El coronavirus podria dur entre 40 i 70 anys entre els ratpenats

 

Pràcticament huit mesos després dels primers casos de Covid-19 detectats en humans, l’origen d’esta malaltia seguix sent una gran incògnita. Descobrir-lo pot ser molt important per a evitar futures ones de coronavirus i també per a acabar amb totes les teories conspiranoiques que s’han escampat al llarg d’este temps. 

 

Quan començà la pandèmia es va advertir que el coronavirus SARS-CoV-2 compartix més del 96% del seu genoma amb un coronavirus que afecta els ratpenats. Ara, un equip internacional d’investigadors ha fet una anàlisi genealògica per a descobrir realment d’on prové este virus. Els resultats són clars, i és que alerten que podria dur entre 40 i 70 anys en els ratpenats i que «el més probable» és que haja saltat directament a les persones.

 

Porta dècades circulant entre els ratpenats

Segons s’especifica en l’estudi publicat en la revista ‘Nature Microbiology’, el llinatge dels dos coronavirus es va separar fa entre 40 i 70 anys. Això significa que el SARS-CoV-2 fa bastants dècades que circula entre els ratpenats. «Això es veu clarament en les nostres anàlisis», explica un dels autors, que a demés advertix que «en este temps es poden haver diferenciat més llinatges que podrien infectar als humans i no han sigut mostrejats». 

 

Estos virus tenen una alta capacitat d’intercanviar material genètic entre si. És per este motiu que els autors de l’estudi manifesten que «serà difícil identificar virus amb el potencial de causar brots importants en humans abans que estos emergisquen». Per tant, destaquen la necessitat de disposar d’un sistema de vigilància de malalties en humans a temps real que permeta identificar i classificar «ràpidament» estos patògens.

 

Es descarta un origen artificial del virus

Els experts descarten un origen artificial del virus amb manipulació genètica, ja que una operació d’esta classe haguera deixat petjades inequívoques en el genoma que no estan en el nou coronavirus. Un dels autors considera «improbable» també la hipòtesi de la fuga d’un laboratori: «Si el virus d’haguera escapat d’un entorn de laboratori, els primers individus afectats haurien sigut els treballadors del centre i les seues famílies. No vam viure això en els 44 casos originals de finals de desembre del 2019». 

 

Tenint en compte les dades d’un estudi previ fet per la Universitat de Pennsilvània (Estats Units), l’escenari més probable que es contempla de l’origen del Covid-19 és el d’un virus d’una població de ratpenats de Yunnan (Xina), «d’on provenen els virus amb el parentesc més pròxim al SARS-CoV-2», que va saltar directament als humans. Els investigadors indiquen que este salt es podria haver produït en novembre del 2019 i no abans. 

Últimes notícies

La jutgessa reclama a Emergències totes les comunicacions per ràdio amb ajuntaments el 29 d’octubre

La jutgessa que investiga la DANA ha ordenat a la Conselleria d’Emergències entregar en tres dies el llistat complet de comunicacions per ràdio amb els ajuntaments del 29 d’octubre de 2024 i ha rebutjat una nova declaració de l’alcaldessa de València, María José Catalá.

Protecció Civil activa un pla especial pel triple eclipsi que afectarà Espanya fins a 2028

El pla específic 'Trío de Eclipses. Eclipse total 2026' coordinarà administracions davant els riscos associats als tres grans eclipsis previstos entre 2026 i 2028, amb especial impacte turístic i mediambiental a Espanya.

78 milions més per a potenciar la investigació d’excel·lència i donar-li projecció internacional

El Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats ha concedit 78 milions addicionals, un 83 % més que en 2018, per a finançar plans estratègics de 10 centres i 6 unitats d’excel·lència i formació de 142 nous investigadors.

Com preparar-se per a l’eclipsi d’agost: així és el pla especial de Protecció Civil

Protecció Civil ha aprovat un pla específic per a coordinar administracions i previndre riscos durant els tres grans eclipsis previstos entre 2026 i 2028, que atrauran milers de visitants a Espanya.

Els centres d’excel·lència rebran 78 milions per a reforçar la investigació espanyola

El Ministeri de Ciència ha concedit 78 milions i 142 contractes predoctorals addicionals a 10 centres i 6 unitats d’excel·lència per a reforçar la seua projecció internacional.

Alerten per un caimà menut a la vora del riu Vinalopó a Sax i activen un dispositiu de busca

La Policia Local de Sax ha alertat de l’avistament d’un caimà de menut tamany a la ladera del riu Vinalopó i ha activat el protocol per a localitzar-lo i capturar-lo, amb recomanacions clares a la ciutadania.

Detingut a València un home buscat per un homicidi a Bòsnia-Herzegovina

La Policia Nacional ha detingut a València un home de 31 anys reclamat per Interpol per un homicidi comés a Sarajevo en 2020.

Morant veu molt greus els missatges entre Catalá i Mazón durant la DANA de València

Diana Morant considera molt greus els missatges de WhatsApp entre Carlos Mazón i María José Catalá el dia de la DANA, i acusa els responsables polítics de saber que hi hauria morts i de no actuar bé.