Anuncios

Ceuta i Melilla reobrin les seues fronteres amb el Marroc després de dos anys

Les fronteres terrestres de Ceuta i Melilla amb el Marroc han obert la mitjanit d’aquest dimarts en una primera fase restringida a ciutadans de la Unió Europa i amb permís per a circulació en territori Schengen dins de la reobertura gradual pactada entre tots dos països per a evitar incidents. Queden pendents possibles canvis legals sobre visats, posar en marxa les duanes per a mercaderies i completar les obres de millora en el clos.

Es posa fi a dos anys i dos mesos de tancament dels passos fronterers del Tarajal, a Ceuta, i de Beni Enzar, a Melilla, des que el març de 2020 esclatara la crisi sanitària per la pandèmia del coronavirus. Es tracta de dos punts especialment sensibles pel trànsit de portadors i de centenars de marroquins que passaven de manera habitual a les dos ciutats espanyoles.

Almenys aquests primers dies es vol evitar la imatge d’aglomeracions perquè el Ministeri de l’Interior ha dictat una ordre de fronteres pactada amb el Marroc que limita l’accés fins al 31 de maig solament a “els ciutadans i residents a la Unió Europea i a aquelles persones autoritzades a circular en l’espai Schengen”.

En el pas del Tarajal, desenes de persones no han pogut esperar i pocs minuts després de mitjanit ja recorrien els pocs metres que hi ha entre els dos països. Algunes era la primera vegada que creuava en dos anys. El tancament ha complicat, i sobretot encarit, poder viatjar entre les ciutats autònomes i el Marroc. Fins ara havien d’agafar primer un ferri fins a la península i després un avió fins al país magrebí.

Treballadors transfronterers

A partir del 31 de maig s’obrirà una segona fase en la qual podran accedir “els treballadors transfronterers legalment reconeguts”. Les dades que manegen les autoritats de Ceuta xifren en 141 els treballadors englobats en aquesta categoria que compten amb la documentació en regla, dins d’un cens que superava els 2.400 fins que es va tancar la frontera pel Covid, la immensa majoria emprades de la llar.

Moltes de les persones que viuen a les regions marroquines pròximes a les fronteres de Ceuta i Melilla veuen amb incertesa aquesta reobertura. Especialment els treballadors transfronterers, el tancament ha provocat que molts d’ells hagen perdut els seus contractes de treball que els permetia accedir amb facilitat a les ciutats autònomes. Ara no saben si podran tornar a treballar com feien abans, alguns d’ells porten dos anys sense ingressos i en una situació límit.

La reobertura es produeix després d’acordar Espanya i el Marroc un full de ruta segellat després del suport del president del Govern, Pedro Sánchez, al pla marroquí sobre el Sàhara i amb el seu viatge per a reunir-se amb Mohamed VI. La frontera marítima ja es va reobrir i s’han ultimen els preparatius per a reprendre l’Operació Pas de l’Estret (OPE).

Una altra novetat de la reobertura és que Espanya i el Marroc han manifestat la seua intenció d’eliminar el contraban en aquestes dos fronteres. En el passat, molts marroquins vivien d’això. Una activitat, també coneguda com a comerç atípic, que tots dos països no volen que es repetisca amb la reobertura.

Queden pendents qüestions com reprendre la duana de Melilla i obrir una a Ceuta per a regular el trànsit de mercaderies i combatre el contraban, a més de possibles modificacions legals per a exigir visats com a condició d’accés, posant fi a les excepcions amb les províncies limítrofes. També es considerava introduir canvis en la llei d’asil.

El Govern de Ceuta que presideix Juan Vivas (PP) va reiterar aquesta setmana la necessitat que la reobertura siga “gradual i ordenada” dins d’un procés en el qual esperen que s’elimine l’excepció al Tractat de Schengen que permet als residents en la limítrofa província de Tetuan accedir a la localitat espanyola sense visat.

Obres pendents en la davantera

El clos perimetral de Ceuta i Melilla s’ha sotmés a una profunda remodelació per a, entre altres qüestions, retirar les concertines i col·locar noves estructures antitrepa com a pintes invertides o rul·los. Tot s’enquadra en la denominada “frontera intel·ligent” que Interior vol que estiga plenament en funcionament enguany i que inclou la renovació del circuit de càmeres de seguretat.

La Delegació del Govern a Ceuta preveu concloure abans de l’1 de juny les obres que està executant en el pas fronterer per a, entre altres coses, instal·lar pilonas retrácticles en els carrils habilitats per al pas de vehicles amb la finalitat d’evitar nous intents d’entrades kamikazes a la ciutat.

La reobertura de les fronteres terrestres de les ciutats espanyoles nord-africanes es durà a terme un any després de l’entrada d’uns 10.000 migrants a Ceuta davant la passivitat de la policia marroquina, enmig d’una crisi amb aquest país que es va tancar oficialment fa dos mesos amb la carta del president del Govern, Pedro Sánchez, al rei Mohamed VI recolzant el pla d’autonomia sobre el Sàhara.

De manera complementària a l’ordre ministerial, el Ministeri de l’Interior ha ordenat el reforç dels efectius policials tant a Ceuta com a Melilla, mobilitzant-se per a això a efectius de la Unitat d’Intervenció Policial (UIP).

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive
Anuncios

Últimes notícies

Mor l’operari d’una grua en quedar atrapat pel seu vehicle a Vallada

Un treballador de 32 anys ha mort en una zona rural de Vallada després de quedar atrapat pel camió grua amb el qual intentava alçar un tractor bolcat. Bombers i servicis sanitaris només van poder confirmar la defunció.

Rego, Oltra, Montero i Janja da Silva criden a la unió de les dones enfront de la violència política

Sira Rego, Mónica Oltra, Irene Montero i Rosângela Janja da Silva reclamen unió enfront de la violència política contra les dones i més presència femenina en els espais de decisió.

Rego, Oltra, Montero i Janja Da Silva criden a la unió de les dones enfront de la violència política

Sira Rego, Mónica Oltra, Irene Montero i Janja Da Silva reclamen a València que les dones s'unisquen enfront de la violència política i reforcen la seua presència en els espais de decisió.

Héctor Fort rep l’alta i es prepara per a tornar amb l’Elx davant l’Atlètic

Héctor Fort rep l'alta competitiva tres mesos després d'operar-se del muscle i es mostra amb ganes de tornar a jugar amb l'Elx en el dol davant l'Atlètic de Madrid.

Tunde reforça l’optimisme del Llevant: la permanència, cada vegada més a prop

Kareem Tunde es mostra convençut que el Llevant aconseguirà la permanència en Primera i crida a mantindre la unió del vestuari abans del dol clau davant el Sevilla.

Ernest Urtasun se suma a la inauguració de La Senda del Poeta de Miguel Hernández el 24 d’abril

El ministre de Cultura, Ernest Urtasun, participarà el 24 d'abril en la inauguració de La Senda del Poeta de Miguel Hernández a Orihuela, garantida després del finançament del Ministeri de Cultura.

Ingressat a Maldives un jove metge alacantí després de l’atac d’un tauró

Un metge de 31 anys de l'Hospital General Doctor Balmis d'Alacant ha resultat greument ferit després de patir l'atac d'un tauró durant una excursió aquàtica en la seua lluna de mel a les illes Maldives.

El TSJCV tomba la suspensió de llicències de canvi d’ús per a pisos turístics a València

El TSJCV anul·la la decisió de l'Ajuntament de València de suspendre les llicències de canvi d'ús per a pisos turístics, però manté la moratòria sobre noves edificacions hoteleres.