Cultura declararà BIC la paella valenciana

La Comissió Tècnica per a l’Estudi i Inventari del Patrimoni Immaterial de la Generalitat ha decidit aprovar que es procedisca a la incoació de declaració de bé d’interés cultural (BIC) ‘La paella valenciana. L’art d’unir i compartir’, per ser un plat tradicional i contemporani al mateix temps, constituir un fenomen integrador i posseir un caràcter representatiu de la societat valenciana.

La paella és un símbol identitari del territori valencià. Ha perdurat al llarg dels anys, transmetent-se de generació en generació, cosa que ha permés que en l’actualitat es continue mantenint l’essència dels nostres costums, pràctiques i rituals en l’art de la preparació d’este plat.

És un element vertebrador clau de la gastronomia valenciana. Les diverses possibilitats que ofereix la seua elaboració, juntament amb la seua rellevància com a icona cultural al territori espanyol, converteixen este plat en un bé únic no només del patrimoni cultural valencià, sinó també a escala internacional.

La preparació i elaboració d’este plat s’han convertit en un fenomen social. Un simple dinar familiar de diumenge o un multitudinari concurs d’arrossos es configuren com un espai idoni on posar en valor l’hospitalitat, el bon veïnatge, el diàleg intercultural i el respecte que caracteritza la nostra terra.

Totes estes característiques fan de la paella un bé immaterial molt preat, amb una tradició historicocultural de gran importància en tots els àmbits, siga local, regional, nacional o internacional. Els mètodes de cultiu i obtenció dels ingredients per a elaborar-la, els instruments artesans que s’utilitzen per a cuinar-la i l’àmplia tradició històrica que comporta fan de la paella un bé exclusiu, mereixedor d’una distinció que contribuïsca a mantindre i preservar la nostra diversitat cultural davant del creixent fenomen globalitzador.

La sol·licitud va ser presentada per la Regidoria de Turisme de l’Ajuntament de València amb l’adhesió de les tres diputacions provincials, ajuntaments, universitats valencianes, entitats culturals, restaurants i prestigiosos cuiners.

La Comissió Tècnica, en la reunió mantinguda, també ha aprovat la declaració d’altres béns de rellevància local (BRL), que són els següents:

El Tribunal del Comuner d’Aldaia, pels seus coneixements tradicionals sobre pràctiques productives, processos i tècniques pròpies del regadiu tradicional de l’horta valenciana, així com una tradició oral i particularitats lingüístiques de conservació d’un lèxic valencià agrícola de l’Horta.

El Cant de la Carxofa d’Alaquàs, que és una composició musical religiosa en la qual un xiquet o xiqueta, vestit d’àngel, canta el dia 8 de setembre a la Mare de Déu de l’Olivar, i el dia 9, al Crist de la Bona Mort, des de l’interior d’un artefacte que penja, en forma de carxofa, i acompanyat d’una orquestra i un cor de veus.

El Canto de los Mayos, que suposa la celebració de la plenitud primaveral, com a vestigi d’antics ritus festius de fecunditat de primitives societats agràries. La Hoguera de la Virgen de Loreto, que se celebra el 9 de desembre, i el Ritual de Judas, que es realitza el mateix Dissabte de Glòria i pretén simbolitzar el tràgic final de l’apòstol traïdor. Estes tres festivitats pertanyen al municipi de Venta del Moro.

La Tarde de Jotas a Gátova se celebra cada 24 de setembre, dins de les festes en honor de la patrona, la Mare de Déu de la Mercé. De tots els actes programats, destaca per l’arrelament que té des de temps immemorials, La Tarde de Jotas, una vesprada en què els protagonistes són: música, tradició, història, cultura, ball, folklore, arrels, gastronomia, etc.

Les Danses de les Carasses de Petrer, que se celebren després de les festes patronals en honor de la Mare de Déu del Remei. Consisteix en una cercavila amenitzada amb música tradicional de dolçaina i tabalet, i en la qual participen persones emmascarades i vestides amb robes i vestidures de dècades anteriors, denominades carasses.

Les Falles de la Nit de Reis de Petrer. La vesprada-nit del 5 de gener, els xiquets del municipi fan soroll i criden l’atenció dels Reis d’Orient amb les falles, unes torxes d’espart tendre i ‘avell’ (espart sec) que es cremen i es roden formant cercles de foc fins que s’apaguen. Tot això s’empra a manera de reclam a fi d’orientar Ses Majestats d’Orient perquè vagen a Petrer a depositar els seus presents.

Els Fatxos d’Onil de la Nit de Nadal. Són una ofrena amb clara procedència preromana que forma part de la història i la tradició del municipi. En origen, rodar els ‘fatxos’ de manera circular va ser una festa ancestral pagana que celebrava el canvi d’etapa de l’astre Sol. Posteriorment, el significat va mutar a l’adoració religiosa de fer calor al Jesús infant nounat. En l’actualitat s’ha convertit en una tradició en què té cabuda qualsevol persona, siga o no creient, que és l’important.

L’Albà de l’Alcora, per la seua mètrica especial popular. Es tracta d’un ritu tradicional de la Nit de Nadal que es compon, segons documents, des del segle XVII i es canten en acabar la missa del gall.

La Comissió Tècnica per a l’Estudi i Inventari del Patrimoni Immaterial és l’òrgan encarregat d’analitzar les propostes per a protegir el patrimoni immaterial i està composta per representants de la Direcció General de Cultura i Patrimoni, de la Universitat de València, de la Universitat Miguel Hernández d’Elx, de la Universitat d’Alacant, de la Universitat Jaume I de Castelló, de la Universitat Catòlica de València – San Vicente Mártir, del Museu Valencià de la Festa – Convent Sant Vicent Ferrer, del Museu Valencià d’Etnologia i tres representants designats per la conselleria competent en patrimoni cultural.

Últimes notícies

Ferran Torres dedica el gol del Mundial a tot Espanya: “Ha sigut de 47 milions de persones”

El valencià Ferran Torres ha assegurat després de marcar en la final del Mundial 2026 que el gol és de tota Espanya i ha recordat les crítiques patides durant el torneig, destacant que el destí estava escrit.

Ràfegues de fins a 94 km/h a Zarra i 19 litres en mitja hora a Ayora per les tempestes

Les tempestes desta vesprada a linterior sud de la província de València han deixat ratxes molt fortes de vent a Zarra i una intensa precipitació a Ayora, on shan recollit 19,4 litres per metre quadrat en només mitja hora.

Tres ferits en un accident múltiple al túnel de la Font Roja, a l’A-7 d’Alcoi

Tres persones, entre elles un menor de 16 anys, han resultat ferides en un accident de trànsit a l’A-7, dins dels túnels de la Font Roja a Alcoi, en què s’han vist implicats una moto i diversos vehicles.

Zarra arriba als 39 graus en una nova jornada de calor intens a la Comunitat

Zarra ha registrat 39,3 graus en un diumenge de calor generalitzada a l’interior de València, amb previsions de màximes de fins a 40 graus dilluns.

Detingut per agredir la seua parella en un càmping de Guardamar i fugir amb furgoneta

Un home de 25 anys ha sigut detingut després d'agredir la seua parella en un càmping de Guardamar del Segura i fugir amb una furgoneta. La víctima ha sigut atesa i ja ha rebut l'alta mèdica en no ser greus les lesions.

El quintet valencià Spanish Brass tocarà l’himne d’Espanya en la final del Mundial

El quintet de metalls valencià Spanish Brass ha sigut triat per interpretar este diumenge l’himne nacional en la final del Mundial de futbol entre Espanya i Argentina a Nova York.

Torrevieja es convertix en l’epicentre mundial de les habaneres amb 700 coralistes de 13 països

Torrevieja acull fins al 25 de juliol el 72é Certamen Coral Internacional d’Habaneras i Polifonia, amb més de 700 cantors de 13 països i quasi 50.000 euros en premis. La gala inaugural s’ha avançat al migdia per no coincidir amb la final del Mundial de futbol entre Espanya i Argentina.

Rescatats a Xàbia dos adults i dos menors arrossegats mar endins amb caiac

Dos adults i dos menors que no podien tornar a la costa en caiac han sigut rescatats per Salvament Marítim a Xàbia després de ser arrossegats mar endins per la corrent.