15.1 C
València
Dimarts, 30 desembre, 2025

Un estudi revela a quina hora és més probable contagiar-se de covid

 

Des de l’inici de la pandèmia, un dels objectius dels científics ha sigut investigar amb tot detall com es contagia el coronavirus. Molts estudis s’han centrat en indagar el lloc on es produeixen els contagis o quina és la principal forma de transmissió.

Al llarg dels mesos, s’ha pogut arribar a conclusions prou fiables sobre estos dos aspectes. D’una banda, la majoria d’experts donen per demostrat que la majoria de contagis es produeixen en llocs tancats on passem molt de temps i a vegades sense mascareta, com en les trobades socials. I és que, d’altra banda, epidemiòlegs i viròlegs estos últims mesos han insistit que la principal forma de contagiar la malaltia és a través dels aerosols, les xicotetes gotetes que produïm al parlar, cantar o tossir i que es queden en l’aire durant hores.

Però clar, fins ara no s’havia fet cap èmfasi sobre si realment pot existir un moment del dia en què és més probable contagiar-se o ser més contagiós. I en això s’ha centrat un estudi dut a terme als Estats Units que recull que és exactament a les dos del migdia quan es produeixen més contagis de SARS-CoV-2.

Esta és la conclusió a la qual han arribat un grup d’investigadors del centre mèdic de la Universitat de Vanderbilt a Nashville, a l’estat de Tennessee. Han analitzat els resultats de més de 30.000 persones a les quals se’ls va fer una PCR entre març i juny de 2020.

Tal com expliquen en un article publicat a Medrxiv, el seu objectiu era investigar el moment del dia en què es detectaven més falsos positius, un punt clau per a la gestió de la pandèmia, segons la seua opinió. Ja feia temps que tenien sobre la taula la idea de comprovar la seua hipòtesi, que és que el nombre de proves positives és diferent segons l’hora del dia en què es duen a terme, el que demostraria que hi ha una major càrrega viral segons el moment del dia i, per tant, més capacitat de contagiar als altres.

 

El moment del dia més perillós per a exposar-se al virus

 

Estes 30.000 proves s’haurien realitzat tant entre persones amb símptomes com asimptomàtiques. La conclusió a la qual haurien arribat és que hi ha una clara diferència entre les diferents hores diürnes per a detectar proves positives i que quan s’arribava al pic de contagis era a les dos del migdia. D’altra banda, l’estudi confirmaria que és menys probable que es produesquen falsos negatius si les proves es duen a terme a les primeres hores de la tarda, quan es detecten fins al doble de positius.

I com déiem, tot estaria relacionat amb una variació de la càrrega viral que tenim segons l’hora del dia en què ens hem contagiat. L’estudi insisteix que és al principi de la tarda quan la càrrega és major.

Per este mateix motiu, adverteixen que a les dos de la tarda és l’hora en què es produeix el pic més gran de contagis, ja que hi ha més risc de transmissió. Consideren que en este precís moment i durant les hores següents és quan s’han d’evitar escenaris de risc com ara grans aglomeracions, trobades socials en llocs tancats, etc.

Finalment, afegeixen que esta dada podria millorar la fiabilitat dels tests ràpids o d’antígens, que tenen menys eficàcia quan es tracta de detectar casos asimptomàtics. Saber en quin moment del dia hi ha major càrrega de virus hauria de permetre disminuir el marge d’error dels tests.

 

Últimes notícies

Nit de cap d’any: els suplements del taxi poden arribar a 6,7 euros en diverses ciutats

L'OCU assenyala que en Nit de cap d'any els taxis apliquen recàrrecs fixos que encarixen el trajecte. Madrid, Lleida i Palma figuren entre les ciutats amb suplements més alts.

Anticicló en Nit de cap d’any: més fred i boires denses a l’interior

El dimecres de Nit de cap d'any estarà marcat per un anticicló que deixarà temps estable, descens tèrmic i boires persistents a l'interior. Aemet preveu gelades generalitzades i tramuntana a l'Empordà.

Detingut un veí per l’incendi de Crevillent en el qual va morir una jove

Un veí de l'immoble ha sigut detingut per la seua presumpta relació amb l'incendi registrat el dilluns a Crevillent. Una jove de 25 anys va morir a l'hospital i va haver-hi una evacuació massiva.

El València-Casademont es jugarà el dilluns 12 de gener i el València-Unicaja s’avança al dissabte 10

L'ajornat València-Casademont es jugarà el dilluns 12 de gener a les 20.30 en el Roig Arena. El dol amb Unicaja s'avança al dissabte 10 a les 18.30.

5 anys i 11 mesos de presó per intentar assassinar a la seua dona després de comunicar-li la ruptura

L'Audiència d'Alacant ha condemnat a cinc anys i onze mesos de presó a un home per la temptativa d'homicidi de la seua dona amb un cúter després d'anunciar-li la ruptura. La sentència aplica agreujants de gènere i parentiu i imposa allunyament, retirada de pàtria potestat i possible expulsió.

El Vila-real té al seu abast la millor primera tornada de la seua història

L'equip de Marcelino suma 35 punts en 16 jornades i, amb tres partits per jugar, li basten 5 de 9 per a batre el seu millor registre de primera volta. També perseguix el rècord golejador i ja no pot millorar el defensiu.

Morant acusa el Consell d’executar només el 27% de la inversió educativa

Diana Morant ha denunciat que el Consell només ha executat el 27% de les inversions en Educació i un 20% en Servicis Socials. Ha qualificat el balanç de l'any com a suspens total i ha criticat la pròrroga pressupostària.

Quinta jornada sense resultats en la busca dels tres espanyols desapareguts a Indonèsia

Els equips han tancat sense troballes la quinta jornada per a localitzar a tres espanyols després del naufragi prop de Padar. L'operatiu seguirà el dimecres.