Fernando Simón valora prendre una aspirina abans de rebre la vacuna

La vacuna d’AstraZeneca segueix generant preocupació després dels últims casos d’efectes secundaris greus, alguns amb resultat de mort. Davant la por a posar-se la vacuna, han circulat alguns consells com prendre una aspirina abans de la vacunació, cosa a la qual Fernando Simón ha respost en la seua última roda de premsa.

El director del Centre de Coordinació d’Alertes i Emergències Sanitàries (CCAES) ha dit que, qui ho considere oportú, ho pot fer, però també ha advertit que l’aspirina també té efectes secundaris. En tot cas, Simón ha recomanat no automedicar-se i ha recordat que totes les vacunes aprovades són segures.

La recomanació de prendre un analgèsic abans de vacunar-se no és res de nou. De fet, va ser Sanitat qui va recomanar prendre paracetamol abans de rebre la vacuna, i cada sis hores durant les 24 hores posteriors. Ho va fer en l’actualització de l’estratègia de vacunació després de l’aparició dels primers efectes secundaris d’AstraZeneca, a febrer.

L’aparició de símptomes recurrents com febre, calfreds, malestar, dolor muscular i mal de cap, va portar el Ministeri de Sanitat a fer esta recomanació. El paracetamol no disminueix l’eficàcia de la vacuna i està indicat com a mètode de prevenció del malestar, cosa que també passa amb l’àcid acetilsalicílic, és a dir, l’aspirina.

En esta ocasió, Simón s’ha mostrat escèptic sobre els efectes de l’aspirina: «Crec que prendre àcid acetilsalicílic no canviarà substancialment cap risc a ningú. Si algú vol prendre una aspirina, bé, però que sàpiguen que fins i tot l’aspirina té efectes secundaris, igual que la vacuna». En tot cas, ha assenyalat que «automedicar-se no és una bona pràctica».

En paral·lel, ha defensat els aspectes positius de la vacuna d’AstraZeneca, que ha definit com «una de les bones armes que tenim per acabar amb l’epidèmia». Simón entén «que puga haver generat dubtes en la població», però recorda que és un medicament avalat per l’agència del medicament i sotmés als protocols de farmacovigilància de l’ens europeu.

El director del CAES ha posat en una balança «el risc molt baix o extremadament baix de la vacuna, amb els riscos». A Espanya, 2,5 milions de persones s’han posat ja la vacuna d’AstraZeneca, dels quals dotze han tingut reaccions greus. «Quan surten amb la seua dosi posada, surten amb un somriure d’orella a orella», ha dit Simón.

No obstant això, els casos d’efectes greus de la vacuna que acaben en mort augmenten i això genera una gran desconfiança entre la població. L’últim ha estat Mario, un professor de 30 anys que es va posar la vacuna d’AstraZeneca i va tenir un trombe cerebral mortal. Fa pocs dies, un altre home va morir a Espanya per vessament cerebral després de rebre la dosi. Estos casos s’han posat en coneixement de l’Agència Europea del Medicament, que porta a terme la investigació.

 

Efectes secundaris de l’aspirina

L’Agència Espanyola de Medicaments i Productes Sanitaris ha establert una sèrie d’efectes secundaris comuns de l’aspirina, en 1 de cada 100 persones. Estos inclouen trastorns gastrointestinals, respiratoris, circulatoris i dermatològics. Estos són els efectes secundaris freqüents de l’aspirina:

  • Trastorns gastrointestinals: úlcera d’estómac, úlcera d’intestí, sagnat gastrointestinal, dolor abdominal, digestió pesada, cremor, acidesa, molèsties gàstriques, nàusees i vòmits.
  • Trastorns respiratoris: dificultat per respirar, asma, espasme bronquial, congestió nasal i rinitis.
  • Trastorns dermatològics: inflamació i inflor a la cara, llavis, boca, llengua, gola, dificultat en empassar o respirar, i picor.
  • Trastorns circulatoris: possible aparició de trombes, quan s’administra en dosis altes.

 

A més, hi ha una sèrie d’efectes secundaris poc freqüents, que apareixen en 1 de cada 1.000 persones, i que inclouen trastorns al fetge, anèmia, i una síndrome anomenada Reye en menors de 16 anys. Quan es pren aspirina de forma perllongada, poden aparéixer marejos, sorolls a l’orella, sudoració, mal de cap, confusió, insuficiència renal i inflamació de ronyó.

 

Davant l’aparició de símptomes com el malestar o mal de panxa, trastorns en la pell, dificultats per respirar, canvi en l’aspecte de l’orina i inflor de la cara o sordesa, es recomana interrompre el consum d’aspirina i consultar un metge.

Últimes notícies

El guàrdia civil acusat de matar a la seua dona i fill no tenia denúncies prèvies per maltractament

El guàrdia civil de 55 anys acusat d'assassinar a la seua esposa i al seu fill a la casa caserna de Dolores no constava en el sistema Viogén ni tenia denúncies prèvies per maltractament.

El professorat valencià intensifica la vaga amb noves manifestacions la setmana vinent

Els sindicats de docents de la Comunitat Valenciana han convocat una nova bateria de manifestacions i concentracions la setmana vinent dins de la vaga indefinida per a exigir millores en ràtios, plantilles, infraestructures, climatització, ensenyança en valencià i salaris.

Dos persones resulten ferides per l’explosió d’un fogó en un concurs de truites a la Vila Joiosa

Un home de 77 anys i una dona de 66 han patit cremades lleus en explotar la bombona d'un fogó de càmping gas durant un concurs de truites a la Vila Joiosa.

El pacient espanyol amb hantavirus evoluciona de manera favorable i continua estable

L'únic pacient espanyol amb hantavirus ingressat a l'hospital Gómez Ulla continua estable i millorant, mentres els seus 13 companys del vaixell Hondius i altres contactes continuen asimptomàtics.

Investiguen com a violència masclista les morts d’un guàrdia civil, la seua dona i el seu fill a Dolores

La Delegacion del Govern contra la Violència de Genero investiga com a possible violència masclista la mort d'un guàrdia civil, la seua dona i el seu fill en una vivenda de la caserna de Dolores, on el municipi ha decretat tres dies de dol i un minut de silenci.

La Real acomiada a Elustondo davant un València que busca tancar la permanència

La Reial Societat es prepara per a acomiadar a Anoeta a Aritz Elustondo en un dol davant un València que aspira a certificar de manera matemàtica la seua permanència en Primera Divisió.

Llevant i Mallorca es juguen la vida en un dol directe per la permanència

Llevant i Mallorca arriben empatats a 39 punts i s'enfronten en el Ciutat de València en un partit decisiu, on la victòria acosta la salvació i la derrota pot sentenciar el descens.

Una marxa recorre València contra el genocidi en Palestina i reclama boicot a Israel

Una marxa ha recorregut el centre de València per a denunciar el genocidi en Palestina, reclamar el boicot a Israel i exigir polítiques fermes de dret a la vivenda.