Un estudi revela a quina hora és més probable contagiar-se de covid

 

Des de l’inici de la pandèmia, un dels objectius dels científics ha sigut investigar amb tot detall com es contagia el coronavirus. Molts estudis s’han centrat en indagar el lloc on es produeixen els contagis o quina és la principal forma de transmissió.

Al llarg dels mesos, s’ha pogut arribar a conclusions prou fiables sobre estos dos aspectes. D’una banda, la majoria d’experts donen per demostrat que la majoria de contagis es produeixen en llocs tancats on passem molt de temps i a vegades sense mascareta, com en les trobades socials. I és que, d’altra banda, epidemiòlegs i viròlegs estos últims mesos han insistit que la principal forma de contagiar la malaltia és a través dels aerosols, les xicotetes gotetes que produïm al parlar, cantar o tossir i que es queden en l’aire durant hores.

Però clar, fins ara no s’havia fet cap èmfasi sobre si realment pot existir un moment del dia en què és més probable contagiar-se o ser més contagiós. I en això s’ha centrat un estudi dut a terme als Estats Units que recull que és exactament a les dos del migdia quan es produeixen més contagis de SARS-CoV-2.

Esta és la conclusió a la qual han arribat un grup d’investigadors del centre mèdic de la Universitat de Vanderbilt a Nashville, a l’estat de Tennessee. Han analitzat els resultats de més de 30.000 persones a les quals se’ls va fer una PCR entre març i juny de 2020.

Tal com expliquen en un article publicat a Medrxiv, el seu objectiu era investigar el moment del dia en què es detectaven més falsos positius, un punt clau per a la gestió de la pandèmia, segons la seua opinió. Ja feia temps que tenien sobre la taula la idea de comprovar la seua hipòtesi, que és que el nombre de proves positives és diferent segons l’hora del dia en què es duen a terme, el que demostraria que hi ha una major càrrega viral segons el moment del dia i, per tant, més capacitat de contagiar als altres.

 

El moment del dia més perillós per a exposar-se al virus

 

Estes 30.000 proves s’haurien realitzat tant entre persones amb símptomes com asimptomàtiques. La conclusió a la qual haurien arribat és que hi ha una clara diferència entre les diferents hores diürnes per a detectar proves positives i que quan s’arribava al pic de contagis era a les dos del migdia. D’altra banda, l’estudi confirmaria que és menys probable que es produesquen falsos negatius si les proves es duen a terme a les primeres hores de la tarda, quan es detecten fins al doble de positius.

I com déiem, tot estaria relacionat amb una variació de la càrrega viral que tenim segons l’hora del dia en què ens hem contagiat. L’estudi insisteix que és al principi de la tarda quan la càrrega és major.

Per este mateix motiu, adverteixen que a les dos de la tarda és l’hora en què es produeix el pic més gran de contagis, ja que hi ha més risc de transmissió. Consideren que en este precís moment i durant les hores següents és quan s’han d’evitar escenaris de risc com ara grans aglomeracions, trobades socials en llocs tancats, etc.

Finalment, afegeixen que esta dada podria millorar la fiabilitat dels tests ràpids o d’antígens, que tenen menys eficàcia quan es tracta de detectar casos asimptomàtics. Saber en quin moment del dia hi ha major càrrega de virus hauria de permetre disminuir el marge d’error dels tests.

 

Últimes notícies

Hosbec alerta que 15.000 llocs de treball perillen si l’Imserso seguix amb les mateixes tarifes

Hosbec advertix que la no participació dels hotels de la Comunitat Valenciana en l’Imserso pot implicar la pèrdua de 15.000 llocs de treball i 150 milions d’euros si no s’actualitzen les tarifes. La patronal defensa que el programa és clau per a desestacionalitzar el turisme i reclama una revisió urgent dels preus.

Avís groc este dimarts per temperatures de fins a 36 graus al litoral de València

Aemet ha activat per a este dimarts l’avís groc al litoral nord i sud de la província de València per temperatures de fins a 36 graus a partir de les 13.00 hores. Este dilluns les màximes pujaran lleugerament i no es descarten ruixats amb tempesta localment forts a València i al sud de Castelló.

Detingudes tres persones a Barcelona i Bunyol per una estafa amb contenidors prefabricats

Tres veïns de Barcelona i Bunyol han sigut detinguts per una presumpta estafa de 47.000 euros en la compravenda de contenidors marítims adaptats com a vivenda, amb víctimes a Sevilla i A Coruña. La investigació de la Guardia Civil continua oberta i no es descarten més afectats.

Detingut un empleat de banca per furtar 25.000 euros a una clienta major a Gandia

La Guàrdia Civil ha detingut a Gandia un empleat de banca de 29 anys acusat d’estafar 25.000 euros a una clienta d’avançada edat. L’home hauria sol·licitat una targeta al seu nom i fet extraccions durant mesos sense el seu consentiment.

El Rototom de Benicàssim acaba amb 25 detinguts i quasi mil denúncies

La Guàrdia Civil ha tancat el dispositiu especial del festival Rototom Sunsplash de Benicàssim amb 25 detencions i 977 denúncies administratives, principalment per infraccions relacionades amb la seguretat ciutadana i el consum de drogues.

El calor deixa 96 morts en una setmana a la Comunitat Valenciana, segona xifra més alta de l’estiu

La setmana passada, marcada per un episodi de calor extrema, ha deixat 96 morts atribuïbles a les altes temperatures en la Comunitat Valenciana, la segona xifra setmanal més alta de l’estiu després de principis de juliol. El balanç des del 21 de juny puja a 458 defuncions per calor, per damunt de les registrades en el mateix període de 2025.

A presó dos fugitius alemanys buscats per tràfic internacional de drogues

La Guàrdia Civil ha detingut a Tenerife i Cartagena dos fugitius alemanys que lideraven una xarxa de tràfic internacional de drogues. Tots dos han ingressat a presó per orde de l’Audiència Nacional mentre esperen la seua extradició a Alemanya.

Els equips terrestres continuen lluitant contra l’incendi forestal de Segorbe

Els serveis d’extinció continuen treballant per controlar i apagar l’incendi forestal de Segorbe, estabilitzat després de cremar 630 hectàrees a la Serra Calderona. La major part de la superfície afectada és del terme de Segorbe, però també hi ha danys importants a Gàtova.