Ceuta i Melilla reobrin les seues fronteres amb el Marroc després de dos anys

Les fronteres terrestres de Ceuta i Melilla amb el Marroc han obert la mitjanit d’aquest dimarts en una primera fase restringida a ciutadans de la Unió Europa i amb permís per a circulació en territori Schengen dins de la reobertura gradual pactada entre tots dos països per a evitar incidents. Queden pendents possibles canvis legals sobre visats, posar en marxa les duanes per a mercaderies i completar les obres de millora en el clos.

Es posa fi a dos anys i dos mesos de tancament dels passos fronterers del Tarajal, a Ceuta, i de Beni Enzar, a Melilla, des que el març de 2020 esclatara la crisi sanitària per la pandèmia del coronavirus. Es tracta de dos punts especialment sensibles pel trànsit de portadors i de centenars de marroquins que passaven de manera habitual a les dos ciutats espanyoles.

Almenys aquests primers dies es vol evitar la imatge d’aglomeracions perquè el Ministeri de l’Interior ha dictat una ordre de fronteres pactada amb el Marroc que limita l’accés fins al 31 de maig solament a “els ciutadans i residents a la Unió Europea i a aquelles persones autoritzades a circular en l’espai Schengen”.

En el pas del Tarajal, desenes de persones no han pogut esperar i pocs minuts després de mitjanit ja recorrien els pocs metres que hi ha entre els dos països. Algunes era la primera vegada que creuava en dos anys. El tancament ha complicat, i sobretot encarit, poder viatjar entre les ciutats autònomes i el Marroc. Fins ara havien d’agafar primer un ferri fins a la península i després un avió fins al país magrebí.

Treballadors transfronterers

A partir del 31 de maig s’obrirà una segona fase en la qual podran accedir “els treballadors transfronterers legalment reconeguts”. Les dades que manegen les autoritats de Ceuta xifren en 141 els treballadors englobats en aquesta categoria que compten amb la documentació en regla, dins d’un cens que superava els 2.400 fins que es va tancar la frontera pel Covid, la immensa majoria emprades de la llar.

Moltes de les persones que viuen a les regions marroquines pròximes a les fronteres de Ceuta i Melilla veuen amb incertesa aquesta reobertura. Especialment els treballadors transfronterers, el tancament ha provocat que molts d’ells hagen perdut els seus contractes de treball que els permetia accedir amb facilitat a les ciutats autònomes. Ara no saben si podran tornar a treballar com feien abans, alguns d’ells porten dos anys sense ingressos i en una situació límit.

La reobertura es produeix després d’acordar Espanya i el Marroc un full de ruta segellat després del suport del president del Govern, Pedro Sánchez, al pla marroquí sobre el Sàhara i amb el seu viatge per a reunir-se amb Mohamed VI. La frontera marítima ja es va reobrir i s’han ultimen els preparatius per a reprendre l’Operació Pas de l’Estret (OPE).

Una altra novetat de la reobertura és que Espanya i el Marroc han manifestat la seua intenció d’eliminar el contraban en aquestes dos fronteres. En el passat, molts marroquins vivien d’això. Una activitat, també coneguda com a comerç atípic, que tots dos països no volen que es repetisca amb la reobertura.

Queden pendents qüestions com reprendre la duana de Melilla i obrir una a Ceuta per a regular el trànsit de mercaderies i combatre el contraban, a més de possibles modificacions legals per a exigir visats com a condició d’accés, posant fi a les excepcions amb les províncies limítrofes. També es considerava introduir canvis en la llei d’asil.

El Govern de Ceuta que presideix Juan Vivas (PP) va reiterar aquesta setmana la necessitat que la reobertura siga “gradual i ordenada” dins d’un procés en el qual esperen que s’elimine l’excepció al Tractat de Schengen que permet als residents en la limítrofa província de Tetuan accedir a la localitat espanyola sense visat.

Obres pendents en la davantera

El clos perimetral de Ceuta i Melilla s’ha sotmés a una profunda remodelació per a, entre altres qüestions, retirar les concertines i col·locar noves estructures antitrepa com a pintes invertides o rul·los. Tot s’enquadra en la denominada “frontera intel·ligent” que Interior vol que estiga plenament en funcionament enguany i que inclou la renovació del circuit de càmeres de seguretat.

La Delegació del Govern a Ceuta preveu concloure abans de l’1 de juny les obres que està executant en el pas fronterer per a, entre altres coses, instal·lar pilonas retrácticles en els carrils habilitats per al pas de vehicles amb la finalitat d’evitar nous intents d’entrades kamikazes a la ciutat.

La reobertura de les fronteres terrestres de les ciutats espanyoles nord-africanes es durà a terme un any després de l’entrada d’uns 10.000 migrants a Ceuta davant la passivitat de la policia marroquina, enmig d’una crisi amb aquest país que es va tancar oficialment fa dos mesos amb la carta del president del Govern, Pedro Sánchez, al rei Mohamed VI recolzant el pla d’autonomia sobre el Sàhara.

De manera complementària a l’ordre ministerial, el Ministeri de l’Interior ha ordenat el reforç dels efectius policials tant a Ceuta com a Melilla, mobilitzant-se per a això a efectius de la Unitat d’Intervenció Policial (UIP).

Últimes notícies

PP i Vox tomben totes les propostes de l’oposició i exhibixen fractura en immigració i finançament

PP i Vox han rebutjat totes les propostes de l’oposició en el debat sobre l’estat de la Comunitat Valenciana i han evidenciat discrepàncies en immigració i finançament autonòmic, tot i mantindre acords en matèria de vivenda.

Avís per fortes pluges des de dijous al migdia a la Comunitat Valenciana

La Comunitat Valenciana afronta des de dijous al migdia un episodi de pluges molt intenses i estàtiques, amb risc d’inundacions i barrancades, que pot arribar a nivell roig en punts de Castelló, València i nord d’Alacant.

Una desena de municipis valencians suspenen les classes per l’alerta per pluges intenses

Almenys deu municipis de la província de València han suspés per a dijous l’activitat lectiva per l’alerta taronja per pluges intenses i tempestes. L’avís afecta també Castelló i el litoral nord d’Alacant, amb recomanacions d’extremar la precaució fins divendres.

Presó provisional per a l’home detingut per matar la seua parella a Benidorm

El jutjat de Violència sobre la Dona de Benidorm ha ordenat l’ingrés a presó provisional, comunicada i sense fiança, per a l’home detingut per matar presumptament la seua parella al domicili comú. Altres dos arrestats queden en llibertat provisional, investigats per encobriment.

Jasiel Rivero es queda al Valencia Basket fins al final de temporada

El Valencia Basket ha ampliat fins al final de temporada el contracte mensual de Jasiel Rivero, que ha rendit a bon nivell en el seu retorn. El cubà disputarà així la seua tercera etapa al club taronja després del període 2021-2023.

Solís somia estrenar el Nou Mestalla jugant competició europea

El director general del València CF, Javier Solís, confia que el Nou Mestalla puga inaugurar-se en competició europea el curs 2027-28 i garantix que els abonaments mantindran preus similars o més baixos que l’actual estadi.

El Valencia es mostra molt confiat que el Nou Mestalla siga seu del Mundial 2030

El director general del Valencia, Javier Solís, s’ha mostrat molt optimista perquè València aculla partits del Mundial 2030 al Nou Mestalla, amb unes obres que avancen segons el calendari i una inauguració prevista per a l’estiu de 2027.

El PSPV portarà a Anticorrupció el dosier sobre Juanfran Pérez Llorca

Diana Morant anuncia que el PSPV presentarà una denúncia davant la Fiscalia Anticorrupció pel contingut del dosier sobre el president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca. El cap del Consell es declara tranquil i insta que el porten al jutjat.