efectius terrestres continuaran treballant per frenar el foc i protegir vivendes i més de 60 granges.

El vent afluixa en l’incendi de Tírig i dona un respir a l’extinció

Aemet preveu que el vent vaja perdent força esta nit en la zona de l’incendi de Tírig, fet que pot facilitar els treballs d’extinció, centrats sobretot en la protecció de Catí i de les explotacions ramaderes pròximes.

Ordre d’evacuació a Catí per l’incendi forestal de Tírig via Es-Alert

Emergències ha ordenat evacuar Catí per l’avanç de l’incendi forestal de Tírig i ha avisat la població amb un Es-Alert. Els veïns han de eixir per la CV-128 o la N-232 en direcció a Xert i seguir les indicacions de la Guàrdia Civil.

224 vivendes públiques per a famílies vulnerables en la Comunitat Valenciana

La Generalitat ha adjudicat en l’últim any 224 vivendes del parc públic a famílies vulnerables, la majoria a la província de València, amb un servici d’acompanyament social per a garantir una integració estable.

Castelló ultima els preparatius per a viure l’eclipsi solar com un esdeveniment històric

Castelló ha posat en marxa dos grans escenaris a les platges del Gurugú i del Pinar per a seguir l’eclipsi total de sol del 12 d’agost, amb divulgadors científics de primer nivell. L’Ajuntament ha treballat més de dos anys per convertir la cita en un esdeveniment històric.

La belga Skywings obrirà un nou centre de formació al aeroport de Castelló

L’escola de pilotatge belga Skywings ha acordat amb l’aeroport de Castelló obrir un nou centre de formació que reforçarà l’activitat operativa i generarà ocupació al territori. La companyia ja té quatre aeronaus basades a Castelló i uns 60 alumnes belgues hi fan pràctiques cada any.

Els bombers forestals alerten d’una situació crítica en Sgise en plena campanya d’incendis

La Secció Sindical SPPLB Bombers Forestals GVA ha denunciat una situació operativa crítica en Sgise en plena campanya estival d’incendis, amb unitats sota mínims i negociacions laborals bloquejades. El sindicat adverteix de conseqüències greus si la Conselleria no aplica millores i no reforça el dispositiu.

Trobeu mort un home de 45 anys en una hamaca a la platja de La Vila Joiosa

La Guàrdia Civil ha localitzat este diumenge el cos sense vida d’un home de 45 anys en una hamaca d’una platja de La Vila Joiosa, sense signes de violència aparent. La causa de la mort es determinarà amb l’autòpsia a l’Institut Anatòmic Forense.