6.2 C
València
Dimecres, 14 gener, 2026

El canvi que prepara el govern amb la factura de la llum: Arribarà abans d’estiu

 

Els espanyols tindrem este mateix 2021 un nou model de factura de l’electricitat. El gener de 2020, a dos mesos de l’esclat de la pandèmia del coronavirus, la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) publicava en el BOE la circular on s’establia un nou mètode per a calcular les factures de la llum que arriben a les nostres cases i empreses. La nova fórmula recalcula de manera diferent a la que es fa fins ara els peatges de transport de la llum i la distribució de l’electricitat. Però la irrupció del Covid-19 i les successives pròrrogues de l’estat d’alarma van deixar parada, durant l’any passat, l’aplicació pràctica de la modificació.

 

Finalment, l’Administració estatal va decidir que el canvi entraria en vigor l’1 d’abril —és a dir, la setmana que ve, precisament el Dijous Sant—, i amb este objectiu es va iniciar el treball per a fer les modificacions oportunes sobre este tema. Però el castell de cartes es va enfonsar fa unes setmanes: el govern va constatar que la burocràcia no estava preparada a poques setmanes d’aplicar-se el canvi, de manera que es va decidir que, de nou, es posposa la data d’aplicació de la nova tarifació. Ara, s’ha decidit que el canvi entrarà en vigor el pròxim 1 de juny: Espanya tindrà, abans d’estiu, un nou model de factura elèctrica.

 

Quins canvis hi haurà en la factura de la llum a partir de l’1 de juny?

Però al marge dels retards en la seua entrada en vigor, el que és evident és que els canvis arribaran a les factures d’electricitat de tota Espanya i que, per tant, els usuaris han de conèixer a la perfecció què significaran en la pràctica per al seu consum quotidià de llum... i per als seus pagaments a final de mes. Els consumidors domèstics —amb una potència contractada inferior als 15 kW— disposen fins ara de sis tarifes d’accés amb característiques diferents. Això canviarà: les sis tarifes es convertiran en una sola, la tarifa 2.0TD.

 

Amb la nova 2.0TD, el consumidor podrà triar tindre dos potències diferents contractades, una per al període ‘punta’, de 08.00h a 00.00 hores; i l’altra per al període de 00.00 a 08.00 hores. En la pràctica, doncs, el consumidor tindrà l’opció de contractar menys potència per a les hores de la nit, que són aquelles en les que  es produïx un menor consum elèctric, de manera que el fet de contractar menys potència durant estes hores provocarà una disminució del preu fix de la factura, ja que com més baixa és la potència contractada, menys repercutix en el preu final de la contractació elèctrica. Per cert: es consideraran els caps de setmana i els dies festius nacionals íntegrament.

 

La nova tarifa 2.0TD inclourà, a part dels dos termes de potència contractats que constituïxen la part fixa de la factura, tres termes d’energia, és a dir, tres períodes horaris amb tarifes diferents. Les hores més cares seran les ‘punta’, és a dir, de 10.00 a 14.00 hores i de 18.00 a 22.00 hores. El terme intermedi és el període pla: de 08.00 a 10.00 hores, de 14.00 a 18.00 hores i de 22.00 a 00.00 hores. Finalment, de 00.00 a 08.00 hores s’establix el període vall. Esta serà doncs, a partir de l’1 de juny, la nova estructura de la factura elèctrica a Espanya, que ‘a priori’ hauria de propiciar un cost per al consumidor més adequat al seu consum elèctric real; una de les queixes constants de les associacions de consumidors al nostre país en els últims anys.

 

Si tens un contracte de mercat lliure, compte!

Totes les modificacions entraran en vigor el pròxim 1 de juny, però, afectaran directament a tots els consumidors d’electricitat? Per a resoldre esta qüestió hem de distingir entre els consumidors que tinguen un contracte del mercat regulat i els que el tenen del mercat lliure. Pel que als primers es referix, els canvis explicats respecte a la factura de la llum seran automàtics: és a dir, qui tinga un contracte de mercat regulat —les conegudes com a tarifes PVPC—, no ha de fer res, ja que les modificacions s’aplicaran de manera automàtica.

 

En canvi, els consumidors amb un contracte de mercat lliure sí que hauran de fer gestions si volen acollir-se als canvis que es posaran en marxa el mes que ve de juny. En este cas, el client haurà de posar-se en contacte amb la companyia de la llum que tinga contractada per a sol·licitar que s’apliquen els canvis en la tarifa, encara que al ser de mercat lliure, serà la companyia la que tinga la potestat d’adaptar de manera diferent les modificacions que ser faran en la nova factura. En definitiva, doncs, Espanya es prepara per a un nou model de factura elèctrica, encara que haurem d’esperar per a comprovar si la seua aplicació genera els efectes que es busquen amb ella o si, per contra, les queixes dels consumidors persistixen.

Últimes notícies

La UA participa en un projecte europeu per a crear les primeres ulleres de realitat augmentada amb graduació hologràfica

La Universitat d'Alacant participa en un consorci europeu per a desenrotllar ulleres de realitat augmentada amb graduació òptica basades en elements hologràfics. El GHPO lidera el disseny del combinador que fusiona imatge virtual i món real i la UA acull l'assemblea general del projecte.

Rescaten a un home de 74 anys perdut en el bosc del Saler

La Policia Local de València ha rescatat a un home de 74 anys desorientat en una zona boscosa del Saler. Va ser evacuat després d'obrir pas amb motoserra per la vegetació.

El Govern ha invertit més de 508 milions a Algemesí per a la reconstrucció després de la DANA

El Govern ha destinat més de 508,4 milions a Algemesí després de la DANA d'octubre de 2024. El pla combina ajudes directes i obres per a previndre futures inundacions.

Pradas va avisar a Conca a les 20.15 que demanaria confinar quatre comarques per la dana

Un àudio de WhatsApp de Pradas, incorporat a la causa de la dana, va mostrar que a les 20.15 va anunciar un confinament en quatre comarques. Els És-Alert finalment només van recomanar evitar desplaçaments i romandre a casa.

72 hores d’espera per a pujar a planta evidencien la saturació d’Urgències en la Comunitat Valenciana

Una pacient va esperar 72 hores a la Marina Baixa per a accedir a planta, símptoma de la pressió en Urgències. Els hospitals habiliten llits extra i deriven pacients; Sanitat defén el seu pla i la vacunació.

El cap de la Policia en la Comunitat Valenciana admet falta de coordinació en la dana i assegura que van comptar amb mitjans

Davant la comissió del Senat, Carlos Gajero ha reconegut carències de coordinació institucional durant l'emergència, però ha defés que la Policia va disposar de recursos i va actuar quan va poder. L'oposició li ha retret retards i la seua absència inicial, que ell ha justificat per motius operatius.

Pradas va avisar a Conca a les 20.15 del dia de la DANA de demanar confinar quatre comarques

Un àudio de WhatsApp aportat a la causa penal reflectix que Salomé Pradas va avisar a José Manuel Cuenca a les 20.15 de demanar evitar desplaçaments i confinar quatre comarques. L'És-Alert d'eixe dia no va incloure el confinament i la exconsellera afirma que Presidència la va persuadir per a evitar-lo.

Alacant, entre les províncies amb major creixement de reserves de restaurants en línia

TheFork ha tancat 2025 amb un 4% més de reserves i un gasto mitjà de 27 euros. Balears, Màlaga, Las Palmas, Barcelona i Alacant lideren el creixement.