La crisi podria obligar el govern espanyol a plantejar canvis amb les pensions de viduïtat

 

La situació de les pensions en Espanya, concedides per la Seguretat Social, sempre han constituït objecte de conversa parlamentària i social, ja que el Govern es troba en plenes negociacions dels Pressupostos Generals de l’Estat per a l’any 2021, marcades per la crisi sanitària i econòmica derivades de la pandèmia.

 

En canvi, els partits presents en el Pacte de Toledo recalquen la necessitat de dur a terme transformacions en l’equitat d’accés a les pensions de viduïtat

 

El model social ha canviat. Cada vegada són menys les parelles que contreuen matrimoni i més les que s’inscriuen en el registre civil com a ‘parella de fet‘. Fins ara, estes segons experimenten una certa discriminació en quant a l’accés a la prestació per viduïtat es referix.

 

Els membres de la comissió presentaran davant l’Executiu, en les pròximes setmanes, una nova versió de la reforma d’estes prestacions. En ella es recomana al govern abolir tota classe de discriminació injustificada sobre els beneficiaris, bé siguen matrimonis o parelles de fet.

 

Les parelles de fet s’han triplicat en les últimes dècades

La formalització com a parella de fet ha augmentat en els últims 20 anys, encara que el matrimoni convencional continua imperant en Espanya. Este canvi de paradigma social comportarà al fet que, a mesura que les parelles de fet es facen majors i i muira un dels cònjuges, creixeran els plets contra la Seguretat Social per a accedir a estes prestacions. 

 

Segons les dades emeses per l’Enquesta Contínua de Llars de l’INE, en 2019 es van registrar un 15,7% de parelles de fet enfront d’un 84.3% d’enllaços matrimonials. En comparació amb l’any anterior les primeres van incrementar en un 9,6% (fins a 1.781.500) mentres que les segones va disminuir en un 1% (fins a 1.781.500). Les parelles homosexuals representen un 0,9% del total. 

 

Actualment, la Seguretat Social compta amb una despesa major de 21.000 milions per a cobrir les pensions de viduïtat​​​​​​​ de més de 2,3 milions de persones. La quantia pressupostada per cada individu oscil·la entre els 600 i 700 euros al mes, encara que els rangs estipulen entre els 150 i més de 2.000 euros mensuals.

 

Els requisits d’una parella de fet o vidu

La Llei de Seguretat Social dictamina que en el cas d’una parella de fet, el vidu o la vídua ha de complir amb requisits com: dependència econòmica, haver tingut ingressos inferiors almenys en un 50% al total dels que generava la parella o menors al 25% si no hi ha descendència comuna – dret a orfandat – en l’últim any abans de la defunció del cònjuge, entre altres. 

 

En el cas dels matrimonis, estos tenen dret a la prestació si durant l’últim any seguixen casats, indistintament del nivell d’ingressos generats. En canvi, en el cas de la parella de fet, estos han d’estar registrats com a tal almenys dos anys abans de la defunció i comptar amb una convivència estable en els últims cinc anys. 

 

La reforma de la legislació pretén igualar els requisits d’accés a la prestació i que les diferències entre els matrimonis i les parelles de fet siguen inadmeses pel Tribunal Constitucional. La comissió de Peticions del Parlament Europeu, presidit per Dolors Montserrat, ja havia sol·licitat a Espanya l’any passat que se suprimisca la discriminació dels supervivents de les parelles de fet, emparada per la llei. 

 

Un dels casos que va fer pensar 

Silvia Oñate va ser un dels casos que van arribar en Brussel·les davant la privació d’este dret. L’any 2017, la dona de 50 anys va enviduar. La Seguretat Social es va oposar a concedir-li la pensió per viudetat al·legant que, l’any previ, la dona havia ingressat més diners que la seua parella morta. 

 

Com en el seu cas, moltes vídues seran beneficiàries de la reforma legislativa, ja que existeixen més dones perceptores de la pensió que hòmens, segons les dades. 

 

D’altra banda, la nova mesura també és important per al col·lectiu LGTBI. Segons explica el responsable d’UGT d’este col·lectiu, Toño Abad, fins a l’aprovació del matrimoni homosexual, van haver de constituir-se com a parella de fet. 

 

El Govern rebrà el text final en les pròximes setmanes

Els partits presents del Pacte de Toledo presentaran davant el Govern el document final en les setmanes esdevenidores, una vegada que hagen recaptat la garantia dels agents socials que formaran este dimarts la taula de diàleg sobre les pensions

 

L’Executiu rebrà de nou les 23 recomanacions que s’havien pactat en la legislatura passada, després de dos anys de treball, i que es van paralitzar a conseqüència de l’avançament electoral i la falta de consens. 

 

El govern per la seua part ja ha començat a implantar les iniciatives acordades com la retirada de despeses impròpies de la Seguretat Social que superarà els 18.396 milions d’euros i la proposta plantejada als treballadors autònoms que té per epicentre la cotització dels ingressos reals. 

 

Seguint en esta línia, l’organisme haurà d’arribar a un acord amb el Ministeri d’Hisenda i el Ministeri de Treball sobre les despeses que no assumirà més.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive
Anuncios

Últimes notícies

Requena i Utiel recuperen la llum després de quasi cinc hores d’apagada per un accident de camió

Requena i Utiel han recuperat al complet el subministrament elèctric després de quasi cinc hores d'apagada provocada per l'accident d'un camió que va deixar sense llum a uns 14.000 clients.

Requena i Utiel recuperen la llum després de quasi cinc hores d’apagada per un accident de camió

Requena i Utiel han recuperat el subministrament elèctric després de quasi cinc hores d'apagada provocada per l'accident d'un camió que va afectar unes 14.000 persones.

Un nou peptido permet modular amb precision el dolor cronico

Investigadors de la UMH han dissenyat un peptido capaç d'actuar només en condicions patologicas sobre un enzim clau del dolor, obrint la via a teràpies mes precises per al dolor cronico.

Elvira Mínguez reivindica els nostres monstres interiors en arreplegar el Premi Primavera de Novel·la

Elvira Mínguez rep a València el trenté Premi Primavera de Novel·la per 'L'educació del monstre', una obra que indaga en les pors i monstres interiors de tres dones en diferents èpoques.

La Orquestra de València enlluerna en el seu debut a la Sala Daurada del Musikverein

La Orquestra de València ha debutat a la Sala Daurada del Musikverein de Viena amb un programa eclèctic que ha recuperat la figura de Vicente Martín i Soler, l'anomenat Mozart espanyol, i ha reforçat la projecció internacional de la formació.

Morant reclama més recursos per a l’atenció presencial a immigrants en procés de regularització

Diana Morant insta ajuntaments i administracions a reforçar i organitzar millor l'atenció presencial a immigrants en l'inici del procés de regularització per a garantir un servici adequat i amb drets.

La exedil d’Urbanisme i una exdirectora municipal, investigades per les vivendes públiques d’Alacant

La exconcejala d'Urbanisme d'Alacant Rocío Gómez i l'exdirectora general municipal María Pérez-Hickman hauran de declarar com investigades per les presumptes irregularitats en l'adjudicació de vivendes públiques del complex Els Naus, a la platja de Sant Joan.

Camarero destaca l’aposta del Consell per revitalitzar el barri Miguel Hernández d’Alacant

La vicepresidenta Susana Camarero subratlla la inversió del Consell per a rehabilitar el grup de vivenda pública del barri Miguel Hernández i ampliar l'oferta de vivenda protegida a Alacant.