La crisi podria obligar el govern espanyol a plantejar canvis amb les pensions de viduïtat

Ejemplo de shortcode con estilo
  La situació de les pensions en Espanya, concedides per la Seguretat Social, sempre han constituït objecte de conversa parlamentària i social, ja que el Govern es troba en plenes negociacions dels Pressupostos Generals de l’Estat per a l’any 2021, marcades per la crisi sanitària i econòmica derivades de la pandèmia.   En canvi, els partits presents […]

 

La situació de les pensions en Espanya, concedides per la Seguretat Social, sempre han constituït objecte de conversa parlamentària i social, ja que el Govern es troba en plenes negociacions dels Pressupostos Generals de l’Estat per a l’any 2021, marcades per la crisi sanitària i econòmica derivades de la pandèmia.

 

En canvi, els partits presents en el Pacte de Toledo recalquen la necessitat de dur a terme transformacions en l’equitat d’accés a les pensions de viduïtat. 

 

El model social ha canviat. Cada vegada són menys les parelles que contreuen matrimoni i més les que s’inscriuen en el registre civil com a ‘parella de fet‘. Fins ara, estes segons experimenten una certa discriminació en quant a l’accés a la prestació per viduïtat es referix.

 

Els membres de la comissió presentaran davant l’Executiu, en les pròximes setmanes, una nova versió de la reforma d’estes prestacions. En ella es recomana al govern abolir tota classe de discriminació injustificada sobre els beneficiaris, bé siguen matrimonis o parelles de fet.

 

Les parelles de fet s’han triplicat en les últimes dècades

La formalització com a parella de fet ha augmentat en els últims 20 anys, encara que el matrimoni convencional continua imperant en Espanya. Este canvi de paradigma social comportarà al fet que, a mesura que les parelles de fet es facen majors i i muira un dels cònjuges, creixeran els plets contra la Seguretat Social per a accedir a estes prestacions. 

 

Segons les dades emeses per l’Enquesta Contínua de Llars de l’INE, en 2019 es van registrar un 15,7% de parelles de fet enfront d’un 84.3% d’enllaços matrimonials. En comparació amb l’any anterior les primeres van incrementar en un 9,6% (fins a 1.781.500) mentres que les segones va disminuir en un 1% (fins a 1.781.500). Les parelles homosexuals representen un 0,9% del total. 

 

Actualment, la Seguretat Social compta amb una despesa major de 21.000 milions per a cobrir les pensions de viduïtat​​​​​​​ de més de 2,3 milions de persones. La quantia pressupostada per cada individu oscil·la entre els 600 i 700 euros al mes, encara que els rangs estipulen entre els 150 i més de 2.000 euros mensuals.

 

Els requisits d’una parella de fet o vidu

La Llei de Seguretat Social dictamina que en el cas d’una parella de fet, el vidu o la vídua ha de complir amb requisits com: dependència econòmica, haver tingut ingressos inferiors almenys en un 50% al total dels que generava la parella o menors al 25% si no hi ha descendència comuna – dret a orfandat – en l’últim any abans de la defunció del cònjuge, entre altres. 

 

En el cas dels matrimonis, estos tenen dret a la prestació si durant l’últim any seguixen casats, indistintament del nivell d’ingressos generats. En canvi, en el cas de la parella de fet, estos han d’estar registrats com a tal almenys dos anys abans de la defunció i comptar amb una convivència estable en els últims cinc anys. 

 

La reforma de la legislació pretén igualar els requisits d’accés a la prestació i que les diferències entre els matrimonis i les parelles de fet siguen inadmeses pel Tribunal Constitucional. La comissió de Peticions del Parlament Europeu, presidit per Dolors Montserrat, ja havia sol·licitat a Espanya l’any passat que se suprimisca la discriminació dels supervivents de les parelles de fet, emparada per la llei. 

 

Un dels casos que va fer pensar 

Silvia Oñate va ser un dels casos que van arribar en Brussel·les davant la privació d’este dret. L’any 2017, la dona de 50 anys va enviduar. La Seguretat Social es va oposar a concedir-li la pensió per viudetat al·legant que, l’any previ, la dona havia ingressat més diners que la seua parella morta. 

 

Com en el seu cas, moltes vídues seran beneficiàries de la reforma legislativa, ja que existeixen més dones perceptores de la pensió que hòmens, segons les dades. 

 

D’altra banda, la nova mesura també és important per al col·lectiu LGTBI. Segons explica el responsable d’UGT d’este col·lectiu, Toño Abad, fins a l’aprovació del matrimoni homosexual, van haver de constituir-se com a parella de fet. 

 

El Govern rebrà el text final en les pròximes setmanes

Els partits presents del Pacte de Toledo presentaran davant el Govern el document final en les setmanes esdevenidores, una vegada que hagen recaptat la garantia dels agents socials que formaran este dimarts la taula de diàleg sobre les pensions. 

 

L’Executiu rebrà de nou les 23 recomanacions que s’havien pactat en la legislatura passada, després de dos anys de treball, i que es van paralitzar a conseqüència de l’avançament electoral i la falta de consens. 

 

El govern per la seua part ja ha començat a implantar les iniciatives acordades com la retirada de despeses impròpies de la Seguretat Social que superarà els 18.396 milions d’euros i la proposta plantejada als treballadors autònoms que té per epicentre la cotització dels ingressos reals. 

 

Seguint en esta línia, l’organisme haurà d’arribar a un acord amb el Ministeri d’Hisenda i el Ministeri de Treball sobre les despeses que no assumirà més.

Últimes notícies

Moleiro demana perdó després del 0-6 del Villarreal

Moleiro ha demanat perdó a l’afició després de la derrota per 0-6 del Villarreal davant del París Saint-Germain en la Lliga de Campions. El migcampista ha assenyalat la falta d’actitud i ha demanat aprendre del partit abans del compromís de diumenge.

El Villarreal cau per 0-6 davant el París Saint-Germain

El París Saint-Germain ha golejat el Villarreal per 0-6 en la Liga de Campeones, amb un 0-4 al descans. Fabián Ruiz ha sigut el jugador més destacat del conjunt francés.

Vila-real i PSG canvien l’himne per aplaudiments en homenatge

Les aficions del Vila-real i del PSG han aplaudit la decisió de no reproduir l’himne abans del partit. Després, han guardat un minut de silenci per les víctimes.

El Villarreal canvia l’onze amb cinc novetats davant del PSG

Iñigo Pérez ha introduït cinc canvis en l’onze del Villarreal. Fabián Ruiz és titular amb el PSG, mentre que Ferran Torres no ix d’inici.

Eduard Fernández qüestiona la preparació per a ser pare als 30

Eduard Fernández ha abordat els rols paterns en *'El mal padre'*, el drama de Roberto Bueso que inaugura la Mostra de València. La pel·lícula arribarà als cinemes el 20 de novembre.

El jaciment d’Elx mostra una història que va de l’època ibèrica a hui

La museïtzació dels resultats de quasi una dècada d’excavacions permet recórrer les diferents etapes històriques del jaciment d’Elx, des del segle IV abans de la nostra era fins a l’època contemporània.

Wizz Air inaugura una base a València per als vols domèstics

Wizz Air ha inaugurat les primeres bases a València i Madrid i ha començat a operar rutes domèstiques. Santiago de Compostel·la s’hi sumarà el 17 de desembre.

Tírig recuperarà 24 quilòmetres de pistes després de l’incendi

Les obres d’emergència compten amb 825.695 euros i actuaran sobre 24 quilòmetres de pistes forestals afectades pel foc d’agost.