Espanya aprova el cànnabis medicinal: estarà disponible en farmàcies a la fi d’any

El Congrés ha donat llum verda per primera vegada a la regulació del cànnabis medicinal per a una certa mena de malalties com el dolor oncològic o l’endometriosi, sempre que es compte amb recepta mèdica i de dispensació farmacèutica, al que el Ministeri de Sanitat haurà de trobar-li un «encaix» en el termini de sis mesos.

Ha sigut un tema àmpliament debatut per tots els grups parlamentaris i una vegada més, tampoc en això es posen d’acord. Ahir es va celebrar la Subcomissió sobre cànnabis medicinal en el Congrés. La majoria dels partits estan a l’espera de veure l’informe que presente el PSOE. Tindran una setmana per a continuar perfilant el text, ja que es votarà dimarts que ve en la Comissió de Sanitat.

Els diferents grups han presentat les seues conclusions després d’escoltar nombrosos experts que han comparegut en el Congrés des del mes de febrer.

L’informe ha comptat amb els vots a favor d’Unidas Podemos, PSOE, Ciutadans, PNB i el PDeCat. ERC i Bildu s’han abstingut mentre que PP i Vox han votat en contra.

Els populars demanen que l’ús del cànnabis estiga regulat per l’Agència Espanyola del Medicament i que hi haja protecció per a pacients i sanitaris. També que es facen assajos mèdics avançats abans de dispensar els medicaments.

Vox acusen els partits d’esquerres de voler legalitzar el seu ús terapèutic com a primer pas cap al d’oci. «El que pretén l’esquerra és que la legalització de l’ús medicinal siga seguida de la legalització de l’ús recreatiu«.

Encara que en principi es garantiran els extractes o preparats estandarditzats, l’acord deixa la porta oberta al fet que s’accepte l’ús de les sumidades florides (flor del cànnabis) per a desenvolupar “projectes experimentals medicinals”. Aquest punt era un reclam central dels pacients amb dolor crònic, perquè molts d’ells utilitzen la flor com a medicina “de rescat” davant els seus episodis de crisis.

Inicialment, el PSOE restringia l’ús terapèutic del cànnabis als dos medicaments ja existents –Sativex, per a l’espasticitat muscular secundària a l’esclerosi múltiple, i Epidiolex, per a convulsions relacionades amb dos tipus poc comuns i severs d’epilèpsia-, preparats estandarditzats i fórmules magistrals, excloent la flor o cabdell.

Un altre dels punts més conflictius en la negociació tenia a veure amb les malalties a les quals es podria receptar, perquè a molts pacients els resultaven massa restrictives. El text apunta que els indicis més sòlids quant a la utilitat del cànnabis es donen: per a tractar l’espasticitat en pacients d’esclerosi múltiple, algunes formes d’epilèpsia, nàusees i vòmits derivats de la quimioteràpia, endometriosi, dolor oncològic i dolor crònic no oncològic (inclòs el dolor neuropàtic), podent ampliar-se a altres indicacions terapèutiques quan els estudis aporten indicis consistents.

Últimes notícies

Detingut un home per una plantació de marihuana amb més de 1.800 plantes a Picassent

La Guàrdia Civil ha desmantellat una sofisticada plantació de marihuana en un xalet d’una urbanització de Picassent i ha detingut un home de 29 anys, acusat de tràfic de drogues i defraudació de fluït elèctric, després d’intervindre 1.806 plantes.

Oratge estable a la Comunitat Valenciana amb possibles pluges febles al sud

Este dijous l’oratje es manté estable a la Comunitat Valenciana, amb cels poc nuvolosos, temperatures quasi sense canvis i possibilitat de pluges febles en la mitat sud.

El PSPV denuncia un fort retall d’inversions de la Generalitat a Alacant en els comptes de 2026

El PSPV-PSOE d’Alacant ha assegurat que la Generalitat ha reduït més de la mitat les inversions territorialitzades a la província en els pressupostos de 2026, mentre que el Govern d’Espanya preveu una aportació rècord als municipis alacantins.

PP i Vox aproven a soles les conclusions de la comissió de la DANA del 29 d’octubre

El ple de Les Corts ha aprovat amb PP i Vox el dictamen de la comissió d’investigació sobre la DANA del 29 d’octubre de 2024, rebutjat per PSPV i Compromis, que acusen el Consell de voler exculpar-se de la gestio d’una tragèdia amb 230 morts.

Pedro Martínez apel·la a la tranquil·litat abans de la final entre València Basket i Barça

Pedro Martínez assegura que el València Basket arriba a la final de la Lliga Endesa contra el Barça amb la tranquil·litat del treball ben fet, el factor pista a favor i molta il·lusió.

Pradilla encén l’afició taronja abans de la final contra el Barça al Roig Arena

Jaime Pradilla destaca la il·lusió del vestidor del Valencia Basket abans d’afrontar la final de la Lliga Endesa contra el Barça, que començarà este dijous al Roig Arena.

Orgull LGTBI a València: la Delegació del Govern es declara espai refugi

La Delegació del Govern en la Comunitat Valenciana ha celebrat un acte institucional pel Dia de l’Orgull LGTBI amb desplegament de bandera i un conversatori amb entitats i les ministres Ana Redondo i Diana Morant, reivindicant la llibertat i la dignitat del col·lectiu.

Milers de metges ixen al carrer a València i Alacant per a defensar la sanitat pública

Metges i facultatius han omplit este dimecres els carrers de València i Alacant per a protestar contra l’Anteprojecte d’Estatut Marc i reclamar millors condicions laborals i assistència digna per als pacients. El Sindicat Mèdic CESMCV avisa que les mobilitzacions continuaran i no descarta una vaga indefinida.