La crisi podria obligar el govern espanyol a plantejar canvis amb les pensions de viduïtat

 

La situació de les pensions en Espanya, concedides per la Seguretat Social, sempre han constituït objecte de conversa parlamentària i social, ja que el Govern es troba en plenes negociacions dels Pressupostos Generals de l’Estat per a l’any 2021, marcades per la crisi sanitària i econòmica derivades de la pandèmia.

 

En canvi, els partits presents en el Pacte de Toledo recalquen la necessitat de dur a terme transformacions en l’equitat d’accés a les pensions de viduïtat. 

 

El model social ha canviat. Cada vegada són menys les parelles que contreuen matrimoni i més les que s’inscriuen en el registre civil com a ‘parella de fet‘. Fins ara, estes segons experimenten una certa discriminació en quant a l’accés a la prestació per viduïtat es referix.

 

Els membres de la comissió presentaran davant l’Executiu, en les pròximes setmanes, una nova versió de la reforma d’estes prestacions. En ella es recomana al govern abolir tota classe de discriminació injustificada sobre els beneficiaris, bé siguen matrimonis o parelles de fet.

 

Les parelles de fet s’han triplicat en les últimes dècades

La formalització com a parella de fet ha augmentat en els últims 20 anys, encara que el matrimoni convencional continua imperant en Espanya. Este canvi de paradigma social comportarà al fet que, a mesura que les parelles de fet es facen majors i i muira un dels cònjuges, creixeran els plets contra la Seguretat Social per a accedir a estes prestacions. 

 

Segons les dades emeses per l’Enquesta Contínua de Llars de l’INE, en 2019 es van registrar un 15,7% de parelles de fet enfront d’un 84.3% d’enllaços matrimonials. En comparació amb l’any anterior les primeres van incrementar en un 9,6% (fins a 1.781.500) mentres que les segones va disminuir en un 1% (fins a 1.781.500). Les parelles homosexuals representen un 0,9% del total. 

 

Actualment, la Seguretat Social compta amb una despesa major de 21.000 milions per a cobrir les pensions de viduïtat​​​​​​​ de més de 2,3 milions de persones. La quantia pressupostada per cada individu oscil·la entre els 600 i 700 euros al mes, encara que els rangs estipulen entre els 150 i més de 2.000 euros mensuals.

 

Els requisits d’una parella de fet o vidu

La Llei de Seguretat Social dictamina que en el cas d’una parella de fet, el vidu o la vídua ha de complir amb requisits com: dependència econòmica, haver tingut ingressos inferiors almenys en un 50% al total dels que generava la parella o menors al 25% si no hi ha descendència comuna – dret a orfandat – en l’últim any abans de la defunció del cònjuge, entre altres. 

 

En el cas dels matrimonis, estos tenen dret a la prestació si durant l’últim any seguixen casats, indistintament del nivell d’ingressos generats. En canvi, en el cas de la parella de fet, estos han d’estar registrats com a tal almenys dos anys abans de la defunció i comptar amb una convivència estable en els últims cinc anys. 

 

La reforma de la legislació pretén igualar els requisits d’accés a la prestació i que les diferències entre els matrimonis i les parelles de fet siguen inadmeses pel Tribunal Constitucional. La comissió de Peticions del Parlament Europeu, presidit per Dolors Montserrat, ja havia sol·licitat a Espanya l’any passat que se suprimisca la discriminació dels supervivents de les parelles de fet, emparada per la llei. 

 

Un dels casos que va fer pensar 

Silvia Oñate va ser un dels casos que van arribar en Brussel·les davant la privació d’este dret. L’any 2017, la dona de 50 anys va enviduar. La Seguretat Social es va oposar a concedir-li la pensió per viudetat al·legant que, l’any previ, la dona havia ingressat més diners que la seua parella morta. 

 

Com en el seu cas, moltes vídues seran beneficiàries de la reforma legislativa, ja que existeixen més dones perceptores de la pensió que hòmens, segons les dades. 

 

D’altra banda, la nova mesura també és important per al col·lectiu LGTBI. Segons explica el responsable d’UGT d’este col·lectiu, Toño Abad, fins a l’aprovació del matrimoni homosexual, van haver de constituir-se com a parella de fet. 

 

El Govern rebrà el text final en les pròximes setmanes

Els partits presents del Pacte de Toledo presentaran davant el Govern el document final en les setmanes esdevenidores, una vegada que hagen recaptat la garantia dels agents socials que formaran este dimarts la taula de diàleg sobre les pensions. 

 

L’Executiu rebrà de nou les 23 recomanacions que s’havien pactat en la legislatura passada, després de dos anys de treball, i que es van paralitzar a conseqüència de l’avançament electoral i la falta de consens. 

 

El govern per la seua part ja ha començat a implantar les iniciatives acordades com la retirada de despeses impròpies de la Seguretat Social que superarà els 18.396 milions d’euros i la proposta plantejada als treballadors autònoms que té per epicentre la cotització dels ingressos reals. 

 

Seguint en esta línia, l’organisme haurà d’arribar a un acord amb el Ministeri d’Hisenda i el Ministeri de Treball sobre les despeses que no assumirà més.

Últimes notícies

El PSPV atribueix a les seues al·legacions i als veïns el fre a un nou hotel al vell cine Imperial del Cabanyal

El PSPV-PSOE assegura que les al·legacions del seu grup i de l’Associació de Veïns del Cabanyal-Canyamelar han impedit, de moment, la llicència d’un hotel de 27 habitacions al vell cine Imperial. El portaveu Borja Sanjuan alerta que el govern municipal estudia canviar les normes urbanístiques i reclama prioritzar vivendes assequibles davant la pressió turística.

València es queda sense mascletà del 9 d’Octubre per l’acampada per la vivenda

L’Ajuntament de València ha anunciat que la mascletà del 9 d’Octubre a la plaça ha quedat suspesa per decisió de la Delegació del Govern, davant l’acampada de més de 1.500 persones pel dret a la vivenda. La resta d’actes continuen previstos i el consistori estudia possibles accions judicials.

El Tribunal de les Aigües, reafirmat com a símbol viu de la identitat valenciana

Juanfran Pérez Llorca ha destacat el Tribunal de les Aigües com a llegat viu de la Comunitat Valenciana, model universal de governança i símbol d’identitat valenciana, en rebre la blusa de síndic d’honor i la medalla de plata de la institució.

Anselmi destaca que el Celta obliga l’Elx a pensar i a ser pacient

Martín Anselmi ha elogiat el Celta per la seua proposta valenta i ha demanat a l’Elx paciència, intel·ligència i pocs errors per a buscar el primer triomf a casa.

El Valencia recupera efectius clau abans de visitar El Sardiner

Guido Rodríguez i Stole Dimitrievski s’han reincorporat als entrenaments del Valencia CF, mentres que Rioja, Copete i Foulquier han completat quasi tota la sessió abans del partit d’este diumenge contra el Racing de Santander a El Sardiner.

El professorat valencià tindrà menys burocràcia i avança cap a la jornada de 35 hores

La Conselleria d’Educació ha anunciat que este trimestre negociarà quatre decrets amb millores laborals per al professorat públic, com la jornada setmanal de 35 hores, menys burocràcia i borses d’interins més àgils.

Pérez demana valentia al Villarreal per assaltar el Bernabéu sense por

Iñigo Pérez veu la visita del Villarreal al Santiago Bernabéu com una oportunitat per mostrar el nivell de l’equip i reclama perdre la por amb una pressió alta i un joc valent.

Les noves generacions de l’empresa familiar valenciana es formen a França per a créixer i internacionalitzar-se

Jóvens de l’empresa familiar valenciana han viatjat a França amb el Fórum AVE per a conéixer nous models de creixement, inversió i innovació en mercats internacionals.