El Govern Central aprova un crèdit de 1.000 milions per a Defensa

El Govern ha aprovat un crèdit de 1.000 milions d’euros per al Ministeri de Defensa en el Consell de Ministres per a avançar en el compliment dels compromisos adquirit amb l’OTAN. A més, han assegurat que Unidas Podemos coneixia la mesura i no es va oposar a ella.

La mesura, segons argumenten fonts de Moncloa, s’emmarca en el compromís per «responsabilitat i solidaritat per a enfortir la seguretat i la capacitat de dissuasió europees enfront de l’amenaça real que representa Putin«. «I és un nou pas avant per a aconseguir l’objectiu de despesa militar del 2% del PIB en 2029″

Aquest crèdit de 1.000 milions d’euros s’aprova amb càrrec al fons de contingència i, per tant, no necessita l’aprovació del Congrés.

Compromís d’elevar la despesa militar fins al 2% del PIB

Així, han indicat que el Govern complirà amb la seua responsabilitat i solidaritat per a enfortir la seguretat i la capacitat de dissuasió europees enfront de l’amenaça que suposa la Rússia de Vladimir Putin. Per tant, Moncloa ha vinculat aquesta mesura, al compromís adquirit pel president del Govern Pedro Sánchez en el cim de l’OTAN celebrada a Madrid la setmana passada, d’elevar la despesa militar fins al 2% del PIB l’any 2029.

A més, des de Moncloa han subratllat que tots els departaments ministerials van ser informats de la proposta en la reunió de la Comissió General de Secretaris d’Estat i Sotssecretaris que es va celebrar la setmana passada.

Yolanda Díaz s’oposa a l’augment de la despesa

D’aquesta manera sostenen que la proposta va ser estudiada i validada sense que es produïra cap mena d’intervenció en contra, encara que el dilluns, la vicepresidenta segona i ministra de Treball i Economia Social, Yolanda Díaz, s’ha oposat a aquest increment de la despesa en Defensa de 1.000 milions, ha assegurat que no està pactat amb Unidas Podemos i ha criticat «les formes» amb què s’ha dut a terme.

Qüestionada sobre si aqueix increment de 1.000 milions estava consensuat amb Unidas Podemos, Díaz ha dit de manera categòrica que «no» i ha sentenciat que les «formes» en política són importants, sobretot quan afecta un aspecte tan sensible com la defensa. Per tant, ha demandat que les decisions es prenguen de manera «adequada«, respecte als aliats i a les pròpies Corts Generals, atés que l’oposició també té dret a saber aqueixos plans.

En definitiva, Díaz ha reclamat, en referència al PSOE, que aquests debats pressupostaris i d’augment de crèdits extraordinaris han de fer-se de manera «serena» i a més, sobre la seua postura respecte a augmentar la despesa militar, Díaz ha traslladat que la seua posició és «claríssima» i «coneguda«, quan al març ja va evidenciar que no estava a favor i va explicitar la seua aposta per prioritzar la inversió en sanitat, educació i investigació.

Amb aquest anunci el Govern fa el primer pas per a establir el ritme al qual incrementarà la despesa militar. Fins al moment només se sabia l’anunciat pel president, que va fixar l’any 2029 com a horitzó per a doblegar el pressupost actual i arribar al 2% del PIB, però no es coneixien més detalls de quant anava a augmentar aquesta partida cada any.

Sánchez ha defensat aquest increment amb l’argument que la seguretat no està garantida, la situació és dramàtica i existeix risc real que si Putin triomfa en la seua invasió d’Ucraïna, continuarà el seu expansionisme per altres països europeus. Per tant, ha instat el soci de coalició Unidas Podemos al fet que reflexione, canvie la seua postura i acabe donant suport a aquesta decisió.

Últimes notícies

Les màximes baixen a la Comunitat Valenciana i es queden en 31,5 graus a Benidorm

Les temperatures màximes han descendit este dimarts a la Comunitat Valenciana, amb un valor màxim de 31,5 graus a Benidorm i caigudes de fins a 5 graus en punts de l’interior com Ademuz.

Morant acusa el Consell de negar la realitat sobre l’Es-Alert i el retard en la DANA

Diana Morant critica que, quasi dos anys després de la DANA del 29 d’octubre de 2024, el Consell continue negant un retard en l’avís Es-Alert i, segons ella, sense assumir responsabilitats per les 231 víctimes mortals.

Mazón nega que el retard de l’Es-Alert estiga relacionat amb les víctimes de la DANA

La defensa de Carlos Mazón ha remés un escrit al jutjat en què rebutja que el retard en l’enviament de l’avís Es-Alert per la DANA de 2024 tinga relació causal amb les 231 víctimes mortals i demana a la jutgessa que concrete quins fets o indicis se li atribuïxen.

La Policia de Montanejos evita un possible incendi en trobar un bidó de gasolina al bosc

La Policia Local de Montanejos ha localitzat i retirat un bidó de gasolina ple en una zona forestal del terme, especialment sensible després del gran incendi de 2023. L’Ajuntament demana col·laboració ciutadana per a previndre nous focs i avisar davant qualsevol risc.

Muñoz acusa el PP d’usar les institucions per alimentar el racisme a Ceuta

El síndic del PSPV en Les Corts, José Muñoz, acusa el PP d’emprar la FEMP i altres institucions per calfar l’ambient i fomentar el racisme i l’odi a Ceuta, amb l’objectiu d’aconseguir el Govern d’Espanya.

El PP acusa el PSPV d’usar els incendis com a cortina de fum per la crisi de Ceuta

La portaveu adjunta del PP en Les Corts, Nieves Martínez, ha acusat el PSPV d’aprofitar els incendis forestals d’este estiu en la Comunitat Valenciana com a cortina de fum per a ocultar el que definix com un problema molt greu a Ceuta, i ha defensat la gestió i la coordinació institucional durant els focs.

El PSPV acusa el Consell d’insuficient davant els incendis i reclama més recursos reals

El PSPV-PSOE critica que les mesures anunciades per la Generalitat després dels incendis forestals són insuficients i reclama més finançament, transparència i compromís amb la reconstrucció real dels municipis afectats.

Vox vol que es trenquen els acords amb el Marroc si no reconeix la sobirania espanyola de Ceuta i Melilla

Vox ha registrat en Les Corts una iniciativa per exigir al Govern espanyol i a la UE que revisen o suspenguen els acords amb el Marroc si no reconeix la sobirania espanyola sobre Ceuta i Melilla, i reclama també mesures més dures en matèria migratòria.