Fernando Simón valora prendre una aspirina abans de rebre la vacuna

La vacuna d’AstraZeneca segueix generant preocupació després dels últims casos d’efectes secundaris greus, alguns amb resultat de mort. Davant la por a posar-se la vacuna, han circulat alguns consells com prendre una aspirina abans de la vacunació, cosa a la qual Fernando Simón ha respost en la seua última roda de premsa.

El director del Centre de Coordinació d’Alertes i Emergències Sanitàries (CCAES) ha dit que, qui ho considere oportú, ho pot fer, però també ha advertit que l’aspirina també té efectes secundaris. En tot cas, Simón ha recomanat no automedicar-se i ha recordat que totes les vacunes aprovades són segures.

La recomanació de prendre un analgèsic abans de vacunar-se no és res de nou. De fet, va ser Sanitat qui va recomanar prendre paracetamol abans de rebre la vacuna, i cada sis hores durant les 24 hores posteriors. Ho va fer en l’actualització de l’estratègia de vacunació després de l’aparició dels primers efectes secundaris d’AstraZeneca, a febrer.

L’aparició de símptomes recurrents com febre, calfreds, malestar, dolor muscular i mal de cap, va portar el Ministeri de Sanitat a fer esta recomanació. El paracetamol no disminueix l’eficàcia de la vacuna i està indicat com a mètode de prevenció del malestar, cosa que també passa amb l’àcid acetilsalicílic, és a dir, l’aspirina.

En esta ocasió, Simón s’ha mostrat escèptic sobre els efectes de l’aspirina: «Crec que prendre àcid acetilsalicílic no canviarà substancialment cap risc a ningú. Si algú vol prendre una aspirina, bé, però que sàpiguen que fins i tot l’aspirina té efectes secundaris, igual que la vacuna». En tot cas, ha assenyalat que «automedicar-se no és una bona pràctica».

En paral·lel, ha defensat els aspectes positius de la vacuna d’AstraZeneca, que ha definit com «una de les bones armes que tenim per acabar amb l’epidèmia». Simón entén «que puga haver generat dubtes en la població», però recorda que és un medicament avalat per l’agència del medicament i sotmés als protocols de farmacovigilància de l’ens europeu.

El director del CAES ha posat en una balança «el risc molt baix o extremadament baix de la vacuna, amb els riscos». A Espanya, 2,5 milions de persones s’han posat ja la vacuna d’AstraZeneca, dels quals dotze han tingut reaccions greus. «Quan surten amb la seua dosi posada, surten amb un somriure d’orella a orella», ha dit Simón.

No obstant això, els casos d’efectes greus de la vacuna que acaben en mort augmenten i això genera una gran desconfiança entre la població. L’últim ha estat Mario, un professor de 30 anys que es va posar la vacuna d’AstraZeneca i va tenir un trombe cerebral mortal. Fa pocs dies, un altre home va morir a Espanya per vessament cerebral després de rebre la dosi. Estos casos s’han posat en coneixement de l’Agència Europea del Medicament, que porta a terme la investigació.

 

Efectes secundaris de l’aspirina

L’Agència Espanyola de Medicaments i Productes Sanitaris ha establert una sèrie d’efectes secundaris comuns de l’aspirina, en 1 de cada 100 persones. Estos inclouen trastorns gastrointestinals, respiratoris, circulatoris i dermatològics. Estos són els efectes secundaris freqüents de l’aspirina:

  • Trastorns gastrointestinals: úlcera d’estómac, úlcera d’intestí, sagnat gastrointestinal, dolor abdominal, digestió pesada, cremor, acidesa, molèsties gàstriques, nàusees i vòmits.
  • Trastorns respiratoris: dificultat per respirar, asma, espasme bronquial, congestió nasal i rinitis.
  • Trastorns dermatològics: inflamació i inflor a la cara, llavis, boca, llengua, gola, dificultat en empassar o respirar, i picor.
  • Trastorns circulatoris: possible aparició de trombes, quan s’administra en dosis altes.

 

A més, hi ha una sèrie d’efectes secundaris poc freqüents, que apareixen en 1 de cada 1.000 persones, i que inclouen trastorns al fetge, anèmia, i una síndrome anomenada Reye en menors de 16 anys. Quan es pren aspirina de forma perllongada, poden aparéixer marejos, sorolls a l’orella, sudoració, mal de cap, confusió, insuficiència renal i inflamació de ronyó.

 

Davant l’aparició de símptomes com el malestar o mal de panxa, trastorns en la pell, dificultats per respirar, canvi en l’aspecte de l’orina i inflor de la cara o sordesa, es recomana interrompre el consum d’aspirina i consultar un metge.

Últimes notícies

La segona quinzena de juny arranca amb calor i alguns ruixats de vesprada a la Comunitat

La segona quinzena de juny ha començat en la Comunitat Valenciana amb temps estable, molta calor i algun ruixat amb tronada a la vesprada, especialment en zones d’interior, segons Aemet.

El València Basket es classifica per a la seua quarta final ACB, de nou contra el Barça

El València Basket ha derrotat l'Asisa Joventut en el tercer partit de semifinals de la Lliga Endesa i disputarà la seua quarta final ACB, la segona consecutiva i la segona contra el Barça.

El Valencia Basket torna a la final ACB: quarta de la seua història i segona seguida contra el Barça

El Valencia Basket ha aconseguit el passe a la seua quarta final de la Lliga ACB després de superar l'Asisa Joventut, i repetirà presència per segon any consecutiu, ara davant el Barça, rival que ja el va superar en la final de 2003.

El Valencia Basket s’impon en Badalona i es classifica per a la final de la Lliga Endesa

El Valencia Basket ha guanyat l’Asisa Joventut a Badalona per 73-87 en el tercer partit de la sèrie i s’ha classificat per a la final de la Lliga Endesa, que disputarà contra el Barça al Roig Arena.

Mor un home de 69 anys mentres es banyava a la platja de Daimús

Un home de 69 anys ha mort este diumenge a la platja de Daimús, a la Safor, després de ser rescatat de l'aigua i no superar les maniobres de reanimació practicades pel SAMU.

L’incendi de vegetació de Segart evoluciona de manera favorable i no arriba a ser forestal

Diverses dotacions del Consorci Provincial i de la Generalitat treballen esta vesprada en un incendi de vegetació a Segart, a la Calderona, que evoluciona de manera positiva i encara no s’ha convertit en incendi forestal.

Rescaten un motorista ferit d’una cuneta en un accident a Cortes de Pallás

Bombers del Consorci Provincial de València han rescatat este diumenge un motorista ferit que havia caigut al fons d’una cuneta després de xocar amb un cotxe a Cortes de Pallás. L’home ha sigut estabilitzat in situ i evacuat en helicòpter fins a l’Hospital La Fe.

Un banc de meduses obliga a alçar la bandera groga a la platja de la Goleta de Tavernes

Un banc de meduses ha causat picadures a diversos participants d’un triatló a la platja de la Goleta de Tavernes de la Valldigna i ha obligat a hissar la bandera groga i l’avís específic de meduses mentre es revisa tot el litoral del municipi.