Un estudi revela a quina hora és més probable contagiar-se de covid

 

Des de l’inici de la pandèmia, un dels objectius dels científics ha sigut investigar amb tot detall com es contagia el coronavirus. Molts estudis s’han centrat en indagar el lloc on es produeixen els contagis o quina és la principal forma de transmissió.

Al llarg dels mesos, s’ha pogut arribar a conclusions prou fiables sobre estos dos aspectes. D’una banda, la majoria d’experts donen per demostrat que la majoria de contagis es produeixen en llocs tancats on passem molt de temps i a vegades sense mascareta, com en les trobades socials. I és que, d’altra banda, epidemiòlegs i viròlegs estos últims mesos han insistit que la principal forma de contagiar la malaltia és a través dels aerosols, les xicotetes gotetes que produïm al parlar, cantar o tossir i que es queden en l’aire durant hores.

Però clar, fins ara no s’havia fet cap èmfasi sobre si realment pot existir un moment del dia en què és més probable contagiar-se o ser més contagiós. I en això s’ha centrat un estudi dut a terme als Estats Units que recull que és exactament a les dos del migdia quan es produeixen més contagis de SARS-CoV-2.

Esta és la conclusió a la qual han arribat un grup d’investigadors del centre mèdic de la Universitat de Vanderbilt a Nashville, a l’estat de Tennessee. Han analitzat els resultats de més de 30.000 persones a les quals se’ls va fer una PCR entre març i juny de 2020.

Tal com expliquen en un article publicat a Medrxiv, el seu objectiu era investigar el moment del dia en què es detectaven més falsos positius, un punt clau per a la gestió de la pandèmia, segons la seua opinió. Ja feia temps que tenien sobre la taula la idea de comprovar la seua hipòtesi, que és que el nombre de proves positives és diferent segons l’hora del dia en què es duen a terme, el que demostraria que hi ha una major càrrega viral segons el moment del dia i, per tant, més capacitat de contagiar als altres.

 

El moment del dia més perillós per a exposar-se al virus

 

Estes 30.000 proves s’haurien realitzat tant entre persones amb símptomes com asimptomàtiques. La conclusió a la qual haurien arribat és que hi ha una clara diferència entre les diferents hores diürnes per a detectar proves positives i que quan s’arribava al pic de contagis era a les dos del migdia. D’altra banda, l’estudi confirmaria que és menys probable que es produesquen falsos negatius si les proves es duen a terme a les primeres hores de la tarda, quan es detecten fins al doble de positius.

I com déiem, tot estaria relacionat amb una variació de la càrrega viral que tenim segons l’hora del dia en què ens hem contagiat. L’estudi insisteix que és al principi de la tarda quan la càrrega és major.

Per este mateix motiu, adverteixen que a les dos de la tarda és l’hora en què es produeix el pic més gran de contagis, ja que hi ha més risc de transmissió. Consideren que en este precís moment i durant les hores següents és quan s’han d’evitar escenaris de risc com ara grans aglomeracions, trobades socials en llocs tancats, etc.

Finalment, afegeixen que esta dada podria millorar la fiabilitat dels tests ràpids o d’antígens, que tenen menys eficàcia quan es tracta de detectar casos asimptomàtics. Saber en quin moment del dia hi ha major càrrega de virus hauria de permetre disminuir el marge d’error dels tests.

 

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Quinze quilòmetres de retenció en l’A-3 a Requena en el retorn de Setmana Santa

La volta de les vacacions de Setmana Santa i Pasqua provoca fins a quinze quilòmetres de circulació lenta en l'A-3 a l'altura de Requena i complicacions en altres vies de la Comunitat Valenciana.

Atzeneta del Maestrat registra la temperatura màxima del Dilluns de Pasqua amb 23,7 graus

Atzeneta del Maestrat ha liderat les temperatures diürnes del Dilluns de Pasqua en la Comunitat Valenciana amb 23,7 graus, per davant de Xàtiva i Carcaixent. Les capitals de província s'han quedat entorn dels 20 graus i el dimarts s'esperen pocs canvis.

La Gladiadora de The VicBros s’imposa en The Champions Burger de la Platja de Sant Joan

L'hamburguesa La Gladiadora, del local alacantí The VicBros Burger, s'alça amb la victòria en The Champions Burger de la Platja de Sant Joan i encadena el seu tercer triomf parcial després de Múrcia i Sevilla.

La Generalitat arranca les obres de la nova depuradora de Parc Sagunt II

La Generalitat ha iniciat els treballs de desbrossament i excavació per a construir la nova depuradora de Parc Sagunt II, una infraestructura clau que donarà servici a l'àrea industrial i a diversos municipis de l'entorn.

L’Albufera marca rècord d’aus aquàtiques després de la dana amb 132.000 exemplars de 78 espècies

El cens hivernal al Parc Natural de L'Albufera aconseguix prop de 132.000 aus aquàtiques de 78 espècies, un 52,5% més que en 2025, i marca un màxim històric després de la dana de 2024.

El científic de la UPV Jaime Gómez-Hernández, primer espanyol premiat per InterPore per la seua carrera en mitjans porosos

L'investigador de la UPV Jaime Gómez-Hernández es convertix en el primer científic espanyol a rebre la Medalla InterPore a la Trajectòria Professional per la seua contribució internacional a l'estudi dels mitjans porosos i la hidrogeologia.

El PSPV acusa el Consell d’ocultar un informe clau sobre la presa de Buseo en la dana de 2024

El PSPV denuncia que el Consell es nega a entregar a la comissió d'investigació de la dana de 2024 un informe sobre la gestió en la presa de Buseo, al·legant que és prova en un procediment penal.

València remet a Fiscalia nous indicis de frau en empadronaments amb contractes de lloguer

L'Ajuntament de València ha traslladat a la Fiscalia Provincial nous indicis de possibles fraus en empadronaments basats en contractes de lloguer presumptament manipulats o falsificats, dins d'un expedient ja obert per fets similars.