Investigadors anuncien un tractament per al càncer que salvarà moltes vides

 

Un nou tractament experimental pot reduir el risc de metàstasi en el càncer de recte localment avançat, que és un dels principals problemes que tenen els pacients amb esta malaltia. Ho demostren els resultats d’un assaig en fase III que acaben de publicar-se a la revista ‘The Lancet Oncology’.

 

El tractament consistix en aplicar primer una radioteràpia de curta durada, seguida de quimioteràpia preoperatòria per a millorar el control sistèmic i retardar la cirurgia. L’assaig RAPIDO demostra que el tractament és capaç de reduir un 31% el risc de metàstasi i que es pot duplicar la taxa de desaparició completa del tumor, que passa del 14% al 28%.

 

El coordinador estatal, en València

L’assaig ha estat multicèntric, internacional i aleatoritzat i ha tingut com a coordinador estatal el doctor Andreu Cervantes, director general i científic de l’Institut d’Investigació Sanitària INCLIVA, de l’Hospital Clínic de València. Hi han participat cinc centres espanyols, entre els que destaca el Vall d’Hebron Institut d’Oncologia (VHIO), que forma part del Campus Vall d’Hebron.
 

«Hem pogut oferir als pacients un tractament pioner que els ha permès avançar-se pràcticament una dècada al que serà el nou tractament estàndard d’esta malaltia», explica el doctor Jaume Capdevila, oncòleg mèdic de l’Hospital Universitari Vall d’Hebron i investigador del Grup de Tumors Gastrointestinals i Endocrins del VHIO.

Segons l’estudi, el tractament conseguiria millorar els resultats de supervivència lliure de malaltia als tres anys en pacients amb càncer de recte amb alt risc de recaiguda local i/o sistèmica. El tractament estàndard fins hui en pacients diagnosticats d’adenocarcinoma primari rectal amb alt risc de recaiguda consistix en l’administració de radioteràpia i quimioteràpia preoperatòria i posterior cirurgia entre huit i dotze setmanes després. Posteriorment, s’administrava una altra quimioteràpia durant quatre mesos.

 

Augmenta les probabilitats de curació d’una malaltia amb centenars de milers de víctimes

«Esta estratègia de tractament provocava que els pacients no poguren rebre un tractament amb quimioteràpia sistèmica per a eliminar les micrometàstasis fins després de la cirurgia, entre uns cinc i sis mesos després de la diagnosi del càncer de recte. Este fet condicionava el patró de recaiguda de la malaltia, que ja no era local, sinó a distància, en forma de metàstasi», observa el doctor Capdevila.

 

Amb l’objectiu de donar un tractament sistèmic més intens amb quimioteràpia de manera més precoç, s’havia de modificar tota l’estratègia terapèutica del càncer de recte. La quimioteràpia es pot administrar abans o després de la radioteràpia. I tot, abans de la cirurgia.
 

 

«D’esta manera s’està permetent no només controlar la malaltia a escala local, sinó també lluitar contra les micrometàstasis i augmentar les probabilitats de curació», destaca l’oncòleg mèdic de Vall d’Hebron. En l’estudi RAPIDO hi han participat 912 pacients de 54 centres de set països –Espanya, Holanda, Suècia, Eslovènia, Dinamarca, Noruega i els Estats Units– amb diagnòstic de càncer de recte localment avançat.
 

 

L’estudi ha rebut finançament de l’Institut de Salut Carlos III (ISCIII), del Ministeri de Sanitat, a través de la plataforma CAIBER d’Investigació Clínica independent, i ha comptat amb la participació de la Plataforma SCREN d’assajos clínics. Cada any es diagnostiquen més d’un milió de persones amb càncer colorectal al món i més de 500.000 moren a causa d’esta malaltia. El pronòstic dels pacients ha millorat durant les últimes dècades, amb una supervivència als cinc anys que ha assolit el 65% als països desenvolupats.

Últimes notícies

L’ampliació d’Almaraz allarga fins a 2030 el tancament nuclear a Espanya

El Govern ha autoritzat que la central nuclear d’Almaraz continue operant fins al 8 de juny de 2030, fet que obliga a retocar el calendari de tancament escalonat però manté 2035 com a data final del parc nuclear espanyol.

Vuit detinguts per una brutal baralla amb ganivets i destrals en un parc de València

La Policia Nacional ha detingut huit hòmens per una violenta baralla amb ganivets, destrals i un atropellament en un parc del districte de Trànsits de València el passat 16 de juliol. Dos estan investigats per homicidi en grau de temptativa i un altre també per amenaces greus i robatori o furt d’ús de vehicle.

Més de 728.000 desplaçaments per carretera en la Comunitat este pont del 15 d’agost

La DGT preveu més de 728.000 viatges per carretera en la Comunitat Valenciana durant l’operació especial del pont del 15 d’agost i reclama màxima prudència al volant davant l’augment de víctimes mortals.

Roberto Bautista torna al futbol i marca dos gols un mes després de retirar-se del tenis

Roberto Bautista, retirat del tenis fa només un mes, s’ha estrenat amb Els Ibarsos marcant dos gols en un amistós contra el Morella. L’exnúmero u valencià del tenis recupera així la carrera futbolística que va abandonar amb 14 anys.

La Tomatina es menja ara en cucurutxo amb un gelat de tomaca fet a Buñol

La gelateria italiana Al Bacio, regentada per Diego Salvati a Buñol, ha creat un gelat de tomaca amb producte local com a homenatge gastronòmic a la Tomatina. L’elaboració, de sabor salat i en edició limitada, busca l’equilibri entre l’acidesa del tomata i el punt dolç d’un gelat tradicional.

225 conductors acaben davant del jutge en juliol a la Comunitat Valenciana per delictes de trànsit

La Guàrdia Civil ha posat a disposició judicial 225 conductors en juliol a la Comunitat Valenciana per delictes contra la seguretat viària, més de la mitat per alcohol. València concentra bona part de les actuacions per conduir sense permís i sota els efectes de l'alcohol.

Avís taronja divendres per pluges intenses a l’interior de València

Aemet ha activat per a este divendres a la vesprada l’avís taronja a l’interior de València per pluges de fins a 40 l/m² en una hora i alerta també per tempestes, calor extrema i risc molt alt d’incendis forestals.

Cap de setmana d’agost amb possibles ruixats i temperatures màximes a la baixa

La Comunitat Valenciana afronta el cap de setmana de mitjan agost amb intervals de núvols, possibles ruixats amb tempesta a l’interior i màximes que baixen lleugerament.