14 C
València
Divendres, 30 gener, 2026

Fernando Simón valora prendre una aspirina abans de rebre la vacuna

La vacuna d’AstraZeneca segueix generant preocupació després dels últims casos d’efectes secundaris greus, alguns amb resultat de mort. Davant la por a posar-se la vacuna, han circulat alguns consells com prendre una aspirina abans de la vacunació, cosa a la qual Fernando Simón ha respost en la seua última roda de premsa.

El director del Centre de Coordinació d’Alertes i Emergències Sanitàries (CCAES) ha dit que, qui ho considere oportú, ho pot fer, però també ha advertit que l’aspirina també té efectes secundaris. En tot cas, Simón ha recomanat no automedicar-se i ha recordat que totes les vacunes aprovades són segures.

La recomanació de prendre un analgèsic abans de vacunar-se no és res de nou. De fet, va ser Sanitat qui va recomanar prendre paracetamol abans de rebre la vacuna, i cada sis hores durant les 24 hores posteriors. Ho va fer en l’actualització de l’estratègia de vacunació després de l’aparició dels primers efectes secundaris d’AstraZeneca, a febrer.

L’aparició de símptomes recurrents com febre, calfreds, malestar, dolor muscular i mal de cap, va portar el Ministeri de Sanitat a fer esta recomanació. El paracetamol no disminueix l’eficàcia de la vacuna i està indicat com a mètode de prevenció del malestar, cosa que també passa amb l’àcid acetilsalicílic, és a dir, l’aspirina.

En esta ocasió, Simón s’ha mostrat escèptic sobre els efectes de l’aspirina: «Crec que prendre àcid acetilsalicílic no canviarà substancialment cap risc a ningú. Si algú vol prendre una aspirina, bé, però que sàpiguen que fins i tot l’aspirina té efectes secundaris, igual que la vacuna». En tot cas, ha assenyalat que «automedicar-se no és una bona pràctica».

En paral·lel, ha defensat els aspectes positius de la vacuna d’AstraZeneca, que ha definit com «una de les bones armes que tenim per acabar amb l’epidèmia». Simón entén «que puga haver generat dubtes en la població», però recorda que és un medicament avalat per l’agència del medicament i sotmés als protocols de farmacovigilància de l’ens europeu.

El director del CAES ha posat en una balança «el risc molt baix o extremadament baix de la vacuna, amb els riscos». A Espanya, 2,5 milions de persones s’han posat ja la vacuna d’AstraZeneca, dels quals dotze han tingut reaccions greus. «Quan surten amb la seua dosi posada, surten amb un somriure d’orella a orella», ha dit Simón.

No obstant això, els casos d’efectes greus de la vacuna que acaben en mort augmenten i això genera una gran desconfiança entre la població. L’últim ha estat Mario, un professor de 30 anys que es va posar la vacuna d’AstraZeneca i va tenir un trombe cerebral mortal. Fa pocs dies, un altre home va morir a Espanya per vessament cerebral després de rebre la dosi. Estos casos s’han posat en coneixement de l’Agència Europea del Medicament, que porta a terme la investigació.

 

Efectes secundaris de l’aspirina

L’Agència Espanyola de Medicaments i Productes Sanitaris ha establert una sèrie d’efectes secundaris comuns de l’aspirina, en 1 de cada 100 persones. Estos inclouen trastorns gastrointestinals, respiratoris, circulatoris i dermatològics. Estos són els efectes secundaris freqüents de l’aspirina:

  • Trastorns gastrointestinals: úlcera d’estómac, úlcera d’intestí, sagnat gastrointestinal, dolor abdominal, digestió pesada, cremor, acidesa, molèsties gàstriques, nàusees i vòmits.
  • Trastorns respiratoris: dificultat per respirar, asma, espasme bronquial, congestió nasal i rinitis.
  • Trastorns dermatològics: inflamació i inflor a la cara, llavis, boca, llengua, gola, dificultat en empassar o respirar, i picor.
  • Trastorns circulatoris: possible aparició de trombes, quan s’administra en dosis altes.

 

A més, hi ha una sèrie d’efectes secundaris poc freqüents, que apareixen en 1 de cada 1.000 persones, i que inclouen trastorns al fetge, anèmia, i una síndrome anomenada Reye en menors de 16 anys. Quan es pren aspirina de forma perllongada, poden aparéixer marejos, sorolls a l’orella, sudoració, mal de cap, confusió, insuficiència renal i inflamació de ronyó.

 

Davant l’aparició de símptomes com el malestar o mal de panxa, trastorns en la pell, dificultats per respirar, canvi en l’aspecte de l’orina i inflor de la cara o sordesa, es recomana interrompre el consum d’aspirina i consultar un metge.

Últimes notícies

València supera al Maccabi 94-83 amb un Taylor decisiu i el Roig Arena com a impuls

El València Basket es va imposar 94-83 al Maccabi amb Taylor clau en la remuntada i Sako dominant el rebot. La graderia del Roig Arena va impulsar el tancament del partit i l'equip va tornar al top 6.

Unes 150 persones reclamen a València l’expulsió d’Israel dels tornejos europeus

La concentració va coincidir amb el partit d'Eurolliga entre València Basket i Maccabi Tel Aviv i es va desenrotllar amb un ampli desplegament policial. És el primer dol de la temporada a Espanya enfront d'un equip israelià que es juga amb públic malgrat la recomanació de celebrar-ho a porta tancada.

Prop de 150 persones reclamen a València expulsar a Israel dels tornejos europeus

Unes 150 persones s'han concentrat al costat del Roig Arena durant el València Basket-Maccabi per a exigir l'expulsió d'Israel de les competicions europees. La protesta ha transcorregut amb consignes, pancartes i un ampli dispositiu policial.

Pérez Llorca ha reclamat una indemnització similar per a les víctimes de la DANA i del tren de Adamuz

El president valencià ha demanat equiparar les indemnitzacions de la DANA amb les de l'accident ferroviari de Adamuz i ha titllat de vergonyosa la diferència. Ha reclamat una rectificació i ha evitat entrar en una guerra de xifres.

Sarabia: ‘Davant el Barça cal ser valents i allunyar-los de la nostra porteria’

Eder Sarabia va assegurar que l'Elx ha de ser valent davant el Barcelona, superar la pressió i mantindre al rival lluny de l'àrea. Va confirmar les baixes d'Álvaro Núñez i Josan Ferrández, i no va descartar al nouvingut Lucas Cepeda.

Alberto Sant Joan rebrà el premi especial de l’XI Festival de Cinema de Paterna

L'actor serà homenatjat el 14 de febrer en el Gran Teatre Antonio Ferrandis amb una distinció que reconeix tres dècades de carrera. L'alcalde Juan Antonio Sagredo i familiars d'Antonio Ferrandis entregaran el guardó.

La Generalitat equipara les condicions laborals del professorat de religió a la resta de docents

Educació ha firmat el conveni col·lectiu que posa fi al tracte excepcional del professorat de religió. L'acord alinea drets, retribucions, permisos i llicències amb els de la resta de docents.

EUPV entrega 18.000 firmes en Les Corts per a demanar que es blinde la sanitat pública

EUPV ha presentat una ILP en Les Corts per a blindar la sanitat pública amb més de 18.000 firmes. La proposta demana més personal, inversió i revertir privatitzacions.