El canvi que prepara el govern amb la factura de la llum: Arribarà abans d’estiu

 

Els espanyols tindrem este mateix 2021 un nou model de factura de l’electricitat. El gener de 2020, a dos mesos de l’esclat de la pandèmia del coronavirus, la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) publicava en el BOE la circular on s’establia un nou mètode per a calcular les factures de la llum que arriben a les nostres cases i empreses. La nova fórmula recalcula de manera diferent a la que es fa fins ara els peatges de transport de la llum i la distribució de l’electricitat. Però la irrupció del Covid-19 i les successives pròrrogues de l’estat d’alarma van deixar parada, durant l’any passat, l’aplicació pràctica de la modificació.

 

Finalment, l’Administració estatal va decidir que el canvi entraria en vigor l’1 d’abril —és a dir, la setmana que ve, precisament el Dijous Sant—, i amb este objectiu es va iniciar el treball per a fer les modificacions oportunes sobre este tema. Però el castell de cartes es va enfonsar fa unes setmanes: el govern va constatar que la burocràcia no estava preparada a poques setmanes d’aplicar-se el canvi, de manera que es va decidir que, de nou, es posposa la data d’aplicació de la nova tarifació. Ara, s’ha decidit que el canvi entrarà en vigor el pròxim 1 de juny: Espanya tindrà, abans d’estiu, un nou model de factura elèctrica.

 

Quins canvis hi haurà en la factura de la llum a partir de l’1 de juny?

Però al marge dels retards en la seua entrada en vigor, el que és evident és que els canvis arribaran a les factures d’electricitat de tota Espanya i que, per tant, els usuaris han de conèixer a la perfecció què significaran en la pràctica per al seu consum quotidià de llum... i per als seus pagaments a final de mes. Els consumidors domèstics —amb una potència contractada inferior als 15 kW— disposen fins ara de sis tarifes d’accés amb característiques diferents. Això canviarà: les sis tarifes es convertiran en una sola, la tarifa 2.0TD.

 

Amb la nova 2.0TD, el consumidor podrà triar tindre dos potències diferents contractades, una per al període ‘punta’, de 08.00h a 00.00 hores; i l’altra per al període de 00.00 a 08.00 hores. En la pràctica, doncs, el consumidor tindrà l’opció de contractar menys potència per a les hores de la nit, que són aquelles en les que  es produïx un menor consum elèctric, de manera que el fet de contractar menys potència durant estes hores provocarà una disminució del preu fix de la factura, ja que com més baixa és la potència contractada, menys repercutix en el preu final de la contractació elèctrica. Per cert: es consideraran els caps de setmana i els dies festius nacionals íntegrament.

 

La nova tarifa 2.0TD inclourà, a part dels dos termes de potència contractats que constituïxen la part fixa de la factura, tres termes d’energia, és a dir, tres períodes horaris amb tarifes diferents. Les hores més cares seran les ‘punta’, és a dir, de 10.00 a 14.00 hores i de 18.00 a 22.00 hores. El terme intermedi és el període pla: de 08.00 a 10.00 hores, de 14.00 a 18.00 hores i de 22.00 a 00.00 hores. Finalment, de 00.00 a 08.00 hores s’establix el període vall. Esta serà doncs, a partir de l’1 de juny, la nova estructura de la factura elèctrica a Espanya, que ‘a priori’ hauria de propiciar un cost per al consumidor més adequat al seu consum elèctric real; una de les queixes constants de les associacions de consumidors al nostre país en els últims anys.

 

Si tens un contracte de mercat lliure, compte!

Totes les modificacions entraran en vigor el pròxim 1 de juny, però, afectaran directament a tots els consumidors d’electricitat? Per a resoldre esta qüestió hem de distingir entre els consumidors que tinguen un contracte del mercat regulat i els que el tenen del mercat lliure. Pel que als primers es referix, els canvis explicats respecte a la factura de la llum seran automàtics: és a dir, qui tinga un contracte de mercat regulat —les conegudes com a tarifes PVPC—, no ha de fer res, ja que les modificacions s’aplicaran de manera automàtica.

 

En canvi, els consumidors amb un contracte de mercat lliure sí que hauran de fer gestions si volen acollir-se als canvis que es posaran en marxa el mes que ve de juny. En este cas, el client haurà de posar-se en contacte amb la companyia de la llum que tinga contractada per a sol·licitar que s’apliquen els canvis en la tarifa, encara que al ser de mercat lliure, serà la companyia la que tinga la potestat d’adaptar de manera diferent les modificacions que ser faran en la nova factura. En definitiva, doncs, Espanya es prepara per a un nou model de factura elèctrica, encara que haurem d’esperar per a comprovar si la seua aplicació genera els efectes que es busquen amb ella o si, per contra, les queixes dels consumidors persistixen.

Últimes notícies

Arcadi España dona per fet que les explicacions de Zapatero pel cas Plus Ultra seran satisfactòries

El ministre d'Hisenda, Arcadi España, ha assegurat a València que està segur que les explicacions de José Luis Rodríguez Zapatero com a investigat pel cas Plus Ultra seran satisfactòries i ha defensat la professionalitat de l'Agència Tributària.

Lydia Rodríguez deixa Presuntos Implicados i denuncia maltractament i control extrem

La cantant Lydia Rodríguez ha anunciat que abandona Presuntos Implicados després de 17 anys i acusa el grup i el seu entorn de control extrem sobre el seu físic i maltractament psicològic. El músic Nacho Mañó ha contestat indignat i defensa la seua honorabilitat.

Baldoví acusa Pérez Llorca de fer més de correveidile de Feijóo i Ayuso que de president dels valencians

Joan Baldoví ha acusat Juanfran Pérez Llorca de prioritzar els interessos de Feijóo i Ayuso davant del nou model de finançament autonòmic i la condonació del deute, aprofitant la seua reunió amb el ministre d’Hisenda, Arcadi España.

Arcadi España dona per bones les explicacions que Zapatero oferirà pel cas Plus Ultra

El ministre d’Hisenda, Arcadi España, ha assegurat a València que està segur que les explicacions de José Luis Rodríguez Zapatero pel cas Plus Ultra seran satisfactòries i ha reivindicat la professionalitat de l’Agència Tributària.

El sector azuleter reclama un marc estable per a mantindre la cogeneració i els llocs de faena a Castelló

La patronal Ascer i representants institucionals han reclamat a Castelló un marc regulador estable per a la cogeneració industrial, que consideren essencial per a la competitivitat, l’ocupació i el futur de la indústria ceràmica.

Un patinet manipulat fuig pel centre de Benidorm a 104 km/h abans de ser interceptat

La Policia Local de Benidorm ha interceptat un patinet elèctric manipulat que ha arribat als 104 km/h després d’una fuga de més de dos quilòmetres pel centre de la ciutat. El conductor ha sigut sancionat per conducció temerària i per circular sense assegurança ni certificat de registre.

Més de 200 platges i cales valencianes lluïxen la Bandera Qualitur 2026 per la seua excel·lència

Turisme Comunitat Valenciana ha concedit la Bandera Qualitur 2026 a 206 platges i cales de 40 municipis, amb especial pes per als destins de la província de València.

Alerten que immigrants en vies de regularitzar-se acaben en CIE i deportats

La xarxa CIES No ha denunciat que persones migrants en procés de regularitzacio extraordinaria han sigut internades en CIE i, en alguns casos, deportades, cosa que consideren una amenaça al seu dret a regularitzar-se.