El canvi que prepara el govern amb la factura de la llum: Arribarà abans d’estiu

 

Els espanyols tindrem este mateix 2021 un nou model de factura de l’electricitat. El gener de 2020, a dos mesos de l’esclat de la pandèmia del coronavirus, la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) publicava en el BOE la circular on s’establia un nou mètode per a calcular les factures de la llum que arriben a les nostres cases i empreses. La nova fórmula recalcula de manera diferent a la que es fa fins ara els peatges de transport de la llum i la distribució de l’electricitat. Però la irrupció del Covid-19 i les successives pròrrogues de l’estat d’alarma van deixar parada, durant l’any passat, l’aplicació pràctica de la modificació.

 

Finalment, l’Administració estatal va decidir que el canvi entraria en vigor l’1 d’abril —és a dir, la setmana que ve, precisament el Dijous Sant—, i amb este objectiu es va iniciar el treball per a fer les modificacions oportunes sobre este tema. Però el castell de cartes es va enfonsar fa unes setmanes: el govern va constatar que la burocràcia no estava preparada a poques setmanes d’aplicar-se el canvi, de manera que es va decidir que, de nou, es posposa la data d’aplicació de la nova tarifació. Ara, s’ha decidit que el canvi entrarà en vigor el pròxim 1 de juny: Espanya tindrà, abans d’estiu, un nou model de factura elèctrica.

 

Quins canvis hi haurà en la factura de la llum a partir de l’1 de juny?

Però al marge dels retards en la seua entrada en vigor, el que és evident és que els canvis arribaran a les factures d’electricitat de tota Espanya i que, per tant, els usuaris han de conèixer a la perfecció què significaran en la pràctica per al seu consum quotidià de llum... i per als seus pagaments a final de mes. Els consumidors domèstics —amb una potència contractada inferior als 15 kW— disposen fins ara de sis tarifes d’accés amb característiques diferents. Això canviarà: les sis tarifes es convertiran en una sola, la tarifa 2.0TD.

 

Amb la nova 2.0TD, el consumidor podrà triar tindre dos potències diferents contractades, una per al període ‘punta’, de 08.00h a 00.00 hores; i l’altra per al període de 00.00 a 08.00 hores. En la pràctica, doncs, el consumidor tindrà l’opció de contractar menys potència per a les hores de la nit, que són aquelles en les que  es produïx un menor consum elèctric, de manera que el fet de contractar menys potència durant estes hores provocarà una disminució del preu fix de la factura, ja que com més baixa és la potència contractada, menys repercutix en el preu final de la contractació elèctrica. Per cert: es consideraran els caps de setmana i els dies festius nacionals íntegrament.

 

La nova tarifa 2.0TD inclourà, a part dels dos termes de potència contractats que constituïxen la part fixa de la factura, tres termes d’energia, és a dir, tres períodes horaris amb tarifes diferents. Les hores més cares seran les ‘punta’, és a dir, de 10.00 a 14.00 hores i de 18.00 a 22.00 hores. El terme intermedi és el període pla: de 08.00 a 10.00 hores, de 14.00 a 18.00 hores i de 22.00 a 00.00 hores. Finalment, de 00.00 a 08.00 hores s’establix el període vall. Esta serà doncs, a partir de l’1 de juny, la nova estructura de la factura elèctrica a Espanya, que ‘a priori’ hauria de propiciar un cost per al consumidor més adequat al seu consum elèctric real; una de les queixes constants de les associacions de consumidors al nostre país en els últims anys.

 

Si tens un contracte de mercat lliure, compte!

Totes les modificacions entraran en vigor el pròxim 1 de juny, però, afectaran directament a tots els consumidors d’electricitat? Per a resoldre esta qüestió hem de distingir entre els consumidors que tinguen un contracte del mercat regulat i els que el tenen del mercat lliure. Pel que als primers es referix, els canvis explicats respecte a la factura de la llum seran automàtics: és a dir, qui tinga un contracte de mercat regulat —les conegudes com a tarifes PVPC—, no ha de fer res, ja que les modificacions s’aplicaran de manera automàtica.

 

En canvi, els consumidors amb un contracte de mercat lliure sí que hauran de fer gestions si volen acollir-se als canvis que es posaran en marxa el mes que ve de juny. En este cas, el client haurà de posar-se en contacte amb la companyia de la llum que tinga contractada per a sol·licitar que s’apliquen els canvis en la tarifa, encara que al ser de mercat lliure, serà la companyia la que tinga la potestat d’adaptar de manera diferent les modificacions que ser faran en la nova factura. En definitiva, doncs, Espanya es prepara per a un nou model de factura elèctrica, encara que haurem d’esperar per a comprovar si la seua aplicació genera els efectes que es busquen amb ella o si, per contra, les queixes dels consumidors persistixen.

Últimes notícies

Pedro Martínez fa història com a tècnic amb més partits al València Basket

Pedro Martínez es convertix en l'entrenador amb més partits dirigits del València Basket en l'ACB i completa una nit de rècords per al club taronja en la Lliga Endesa.

El València Basket reforça el seu domini a Espanya amb set dels últims nou títols

El València Basket conquista la Copa de la Reina davant el Hozono Global Jairis i confirma un cicle guanyador amb set dels últims nou títols nacionals disputats en tres temporades.

El València Basket prolonga el seu domini amb una altra Copa de la Reina

El València Basket conquista la Copa de la Reina després de véncer al Hozono Global Jairis i reforça una etapa de domini en el bàsquet espanyol amb set dels últims nou títols nacionals.

El València Basket conquesta la seua segona Copa de la Reina després de remuntar al Hozono Global Jairis

El València Basket es proclama campió de la Copa de la Reina per segona vegada després de remuntar 14 punts al Hozono Global Jairis i véncer 70-65 en una final de ratxes i màxima tensió.

El València Basket conquesta la seua segona Copa de la Reina després de superar al Hozono Jairis

El València Basket es proclama campió de la Copa de la Reina per segona vegada en imposar-se al Hozono Jairis per 70-65 en una final igualada.

València Basket firma una sòlida victòria a Burgos després d’un gran tercer quart

València Basket es va imposar al Sant Pau Burgos per 74-79 després de trencar el partit en el tercer quart i controlar la reacció final del conjunt local.

El València Basket conquesta la seua segona Copa de la Reina en véncer al Hozono Jairis

El València Basket s'adjudica per segona vegada la Copa de la Reina després d'imposar-se al Hozono Jairis per 70-65 en una final ajustada en la qual el vigent campió no va poder revalidar el títol.

El vent provoca un accident per la caiguda d’un arbre entre La Barona i les Useres

El fort vent obliga els bombers de Castelló i València a efectuar més d'un centenar d'intervencions, inclosa un accident de trànsit per la caiguda d'un arbre entre La Barona i les Useres.