12.2 C
València
Divendres, 20 febrer, 2026

La crisi podria obligar el govern espanyol a plantejar canvis amb les pensions de viduïtat

 

La situació de les pensions en Espanya, concedides per la Seguretat Social, sempre han constituït objecte de conversa parlamentària i social, ja que el Govern es troba en plenes negociacions dels Pressupostos Generals de l’Estat per a l’any 2021, marcades per la crisi sanitària i econòmica derivades de la pandèmia.

 

En canvi, els partits presents en el Pacte de Toledo recalquen la necessitat de dur a terme transformacions en l’equitat d’accés a les pensions de viduïtat

 

El model social ha canviat. Cada vegada són menys les parelles que contreuen matrimoni i més les que s’inscriuen en el registre civil com a ‘parella de fet‘. Fins ara, estes segons experimenten una certa discriminació en quant a l’accés a la prestació per viduïtat es referix.

 

Els membres de la comissió presentaran davant l’Executiu, en les pròximes setmanes, una nova versió de la reforma d’estes prestacions. En ella es recomana al govern abolir tota classe de discriminació injustificada sobre els beneficiaris, bé siguen matrimonis o parelles de fet.

 

Les parelles de fet s’han triplicat en les últimes dècades

La formalització com a parella de fet ha augmentat en els últims 20 anys, encara que el matrimoni convencional continua imperant en Espanya. Este canvi de paradigma social comportarà al fet que, a mesura que les parelles de fet es facen majors i i muira un dels cònjuges, creixeran els plets contra la Seguretat Social per a accedir a estes prestacions. 

 

Segons les dades emeses per l’Enquesta Contínua de Llars de l’INE, en 2019 es van registrar un 15,7% de parelles de fet enfront d’un 84.3% d’enllaços matrimonials. En comparació amb l’any anterior les primeres van incrementar en un 9,6% (fins a 1.781.500) mentres que les segones va disminuir en un 1% (fins a 1.781.500). Les parelles homosexuals representen un 0,9% del total. 

 

Actualment, la Seguretat Social compta amb una despesa major de 21.000 milions per a cobrir les pensions de viduïtat​​​​​​​ de més de 2,3 milions de persones. La quantia pressupostada per cada individu oscil·la entre els 600 i 700 euros al mes, encara que els rangs estipulen entre els 150 i més de 2.000 euros mensuals.

 

Els requisits d’una parella de fet o vidu

La Llei de Seguretat Social dictamina que en el cas d’una parella de fet, el vidu o la vídua ha de complir amb requisits com: dependència econòmica, haver tingut ingressos inferiors almenys en un 50% al total dels que generava la parella o menors al 25% si no hi ha descendència comuna – dret a orfandat – en l’últim any abans de la defunció del cònjuge, entre altres. 

 

En el cas dels matrimonis, estos tenen dret a la prestació si durant l’últim any seguixen casats, indistintament del nivell d’ingressos generats. En canvi, en el cas de la parella de fet, estos han d’estar registrats com a tal almenys dos anys abans de la defunció i comptar amb una convivència estable en els últims cinc anys. 

 

La reforma de la legislació pretén igualar els requisits d’accés a la prestació i que les diferències entre els matrimonis i les parelles de fet siguen inadmeses pel Tribunal Constitucional. La comissió de Peticions del Parlament Europeu, presidit per Dolors Montserrat, ja havia sol·licitat a Espanya l’any passat que se suprimisca la discriminació dels supervivents de les parelles de fet, emparada per la llei. 

 

Un dels casos que va fer pensar 

Silvia Oñate va ser un dels casos que van arribar en Brussel·les davant la privació d’este dret. L’any 2017, la dona de 50 anys va enviduar. La Seguretat Social es va oposar a concedir-li la pensió per viudetat al·legant que, l’any previ, la dona havia ingressat més diners que la seua parella morta. 

 

Com en el seu cas, moltes vídues seran beneficiàries de la reforma legislativa, ja que existeixen més dones perceptores de la pensió que hòmens, segons les dades. 

 

D’altra banda, la nova mesura també és important per al col·lectiu LGTBI. Segons explica el responsable d’UGT d’este col·lectiu, Toño Abad, fins a l’aprovació del matrimoni homosexual, van haver de constituir-se com a parella de fet. 

 

El Govern rebrà el text final en les pròximes setmanes

Els partits presents del Pacte de Toledo presentaran davant el Govern el document final en les setmanes esdevenidores, una vegada que hagen recaptat la garantia dels agents socials que formaran este dimarts la taula de diàleg sobre les pensions

 

L’Executiu rebrà de nou les 23 recomanacions que s’havien pactat en la legislatura passada, després de dos anys de treball, i que es van paralitzar a conseqüència de l’avançament electoral i la falta de consens. 

 

El govern per la seua part ja ha començat a implantar les iniciatives acordades com la retirada de despeses impròpies de la Seguretat Social que superarà els 18.396 milions d’euros i la proposta plantejada als treballadors autònoms que té per epicentre la cotització dels ingressos reals. 

 

Seguint en esta línia, l’organisme haurà d’arribar a un acord amb el Ministeri d’Hisenda i el Ministeri de Treball sobre les despeses que no assumirà més.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Metges marxen a València per a exigir un marc que dignifique la professió

Metges de la Comunitat Valenciana recorren el centre de València per a reclamar un marc normatiu que regule de manera justa les jornades i limite la sobrecàrrega. La protesta s'emmarca en una vaga que va arrancar el dilluns i es repetirà una setmana al mes fins a juny.

La Copa del Rei estrena les grans nits del Roig Arena: graderies quasi plenes i un ‘búnquer’ VIP

La 90a Copa del Rei ACB va estrenar el Roig Arena amb ambient de gran cita, llotges VIP a ple rendiment i xou previ abans del València Basket-Asisa Joventut. El recinte, amb aforament de 15.600 i 1.700 m² de pantalles, aspira a batre el seu propi rècord de públic durant el torneig.

Simón defén que el sistema sanitari espanyol és sostenible però ha de repensar-se

Fernando Simón va sostindre en el Congrés de Virologia que el sistema sanitari espanyol és sostenible, però necessita replantejar-se per a reforçar pediatria i geriatria. També va destacar avanços i riscos en salut pública i la preparació enfront de futures amenaces.

La cibercriminalidad creix un 18,01% en la Comunitat Valenciana i la delinqüència convencional a penes varia

Interior xifra una alça del 18,01% en els delictes informàtics, fins a 55.181, mentres la criminalitat convencional suma un 0,4% i baixen els homicidis consumats.

La Copa del Rei va estrenar les grans cites del Roig Arena: graderies plenes i búnquer VIP

La 90a Copa del Rei va inaugurar el Roig Arena com a gran seu amb una estampa de quasi ple, llotges a ple rendiment i un xou previ de dansa urbana i música. El recinte va activar la seua exclusiva zona búnquer i va posar el focus en el seu espectacular desplegament audiovisual.

Centenars d’aficionats estrenen la Copa en la fan zone del Roig Arena i tinyen València

Centenars de seguidors van donar el tret d'eixida a la Copa del Rei en la fan zone del Roig Arena, amb música, concursos i colors de totes les aficions.

La Guàrdia Civil registra a València la vivenda del detingut pel doble crim de Xilxes

La Guàrdia Civil ha iniciat el registre de la vivenda a València del detingut pel doble crim de Xilxes, amb el sospitós present. La causa està sota secret i l'home passarà el divendres a disposició judicial.

Centenars d’aficionats obrin la Copa del Rei en la fan zone del Roig Arena i tinyen València

La fan zone al costat del Roig Arena es va convertir en l'epicentre de l'arrancada de la Copa, amb concerts, concursos i les primeres marees de colors. Les aficions de Joventut i València Basket van marcar el ritme en un ambient ja compartit per seguidors d'Unicaja, Reial Madrid i altres clubs