Investigadors anuncien un tractament per al càncer que salvarà moltes vides

 

Un nou tractament experimental pot reduir el risc de metàstasi en el càncer de recte localment avançat, que és un dels principals problemes que tenen els pacients amb esta malaltia. Ho demostren els resultats d’un assaig en fase III que acaben de publicar-se a la revista ‘The Lancet Oncology’.

 

El tractament consistix en aplicar primer una radioteràpia de curta durada, seguida de quimioteràpia preoperatòria per a millorar el control sistèmic i retardar la cirurgia. L’assaig RAPIDO demostra que el tractament és capaç de reduir un 31% el risc de metàstasi i que es pot duplicar la taxa de desaparició completa del tumor, que passa del 14% al 28%.

 

El coordinador estatal, en València

L’assaig ha estat multicèntric, internacional i aleatoritzat i ha tingut com a coordinador estatal el doctor Andreu Cervantes, director general i científic de l’Institut d’Investigació Sanitària INCLIVA, de l’Hospital Clínic de València. Hi han participat cinc centres espanyols, entre els que destaca el Vall d’Hebron Institut d’Oncologia (VHIO), que forma part del Campus Vall d’Hebron.
 

«Hem pogut oferir als pacients un tractament pioner que els ha permès avançar-se pràcticament una dècada al que serà el nou tractament estàndard d’esta malaltia», explica el doctor Jaume Capdevila, oncòleg mèdic de l’Hospital Universitari Vall d’Hebron i investigador del Grup de Tumors Gastrointestinals i Endocrins del VHIO.

Segons l’estudi, el tractament conseguiria millorar els resultats de supervivència lliure de malaltia als tres anys en pacients amb càncer de recte amb alt risc de recaiguda local i/o sistèmica. El tractament estàndard fins hui en pacients diagnosticats d’adenocarcinoma primari rectal amb alt risc de recaiguda consistix en l’administració de radioteràpia i quimioteràpia preoperatòria i posterior cirurgia entre huit i dotze setmanes després. Posteriorment, s’administrava una altra quimioteràpia durant quatre mesos.

 

Augmenta les probabilitats de curació d’una malaltia amb centenars de milers de víctimes

«Esta estratègia de tractament provocava que els pacients no poguren rebre un tractament amb quimioteràpia sistèmica per a eliminar les micrometàstasis fins després de la cirurgia, entre uns cinc i sis mesos després de la diagnosi del càncer de recte. Este fet condicionava el patró de recaiguda de la malaltia, que ja no era local, sinó a distància, en forma de metàstasi», observa el doctor Capdevila.

 

Amb l’objectiu de donar un tractament sistèmic més intens amb quimioteràpia de manera més precoç, s’havia de modificar tota l’estratègia terapèutica del càncer de recte. La quimioteràpia es pot administrar abans o després de la radioteràpia. I tot, abans de la cirurgia.
 

 

«D’esta manera s’està permetent no només controlar la malaltia a escala local, sinó també lluitar contra les micrometàstasis i augmentar les probabilitats de curació», destaca l’oncòleg mèdic de Vall d’Hebron. En l’estudi RAPIDO hi han participat 912 pacients de 54 centres de set països –Espanya, Holanda, Suècia, Eslovènia, Dinamarca, Noruega i els Estats Units– amb diagnòstic de càncer de recte localment avançat.
 

 

L’estudi ha rebut finançament de l’Institut de Salut Carlos III (ISCIII), del Ministeri de Sanitat, a través de la plataforma CAIBER d’Investigació Clínica independent, i ha comptat amb la participació de la Plataforma SCREN d’assajos clínics. Cada any es diagnostiquen més d’un milió de persones amb càncer colorectal al món i més de 500.000 moren a causa d’esta malaltia. El pronòstic dels pacients ha millorat durant les últimes dècades, amb una supervivència als cinc anys que ha assolit el 65% als països desenvolupats.

Últimes notícies

València tindrà una còpia del mural de Luis de la Fuente vandalitzat a Barcelona

L’Ajuntament de València ha encarregat a l’artista Alberto León la reproducció ampliada del mural de Luis de la Fuente, destruït a Barcelona, en una façana municipal del barri de Russafa.

Ajuntaments socialistes se concentren per a donar suport al poble de Ceuta

Diversos ajuntaments socialistes, especialment de la Comunitat Valenciana, s'han concentrat este dimecres per a mostrar el seu suport a Ceuta i reclamar més col·laboració institucional i recursos per a la ciutat autònoma.

Alicia Giménez Bartlett amenaça en enviar Petra Delicado al convent si es repetix

Alicia Giménez Bartlett presenta la novel·la Bajo el cielo infernal, un nou cas de Petra Delicado marcat per la seua viudetat i una trama complexa al barri de la Mina.

Nits tropicals i pujada de temperatures en la Península i Balears este dijous

El dijous farà temps estable amb un ascens general de temperatures en la Península i Balears, nits tropicals en la Mediterrània i mitat sud i vent de llevant fort en l’estret de Gibraltar.

Detinguda una parella a València per un presumpte homicidi d’un bebé a Tarragona

La Policia Nacional ha detingut a l’Estació del Nord de València una parella reclamada per un jutjat de Tarragona per un presumpte delicte d’homicidi relacionat amb la mort del seu bebé.

La DOP Uva de Taula del Vinalopó inicia la campanya 2026 amb el primer ram tallat a Agost

La DOP Uva de Taula Embossada del Vinalopó ha encetat a Agost la campanya 2026 amb el tall simbòlic del primer ram i una nova etiqueta identificativa, en un acte amb presència de la Generalitat i la Diputació d'Alacant.

Un centenar de veïns de l’Eliana es mobilitzen en suport al poble ceutí

Al voltant d’un centenar de persones s’han concentrat davant l’Ajuntament de l’Eliana per donar suport al poble ceutí i reclamar col·laboració institucional. Càrrecs municipals han criticat la convocatòria de la FEMP i han demanat baixar la tensió a Ceuta.

Compromís acusa Catalá de mentir sobre la gestió de l’incendi d’El Saler

Compromís assegura que María José Catalá ha construït un relat interessat sobre l’incendi d’El Saler i li retreu manca d’inversions i contradiccions en poda, canons d’aigua i retardant antiincendis.