La crisi podria obligar el govern espanyol a plantejar canvis amb les pensions de viduïtat

 

La situació de les pensions en Espanya, concedides per la Seguretat Social, sempre han constituït objecte de conversa parlamentària i social, ja que el Govern es troba en plenes negociacions dels Pressupostos Generals de l’Estat per a l’any 2021, marcades per la crisi sanitària i econòmica derivades de la pandèmia.

 

En canvi, els partits presents en el Pacte de Toledo recalquen la necessitat de dur a terme transformacions en l’equitat d’accés a les pensions de viduïtat

 

El model social ha canviat. Cada vegada són menys les parelles que contreuen matrimoni i més les que s’inscriuen en el registre civil com a ‘parella de fet‘. Fins ara, estes segons experimenten una certa discriminació en quant a l’accés a la prestació per viduïtat es referix.

 

Els membres de la comissió presentaran davant l’Executiu, en les pròximes setmanes, una nova versió de la reforma d’estes prestacions. En ella es recomana al govern abolir tota classe de discriminació injustificada sobre els beneficiaris, bé siguen matrimonis o parelles de fet.

 

Les parelles de fet s’han triplicat en les últimes dècades

La formalització com a parella de fet ha augmentat en els últims 20 anys, encara que el matrimoni convencional continua imperant en Espanya. Este canvi de paradigma social comportarà al fet que, a mesura que les parelles de fet es facen majors i i muira un dels cònjuges, creixeran els plets contra la Seguretat Social per a accedir a estes prestacions. 

 

Segons les dades emeses per l’Enquesta Contínua de Llars de l’INE, en 2019 es van registrar un 15,7% de parelles de fet enfront d’un 84.3% d’enllaços matrimonials. En comparació amb l’any anterior les primeres van incrementar en un 9,6% (fins a 1.781.500) mentres que les segones va disminuir en un 1% (fins a 1.781.500). Les parelles homosexuals representen un 0,9% del total. 

 

Actualment, la Seguretat Social compta amb una despesa major de 21.000 milions per a cobrir les pensions de viduïtat​​​​​​​ de més de 2,3 milions de persones. La quantia pressupostada per cada individu oscil·la entre els 600 i 700 euros al mes, encara que els rangs estipulen entre els 150 i més de 2.000 euros mensuals.

 

Els requisits d’una parella de fet o vidu

La Llei de Seguretat Social dictamina que en el cas d’una parella de fet, el vidu o la vídua ha de complir amb requisits com: dependència econòmica, haver tingut ingressos inferiors almenys en un 50% al total dels que generava la parella o menors al 25% si no hi ha descendència comuna – dret a orfandat – en l’últim any abans de la defunció del cònjuge, entre altres. 

 

En el cas dels matrimonis, estos tenen dret a la prestació si durant l’últim any seguixen casats, indistintament del nivell d’ingressos generats. En canvi, en el cas de la parella de fet, estos han d’estar registrats com a tal almenys dos anys abans de la defunció i comptar amb una convivència estable en els últims cinc anys. 

 

La reforma de la legislació pretén igualar els requisits d’accés a la prestació i que les diferències entre els matrimonis i les parelles de fet siguen inadmeses pel Tribunal Constitucional. La comissió de Peticions del Parlament Europeu, presidit per Dolors Montserrat, ja havia sol·licitat a Espanya l’any passat que se suprimisca la discriminació dels supervivents de les parelles de fet, emparada per la llei. 

 

Un dels casos que va fer pensar 

Silvia Oñate va ser un dels casos que van arribar en Brussel·les davant la privació d’este dret. L’any 2017, la dona de 50 anys va enviduar. La Seguretat Social es va oposar a concedir-li la pensió per viudetat al·legant que, l’any previ, la dona havia ingressat més diners que la seua parella morta. 

 

Com en el seu cas, moltes vídues seran beneficiàries de la reforma legislativa, ja que existeixen més dones perceptores de la pensió que hòmens, segons les dades. 

 

D’altra banda, la nova mesura també és important per al col·lectiu LGTBI. Segons explica el responsable d’UGT d’este col·lectiu, Toño Abad, fins a l’aprovació del matrimoni homosexual, van haver de constituir-se com a parella de fet. 

 

El Govern rebrà el text final en les pròximes setmanes

Els partits presents del Pacte de Toledo presentaran davant el Govern el document final en les setmanes esdevenidores, una vegada que hagen recaptat la garantia dels agents socials que formaran este dimarts la taula de diàleg sobre les pensions

 

L’Executiu rebrà de nou les 23 recomanacions que s’havien pactat en la legislatura passada, després de dos anys de treball, i que es van paralitzar a conseqüència de l’avançament electoral i la falta de consens. 

 

El govern per la seua part ja ha començat a implantar les iniciatives acordades com la retirada de despeses impròpies de la Seguretat Social que superarà els 18.396 milions d’euros i la proposta plantejada als treballadors autònoms que té per epicentre la cotització dels ingressos reals. 

 

Seguint en esta línia, l’organisme haurà d’arribar a un acord amb el Ministeri d’Hisenda i el Ministeri de Treball sobre les despeses que no assumirà més.

Últimes notícies

Anselmi aposta per un Elx valent que pense sempre en guanyar

El nou entrenador de l Elx, Martín Anselmi, ha explicat que vol un equip valent, agressiu i protagonista, centrat en pensar a guanyar i mantindre la identitat de joc actual.

Un ciberpederasta enganya més de 20 menors durant una dècada fins a ser detingut a Alacant

La Guàrdia Civil ha detingut a Alacant un ciberdepredador sexual en sèrie acusat de 36 delictes contra la llibertat sexual de més de vint menors de 16 anys al llarg d’una dècada, amb més de 200 dispositius d’emmagatzematge intervinguts.

Sis detinguts per una trentena de robatoris en gasolineres, comerços i vivendes a València i Alacant

La Guàrdia Civil ha detingut sis persones vinculades a una trentena de robatoris amb força en gasolineres, comerços i vivendes a les províncies de València i Alacant, i quatre d'elles han ingressat en presó.

Com protegir els ulls davant l’eclipsi solar del 12 d’agost

Mirar directament l’eclipsi solar del 12 d’agost sense filtres homologats pot causar lesions irreversibles en la retina. Els òptics de la Comunitat Valenciana expliquen quines ulleres són segures i com utilitzar-les.

Un jaguar bate rècords al Brasil i obliga a repensar la protecció de grans felins

El jaguar Gaspar, monitoritzat per científics bascos, alacantins i brasilers, ha recorregut més de 2.100 quilòmetres en 381 dies a l’Amazònia, un desplaçament inusualment llarg que posa en dubte que les àrees protegides actuals siguen suficients per a grans carnívors.

Quatre morts i sis ferits greus en un xoc múltiple nocturn a Benicàssim

Quatre persones han mort i sis hòmens han resultat ferits greus en un accident múltiple esta matinada a la N-340, al terme de Benicàssim, en sentit Castellón de la Plana.

València ompli el Ciutat en una inauguració multitudinària dels Gay Games 2026

Els Gay Games XII València 2026 han arrancat al Ciutat de València amb més de 10.200 esportistes de 81 països, una desfilada de delegacions i actuacions musicals i de folklore valencià davant 13.500 persones.

La sàtira social ‘Filipiñana’ triomfa com a millor llargmetratge en Cinema Jove

La pel·lícula 'Filipiñana', de Rafael Manuel, s'ha endut el Luna de València a millor llargmetratge de Cinema Jove i també el guardó del Jurat Jove, en una edició que ha repartit premis entre films i sèries internacionals i produccions amb presència valenciana.