Els arbres podrien no absorbir més CO2 a partir del 2100

bosc test

Imatge aèria d’un bosc | Arxiu

 

Un equip internacional dirigit per científics de la Universitat de Stanford (Estats Units) i la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) advertixen que els arbres només poden absorbir una fracció de diòxid de carboni de l’atmosfera i la seua capacitat per a fer-ho més enllà del 2100 no està clara, segons publiquen en la revista ‘Nature Climate Change’. 

 

El diòxid de carboni és el gas d’efecte d’hivernacle principal que calfa la terra, i és al mateix temps aliment per als arbres i les plantes. Combinat amb nutrients com el nitrogen i el fòsfor, ajuda als arbres a créixer. Però a mesura que augmenten les concentracions de diòxid de carboni, els arbres necessitaran nitrogen i fòsfor addicionals per a equilibrar la seua dieta.

 

Diversos experiments, com la fumigació de boscos o el cultiu de plantes en cambres plenes de gas, han proporcionat dades importants, però no hi ha una resposta definitiva a escala mundial. «Mantindre els combustibles fòssils en el subsòl és la millor manera de limitar el calfament global» assenyala l’autor principal de l’estudi, César Terrer. «Però detindre la desforestació i preservar els boscos perquè puguen créixer més és la nostra següent millor solució».

 

Bosc tropical | Arxiu

 

Els experiments

Per a predir amb major precisió la capacitat dels arbres i les plantes de segrestar diòxid de carboni al futur, els investigadors van sintetitzar dades de tots els experiments de diòxid de carboni realitzats fins ara.

 

Utilitzant mètodes estadístics, models i dades de satèl·lit, van quantificar quants nutrients del sòl i factors climàtics limiten la capacitat de les plantes i dels arbres per a absorbir diòxid de carboni addicional. També van quantificar el potencial del diòxid de carboni per a augmentar la quantitat i la grandària de les plantes al futur, quan les concentracions atmosfèriques del gas podrien duplicar-se.

 

Els resultats mostren que els nivells de diòxid de carboni esperats per a finals de segle haurien d’augmentar la biomassa de les plantes en un 12 per cent, permetent que les plantes i els arbres emmagatzemin més diòxid de carboni, una quantitat equivalent a sis anys d’emissions actuals de combustibles fòssils.

 

Un soca d'arbre

Una soca d’arbre | Cedida

  

Un paper important davant el canvi climàtic

La qüestió de quant poden absorbir els arbres de diòxid de carboni addicional, donades les limitacions d’estos nutrients, és una incertesa crítica en la predicció del calfament global.

 

L’estudi destaca les associacions importants que els arbres forgen amb els microbis i els fongs del sòl per a ajudar-los a absorbir el nitrogen i el fòsfor addicionals que necessiten per a equilibrar la seua ingesta de diòxid de carboni. També destaca el paper crític dels boscos tropicals, com els de l’Amazones, el Congo i Indonèsia, com a regions amb el major potencial per a emmagatzemar carboni addicional.

 

També pots llegir…

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Morant ha reclamat més feminisme i defensa dels drets de les dones enfront del feixisme

La líder del PSPV ha lligat el 8M amb una crida a frenar el masclisme institucional i la violència digital, i ha reivindicat al PSOE com a alternativa. També ha citat avanços com l'SMI i els permisos per a defendre que el feminisme es traduïx en drets

Pastor (PP) ha acusat a Morant de guerres internes i ha posat el focus a Almussafes

El síndic del PP en Les Corts ha arremés contra la líder del PSPV pel conflicte a Almussafes i per la seua gestió. També ha citat el CNIO i ha carregat contra el Govern de Sánchez.

Morant defén l’expulsió de l’alcalde d’Almussafes i afirma que en el PSOE no caben señoros ni puters

La líder del PSPV-PSOE ha recolzat l'expulsió de Toni González i ha recalcat que el partit se situa del costat de les víctimes. També ha assenyalat conductes que considera assetjament i ha marcat límits interns.

Pérez Llorca anuncia ajudes de 6.000 €/hectàrea per a replantar cultius permanents

La Generalitat llança una línia de 26,7 milions, a 6.000 euros per hectàrea, per a agricultors amb pèrdues per la DANA de 2024. Exigirà densitat mínima per cultiu i se suma a inversions en camins, canalitzacions i regadiu.

Activistes porten làpides en la plaça de bous de València per a denunciar el suport del Consell a la tauromàquia

Un centenar d'activistes de AnimaNaturalis i CAS ha protestat enfront de la plaça de bous de València amb làpides amb noms de bous morts. Han demanat la fi de les ajudes públiques i de les corregudes.

Corberán demana un València protagonista i avisa de l’empremta de Quique davant l’Alabés

Corberán va afrontar la visita de l'Alabés amb Quique en la banqueta subratllant la identitat del València. Busquen encadenar dos victòries; Beltrán és baixa i Saravia entra.

El València vol afermar la seua escalada davant un Alabés amb l’estrena de Quique a Mestalla

El València busca enllaçar la seua segona victòria per a prendre aire respecte al descens davant un Alabés que inicia etapa amb Quique Sánchez Flores. Les baixes i les possibles estrenes marquen un dol directe a Mestalla

Emotiva sexta mascletà ‘in memoriam’ a Javi Nadal sota la pluja a València

La sexta mascletà de les Falles 2026 ha retut homenatge 'in memoriam' a Javi Nadal amb 194 quilos de pólvora, traca i 21 salves i un final aeri. Malgrat la pluja, el públic s'ha acollit sota paraigua i les autoritats han seguit el tret des del balcó.