11.3 C
València
Dilluns, 2 febrer, 2026

Alerta per l’arribada de les perilloses rates negres a Espanya

 

Les autoritats sanitàries advertixen de l’arribada d’una altra espècie invasora nociva que es pot estendre a la velocitat d’una plaga. Es tracta de la rata negra, fins ara inèdita en Espanya. S’han observat últimament moviments de l’espècie en ciutats portuàries com Barcelona, Palma, a diferents barris del centre i la perifèria de Madrid i, també, en les illes Canàries.

 

L’avanç de la rata negra (Rattus rattus) pel nostre país pot ocasionar un desastre natural sever perquè este animal està considerat una de les 100 espècies exòtiques invasores més perjudicials del planeta, segons la Unió Internacional per a la Conservació de la Naturalesa (UICN).

 

Una perillosa plaga a causa de la seua capacitat d’adaptació i reproducció

Este desagradable animal prové d’Àsia i pesa uns 250 grams, té una gran capacitat de reproducció i és extremadament àgil. Les femelles procreen ininterrompudament 9 mesos a l’any si troben ambients urbans amb molt de menjar. Parixen cinc o sis voltes a l’any i, en cada ventrada, tenen entre 5 i 18 cries.

 

Els exemplars adults poden arribar a mesurar més de 50 cm de llarg; de fet, només la cua mesura entre 17 i 24 cm. Els agrada viure a cobert i, a diferència de la rata grisa, és especialista en enfilar-se. Fa els nius en les teulades i els arbres. També solen aparéixer en els àtics. Són omnívores, mengen de tot. I, en les ciutats, s’alimenten del rebuig comestible que troben, mentres que al camp mengen vegetals, insectes, ous d’ocells i fruits silvestres.

 

Els experts recomanen segellar bé les fissures dels edificis per a evitar que entren i que els residus no siguen accessibles per als animals.

 

Són portadores de malalties que poden contagiar-nos

Les rates negres poden transmetre malalties a les persones com la salmonel·losi o la leptospirosi, també coneguda com malaltia de Weil. Si estem en contacte amb elles molt de temps, podem patir febre, molt de mal de cap, dolors musculars, de les articulacions i dels ossos.

 

També pots llegir…

Últimes notícies

Pérez Llorca demana declarar zona catastròfica després del temporal Harry i exigix competències de litoral

El Consell ha sol·licitat al Govern la declaració de zona catastròfica pels danys del temporal Harry i ha urgit a transferir a la Generalitat la gestió del litoral.

El Govern veu inacceptable que Feijóo carregue contra la gestió estatal de la DANA

El Ministeri per a la Transició Ecològica ha defés que Aemet i la Confederació Hidrogràfica del Xúquer van emetre avisos clars i disponibles durant la DANA. La rèplica arriba després de la intervenció de Feijóo en la comissió que investiga la tragèdia del 29 d'octubre de 2024.

Torres crida a combatre l’insult i la degradació democràtica

El ministre de Política Territorial ha retret al PP l'insult d'una regidora en un míting del PSOE i ha demanat frenar la degradació democràtica amb diàleg. També ha alertat de la polarització i ha defés respondre al crit amb arguments.

Feijóo condemna els insults d’una edil del PP a Pedro Sánchez

El líder del PP ha afirmat que, per descomptat, reprova les paraules d'una regidora que va insultar a Sánchez en un míting del PSOE a Terol. Després de comparéixer en la comissió de la DANA, ha defés les seues respostes i ha criticat a ERC i Bildu.

La propietària de la guarderia d’Algemesí queda en llibertat amb mesures per presumpte maltractament a menors

La propietària, de 55 anys, va ser detinguda i ha quedat en llibertat provisional amb prohibició d'acostar-se als menors, acudir al centre i treballar amb xiquets. La causa està oberta per presumptes maltractaments habituals i vexacions injustes.

Feijóo i Rufián xoquen per la DANA entre insults i acusacions de mentir

La comissió d'investigació de la DANA en el Congrés ha viscut un enfrontament entre Feijóo i Rufián, amb encreuaments de retrets, desqualificacions i acusacions de mentir. El xoc ha elevat la tensió i ha desplaçat el debat de fons sobre la gestió de la DANA.

Arranquen les obres del primer centre de dades de València amb 60 milions i 100 ocupacions directes

NxN Data Centers ha iniciat les obres del primer centre de dades de València en Vara de Quart, amb una inversió de 60 milions. L'obertura s'ha previst per al primer semestre de 2027 i el projecte ha anunciat 100 ocupacions directes i uns 500 indirectes.

Pérez Llorca ha defés que el PP és l’únic que ha assumit responsabilitats per la dana

El president ha subratllat que el temporal va posar a prova a totes les administracions i ha reivindicat que el PP ha demanat perdó i assumit errors. També ha demanat no polititzar l'accident de tren a Còrdova.