12.9 C
València
Dimecres, 21 gener, 2026

Ceuta i Melilla reobrin les seues fronteres amb el Marroc després de dos anys

Les fronteres terrestres de Ceuta i Melilla amb el Marroc han obert la mitjanit d’aquest dimarts en una primera fase restringida a ciutadans de la Unió Europa i amb permís per a circulació en territori Schengen dins de la reobertura gradual pactada entre tots dos països per a evitar incidents. Queden pendents possibles canvis legals sobre visats, posar en marxa les duanes per a mercaderies i completar les obres de millora en el clos.

Es posa fi a dos anys i dos mesos de tancament dels passos fronterers del Tarajal, a Ceuta, i de Beni Enzar, a Melilla, des que el març de 2020 esclatara la crisi sanitària per la pandèmia del coronavirus. Es tracta de dos punts especialment sensibles pel trànsit de portadors i de centenars de marroquins que passaven de manera habitual a les dos ciutats espanyoles.

Almenys aquests primers dies es vol evitar la imatge d’aglomeracions perquè el Ministeri de l’Interior ha dictat una ordre de fronteres pactada amb el Marroc que limita l’accés fins al 31 de maig solament a “els ciutadans i residents a la Unió Europea i a aquelles persones autoritzades a circular en l’espai Schengen”.

En el pas del Tarajal, desenes de persones no han pogut esperar i pocs minuts després de mitjanit ja recorrien els pocs metres que hi ha entre els dos països. Algunes era la primera vegada que creuava en dos anys. El tancament ha complicat, i sobretot encarit, poder viatjar entre les ciutats autònomes i el Marroc. Fins ara havien d’agafar primer un ferri fins a la península i després un avió fins al país magrebí.

Treballadors transfronterers

A partir del 31 de maig s’obrirà una segona fase en la qual podran accedir “els treballadors transfronterers legalment reconeguts”. Les dades que manegen les autoritats de Ceuta xifren en 141 els treballadors englobats en aquesta categoria que compten amb la documentació en regla, dins d’un cens que superava els 2.400 fins que es va tancar la frontera pel Covid, la immensa majoria emprades de la llar.

Moltes de les persones que viuen a les regions marroquines pròximes a les fronteres de Ceuta i Melilla veuen amb incertesa aquesta reobertura. Especialment els treballadors transfronterers, el tancament ha provocat que molts d’ells hagen perdut els seus contractes de treball que els permetia accedir amb facilitat a les ciutats autònomes. Ara no saben si podran tornar a treballar com feien abans, alguns d’ells porten dos anys sense ingressos i en una situació límit.

La reobertura es produeix després d’acordar Espanya i el Marroc un full de ruta segellat després del suport del president del Govern, Pedro Sánchez, al pla marroquí sobre el Sàhara i amb el seu viatge per a reunir-se amb Mohamed VI. La frontera marítima ja es va reobrir i s’han ultimen els preparatius per a reprendre l’Operació Pas de l’Estret (OPE).

Una altra novetat de la reobertura és que Espanya i el Marroc han manifestat la seua intenció d’eliminar el contraban en aquestes dos fronteres. En el passat, molts marroquins vivien d’això. Una activitat, també coneguda com a comerç atípic, que tots dos països no volen que es repetisca amb la reobertura.

Queden pendents qüestions com reprendre la duana de Melilla i obrir una a Ceuta per a regular el trànsit de mercaderies i combatre el contraban, a més de possibles modificacions legals per a exigir visats com a condició d’accés, posant fi a les excepcions amb les províncies limítrofes. També es considerava introduir canvis en la llei d’asil.

El Govern de Ceuta que presideix Juan Vivas (PP) va reiterar aquesta setmana la necessitat que la reobertura siga “gradual i ordenada” dins d’un procés en el qual esperen que s’elimine l’excepció al Tractat de Schengen que permet als residents en la limítrofa província de Tetuan accedir a la localitat espanyola sense visat.

Obres pendents en la davantera

El clos perimetral de Ceuta i Melilla s’ha sotmés a una profunda remodelació per a, entre altres qüestions, retirar les concertines i col·locar noves estructures antitrepa com a pintes invertides o rul·los. Tot s’enquadra en la denominada “frontera intel·ligent” que Interior vol que estiga plenament en funcionament enguany i que inclou la renovació del circuit de càmeres de seguretat.

La Delegació del Govern a Ceuta preveu concloure abans de l’1 de juny les obres que està executant en el pas fronterer per a, entre altres coses, instal·lar pilonas retrácticles en els carrils habilitats per al pas de vehicles amb la finalitat d’evitar nous intents d’entrades kamikazes a la ciutat.

La reobertura de les fronteres terrestres de les ciutats espanyoles nord-africanes es durà a terme un any després de l’entrada d’uns 10.000 migrants a Ceuta davant la passivitat de la policia marroquina, enmig d’una crisi amb aquest país que es va tancar oficialment fa dos mesos amb la carta del president del Govern, Pedro Sánchez, al rei Mohamed VI recolzant el pla d’autonomia sobre el Sàhara.

De manera complementària a l’ordre ministerial, el Ministeri de l’Interior ha ordenat el reforç dels efectius policials tant a Ceuta com a Melilla, mobilitzant-se per a això a efectius de la Unitat d’Intervenció Policial (UIP).

Últimes notícies

València reobrirà a l’estiu les piscines renovades del Parc de l’Oest

Les piscines del Parc de l'Oest de València reobriran en la temporada d'estiu després d'una rehabilitació integral. La inversió supera 1,2 milions i el termini d'obra és de sis mesos.

Rescaten a la jove desapareguda a Favara amb símptomes d’hipotèrmia

El GERA ha trobat a la jove desapareguda a Favara amb símptomes d'hipotèrmia en una zona de barranc i l'ha evacuada en helicòpter fins a Alzira per a la seua atenció.

El subdirector d’Emergències va dir a Mazón la nit del 29-O que hi hauria entre 200 i 300 morts

Jorge Suárez va declarar davant la jutgessa que, la nit del 29 d'octubre, va estimar entre 200 i 300 morts. Va detallar dubtes i retards en l'enviament del Es-Alert.

Pérez Llorca anuncia 10 milions extra per a promoció exterior i eleva el pla a 19 milions

La Generalitat ha reforçat el seu pla de mitjans amb 10 milions addicionals, fins a 19 milions, per a promocionar la Comunitat Valenciana en els mercats nacional i internacional. El paquet s'acompanya d'una taula de connectivitat, un pla de platges i un programa de màrqueting per a l'interior.

El Vila-real encaixa el doble de gols en la Lliga de Campions que en LaLiga

L'equip seguix sense guanyar després de set jornades de Lliga de Campions i encaixa el doble que en LaLiga. En la Copa del Rei, la seua mitjana defensiva va ser d'un gol per partit.

La 15K Nocturna València Gana Energia supera els 6.000 inscrits en 24 hores

La carrera nocturna de 15 km va esgotar en minuts les 2.000 places promocionals i ja frega el següent tram de preu. La 13a edició serà el 26 de setembre.

Localitzen i evacuen a la jove desapareguda a Favara en una zona de barranc

El grup GERA ha localitzat a la jove amb símptomes d'hipotèrmia en un barranc de Favara i l'ha evacuada en helicòpter fins a Alzira, on ha sigut transferida al SAMU. La busca, coordinada per la Guàrdia Civil, s'ha reforçat amb indicis previs i la col·laboració de veïns i equips d'emergència.

La jutgessa manté en 230 les víctimes mortals de la dana i rebutja sumar dos morts

La instructora ha denegat incorporar com a víctimes mortals a un home i a una dona al no veure nexe causal amb la dana. També descarta una víctima per lesions psicològiques i ordena recuperar missatges sobre la gestió de l'emergència.