13.8 C
València
Dissabte, 13 desembre, 2025

Els arbres podrien no absorbir més CO2 a partir del 2100

bosc test

Imatge aèria d’un bosc | Arxiu

 

Un equip internacional dirigit per científics de la Universitat de Stanford (Estats Units) i la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) advertixen que els arbres només poden absorbir una fracció de diòxid de carboni de l’atmosfera i la seua capacitat per a fer-ho més enllà del 2100 no està clara, segons publiquen en la revista ‘Nature Climate Change’. 

 

El diòxid de carboni és el gas d’efecte d’hivernacle principal que calfa la terra, i és al mateix temps aliment per als arbres i les plantes. Combinat amb nutrients com el nitrogen i el fòsfor, ajuda als arbres a créixer. Però a mesura que augmenten les concentracions de diòxid de carboni, els arbres necessitaran nitrogen i fòsfor addicionals per a equilibrar la seua dieta.

 

Diversos experiments, com la fumigació de boscos o el cultiu de plantes en cambres plenes de gas, han proporcionat dades importants, però no hi ha una resposta definitiva a escala mundial. «Mantindre els combustibles fòssils en el subsòl és la millor manera de limitar el calfament global» assenyala l’autor principal de l’estudi, César Terrer. «Però detindre la desforestació i preservar els boscos perquè puguen créixer més és la nostra següent millor solució».

 

Bosc tropical | Arxiu

 

Els experiments

Per a predir amb major precisió la capacitat dels arbres i les plantes de segrestar diòxid de carboni al futur, els investigadors van sintetitzar dades de tots els experiments de diòxid de carboni realitzats fins ara.

 

Utilitzant mètodes estadístics, models i dades de satèl·lit, van quantificar quants nutrients del sòl i factors climàtics limiten la capacitat de les plantes i dels arbres per a absorbir diòxid de carboni addicional. També van quantificar el potencial del diòxid de carboni per a augmentar la quantitat i la grandària de les plantes al futur, quan les concentracions atmosfèriques del gas podrien duplicar-se.

 

Els resultats mostren que els nivells de diòxid de carboni esperats per a finals de segle haurien d’augmentar la biomassa de les plantes en un 12 per cent, permetent que les plantes i els arbres emmagatzemin més diòxid de carboni, una quantitat equivalent a sis anys d’emissions actuals de combustibles fòssils.

 

Un soca d'arbre

Una soca d’arbre | Cedida

  

Un paper important davant el canvi climàtic

La qüestió de quant poden absorbir els arbres de diòxid de carboni addicional, donades les limitacions d’estos nutrients, és una incertesa crítica en la predicció del calfament global.

 

L’estudi destaca les associacions importants que els arbres forgen amb els microbis i els fongs del sòl per a ajudar-los a absorbir el nitrogen i el fòsfor addicionals que necessiten per a equilibrar la seua ingesta de diòxid de carboni. També destaca el paper crític dels boscos tropicals, com els de l’Amazones, el Congo i Indonèsia, com a regions amb el major potencial per a emmagatzemar carboni addicional.

 

També pots llegir…

Últimes notícies

Ajornat el València Basket-Casademont Zaragoza per l’alerta de fortes pluges

La FEB ha ajornat el dol de Lliga Femenina previst en el Roig Arena per l'alerta meteorològica en la Comunitat. AEMET manté nivell roig per pluges.

Protecció Civil demana evitar desplaçaments per fortes pluges en el litoral de València

Un És-Alert remés a les 19.23 advertix de risc d'inundació des del diumenge al migdia en el litoral nord i sud de València. Aemet ha elevat l'avís a nivell roig.

Mascarell decidix amb un gol i una assistència i saca al Mallorca del descens: 3-1 a l’Elx

Un gol i una assistència d'Omar Mascarell en el tram final van donar al Mallorca un 3-1 davant l'Elx i li van permetre eixir de la zona de descens. Muriqi va tancar el triomf amb una cabotada.

Aemet eleva a roig l’avís per pluges de 180 l/m² en 12 hores en el litoral de València

Aemet ha activat el nivell roig en el litoral nord i sud de València per acumulats de 180 l/m² en 12 hores. Es preveuen 36 hores molt adverses amb pluges persistents i localment torrencials.

Mascarell decidix al final i el Mallorca ix del descens amb un 3-1 a l’Elx

Un gol i una assistència d'Omar Mascarell en els minuts finals van donar al Mallorca un 3-1 davant l'Elx i oxigen en la taula. Els il·licitans van resistir amb un autogol de Maffeo però a penes van inquietar.

3-1: Omar Mascarell es vist d’heroi i saca al Mallorca de la zona de descens

Omar Mascarell va resoldre el partit amb un gol i una assistència en els minuts finals i va donar al Mallorca un 3-1 clau davant l'Elx. L'equip ix del descens i suma 17 punts.

El PSOE activa l’expedient per a suspendre de militància a l’alcalde d’Almussafes

La Secretaria d'Organització del PSOE ha iniciat l'expedient de suspensió de militància de Toni González després de les acusacions d'assetjament. El PSPV li va demanar l'acta i el partit va avalar una gestora en l'agrupació local.

València suspén les activitats nadalenques municipals per l’alerta taronja de pluges

L'Ajuntament ha ampliat mesures davant previsió de precipitacions intenses i ratxes de vent: suspén actes a l'aire lliure i recomana cancel·lar esdeveniments privats.