13 C
València
Divendres, 5 desembre, 2025

Espanya aprova el cànnabis medicinal: estarà disponible en farmàcies a la fi d’any

El Congrés ha donat llum verda per primera vegada a la regulació del cànnabis medicinal per a una certa mena de malalties com el dolor oncològic o l’endometriosi, sempre que es compte amb recepta mèdica i de dispensació farmacèutica, al que el Ministeri de Sanitat haurà de trobar-li un “encaix” en el termini de sis mesos.

Ha sigut un tema àmpliament debatut per tots els grups parlamentaris i una vegada més, tampoc en això es posen d’acord. Ahir es va celebrar la Subcomissió sobre cànnabis medicinal en el Congrés. La majoria dels partits estan a l’espera de veure l’informe que presente el PSOE. Tindran una setmana per a continuar perfilant el text, ja que es votarà dimarts que ve en la Comissió de Sanitat.

Els diferents grups han presentat les seues conclusions després d’escoltar nombrosos experts que han comparegut en el Congrés des del mes de febrer.

L’informe ha comptat amb els vots a favor d’Unidas Podemos, PSOE, Ciutadans, PNB i el PDeCat. ERC i Bildu s’han abstingut mentre que PP i Vox han votat en contra.

Els populars demanen que l’ús del cànnabis estiga regulat per l’Agència Espanyola del Medicament i que hi haja protecció per a pacients i sanitaris. També que es facen assajos mèdics avançats abans de dispensar els medicaments.

Vox acusen els partits d’esquerres de voler legalitzar el seu ús terapèutic com a primer pas cap al d’oci. “El que pretén l’esquerra és que la legalització de l’ús medicinal siga seguida de la legalització de l’ús recreatiu“.

Encara que en principi es garantiran els extractes o preparats estandarditzats, l’acord deixa la porta oberta al fet que s’accepte l’ús de les sumidades florides (flor del cànnabis) per a desenvolupar “projectes experimentals medicinals”. Aquest punt era un reclam central dels pacients amb dolor crònic, perquè molts d’ells utilitzen la flor com a medicina “de rescat” davant els seus episodis de crisis.

Inicialment, el PSOE restringia l’ús terapèutic del cànnabis als dos medicaments ja existents –Sativex, per a l’espasticitat muscular secundària a l’esclerosi múltiple, i Epidiolex, per a convulsions relacionades amb dos tipus poc comuns i severs d’epilèpsia-, preparats estandarditzats i fórmules magistrals, excloent la flor o cabdell.

Un altre dels punts més conflictius en la negociació tenia a veure amb les malalties a les quals es podria receptar, perquè a molts pacients els resultaven massa restrictives. El text apunta que els indicis més sòlids quant a la utilitat del cànnabis es donen: per a tractar l’espasticitat en pacients d’esclerosi múltiple, algunes formes d’epilèpsia, nàusees i vòmits derivats de la quimioteràpia, endometriosi, dolor oncològic i dolor crònic no oncològic (inclòs el dolor neuropàtic), podent ampliar-se a altres indicacions terapèutiques quan els estudis aporten indicis consistents.

Últimes notícies

Desarticulada una banda que va robar més de 420.000 euros en bicicletes d’alta gamma en robatoris fulgurants

La Guàrdia Civil i la Policia Nacional detenen tres integrants relacionats amb 11 assalts en diversos punts del país

Els nous consellers juren el càrrec i Pérez Llorca fixa com a objectiu reforçar la confiança pública

El president apel·la a afiançar ponts institucionals, millorar la coordinació i estar 'més prop de la ciutadania' en l’inici del nou Consell

El president de la Generalitat recupera el valencià

Leo Giménez és lingüista i en el seu article d'esta setmana parla de llengua, identitat i política, i reclama que el valencià siga emprat amb normalitat pels càrrecs públics, independentment de la seua ideologia

Pérez Llorca configura un nou Consell amb onze conselleries i tres vicepresidències

El president manté quasi tot l’equip de Mazón, incorpora perfils del PP i crea les àrees de Presidència i Serveis Socials, Família i Infància

Un home mor en un pis de València després d’una agressió i el company de pis és detingut

Els serveis d’emergència confirmen la mort de la víctima i traslladen a un altre home amb traumatisme mentre la Policia Nacional investiga els fets

Una dona de 29 anys és assassinada a ganivetades a Alacant en un nou cas de violència masclista

La víctima ha sigut trobada sense vida al domicili on encara convivien; l’agressor, de 34 anys, s’ha suïcidat després dels fets

Juanfran Pérez Llorca pren possessió com a president de la Generalitat i obri una nova etapa marcada pel diàleg

El nou cap del Consell assumeix el càrrec després d’un acte solemne en què ha demanat “perdó” a les famílies de les 229 víctimes de la DANA del 29 d’octubre del 2024

La Generalitat activa un pla per a reduir senglars i reforçar la vigilància davant la pesta porcina africana

La Generalitat ha posat en marxa un pla preventiu davant els primers casos de pesta porcina africana a Catalunya. El dispositiu reforça la vigilància i preveu reduir la població de senglars en zones de major risc, amb especial atenció a l'entorn de l'AP-7.