11.9 C
València
Divendres, 21 novembre, 2025

Els arbres podrien no absorbir més CO2 a partir del 2100

bosc test

Imatge aèria d’un bosc | Arxiu

 

Un equip internacional dirigit per científics de la Universitat de Stanford (Estats Units) i la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) advertixen que els arbres només poden absorbir una fracció de diòxid de carboni de l’atmosfera i la seua capacitat per a fer-ho més enllà del 2100 no està clara, segons publiquen en la revista ‘Nature Climate Change’. 

 

El diòxid de carboni és el gas d’efecte d’hivernacle principal que calfa la terra, i és al mateix temps aliment per als arbres i les plantes. Combinat amb nutrients com el nitrogen i el fòsfor, ajuda als arbres a créixer. Però a mesura que augmenten les concentracions de diòxid de carboni, els arbres necessitaran nitrogen i fòsfor addicionals per a equilibrar la seua dieta.

 

Diversos experiments, com la fumigació de boscos o el cultiu de plantes en cambres plenes de gas, han proporcionat dades importants, però no hi ha una resposta definitiva a escala mundial. «Mantindre els combustibles fòssils en el subsòl és la millor manera de limitar el calfament global» assenyala l’autor principal de l’estudi, César Terrer. «Però detindre la desforestació i preservar els boscos perquè puguen créixer més és la nostra següent millor solució».

 

Bosc tropical | Arxiu

 

Els experiments

Per a predir amb major precisió la capacitat dels arbres i les plantes de segrestar diòxid de carboni al futur, els investigadors van sintetitzar dades de tots els experiments de diòxid de carboni realitzats fins ara.

 

Utilitzant mètodes estadístics, models i dades de satèl·lit, van quantificar quants nutrients del sòl i factors climàtics limiten la capacitat de les plantes i dels arbres per a absorbir diòxid de carboni addicional. També van quantificar el potencial del diòxid de carboni per a augmentar la quantitat i la grandària de les plantes al futur, quan les concentracions atmosfèriques del gas podrien duplicar-se.

 

Els resultats mostren que els nivells de diòxid de carboni esperats per a finals de segle haurien d’augmentar la biomassa de les plantes en un 12 per cent, permetent que les plantes i els arbres emmagatzemin més diòxid de carboni, una quantitat equivalent a sis anys d’emissions actuals de combustibles fòssils.

 

Un soca d'arbre

Una soca d’arbre | Cedida

  

Un paper important davant el canvi climàtic

La qüestió de quant poden absorbir els arbres de diòxid de carboni addicional, donades les limitacions d’estos nutrients, és una incertesa crítica en la predicció del calfament global.

 

L’estudi destaca les associacions importants que els arbres forgen amb els microbis i els fongs del sòl per a ajudar-los a absorbir el nitrogen i el fòsfor addicionals que necessiten per a equilibrar la seua ingesta de diòxid de carboni. També destaca el paper crític dels boscos tropicals, com els de l’Amazones, el Congo i Indonèsia, com a regions amb el major potencial per a emmagatzemar carboni addicional.

 

També pots llegir…

Últimes notícies

El jutge cita el 27 a Ábalos i a Koldo per a decidir si els manté en llibertat

El magistrat ha convocat a José Luis Ábalos i al seu exasesor Koldo García a una vista el 27 de novembre per a revisar les seues mesures cautelars en el cas Koldo. La Fiscalia i les acusacions populars han demanat el canvi de situació i estes últimes ja avancen que reclamaran presó.

L’amo del Ventorro fixa l’horari: Mazón va arribar abans de les 14.30 i va eixir entre les 18.30 i les 19.00

En la seua declaració com a testimoni, el propietari del Ventorro ha assegurat que Carlos Mazón va arribar entre les 14.15 i les 14.30 i va eixir entre les 18.30 i les 19.00 el dia de la DANA. Ha indicat que el president va acudir sense escorta i va menjar en un reservat de la primera planta, no completament tancat, i que recorda l'hora perquè el personal es va anar sobre les 18.10 i ell va revisar factures

Els metges que investiguen oferixen millor assistència clínica, segons experts

Un fòrum en el Col·legi de Metges d'Alacant ha destacat que l'activitat investigadora millora els resultats en consulta i ha anunciat noves ajudes i beques.

El cap de setmana deixarà vent fort, gelades i fred en la Comunitat Valenciana

El cap de setmana portarà vent del nord-oest amb ratxes molt fortes en el nord de Castelló, gelades a l'interior i temperatures baixes. El diumenge es preveu una recuperació de les màximes, més marcada en el terç nord i en el litoral nord d'Alacant.

Pérez Llorca declara hui davant la jutgessa de la DANA per les seues crides amb Pradas i Mazón

El candidat a rellevar a Carlos Mazón atesta a Catarroja pels seus contactes telefònics durant la DANA. La jutgessa analitza el procés de decisions en el Cecopi.

El PSPV convocarà un Comité Nacional el 29 de novembre a Alacant

El PSPV-PSOE convocarà el seu Comité Nacional el 29 de novembre a Alacant per a abordar la crisi oberta després de la dimissió de Carlos Mazón. El partit exigirà eleccions i acusa PP i Vox de decidir el relleu 'furtant la voluntat democràtica'.

La Federació Veïnal demana responsabilitat política per a desbloquejar la zona de baixes emissions a València

La Federació d'Associacions de Veïns de València ha sol·licitat reunions d'urgència amb Alcaldia i l'oposició per a tancar un acord sobre la ZBE i evitar perdre 150 milions. L'entitat ha anomenat a la responsabilitat de tota la corporació davant l'imminent termini legal.

Calero renuncia a les excuses abans del derbi i crida a competir: ‘Si entres plorant, eixiràs igual’

El tècnic del Llevant va evitar queixes pel calendari i per la falta d'entrenaments dels seus internacionals i va apel·lar a la convicció per a trencar la mala ratxa davant el València. Va confirmar que Arriaga i Ryan estaran en principi disponibles i va demanar a l'afició no sentir-se inferior.