Els arbres podrien no absorbir més CO2 a partir del 2100

bosc test

Imatge aèria d’un bosc | Arxiu

 

Un equip internacional dirigit per científics de la Universitat de Stanford (Estats Units) i la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) advertixen que els arbres només poden absorbir una fracció de diòxid de carboni de l’atmosfera i la seua capacitat per a fer-ho més enllà del 2100 no està clara, segons publiquen en la revista ‘Nature Climate Change’. 

 

El diòxid de carboni és el gas d’efecte d’hivernacle principal que calfa la terra, i és al mateix temps aliment per als arbres i les plantes. Combinat amb nutrients com el nitrogen i el fòsfor, ajuda als arbres a créixer. Però a mesura que augmenten les concentracions de diòxid de carboni, els arbres necessitaran nitrogen i fòsfor addicionals per a equilibrar la seua dieta.

 

Diversos experiments, com la fumigació de boscos o el cultiu de plantes en cambres plenes de gas, han proporcionat dades importants, però no hi ha una resposta definitiva a escala mundial. «Mantindre els combustibles fòssils en el subsòl és la millor manera de limitar el calfament global» assenyala l’autor principal de l’estudi, César Terrer. «Però detindre la desforestació i preservar els boscos perquè puguen créixer més és la nostra següent millor solució».

 

Bosc tropical | Arxiu

 

Els experiments

Per a predir amb major precisió la capacitat dels arbres i les plantes de segrestar diòxid de carboni al futur, els investigadors van sintetitzar dades de tots els experiments de diòxid de carboni realitzats fins ara.

 

Utilitzant mètodes estadístics, models i dades de satèl·lit, van quantificar quants nutrients del sòl i factors climàtics limiten la capacitat de les plantes i dels arbres per a absorbir diòxid de carboni addicional. També van quantificar el potencial del diòxid de carboni per a augmentar la quantitat i la grandària de les plantes al futur, quan les concentracions atmosfèriques del gas podrien duplicar-se.

 

Els resultats mostren que els nivells de diòxid de carboni esperats per a finals de segle haurien d’augmentar la biomassa de les plantes en un 12 per cent, permetent que les plantes i els arbres emmagatzemin més diòxid de carboni, una quantitat equivalent a sis anys d’emissions actuals de combustibles fòssils.

 

Un soca d'arbre

Una soca d’arbre | Cedida

  

Un paper important davant el canvi climàtic

La qüestió de quant poden absorbir els arbres de diòxid de carboni addicional, donades les limitacions d’estos nutrients, és una incertesa crítica en la predicció del calfament global.

 

L’estudi destaca les associacions importants que els arbres forgen amb els microbis i els fongs del sòl per a ajudar-los a absorbir el nitrogen i el fòsfor addicionals que necessiten per a equilibrar la seua ingesta de diòxid de carboni. També destaca el paper crític dels boscos tropicals, com els de l’Amazones, el Congo i Indonèsia, com a regions amb el major potencial per a emmagatzemar carboni addicional.

 

També pots llegir…

Últimes notícies

Corberán valora l’empat: partit equilibrat i exigència de Mestalla

Carlos Corberán ha qualificat d’equilibrat l’empat del València CF contra el Celta de Vigo i ha admés que l’equip va defensar més del que volia. El tècnic ha defensat la línia de cinc, ha reclamat reforços i ha mostrat respecte per l’exigència de Mestalla.

Javi Guerra dona per bo l’empat del València contra el Celta a Mestalla

El migcampista del València Javi Guerra ha valorat com a just l’empat sense gols contra el Celta en l’estrena de LALIGA a Mestalla i ha demanat el suport de l’afició per al pròxim partit de lliga.

Empat gris a Mestalla en l’estrena de Lliga entre Valencia i Celta

Valencia CF i Celta de Vigo han inaugurat la seua temporada de Lliga amb un empat sense gols a Mestalla, en un partit gris i escàs d’ocasions, marcat també per la melancolia pel compte arrere cap a l’adéu de l’actual estadi.

Contingut l’incendi de Segorbe, que manté 630 hectàrees cremades però continua actiu

Els bombers han aconseguit contindre l’avanç de l’incendi de Segorbe, que es manté en 630 hectàrees cremades però continua actiu i no està estabilitzat. Gátova seguirà desallotjada almenys fins diumenge per seguretat.

Presó provisional per al jove de 22 anys acusat de matar el seu oncle a Massanassa

El Tribunal de Instància de Catarroja ha decretat presó provisional, comunicada i sense fiança, per al jove de 22 anys detingut per la mort del seu oncle, de 43 anys, apunyalat en la via pública a Massanassa després d’una discussió en un bar.

L’incendi de Segorbe entra esta vesprada en les hores de més risc i manté mil veïns fora de casa

L’incendi forestal declarat dijous a Segorbe ha calcinat més de 600 hectàrees, ha obligat a desallotjar un miler de persones a Gátova i entra esta vesprada en les hores de més risc. Uns 350 efectius i 25 mitjans aeris treballen per contindre un perímetre d’uns 15 quilòmetres.

El Metropolitano jutja Julián Alvarez en un duel clau entre Atlético i Villarreal

Julián Alvarez torna hui al Metropolitano enmig de la polèmica pel seu frustrat fitxatge pel Barcelona, en un partit en què l’Atlético rep un Villarreal que ja el va golejar 5-1 en la passada lliga.

El Barça de Flick inicia la defensa del títol en un Martínez Valero al límit

El Barcelona de Hansi Flick comença la defensa del títol de LaLiga EA Sports al camp de l’Elche, amb una plantilla reforçada però encara sense davanter centre pur tancat.