17.7 C
València
Divendres, 5 desembre, 2025

Els arbres podrien no absorbir més CO2 a partir del 2100

bosc test

Imatge aèria d’un bosc | Arxiu

 

Un equip internacional dirigit per científics de la Universitat de Stanford (Estats Units) i la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) advertixen que els arbres només poden absorbir una fracció de diòxid de carboni de l’atmosfera i la seua capacitat per a fer-ho més enllà del 2100 no està clara, segons publiquen en la revista ‘Nature Climate Change’. 

 

El diòxid de carboni és el gas d’efecte d’hivernacle principal que calfa la terra, i és al mateix temps aliment per als arbres i les plantes. Combinat amb nutrients com el nitrogen i el fòsfor, ajuda als arbres a créixer. Però a mesura que augmenten les concentracions de diòxid de carboni, els arbres necessitaran nitrogen i fòsfor addicionals per a equilibrar la seua dieta.

 

Diversos experiments, com la fumigació de boscos o el cultiu de plantes en cambres plenes de gas, han proporcionat dades importants, però no hi ha una resposta definitiva a escala mundial. «Mantindre els combustibles fòssils en el subsòl és la millor manera de limitar el calfament global» assenyala l’autor principal de l’estudi, César Terrer. «Però detindre la desforestació i preservar els boscos perquè puguen créixer més és la nostra següent millor solució».

 

Bosc tropical | Arxiu

 

Els experiments

Per a predir amb major precisió la capacitat dels arbres i les plantes de segrestar diòxid de carboni al futur, els investigadors van sintetitzar dades de tots els experiments de diòxid de carboni realitzats fins ara.

 

Utilitzant mètodes estadístics, models i dades de satèl·lit, van quantificar quants nutrients del sòl i factors climàtics limiten la capacitat de les plantes i dels arbres per a absorbir diòxid de carboni addicional. També van quantificar el potencial del diòxid de carboni per a augmentar la quantitat i la grandària de les plantes al futur, quan les concentracions atmosfèriques del gas podrien duplicar-se.

 

Els resultats mostren que els nivells de diòxid de carboni esperats per a finals de segle haurien d’augmentar la biomassa de les plantes en un 12 per cent, permetent que les plantes i els arbres emmagatzemin més diòxid de carboni, una quantitat equivalent a sis anys d’emissions actuals de combustibles fòssils.

 

Un soca d'arbre

Una soca d’arbre | Cedida

  

Un paper important davant el canvi climàtic

La qüestió de quant poden absorbir els arbres de diòxid de carboni addicional, donades les limitacions d’estos nutrients, és una incertesa crítica en la predicció del calfament global.

 

L’estudi destaca les associacions importants que els arbres forgen amb els microbis i els fongs del sòl per a ajudar-los a absorbir el nitrogen i el fòsfor addicionals que necessiten per a equilibrar la seua ingesta de diòxid de carboni. També destaca el paper crític dels boscos tropicals, com els de l’Amazones, el Congo i Indonèsia, com a regions amb el major potencial per a emmagatzemar carboni addicional.

 

També pots llegir…

Últimes notícies

Les robes de les víctimes de Pompeia reaviven els dubtes sobre la data de l’erupció

Un estudi de la Universitat de València sobre catorze calcs de Pompeia ha qüestionat que l'erupció ocorreguera el 24 d'agost del 79 d. C. Les peces de llana pesada i altres indicis domèstics apunten a un moment més tardà o a condicions inusualment fredes.

Jupol exigix més protecció davant l’escalada de violència contra policies

El sindicat majoritari de la Policia Nacional ha reclamat a Interior mesures urgents, responsabilitats polítiques i fi de la desprotecció jurídica i material. La protesta s'ha celebrat a València en homenatge a l'agent assassinat a Vinalesa.

L’AVL veu positiva la política lingüística en Presidència però espera mesures

La presidenta de l'AVL valora com no negativa l'arribada de la política lingüística a Presidència, però advertix que el canvi es mesurarà per accions concretes. També al·ludix a les paraules de Pérez Llorca sobre reordenar la funció de la Acadèmia i rebutjar les retallades que demana Vox.

El PP veu un gran encert en el nou Consell i destaca la seua solvència

El PP en Les Corts ha valorat el nou Consell de Juanfran Pérez Llorca com un gran encert i ha subratllat la seua solvència, alineat amb estabilitat i diàleg.

Corberán descarta un partit parany i anticipa un dol competitiu i exigent davant el Cartagena

El tècnic del València va remarcar que el Cartagena està ben treballat i que l'eliminatòria requerirà màxima serietat. Va assenyalar el calendari atapeït i decisions en la porteria i l'onze.

Alacant ha aprovat el projecte de pressupost de 2026: 367,3 milions i reforç de neteja i manteniment

La Junta de Govern Local ha aprovat el projecte de comptes per 367,3 milions, un 5,8% més que en 2025, amb 19,6 milions en inversions i un impuls a neteja i manteniment. El pla social manté 13,7 milions i es dupliquen ajudes de natalitat i lloguer jove; ara s'obri el període d'esmenes.

Pérez Llorca preveu tancar abans de Nadal el relleu de Mazón al capdavant del PPCV

Pérez Llorca confia a culminar abans de Nadal la substitució de Mazón com a president del PPCV. Prioritza la formació del nou Consell i la coordinació amb la direcció nacional.

El PSPV titlla d’estafa política el nou Consell i el veu un insult a les víctimes de la dana

El PSPV ha carregat contra el primer Consell de Juanfran Pérez Llorca per la seua continuïtat quasi total. Denúncia que no atén les demandes de canvi després de la dana del 29 d'octubre.