11.6 C
València
Divendres, 23 gener, 2026

Espanya aprova el cànnabis medicinal: estarà disponible en farmàcies a la fi d’any

El Congrés ha donat llum verda per primera vegada a la regulació del cànnabis medicinal per a una certa mena de malalties com el dolor oncològic o l’endometriosi, sempre que es compte amb recepta mèdica i de dispensació farmacèutica, al que el Ministeri de Sanitat haurà de trobar-li un “encaix” en el termini de sis mesos.

Ha sigut un tema àmpliament debatut per tots els grups parlamentaris i una vegada més, tampoc en això es posen d’acord. Ahir es va celebrar la Subcomissió sobre cànnabis medicinal en el Congrés. La majoria dels partits estan a l’espera de veure l’informe que presente el PSOE. Tindran una setmana per a continuar perfilant el text, ja que es votarà dimarts que ve en la Comissió de Sanitat.

Els diferents grups han presentat les seues conclusions després d’escoltar nombrosos experts que han comparegut en el Congrés des del mes de febrer.

L’informe ha comptat amb els vots a favor d’Unidas Podemos, PSOE, Ciutadans, PNB i el PDeCat. ERC i Bildu s’han abstingut mentre que PP i Vox han votat en contra.

Els populars demanen que l’ús del cànnabis estiga regulat per l’Agència Espanyola del Medicament i que hi haja protecció per a pacients i sanitaris. També que es facen assajos mèdics avançats abans de dispensar els medicaments.

Vox acusen els partits d’esquerres de voler legalitzar el seu ús terapèutic com a primer pas cap al d’oci. “El que pretén l’esquerra és que la legalització de l’ús medicinal siga seguida de la legalització de l’ús recreatiu“.

Encara que en principi es garantiran els extractes o preparats estandarditzats, l’acord deixa la porta oberta al fet que s’accepte l’ús de les sumidades florides (flor del cànnabis) per a desenvolupar “projectes experimentals medicinals”. Aquest punt era un reclam central dels pacients amb dolor crònic, perquè molts d’ells utilitzen la flor com a medicina “de rescat” davant els seus episodis de crisis.

Inicialment, el PSOE restringia l’ús terapèutic del cànnabis als dos medicaments ja existents –Sativex, per a l’espasticitat muscular secundària a l’esclerosi múltiple, i Epidiolex, per a convulsions relacionades amb dos tipus poc comuns i severs d’epilèpsia-, preparats estandarditzats i fórmules magistrals, excloent la flor o cabdell.

Un altre dels punts més conflictius en la negociació tenia a veure amb les malalties a les quals es podria receptar, perquè a molts pacients els resultaven massa restrictives. El text apunta que els indicis més sòlids quant a la utilitat del cànnabis es donen: per a tractar l’espasticitat en pacients d’esclerosi múltiple, algunes formes d’epilèpsia, nàusees i vòmits derivats de la quimioteràpia, endometriosi, dolor oncològic i dolor crònic no oncològic (inclòs el dolor neuropàtic), podent ampliar-se a altres indicacions terapèutiques quan els estudis aporten indicis consistents.

Últimes notícies

Es desactiva l’alerta groga per vent en la Comunitat Valenciana

Emergències ha donat per finalitzada l'alerta groga per vent i no queden avisos actius en la Comunitat Valenciana. Els últims avisos a Castelló, València i Alacant també han cessat.

Els sindicats mèdics convoquen una setmana de vaga al mes des del 16 de febrer

El Comité de Vaga anuncia un atur indefinit articulat en setmanes mensuals des del 16 de febrer. Protesten per l'estatut marc i exigixen una regulació específica.

CGT convoca tres dies de vaga ferroviària i reclama un canvi immediat

CGT convoca una vaga del 9 a l'11 de febrer i se suma a l'atur dels maquinistes de Semaf per a prioritzar la seguretat després dels accidents. Transports considera que l'atur no és necessari i obri la via del diàleg.

Presó per a dos detinguts per la mort d’un home a Benifaió

El Jutjat d'Instrucció 2 de Carlet ordena presó provisional per a dos implicats en la mort d'un veí de Benifaió i l'incendi de la seua vivenda. La investigació apunta a l'entorn pròxim i manté a altres dos investigats amb mesures cautelars.

Ingrid deixarà un temporal atlàntic amb vent molt fort, pluges i nevades

Els fronts de la borrasca Ingrid deixaran este dijous un temporal atlàntic amb pluges generalitzades, ratxes molt fortes i neu en cotes mitjanes. Galícia mantindrà l'avís roig per fenòmens costaners i hi haurà avís taronja a Astúries, Cantàbria, País Basc i Andalusia.

Tres detinguts per la mort d’un home a Benifaió i l’incendi simulat de la seua vivenda

Tres jóvens han sigut detinguts per l'homicidi d'un veí de Benifaió i per l'incendi posterior en la vivenda. La investigació atribuïx el foc al fill de la víctima i el crim a dos afins.

Paterna ensenya als seus veïns a reconéixer les sirenes d’emergència i reaccionar a temps

L'Ajuntament ha iniciat formacions amb sons reals, pautes de confinament i evacuació i material pràctic per a actuar davant diferents riscos.

Castro apel·la a la marató i demana màxim lliurament abans del Llevant-Elx

El tècnic del Llevant va insistir que la Lliga és una marató i que cada jornada s'afrontarà com una final. Abans de rebre a l'Elx, va reclamar suport i paciència amb els reforços.