El canvi que prepara el govern amb la factura de la llum: Arribarà abans d’estiu

 

Els espanyols tindrem este mateix 2021 un nou model de factura de l’electricitat. El gener de 2020, a dos mesos de l’esclat de la pandèmia del coronavirus, la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) publicava en el BOE la circular on s’establia un nou mètode per a calcular les factures de la llum que arriben a les nostres cases i empreses. La nova fórmula recalcula de manera diferent a la que es fa fins ara els peatges de transport de la llum i la distribució de l’electricitat. Però la irrupció del Covid-19 i les successives pròrrogues de l’estat d’alarma van deixar parada, durant l’any passat, l’aplicació pràctica de la modificació.

 

Finalment, l’Administració estatal va decidir que el canvi entraria en vigor l’1 d’abril —és a dir, la setmana que ve, precisament el Dijous Sant—, i amb este objectiu es va iniciar el treball per a fer les modificacions oportunes sobre este tema. Però el castell de cartes es va enfonsar fa unes setmanes: el govern va constatar que la burocràcia no estava preparada a poques setmanes d’aplicar-se el canvi, de manera que es va decidir que, de nou, es posposa la data d’aplicació de la nova tarifació. Ara, s’ha decidit que el canvi entrarà en vigor el pròxim 1 de juny: Espanya tindrà, abans d’estiu, un nou model de factura elèctrica.

 

Quins canvis hi haurà en la factura de la llum a partir de l’1 de juny?

Però al marge dels retards en la seua entrada en vigor, el que és evident és que els canvis arribaran a les factures d’electricitat de tota Espanya i que, per tant, els usuaris han de conèixer a la perfecció què significaran en la pràctica per al seu consum quotidià de llum... i per als seus pagaments a final de mes. Els consumidors domèstics —amb una potència contractada inferior als 15 kW— disposen fins ara de sis tarifes d’accés amb característiques diferents. Això canviarà: les sis tarifes es convertiran en una sola, la tarifa 2.0TD.

 

Amb la nova 2.0TD, el consumidor podrà triar tindre dos potències diferents contractades, una per al període ‘punta’, de 08.00h a 00.00 hores; i l’altra per al període de 00.00 a 08.00 hores. En la pràctica, doncs, el consumidor tindrà l’opció de contractar menys potència per a les hores de la nit, que són aquelles en les que  es produïx un menor consum elèctric, de manera que el fet de contractar menys potència durant estes hores provocarà una disminució del preu fix de la factura, ja que com més baixa és la potència contractada, menys repercutix en el preu final de la contractació elèctrica. Per cert: es consideraran els caps de setmana i els dies festius nacionals íntegrament.

 

La nova tarifa 2.0TD inclourà, a part dels dos termes de potència contractats que constituïxen la part fixa de la factura, tres termes d’energia, és a dir, tres períodes horaris amb tarifes diferents. Les hores més cares seran les ‘punta’, és a dir, de 10.00 a 14.00 hores i de 18.00 a 22.00 hores. El terme intermedi és el període pla: de 08.00 a 10.00 hores, de 14.00 a 18.00 hores i de 22.00 a 00.00 hores. Finalment, de 00.00 a 08.00 hores s’establix el període vall. Esta serà doncs, a partir de l’1 de juny, la nova estructura de la factura elèctrica a Espanya, que ‘a priori’ hauria de propiciar un cost per al consumidor més adequat al seu consum elèctric real; una de les queixes constants de les associacions de consumidors al nostre país en els últims anys.

 

Si tens un contracte de mercat lliure, compte!

Totes les modificacions entraran en vigor el pròxim 1 de juny, però, afectaran directament a tots els consumidors d’electricitat? Per a resoldre esta qüestió hem de distingir entre els consumidors que tinguen un contracte del mercat regulat i els que el tenen del mercat lliure. Pel que als primers es referix, els canvis explicats respecte a la factura de la llum seran automàtics: és a dir, qui tinga un contracte de mercat regulat —les conegudes com a tarifes PVPC—, no ha de fer res, ja que les modificacions s’aplicaran de manera automàtica.

 

En canvi, els consumidors amb un contracte de mercat lliure sí que hauran de fer gestions si volen acollir-se als canvis que es posaran en marxa el mes que ve de juny. En este cas, el client haurà de posar-se en contacte amb la companyia de la llum que tinga contractada per a sol·licitar que s’apliquen els canvis en la tarifa, encara que al ser de mercat lliure, serà la companyia la que tinga la potestat d’adaptar de manera diferent les modificacions que ser faran en la nova factura. En definitiva, doncs, Espanya es prepara per a un nou model de factura elèctrica, encara que haurem d’esperar per a comprovar si la seua aplicació genera els efectes que es busquen amb ella o si, per contra, les queixes dels consumidors persistixen.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Protesta davant el consolat dels EUA a València per la guerra de l’Iran i el genocidi en Palestina

Un grup de persones ha protestat davant el consolat dels EUA a València contra la guerra de l'Iran i en denúncia del genocidi en Palestina. Els convocants demanen la fi de les complicitats amb Israel i els Estats Units.

Cinc persones, entre elles un xiquet, ateses per inhalació de fum en un incendi a Dénia

Un xiquet de 3 anys i quatre adults han sigut assistits per inhalació de fum i traslladats a l'Hospital de Dénia després d'un incendi al carrer Pare Pere.

Protesta davant el consolat dels EUA a València contra la guerra de l’Iran i el genocidi de Palestina

Un grup de persones ha protestat davant el consolat dels Estats Units a València contra la guerra de l'Iran i el genocidi de Palestina, en una acció convocada per diverses organitzacions, entre elles BDS. Els convocants han demanat acabar amb les 'complicitats' amb Israel i els EUA.

Alacant tancarà parcs i jardins el dimarts i dimecres per alerta groga per vents

L'Ajuntament ha activat el protocol per forts vents i tancarà parcs i jardins el dimarts i dimecres. Aemet preveu ratxes de fins a 70 km/h en les hores centrals del dimarts.

Un xiquet i quatre adults, atesos per inhalació de fum en un incendi a Dénia

Un xiquet de 3 anys i quatre adults han sigut atesos per inhalació de fum després d'un incendi en un edifici del carrer Pare Pere, a Dénia. Tots han sigut traslladats a l'Hospital de Dénia i el foc ja ha quedat extingit.

La Lliga O suspén els partits del Reial Madrid i València Basket per tancament aeri a Abu Dhabi

La competició sub-22 va ajornar la jornada de Reial Madrid i València Basket en quedar les seues plantilles encallades a Abu Dhabi pel tancament de l'espai aeri. La nova data s'anunciarà.

Huit anys de presó per pilotar una pastera en la qual van morir cinc persones

L'Audiència d'Alacant ha imposat huit anys de presó al pilot d'una pastera que va eixir d'Alger i va quedar a la deriva 16 dies. La fallada acredita que va intentar afavorir la immigració clandestina de 19 persones en una barca sobrecarregada i sense mitjans de seguretat.

Educació publica el calendari d’admissió i matrícula per a 2026-2027

La Conselleria ha publicat en el Diari Oficial de la Generalitat el calendari d'admissió i matrícula per a 2026-2027 en Infantil, Primària, ESO, Batxillerat i Educació Especial. Inclou millores que avancen terminis en Secundària i novetats sobre la llengua base.