Fernando Simón valora prendre una aspirina abans de rebre la vacuna

La vacuna d’AstraZeneca segueix generant preocupació després dels últims casos d’efectes secundaris greus, alguns amb resultat de mort. Davant la por a posar-se la vacuna, han circulat alguns consells com prendre una aspirina abans de la vacunació, cosa a la qual Fernando Simón ha respost en la seua última roda de premsa.

El director del Centre de Coordinació d’Alertes i Emergències Sanitàries (CCAES) ha dit que, qui ho considere oportú, ho pot fer, però també ha advertit que l’aspirina també té efectes secundaris. En tot cas, Simón ha recomanat no automedicar-se i ha recordat que totes les vacunes aprovades són segures.

La recomanació de prendre un analgèsic abans de vacunar-se no és res de nou. De fet, va ser Sanitat qui va recomanar prendre paracetamol abans de rebre la vacuna, i cada sis hores durant les 24 hores posteriors. Ho va fer en l’actualització de l’estratègia de vacunació després de l’aparició dels primers efectes secundaris d’AstraZeneca, a febrer.

L’aparició de símptomes recurrents com febre, calfreds, malestar, dolor muscular i mal de cap, va portar el Ministeri de Sanitat a fer esta recomanació. El paracetamol no disminueix l’eficàcia de la vacuna i està indicat com a mètode de prevenció del malestar, cosa que també passa amb l’àcid acetilsalicílic, és a dir, l’aspirina.

En esta ocasió, Simón s’ha mostrat escèptic sobre els efectes de l’aspirina: «Crec que prendre àcid acetilsalicílic no canviarà substancialment cap risc a ningú. Si algú vol prendre una aspirina, bé, però que sàpiguen que fins i tot l’aspirina té efectes secundaris, igual que la vacuna». En tot cas, ha assenyalat que «automedicar-se no és una bona pràctica».

En paral·lel, ha defensat els aspectes positius de la vacuna d’AstraZeneca, que ha definit com «una de les bones armes que tenim per acabar amb l’epidèmia». Simón entén «que puga haver generat dubtes en la població», però recorda que és un medicament avalat per l’agència del medicament i sotmés als protocols de farmacovigilància de l’ens europeu.

El director del CAES ha posat en una balança «el risc molt baix o extremadament baix de la vacuna, amb els riscos». A Espanya, 2,5 milions de persones s’han posat ja la vacuna d’AstraZeneca, dels quals dotze han tingut reaccions greus. «Quan surten amb la seua dosi posada, surten amb un somriure d’orella a orella», ha dit Simón.

No obstant això, els casos d’efectes greus de la vacuna que acaben en mort augmenten i això genera una gran desconfiança entre la població. L’últim ha estat Mario, un professor de 30 anys que es va posar la vacuna d’AstraZeneca i va tenir un trombe cerebral mortal. Fa pocs dies, un altre home va morir a Espanya per vessament cerebral després de rebre la dosi. Estos casos s’han posat en coneixement de l’Agència Europea del Medicament, que porta a terme la investigació.

 

Efectes secundaris de l’aspirina

L’Agència Espanyola de Medicaments i Productes Sanitaris ha establert una sèrie d’efectes secundaris comuns de l’aspirina, en 1 de cada 100 persones. Estos inclouen trastorns gastrointestinals, respiratoris, circulatoris i dermatològics. Estos són els efectes secundaris freqüents de l’aspirina:

  • Trastorns gastrointestinals: úlcera d’estómac, úlcera d’intestí, sagnat gastrointestinal, dolor abdominal, digestió pesada, cremor, acidesa, molèsties gàstriques, nàusees i vòmits.
  • Trastorns respiratoris: dificultat per respirar, asma, espasme bronquial, congestió nasal i rinitis.
  • Trastorns dermatològics: inflamació i inflor a la cara, llavis, boca, llengua, gola, dificultat en empassar o respirar, i picor.
  • Trastorns circulatoris: possible aparició de trombes, quan s’administra en dosis altes.

 

A més, hi ha una sèrie d’efectes secundaris poc freqüents, que apareixen en 1 de cada 1.000 persones, i que inclouen trastorns al fetge, anèmia, i una síndrome anomenada Reye en menors de 16 anys. Quan es pren aspirina de forma perllongada, poden aparéixer marejos, sorolls a l’orella, sudoració, mal de cap, confusió, insuficiència renal i inflamació de ronyó.

 

Davant l’aparició de símptomes com el malestar o mal de panxa, trastorns en la pell, dificultats per respirar, canvi en l’aspecte de l’orina i inflor de la cara o sordesa, es recomana interrompre el consum d’aspirina i consultar un metge.

Últimes notícies

Fortes tempestes al nord d’Alacant i pluja feble a la zona de l’incendi de Tírig

Les pluges de la vesprada han deixat més de 50 litres per metre quadrat en punts d’Alacant i tempestes ara al nord de Castelló, amb pluja feble sobre la zona de l’incendi forestal de Tírig, ja estabilitzat.

Controlat l’incendi de Jalance i estabilitzat el d’Enguera després d’una evolució favorable

L’incendi forestal declarat a Jalance ja està controlat i el d’Enguera es troba estabilitzat, després d’unes hores de treball intens dels bombers i amb el suport de mitjans aeris.

El fort temporal causa danys materials a l’Alcoià i altres comarques d’Alacant

Els bombers del Consorci Provincial d’Alacant han fet 37 intervencions per forts vents i tempestes, amb Alcoy com a municipi més afectat. El temporal ha causat danys materials en tendals, teulades, cablejats i arbrat, així com problemes de circulació.

Tempestes molt intenses amb pedra i ratxes violentes en l’interior d’Alacant i València

L’interior nord d’Alacant i el sud de València han registrat esta vesprada tempestes molt breus però intenses, amb pedra i ratxes de vent que han arribat als 116 km/h a Villena.

El foc de Tírig queda estabilitzat després de cremar 810 hectàrees

L’incendi forestal declarat divendres a Tírig ha quedat estabilitzat este dilluns de vesprada, després d’afectar 810 hectàrees entre Tírig i Catí. Les persones desallotjades ja poden tornar a casa i la UME comença el repliegue cap a Bétera.

El València CF afegix un amistós contra el Teruel per l’ajornament de LaLiga

El València CF ha programat un nou amistós davant el Teruel este dimecres 12 d’agost a Paterna, després que s’haja retardat una setmana el seu debut en LaLiga davant el Betis. L’equip de Carlos Corberán aprofitarà així per sumar minuts i arribar amb més ritme a l’estrena oficial contra el Celta a Mestalla.

Condemna per l’agressió homòfoba a Benialí i suport a les menors atacades

La vicepresidenta Susana Camarero ha condemnat l’agressió homòfoba patida per diverses menors a Benialí, a la Vall de Gallinera, i ha oferit suport institucional, atenció especialitzada i acompanyament a les joves i a les seues famílies.

Els veïns de Catí desallotjats per l’incendi ja poden tornar a casa

Els veïns de Catí evacuats per l’incendi forestal han pogut tornar hui a les seues vivendes després de la bona evolució de l’extinció. La Generalitat recomana el retorn abans de les 17.00 hores per l’arribada de tempestes fortes a l’interior de Castelló i València.