Fernando Simón valora prendre una aspirina abans de rebre la vacuna

La vacuna d’AstraZeneca segueix generant preocupació després dels últims casos d’efectes secundaris greus, alguns amb resultat de mort. Davant la por a posar-se la vacuna, han circulat alguns consells com prendre una aspirina abans de la vacunació, cosa a la qual Fernando Simón ha respost en la seua última roda de premsa.

El director del Centre de Coordinació d’Alertes i Emergències Sanitàries (CCAES) ha dit que, qui ho considere oportú, ho pot fer, però també ha advertit que l’aspirina també té efectes secundaris. En tot cas, Simón ha recomanat no automedicar-se i ha recordat que totes les vacunes aprovades són segures.

La recomanació de prendre un analgèsic abans de vacunar-se no és res de nou. De fet, va ser Sanitat qui va recomanar prendre paracetamol abans de rebre la vacuna, i cada sis hores durant les 24 hores posteriors. Ho va fer en l’actualització de l’estratègia de vacunació després de l’aparició dels primers efectes secundaris d’AstraZeneca, a febrer.

L’aparició de símptomes recurrents com febre, calfreds, malestar, dolor muscular i mal de cap, va portar el Ministeri de Sanitat a fer esta recomanació. El paracetamol no disminueix l’eficàcia de la vacuna i està indicat com a mètode de prevenció del malestar, cosa que també passa amb l’àcid acetilsalicílic, és a dir, l’aspirina.

En esta ocasió, Simón s’ha mostrat escèptic sobre els efectes de l’aspirina: «Crec que prendre àcid acetilsalicílic no canviarà substancialment cap risc a ningú. Si algú vol prendre una aspirina, bé, però que sàpiguen que fins i tot l’aspirina té efectes secundaris, igual que la vacuna». En tot cas, ha assenyalat que «automedicar-se no és una bona pràctica».

En paral·lel, ha defensat els aspectes positius de la vacuna d’AstraZeneca, que ha definit com «una de les bones armes que tenim per acabar amb l’epidèmia». Simón entén «que puga haver generat dubtes en la població», però recorda que és un medicament avalat per l’agència del medicament i sotmés als protocols de farmacovigilància de l’ens europeu.

El director del CAES ha posat en una balança «el risc molt baix o extremadament baix de la vacuna, amb els riscos». A Espanya, 2,5 milions de persones s’han posat ja la vacuna d’AstraZeneca, dels quals dotze han tingut reaccions greus. «Quan surten amb la seua dosi posada, surten amb un somriure d’orella a orella», ha dit Simón.

No obstant això, els casos d’efectes greus de la vacuna que acaben en mort augmenten i això genera una gran desconfiança entre la població. L’últim ha estat Mario, un professor de 30 anys que es va posar la vacuna d’AstraZeneca i va tenir un trombe cerebral mortal. Fa pocs dies, un altre home va morir a Espanya per vessament cerebral després de rebre la dosi. Estos casos s’han posat en coneixement de l’Agència Europea del Medicament, que porta a terme la investigació.

 

Efectes secundaris de l’aspirina

L’Agència Espanyola de Medicaments i Productes Sanitaris ha establert una sèrie d’efectes secundaris comuns de l’aspirina, en 1 de cada 100 persones. Estos inclouen trastorns gastrointestinals, respiratoris, circulatoris i dermatològics. Estos són els efectes secundaris freqüents de l’aspirina:

  • Trastorns gastrointestinals: úlcera d’estómac, úlcera d’intestí, sagnat gastrointestinal, dolor abdominal, digestió pesada, cremor, acidesa, molèsties gàstriques, nàusees i vòmits.
  • Trastorns respiratoris: dificultat per respirar, asma, espasme bronquial, congestió nasal i rinitis.
  • Trastorns dermatològics: inflamació i inflor a la cara, llavis, boca, llengua, gola, dificultat en empassar o respirar, i picor.
  • Trastorns circulatoris: possible aparició de trombes, quan s’administra en dosis altes.

 

A més, hi ha una sèrie d’efectes secundaris poc freqüents, que apareixen en 1 de cada 1.000 persones, i que inclouen trastorns al fetge, anèmia, i una síndrome anomenada Reye en menors de 16 anys. Quan es pren aspirina de forma perllongada, poden aparéixer marejos, sorolls a l’orella, sudoració, mal de cap, confusió, insuficiència renal i inflamació de ronyó.

 

Davant l’aparició de símptomes com el malestar o mal de panxa, trastorns en la pell, dificultats per respirar, canvi en l’aspecte de l’orina i inflor de la cara o sordesa, es recomana interrompre el consum d’aspirina i consultar un metge.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Carlos Álvarez patix una lesió de turmell i perilla la seua final de Lliga amb el Llevant

Carlos Álvarez patix una lesió de sindesmosis en el turmell esquerre i podria perdre's els últims quatre partits de Lliga amb el Llevant, a l'espera de la seua evolució.

El València Basket patix davant un combatiu Ensino Lugo però assegura el passe a semifinals

El València Basket va remuntar en el Roig Arena per a imposar-se 73-70 al Durán Maquinaria Ensino Lugo i certificar el seu bitllet a semifinals de la Lliga Femenina Endesa, on es mesurarà al Spar Girona.

València Basket es jugarà el passe a la final davant Girona sense factor pista

València Basket s'enfrontarà al Spar Girona en les semifinals de la Lliga Femenina, una eliminatòria a doble partit en la qual el conjunt valencià no tindrà el factor pista a favor.

Tres ferits en una col·lisió frontal amb un cotxe en sentit contrari en l’A-7 a Tibi

Tres persones han resultat ferides en una col·lisió frontal en l'A-7, a l'altura de l'eixida de Tibi, després que un dels vehicles circulara en sentit contrari.

Controlat l’incendi en la campa exterior d’un desballestament d’Orihuela

El foc declarat en la campa exterior d'un desballestament a Orihuela ha quedat controlat este diumenge al migdia després dels treballs continuats del Consorci Provincial de Bombers d'Alacant.

Quatre persones moren ofegades, entre elles dos menors, en una platja d’Oliva

Quatre persones, inclosos dos menors d'11 i 14 anys, van morir ofegades a la platja Aigua Morta d'Oliva. Altres dos van ser evacuades a l'Hospital de Gandia amb símptomes d'ofegament.

Aspes guia al Celta a una victòria clau davant l’Elx

Iago Aspas lidera el triomf del Celta per 3-1 davant l'Elx, un resultat que impulsa les seues opcions europees i complica encara més la permanència il·licitana.

Obasohan lidera al Baxi Manresa en un agònic triomf davant el València Basket

El Baxi Manresa es va imposar per un ajustat 104-102 al València Basket en un partit decidit en l'últim minut, marcat pels 30 punts de Retin Obasohan i un desenllaç molt criticat per Pedro Martínez.