6.9 C
València
Dilluns, 12 gener, 2026

El Govern Central aprova un crèdit de 1.000 milions per a Defensa

El Govern ha aprovat un crèdit de 1.000 milions d’euros per al Ministeri de Defensa en el Consell de Ministres per a avançar en el compliment dels compromisos adquirit amb l’OTAN. A més, han assegurat que Unidas Podemos coneixia la mesura i no es va oposar a ella.

La mesura, segons argumenten fonts de Moncloa, s’emmarca en el compromís per “responsabilitat i solidaritat per a enfortir la seguretat i la capacitat de dissuasió europees enfront de l’amenaça real que representa Putin“. “I és un nou pas avant per a aconseguir l’objectiu de despesa militar del 2% del PIB en 2029″

Aquest crèdit de 1.000 milions d’euros s’aprova amb càrrec al fons de contingència i, per tant, no necessita l’aprovació del Congrés.

Compromís d’elevar la despesa militar fins al 2% del PIB

Així, han indicat que el Govern complirà amb la seua responsabilitat i solidaritat per a enfortir la seguretat i la capacitat de dissuasió europees enfront de l’amenaça que suposa la Rússia de Vladimir Putin. Per tant, Moncloa ha vinculat aquesta mesura, al compromís adquirit pel president del Govern Pedro Sánchez en el cim de l’OTAN celebrada a Madrid la setmana passada, d’elevar la despesa militar fins al 2% del PIB l’any 2029.

A més, des de Moncloa han subratllat que tots els departaments ministerials van ser informats de la proposta en la reunió de la Comissió General de Secretaris d’Estat i Sotssecretaris que es va celebrar la setmana passada.

Yolanda Díaz s’oposa a l’augment de la despesa

D’aquesta manera sostenen que la proposta va ser estudiada i validada sense que es produïra cap mena d’intervenció en contra, encara que el dilluns, la vicepresidenta segona i ministra de Treball i Economia Social, Yolanda Díaz, s’ha oposat a aquest increment de la despesa en Defensa de 1.000 milions, ha assegurat que no està pactat amb Unidas Podemos i ha criticat “les formes” amb què s’ha dut a terme.

Qüestionada sobre si aqueix increment de 1.000 milions estava consensuat amb Unidas Podemos, Díaz ha dit de manera categòrica que “no” i ha sentenciat que les “formes” en política són importants, sobretot quan afecta un aspecte tan sensible com la defensa. Per tant, ha demandat que les decisions es prenguen de manera “adequada“, respecte als aliats i a les pròpies Corts Generals, atés que l’oposició també té dret a saber aqueixos plans.

En definitiva, Díaz ha reclamat, en referència al PSOE, que aquests debats pressupostaris i d’augment de crèdits extraordinaris han de fer-se de manera “serena” i a més, sobre la seua postura respecte a augmentar la despesa militar, Díaz ha traslladat que la seua posició és “claríssima” i “coneguda“, quan al març ja va evidenciar que no estava a favor i va explicitar la seua aposta per prioritzar la inversió en sanitat, educació i investigació.

Amb aquest anunci el Govern fa el primer pas per a establir el ritme al qual incrementarà la despesa militar. Fins al moment només se sabia l’anunciat pel president, que va fixar l’any 2029 com a horitzó per a doblegar el pressupost actual i arribar al 2% del PIB, però no es coneixien més detalls de quant anava a augmentar aquesta partida cada any.

Sánchez ha defensat aquest increment amb l’argument que la seguretat no està garantida, la situació és dramàtica i existeix risc real que si Putin triomfa en la seua invasió d’Ucraïna, continuarà el seu expansionisme per altres països europeus. Per tant, ha instat el soci de coalició Unidas Podemos al fet que reflexione, canvie la seua postura i acabe donant suport a aquesta decisió.

Últimes notícies

Llevant i Espanyol empaten 1-1 en el Ciutat per la seua falta de gol

Empat 1-1 en el Ciutat de València amb els gols en un minut. Losada va respondre al punt de Carlos Romero i Puado es va retirar als tres minuts per un colp en el genoll.

Llevant i Espanyol empaten 1-1 després de dos gols seguits i escàs encert

Llevant i Espanyol van empatar 1-1 en el Ciutat de València amb dos tants seguits. El domini local i la falta de rematada van marcar un dol que es va embossar al final.

Llevant i Espanyol empaten 1-1 en un dol sense pegada

Un gol de Carlos Romero i la rèplica immediata d'Iker Losada van deixar un 1-1 en el Ciutat de València. El Llevant va tornar a quedar-se sense el seu primer triomf a casa.

Llevant i Espanyol es repartixen els punts en un 1-1 decidit en un minut

Llevant i Espanyol van empatar 1-1 en un dol amb els dos gols en tot just un minut. Després de la igualada, el domini posterior no es va traduir en ocasions clares.

Protesta davant el Circ de Nadal contra l’ús d’animals en l’espectacle

Col·lectius animalistas protesten davant el Circ de Nadal a Alfafar contra l'ús d'animals i qüestionen el missatge a la infància. Vídeos en xarxes reaviven el debat i les entitats anuncien noves mobilitzacions.

El Llevant domina a l’Espanyol però es va al descans sense gol després d’un primer temps d’ocasions (0-0)

El Llevant va portar la iniciativa i va generar diverses ocasions clares, però l'encert de Dmitrovic i el desencert en la definició van mantindre el 0-0 al descans.

El Mediterrani ha registrat temperatures per damunt de la mitjana en 2024 i 2025

La Aemet assenyala que la temperatura superficial del Mediterrani ha estat per damunt de la mitjana 1991-2020 en 2024 i 2025, amb breus retorns a la normalitat. En paral·lel, la calor oceànica global va aconseguir un nou màxim en 2025.

Bernabé demana a Pérez Llorca donar suport al finançament que aporta 3.669 milions a la Comunitat

La delegada del Govern ha instat el president i a l'alcaldessa de València a recolzar el model d'Hisenda, que afig 3.669 milions a la Comunitat. Defén que cap autonomia perd i que la injecció total serà de 21.000 milions.